Avancronica testelor de la Jerez: Vettel şi Alonso, în centrul atenţiei la debutul noilor monoposturi
Circuitul de la Jerez găzduieşte prima sesiune de teste premergătoare sezonului 2015, iar atenţia fanilor se va îndrepta spre noile monoposturi şi, mai ales, spre debutul lui Sebastian Vettel la Ferrari şi revenirea lui Fernando Alonso la McLaren.
După ceva mai mult de două luni de la afişarea steagului cu pătraţele în Marele Premiu din Abu Dhabi, Formula 1 revine oficial la viaţă la sfârşitul acestei săptămâni odată cu startul sesiunilor de teste premergătoare noului sezon competiţional.
Spre deosebire de anul trecut, când întreaga atenţie s-a concentrat pe fiabilitatea monoposturilor echipate cu controversatele motoare turbo de 1.6 litri, testele din această iarnă deschise de sesiunea de la Jerez vor fi dominate mai degrabă de spectaculoasele transferuri de piloţi de la Ferrari şi McLaren.
5 lucruri de urmărit în testele de la Jerez:
▶ debutul lui Sebastian Vettel la Ferrari - fără îndoială, unul dintre principalele puncte de atracţie ale sesiunii va fi debutul oficial al lui Sebastian Vettel la volanul monopostului Ferrari. Germanul are în faţă provocarea de a readuce Ferrari în lupta pentru titlurile mondiale, însă pentru început trebuie să se familiarizeze cu filosofia şi procedurile de lucru ale unei echipe italiene aflată în plină restructurare a departamentului tehnic;
▶ revenirea lui Fernando Alonso la McLaren - pentru fanii din tribunele circuitului de la Jerez, principalul punct de atracţie va fi revenirea lui Fernando Alonso la McLaren după o absenţă de opt ani în care nu a reuşit să devină campion cu Ferrari. Pentru moment, ambele părţi dau asigurări că relaţiile sunt foarte bune, însă testul de la Jerez ar putea oferi primele indicii despre modul în care va decurge colaborarea, în special în funcţie de comportamentul monopostului pe circuit. Reunificarea forţelor echipei britanice cu dublul campion mondial vine într-un moment crucial în istoria celor de la Woking, generat de...
▶ refacerea parteneriatului McLaren-Honda - după o lungă asociere cu Mercedes, McLaren a decis să readucă la Woking constructorul japonez Honda, alături de care s-a bucurat de un succes fulminant intre 1988-1991. La Jerez nu vom vedea monoposturi alb-roşii şi nici potenţialul unei rivalităţi asemănătoare cu cea dintre Ayrton Senna şi Alain Prost, însă noul McLaren-Honda promite să genereze nostalgii în rândul fanilor de peste 30 de ani;
▶ designul şi culorile noilor monoposturi - nu mai puţin de şase echipe au prezentat deja imagini cu noile monoposturi pentru sezonul 2015, iar Red Bull Racing şi Toro Rosso sunt singurele care aşteaptă chiar prima zi de teste teste pentru a dezveli oficial noile maşini. Cu toate acestea, prezenţa pe circuit într-o sesiune oficială de teste generează un interes major pentru noile monoposturi, mai ales că unele echipe au optat şi pentru o schimbare de culori mai mult (Sauber) sau mai puţin (McLaren) pronunţată;
▶ fiabilitatea noilor monoposturi - ca în fiecare an, prima sesiune de teste este dedicată în special verificării fiabilităţii monoposturilor. Inginerii vor analiza funcţionarea corespunzătoare a monoposturilor şi a unităţilor de propulsie, iar micile sau marile probleme de fiabilitate nu pot fi excluse. Chiar dacă regulamentul tehnic a rămas în mare parte cel de anul trecut, modificările aduse la partea frontală vor schimba destul de mult aerodinamica, iar unităţile de propulsie au primit câteva update-uri mai mult sau mai puţin semnificative din partea constructorilor. Un caz special este McLaren, care va verifica compatibilitatea şasiului cu noul motor Honda, aflat abia la primul sezon în Formula 1.
Circuitul de la Jerez: caracteristici şi vreme
Circuitul de la Jerez este cunoscut în special pentru lupta pentru titlul mondial dintre Michael Schumacher şi Jacques Villeneuve din 1997, însă în ultimii ani şi-a câştigat reputaţia de pistă de teste înainte de startul sezoanelor. Circuitul nu impresionează din punct de vedere al cifrelor, întrucât are o lungime de 4428 metri şi doar 13 viraje, dintre care opt de dreapta şi cinci de stânga.
