Poveştile Formulei 1: 20 de ani de la primul titlu mondial al lui Michael Schumacher

Publicat joi, 13.11.2014 13:45 de Daniel Popescu

Michael Schumacher a obţinut primul său titlu mondial în 13 noiembrie 1994 pe circuitul de la Adelaide din Australia la capătul unui duel controversat cu Damon Hill în urma căruia amândoi au fost nevoiţi să abandoneze.

1994 a fost unul dintre cele mai controversate şi emoţionante sezoane din istoria de peste 60 de ani a Formulei 1.

Totul a început cu retragerea prematură a lui Alain Prost în contextul sosirii lui Ayrton Senna la Williams şi a continuat cu o serie de schimbări ale regulamentului tehnic, printre care interzicerea tuturor sistemelor electronice care ajutau piloţii, precum suspensia activă, frânele care împiedicau blocarea roţilor, tracţiunea controlată sau sistemul launch control.

"Va urma un sezon cu multe accidente", prefaţa Senna noul campionat.

Brazilianul nici nu avea idee cât de adevărate se vor dovedi vorbele sale, dar nici numeroasele controverse care vor apărea ulterior din pricina regulamentului tehnic. Fără îndoială, accidentul fatal suferit de Senna la Imola, la numai o zi după ce Roland Ratzenberger avusese o soartă similară în calificări, a răvăşit milioane de fani şi a umbrit spectacolul vitezei din Marele Circ.

Accidentul fatal suferit de Senna (stanga) i-a deschis drumul spre succes lui Schumacher (dreapta)

▶ Poveştile Formulei 1: Roland Ratzenberger, pilotul care a murit cu o zi înaintea lui Senna

Ascensiunea lui Schumacher

Ce avea să urmeze? Trecând peste numeroasele discuţii legate de nevoia de a îmbunătăţi siguranţa piloţilor, dar şi peste accidentul suferit de Karl Wendlinger la Monaco, în urma căruia a intrat în comă, Formula 1 a mers, inevitabil, mai departe.

Şi, aşa cum se întâmplă de fiecare dată, cineva trebuia să-şi facă loc prin mulţime într-un fel sau altul şi să acopere golul lăsat în urmă de retragerea lui Prost şi dispariţia lui Senna. Încă de la începutul sezonului, Michael Schumacher dăduse semne evidente că este omul potrivit la locul potrivit.

Încă din cursă de debut din Brazilia, pilotul echipei Benetton l-a învins pe Senna prin strategia opririlor la boxe, iar rivalul său a comis o eroare în timp ce se străduia să-l ajungă din urmă, recunoscându-se astfel învins. Era deja al patrulea an al rivalităţii dintre cei doi piloţi, însă Schumacher începea să profite de avantajul unui monopost mai competitiv.

Reacţii timide din partea protagoniştilor

Comisarii de cursă au investigat situaţia, însă au considerat că a fost vorba despre un simplu incident de cursă. Inevitabil, acest lucru nu i-a împiedicat pe fani să considere că Schumacher a intrat intenţionat în Hill pentru a-l scoate din cursă şi pentru a deveni astfel campion mondial. Germanul s-a limitat să afirme că "virajul respectiv nu era potrivit pentru depăşiri şi oricum, Hill nu avea loc să treacă pe acolo".

Ulterior, Schumacher a îndreptat abil discuţia spre Ayrton Senna. "Pentru mine a fost întotdeauna clar că Ayrton ar fi câştigat campionatul. A fost cel mai bun pilot şi a avut cel mai bun monopost. Prin urmare, aş vrea să profit de oportunitate să-i dedic titlul mondial, primul meu titlu mondial, lui Ayrton Senna", a spus el.

Schumacher vireaza spre dreapta si il "agata" pe Hill

În mod surprinzător, Hill a abordat înfrângerea cu demnitate şi eleganţă şi, în primul său interviu acordat după cursă, a evitat să-l acuze pe Schumacher de provocarea deliberată a accidentului.

"Tot ce pot să spun este că acum s-a terminat. Am rămas cu mâna goală, dar am luptat şi cu siguranţă a simţit presiunea, pentru că a ieşit de pe circuit. Am văzut o oportunitate, am crezut că am o şansă, dar nu s-a întâmplat. Mă tem că aşa se întâmplă în sporturile cu motor. Nu am nimic împotriva lui Schumacher. Când un campionat se decide în ultima cursă, se pot întâmpla multe lucruri".

Hill nu l-a acuzat niciodată în mod direct pe Schumacher de producerea deliberată a accidentului, însă mai târziu avea să afirme că "sunt două lucruri care îl deosebesc pe Schumacher de restul piloţilor de Formula 1: talentul şi atitudinea. Îl admir pentru primul lucru, dar celălalt mă lasă rece".

Schumacher a fost propulsat in aer in urma acrosajului si a abandonat imediat

În timp ce fanii Formulei 1 s-au împărţit practic în două tabere în privinţa incidentului de la Adelaide mai mult din motive subiective, Schumacher este singurul care ştie cu certitudine dacă a intrat deliberat în monopostul lui Hill în acea cursă decisivă din Australia. Faptul că trei ani mai târziu a fost implicat într-un incident asemănător cu Jaques Villeneuve în cursa decisivă pentru titlu de la Jerez nu face însă decât să favorizeze teoria unui acroşaj deliberat.

