25 de lucruri pe care nu le ştiai despre... noul Audi TT

Publicat luni, 24.03.2014 18:44 de Mircea Meșter

Cea de-a treia generaţie Audi TT va fi lansată pe pieţele europene în acest an. Automarket a mers la Ingolstadt pentru a afla câteva dintre secretele unuia dintre cele mai iubite modele din gama mărcii germane.

În anul de graţie 1995, Audi întorcea o pagină de istorie. În toamna unui an în care industria auto începea să analizeze dezvoltări pe orizontală şi verticală, la Salonul Auto de la Frankfurt era prezentat un concept care dărâma toate ideile legate de forma unui model sport coupe compact. Se numea TT şi venea cu o mulţime de inovaţii la nivel de design şi la nivel tehnologic.

TT era atât de avansat pentru anul respectiv, încât inginerii au fost nevoiţi să amâne cu 4 ani lansarea efectivă a modelului de serie pentru a perfecta tehnologia sudurii cu laser, o noutate absolută în acel moment în industria auto. Cât despre formă, TT a dărâmat miturile care spuneau că modelele iconice s-au născut doar în anii '60-'70-'80. Odată cu TT, Audi a rearanjat cărţile în segmentul compact sportiv şi a construit o maşină de o greutate (metaforică) atât de mare, încât concurenţii au rămas fără replică până astăzi: TT nu are efectiv niciun concurent real de sine stătător pe piaţă în zona premium (doar Seria 2 Coupe s-ar putea califica eventual în zona asta), iar încercările concurenţilor din zona modelelor de volum s-au dovedit simple focuri de paie.

Linii superbe, dinamice, care au luat prin surprindere industria auto în 1998. Primul TT.

În acest context, după două generaţii foarte apreciate (a doua a fost lansată în 2006), noul TT vine să schimbe din nou percepţii şi să anime industria auto printr-un design evoluat, masculin, dinamic şi prin soluţii tehnice şi tehnologice care-şi fac loc în premieră în lumea maşinilor. Iar pentru a vă ajuta să vă faceţi o imagine completă a noului TT, Automarket a mers la Ingolstadt, locul în care s-a născut Audi, şi am adus de acolo o serie de informaţii şi detalii pe care fiecare fan al modelului (şi nu numai) trebuie să le ştie. 

Cele trei generaţii ale lui Audi TT. De la stânga la dreapta: 1998, 2006, 2014.

1. Inspiraţie din Le Mans. Pentru a crea noul Audi TT, inginerii și designerii mărcii germane au luat ca sursă de inspirație prototipurile cu ajutorul cărora brandul din Ingolstadt au intrat în istorie în ultimul deceniu, dominând fără drept de apel cea mai cunoscută cursă de anduranță a lumii. "Le Mans este cel mai bun teren de încercare pentru noi", spune Marco Weigel, managerul de proiect al lui TT.

2. Detaliile se văd noaptea. Indiciile care duc noul TT înspre Le Mans se regăsesc atât în unele dintre soluțiile tehnice abodate de ingineri, cât și în zona estetică: luminile LED frontale verticale seamănă foarte mult cu stilul abordat pe prototipul R18 de Le Mans.

O paralelă vizuală de noapte între prototipul Audi R18 de la Le Mans (spate) şi noul TT. Cuvântul de ordine: linii verticale.

3. Cură de slăbire. Între prima și a treia generație a lui TT, oamenii care se ocupă de concepția structurii sportivei compacte au reușit să taie din masa proprie a modelului nu mai puțin de 140 de kilograme. Astfel, după ce a doua generație a folosit foarte mult aluminiu și a reușit să economisească 90 de kilograme, noul model vine cu alte 50 de kilograme în minus. E ca şi cum doi bărbați de constituție medie ar fi "coborât" din mașină între primul şi al treilea TT.

4. Aluminiu, my love. 50% din structura și caroseria noii generații Audi TT se bazează pe diferite tipuri de aluminiu. De exemplu, 6% din părțile metalice ale mașinii sunt construite din aluminiu extrudat, o variantă foarte rezistentă a acestui metal. Dacă șasiul și structura de rezistență sunt construite în continuare din oțel, multe părți componente care foloseau materale grele până acum au fost adaptate pentru a putea fi fabricate din aluminiu.

