
Aproape totul despre sistemul HANS
HANS este un sistem de protejare a capului si gatului unui pilot in cazul unor accidente si a devenit obligatoriu in Formula 1 in anul 2003.
HANS este acronimul de la Head and Neck Support system, iar scopul sau este reducerea presiunilor uriase ce apasa asupra capului si gatului unui pilot in cazul unei decelerari rapide cauzata de un accident.
Astfel, sistemul reduce riscurile de fracturi ale craniului si gatului, cauzele principale ale mortii in accidentele survenite in cursele de masini. Sistemul HANS este integral pasiv si nu necesita niciun senzor electronic pentru a intra in functiune.
Sistemul a fost inventat la mijlocul anilor 1980 de Robert Hubbard, un inginer de biomecanica al unei universitati din Statele Unite.
Principiul pe care se bazeaza sistemul este simplu. Chiar daca corpul pilotului este legat de masina prin intermediul unei centuri, capul si gatul sau nu au niciun punct de sprijin in cazul unui accident. In plus, casca pilotului nu face altceva decat sa creasca greutatea capului, iar acest lucru sporeste gravitatea accidentelor.
Sistemul HANS consta dintr-o "bratara" din fibra de carbon atasata gatului pilotului si asezata pe umeri. Apoi, casca este conectata la aceasta bratara prin intermediul a doua tetiere, ceea ce ii permite pilotului sa isi miste capul fara probleme. In cazul unui impact frontal, bratara din fibra de carbon ramane fixa, iar energia absorbita de capul si gatul pilotului este redusa substantial.
Primul dispozitiv HANS a aparut in 1990, insa acesta nu a putut fi utilizat la vremea respectiva in cursele de monoposturi. Totusi, acciddentul grav suferit de Mika Hakkinen la Adelaide in 1995, cand finlandezul si-a fracturat craniul, a pus pe ganduri reprezentatii FIA.
Forul mondial a initiat un program de cercetare impreuna cu DaimlerChrysler pentru a stabili cea mai buna metoda de protectie a capului unui pilot in timpul accidentelor. In cele din urma, FIA a decis sa inceapa dezvoltarea unui sistem HANS potrivit pentru pilotii de monoposturi.
In timpul testelor, s-a demonstrat practic ca, in cazul unor accidente, miscarea capului este redusa cu 44%, forta aplicata gatului este redusa cu 86%, iar acceleratia asupra capului este, de asemenea, redusa cu 68%.
Ulterior, sistemul a fost certificat pentru Formula 1 si a devenit obligatoriu pentru toti pilotii incepand din sezonul 2003. Desi unii piloti s-au plans de-a lungul timpului de disconfortul creat de purtarea sistemului HANS pe parcursul unei curse, beneficiile acestuia sunt foarte importante pentru siguranta acestora.