Indiferent dacă a avut sau nu intenţie, Schumacher a dat atunci startul unei noi ere în Formula 1, o eră în care avea să câştige încă un trofeu pentru Benetton înainte de a scrie istorie pentru Ferrari prin câştigarea a cinci titluri mondiale consecutive.

Damon Hill a evitat sa-l acuze pe Schumacher de producerea deliberata a accidentului

Pentru a sărbători 20 de ani de la primul titlu mondial al lui Schumacher, site-ul oficial al septuplului campion mondial a fost relansat şi cuprinde acum informaţii şi imagini inedite din întreaga sa carieră. Germanul continuă în prezent recuperarea după un grav accident suferit la schi în luna decembrie a anului trecut. 

  • Mclaren_Mircea_1984, joi, 13.11.2014 14:08

    Mega stire: Mclaren testeaza vineri Mp4-29H la Silverstone pentru a verifica motorul si toate sistemele Honda de pe masina in cadrul a 100 de km in scopuri promotionale. Daca carcotasii spuneau ca motorul Honda este in urma, si ca nu vor participa la testele de la Abu Dhabi, din pacate pentru ei si din fericire pentru mine s-au inselat. Mclaren face ultimele verificari si participa cu mp4-29H in testele de la Abu Dhabi. Motorul este gata si deci nu este 3 luni in urma cum se spuneau, si ca exista riscul nu doar sa nu participe la testele de la Abu Dhabi. Sursa: http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/183863.html

  • Radu, joi, 13.11.2014 14:32

    "Era deja al patrulea an al rivalităţii dintre cei doi piloţi...." - Schumacher a debutat in '92 (nu cred ca are rost sa punem cei 3km parcursi in cursa de la Spa din '91). Senna a murit in '94. Cred ca da cu virgula matematica, nici daca erau rivali din prima secunda si tot n-aveau cum sa fie in al 4lea an.

  • ABS, joi, 13.11.2014 14:49

    @Mircea - bro, pls lasa-ne si pe noi

  • ss76, joi, 13.11.2014 17:19

    Sumi mare pilot , 0 caracter ,sper sa-si revina cit mai repede

  • F1, joi, 13.11.2014 17:50

    Michael Schumacher CEL MAI MARE PILOT AL TUTUROR TIMPURILOR mai scutiti-ma cu Senna si altii de genul, doar Vettel are ceva sanse sa se apropie de performantele lui Schumacher restul sunt toti doar niste taximetristi de doi bani multa sanatate UNICULUI ADEVARAT CAMPION

  • @F1, joi, 13.11.2014 19:38

    Cine crezi ca nu te scuteste in aberatiile tale prostesti? De Fangio Emanuel Juan ai auzit? Dar Mario Andretti? Sau poate Alan Jones cu 5 titluri... dar de Phil Hill? Niki Lauda iti spune ceva? ...unicul tau campion este taximetristul de care vorbesti deoarece se plimba cu un monopost net superior tuturor iar cand barrichello era mai bun ca el era obligat sa franeze sa treaca taximetristul. Adevaratul Schumacher este cel care l-a batut Alonso de doua ori de i-a scos F1 din cap si cand a revenit la mercedes era sa-l omoare pe Barrichello in parapeti, asa ca scuteste-te singur de unicul tau campion de ...plus!

  • ferr1, joi, 13.11.2014 22:29

    Senna taximetrist? În Brazilia vei fi ucis pentru o afirmație de genul ăsta :)) Dacă nu murea Senna, cu siguranță Schumacher câștiga primul titlul ceva mai târziu, și nu în 1994.

  • 91Schumi06, vineri, 14.11.2014 00:12

    @ferr: Si cu Senna pe pista, tot iesea campion mondial. Stai linistit, ca nici Senna n-a fost zeul F1. A fost un pilot extraordinar, dar asta nu inseamna ca nu-l putea bate nimeni..

  • Petrica Formulistu', vineri, 14.11.2014 08:06

    Un articol foarte slab ca mai orice articol de istorie de pe acest site, fara originalitate si preluand ceva informatii de la altii. Dupa Imola scorul Schumacher-Senna ar fi fost 30 la 0. Tinan cont de descalificarile de la Silverstone si Spa si suspendarile aferente, Schumacher are numai 12 curse propriu-zise in 1994, din care a castigat 8. Iar ce a facut in Spania, cu cutia blocata in treapta a 5-a reprezinta performanta anului.

  • GrosJan, vineri, 14.11.2014 11:53

    ehe, ce vremuri ale F1! Anii '90 mi-au placut cel mai mult din F1

  • VJohann, vineri, 14.11.2014 13:41

    pentru multi fani Shumi care va agitati degeaba, sper in primul rand a -si revina, el ar trebui sa se bucure, noi ne amagim, dar vreau a stiti ca exista poibilitatea ca Shumi sa fi fost un simplu pilot daca nu murea Senna, si tineti minte, chiar Shumi a spus ca Senna e cel mai bun pilot asa ca rugati-va fani sa se bucure la 21 de ani

  • boss, vineri, 14.11.2014 23:06

    schumi il batea deja pe senna...

  • ProfiBv, vineri, 15.04.2016 22:43

    Felicitari realizatorului...cu multumiri domnule Daniel Popescu ! Benetton a murit ,traiasca Schumacher !