5. Un corp mai uşor e un corp mai atletic. Utilizarea extinsă a aluminiului în structura lui TT nu are efecte doar asupra maselor. De exemplu, ținuta de drum și comportamentul pe șosea sunt îmbunătățite și ele, inginerii Audi reușind să coboare centrul de greutate al mașinii cu 10 milimetri. În plus, rigiditatea torsională a noului TT este cu 25% mai mare, iar rigiditatea locală (în zona pedalierului sau a conexiunilor coloanei de direcție) a fost și ea îmbunătățită față de generația anterioară.

Materiale tradiţionale, dar mult, mult aluminiu. Click pentru imaginea marită.

6. Construit în vecini. Noul TT este produs la fabrica maghiară de la Gyor, acolo unde Audi a construit o matrice completă pentru asamblarea sportivei sale. Este primul TT al cărui proces de producţie are loc 100% în aceeași fabrică, de la zona de presaj a panourilor caroseriei și până la vopsitorie, montaj și prinderea ultimei piuliţe înainte ca mașina să iasă pe șosea.

7. Matematică pură. Apropo de șuruburi, nimic din ceea ce înseamnă TT nu e lăsat la voia întâmplării. De exemplu, aflați că fiecare exemplar al noii generații TT este asezonat cu fix 1113 nituri pentru prindere, cu 128 de șuruburi cu autofixare și de 49 de metri de sudură laser, un proces foarte fin care lasă urme minime pe "corpul" atletului din Ingolstadt şi care a fost lansat în lume tot de TT acum 16 ani, odată cu prima generaţie.

Sub caroseria din aluminiu a noului TT se ascunde o armată de nituri şi şuruburi aşezate exagerat de german.
Cele cinci tipuri speciale de prinderi care leagă părţile noului Audi TT.

8. În S stă adevărul. Audi TTS, versiunea de top a lui TT până la sosirea viitorului TT RS, vine cu un nivel de putere cu 14% mai ridicat decât cel al generației precedente. Sunt 310 CP și 380 Nm, dar consumul scade simțitor, până la o medie mixtă de 7.1 litri/100 km. La capitolul performanțe, TTS reuşeşte să coboare sub 5 secunde (4.7, mai exact).

Cu 310 şi 380 Nm, versiunea 2.0 TFSI de pe Audi TTS este cea mai puternică din gama de lansare a modelului german. 0-100 km/h în 4.7 secunde, consum mediu 7.1 litri/100 km.

9. De toate pentru toţi. Celelalte două motoare disponibile pe TT sunt 2.0 TFSI de 230 CP și 2.0 TDI de 184 CP. Primul face 0-100 km/h în 5.3 secunde, al doilea reușește un consum mediu mixt de doar 4.2 litri/100 km.

Motorul TFSI de 230 CP dezvoltă 370 Nm şi face 0-100 km/h în 5.3 secunde. Consum mediu: 6.8 litri/100 km.
Audi TT 2.0 TDI dezvoltă 184 CP şi 380 Nm. 7.2 secunde pentru 0-100 km/h, consum mediu 4.2 litri/100 km.

10. Viitorul sună bine. Viitoarea versiunea TT-RS a fost introdusă de un concept prezentat la Salonul Auto de la Geneva, la începutul lunii martie 2014. Acesta s-a numit oficial TT Quattro Sport Concept şi avea sub capotă un motor fantastic, de 420 de cai putere. Plus, evident, tracţiune integrală quattro.

11. Şi prezentul sună bine. Pentru ca cei care se află în TT să beneficieze de un sunet cu adevărat nervos" al motoarelor turbo de sub capota sportivei germane, inginerii Audi au așezat în zona finală a sistemului de evacuare așa-numitele Sound Flaps, două supape acționate exclusiv mecanic care au rolul de a potența feeling-ul sportiv transmis de motor la sarcină.

12. Pe toate gusturile. Audi Drive Select, sistemul prin care îți "transformi" mașina în funcţie de nevoi dintr-una docilă și economă într-una sportivă, primește noi îmbunătățiri odată cu lansarea noului TT. Sunt disponibile aceleași patru moduri de rulare (Confort, Auto, Dynamic și Efficiency), dar pe lângă schimbarea răspunsului accelerației, direcției, frânelor, a sistemului de climatizare și a Cruise Control-ului, noua versiune adaptează și modul de funcționare al sistemului de tracțiune integrală quattro.

Audi TT Quattro Sport la Geneva? "Nu pot să vă dau detalii, dar pot să vă promit că nu veţi fi deloc dezamăgiţi", spune acelaşi designer. 