Totuşi, echipele preferă acest circuit datorită configuraţiei, întrucât este unul dintre puţinele care oferă întreaga gamă de viraje: lente, de nivel mediu şi de mare viteză. Prin urmare, echipele pot evalua în mod corespunzător aerodinamica monoposturilor, dar şi tracţiunea şi comportamentul pneurilor spate.
Unul dintre dezavantajele tradiţionale ale circuitului este asfaltul foarte abraziv, din cauza căruia testele pentru pneuri nu sunt foarte relevante. Pe de altă parte, acest lucru nu are un impact semnificativ în acest an, întrucât singurele pneuri care se schimbă sunt cele supersoft.
Totuşi, principalul motiv pentru care Jerez este alegerea primei sesiuni de teste este vremea mai bună decât în alte părţi ale Europei în această perioadă a anului. Astfel, potrivit datelor furnizate de serviciul AccuWeather, cerul va fi senin în fiecare dintre cele patru zile de teste, iar temperatura maximă va oscila între 13 grade (luni) şi 15 grade (marţi), cu 14 grade în celelalte două zile. Totuşi, echipele ar putea întâmpina probleme dimineaţa, întrucât temperatura minimă va fi de numai 2-3 grade în fiecare dintre cele patru zile, cu excepţia celei de marţi.
Puncte de reper
Chiar dacă timpii obţinuţi la Jerez nu sunt reprezentativi, merită să amintim că cel mai bun timp de anul trecut a fost înregistrat de Kevin Magnussen, care a fost cronometrat cu 1:23.276 la volanul monopostului McLaren. Pirelli anticipează ca noile monoposturi vor fi cu până la 3 secunde pe tur mai rapide, ceea ce le-ar putea apropia de timpii înregistraţi în 2013, când se utilizau motoare V8 de 2.4 litri. În sesiunea de la Jerez din acel an, cel mai rapid a fost Felipe Massa (Ferrari): 1:17.879.
De asemenea, este interesant de precizat că anul trecut Mercedes a parcurs 309 tururi pe parcursul celor patru zile, mai multe decât orice altă echipă. Aceasta statistică are toate şansele să fie îmbunătăţită în 2015, datorită promisiunilor pentru o fiabilitate mai bună.
Lista piloţilor care vor testa la Jerez
Sesiunea de teste de la Jerez va avea loc în perioada 1-4 februarie, iar piloţii vor putea ieşi pe circuit în intervalul orar 10:00 - 18:00, conform fusului orar al României. Force India este singura echipă care a ales să nu participe la prima sesiune de teste de la Jerez, astfel că pe circuit vor fi prezente doar opt echipe. Fiecare dintre ele a acordat câte două zile de teste pentru piloţii titulari, după următorul program:
Echipa | 1 februarie | 2 februarie | 3 februarie | 4 februarie |
Mercedes | Rosberg | Hamilton | Rosberg | Hamilton |
Red Bull | Ricciardo | Kvyat | Ricciardo | Kvyat |
Williams | Bottas | Bottas | Massa | Massa |
Ferrari | Vettel | Vettel | Raikkonen | Raikkonen |
McLaren | Alonso | Button | Alonso | Button |
Toro Rosso | Sainz Jr | Verstappen | Sainz Jr | Verstappen |
Lotus | Maldonado | Grosjean | Maldonado | Grosjean |
Sauber | Ericsson | Nasr | Nasr | Ericsson |
Sesiunea de teste de la Jerez pe Automarket
▶ ştiri zilnice cu cele mai importante evenimente de pe circuit;
▶ cronicile fiecărei zile de teste, publicate în jurul orei 18:00;
▶ galerii foto şi rezumate video de la fiecare zi de teste, publicate în dimineaţa următoare;
▶ analiză legată de perspectivele fiecărei echipe, publicată la finalul sesiunii de teste.
buna avancronica, cred ca toti suntem curiosi ce va fi in cele 4 zile si ce surprize ne rezerva echipele. o sa gasim un stream pe undeva si poate vedem live toate cele 4 zile, si poate anul acesta, Daniel , refaci si super campionatul.