Dacă veţi vedea pe timp de noapte aceste lumini, urmăriţi cu atenţie ce poate face această maşină. Este un TTS.
  • Dacia Plant, luni, 24.03.2014 20:14

    Ce flumos :))

  • gtrazvan, marţi, 25.03.2014 01:12

    Astea din ce film le-ati scos!? "Odată cu TT, Audi a rearanjat cărţile în segmentul compact sportiv şi a construit o maşină de o greutate (metaforică) atât de mare, încât concurenţii au rămas fără replică până astăzi" Audi TT avea greutatea intre 1280kg (1.8 t -150cp) si (3.2 quattro) 1520 kg, in timp ce Z3 Coupe avea greutatea intre 1300 kg (2.8i - 193CP) si modelul M - 1320 kg! Daca scoatem motoarele, caroseria lui Z3 Coupe este mai usoara decat cea de TT! "În acest context, după două generaţii foarte apreciate " - a 2-a generatie da, dar prima in afara de design a fost praf atat ca fiabilitate cat si ca stabilitate. Sa nu uitam ca au fost obligatie sa bage ESP-ul standard din cauza problemelor de stabilitate!

  • Calul Balan, marţi, 25.03.2014 08:58

    @gtrazvan Nu ai prea inteles ce a vrut sa spuna autorul acolo. Dar nu-i nimic, omul cat traieste invata.

  • P&T, marţi, 25.03.2014 10:17

    @Calul Balan In romanica toti sunt specialisti asa ca e dreptul lui sa zica cum stau lucrurile si cum se fac. Proiectarea acestui model o poate face pe un 486 cu o bere Bucegi in mana. Acum s-a ajuns la un nivel unde fizica cuantica a ramas departe ca si evolutie. citeam saptamana trecuta ca suntem cam nespalati ca natie (includ pe toti cand tragi linia) dar daca ai nevoie de un specialist in orice il gasesti pe meleaguri.

  • marius, marţi, 25.03.2014 10:32

    masina super, dar nu suport laudarosii si pupincuristii

  • C-G-C, marţi, 25.03.2014 11:00

    @gtrazvan, exista o vorba care zice asa "oricat ti-ar fi de foame nu manca rahat...romanesc". Prin 96-97 cand a aparut TT-ul pe strazile noastre, nu cred ca era om care sa nu intoarca capul dupa el, indiferent ca auzise sau nu de Audi. Tocmai de acceea consider ca raportat la modelele auto ale vremii, prima generatie a TT-ului a fost mult mai reusita decat urmatoarele.

  • Ducu, marţi, 25.03.2014 11:15

    Vad ca doar cuvinte de lauda sunt in articol.Dar de gravele accidente avute din cauza stabilitatii , nu spune nimeni nimc.

  • mircea, marţi, 25.03.2014 12:03

    @Ducu Probabil că ar trebui să mai citeşti o dată. Măcar titlul :)

  • abc_e?, marţi, 25.03.2014 13:10

    Cel mai mult îmi place la mașina asta interiorul, simplu și dispus în jurul șoferului.

  • Pavl, marţi, 25.03.2014 13:45

    Interiorul e foarte reusit. Mai ales dispalyul si comenzile pentru climatizare. De partea tehnica nu am ce sa spun. E incredibil la ce performante au ajuns motoarele.

  • alex, marţi, 25.03.2014 13:52

    Al 26-lea lucru pe care nu-l stii despre noul Audi TT: PRETUL.

  • gtrazvan, marţi, 25.03.2014 20:49

    @Calul Balan - Ia tradu-mi tu ce e scris acolo! @C-G-C - Probabil ai probleme cu intelesul limbii romane!!! Am scris asa: "dar prima in afara de design a fost praf atat ca fiabilitate cat si ca stabilitate." Deci designul foarte de apreciat, dar cam atat la primul model de TT. Generatia a 2- este foarte frumoasa si ok si la fel mi se pare si noua generatie.

  • johnny, miercuri, 26.03.2014 13:13

    este foarte frumos, acum fiecare cu gusturile lui.

  • nu mai stiu ce nume sa aleg, miercuri, 26.03.2014 22:46

    pai cred ca o tractiune spate la design-ul sport, mic, compact jos care-l are era de preferat, asta si dpdv al stabilitatii, dar ar fi iesit un fel de porsche cu grila de audi

  • nu mai stiu ce nume sa aleg, joi, 27.03.2014 00:15

    scuze, acum am citit in articol ca noul are 4x4 standard f bine

  • Renault TT, sâmbătă, 29.03.2014 22:58

    Calmati-va ca nu peste multi ani (defapt multe vieti) isi va trage Renault masini premium si acest TT va fi o gluma.