FEATURE: Red Bull Junior, pepiniera de campioni mondiali
Red Bull Junior este pepiniera celor de la Red Bull pentru descoperirea tinerelor talente pentru Formula 1. A fost fondată în 2001 şi este guvernată de un singur principiu: presiunea de a obţine rezultate.
Red Bull Racing a dominat autoritar ultimele două sezoane ale Formulei 1 şi este foarte aproape de a-l încorona pe Sebastian Vettel drept cel mai tânăr dublu campion mondial din istorie.
Mulţi spun că acesta este rezultatul investiţiilor masive realizate de Dietrich Mateschitz în cadrul echipei Jaguar pe care a cumpărat-o în 2005 de la constructorul american Ford, însă în realitate implicarea producătorului de băuturi energizante în Formula 1 în special şi în sporturile cu motor în general este mult mai veche.
De fapt, Red Bull Racing culege în prezent roadele unui proiect care împlineşte în 2011 un deceniu de existenţă şi care a adus numeroşi piloţi pe grila de start a Formulei 1.
RED BULL JUNIOR TEAM - IDEEA
La începutul deceniului trecut, Dietrich Mateschitz, patronul Red Bull, şi-a propus să înfiinţeze un program european pentru descoperirea tinerelor talente din motorsport. Aşa a luat naştere proiectul Red Bull Junior Team sub conducerea lui Helmut Marko, consultantul Red Bull şi mâna dreaptă a omului de afaceri austriac. Obiectivul programului este să finanţeze tineri piloţi să concureze în competiile inferioare cu scopul de a-i promova ulterior în Formula 1, însă începutul nu a fost nicidecum unul uşor.
STRATEGIA DE SELECŢIE
În primii ani de existenţă, Red Bull Junior şi-a propus să atragă un număr cât mai mare de piloţi pe care i-a plasat în diverse competiţii de mai mică sau mai mare importanţă. Dacă în 2001 doar 7 piloţi au făcut parte din acest program, sezonul 2004 avea să marcheze un record în acest sens, nu mai puţin de 20 de piloţi din 11 ţări având ocazia de a-şi demonstrat talentul. În schimb, în acest sezon există doar patru piloţi afiliaţi Red Bull Junior, însă chiar şi aşa fiecare dintre ei trebuie să lupte pentru a ajunge în Formula 1.
În cele mai multe cazuri, selecţia piloţilor s-a dovedit eficientă: Red Bull Junior a câştigat primul titlu chiar în 2001 prin performanta austriacului Reinhard Kofler, campion în Formula BMW ADAC, şi a continuat în 2002 cu titlul cucerit de Christian Klien în Formula Renault Eurocup. Seceta de titluri din 2003 a fost răzbunată un an mai târziu, când acelaşi Klien avea să devină primul pilot Red Bull Junior care concurează în Formula 1 (Jaguar), iar un anume Sebastian Vettel câştiga titlul în Formula BMW ADAC.
Ulterior, strategia de selecţie s-a schimbat. După ce Red Bull a debutat în Formula 1 în 2005, numărul piloţilor din programul Red Bull Junior a scăzut dramatic, de la 16 în 2006 la 11 în 2008 şi la numai patru în 2011. Evident, scăderea abruptă a numărului de piloţi nu s-a făcut doar prin limitarea noilor recruţi, ci mai ales prin renunţarea la piloţii care nu obţin performanţe.
PRESIUNEA DE A OBŢINE REZULTATE
Aşa a apărut presiunea de obţine rezultate exercitată de Helmut Marko. Şi cine ar putea să explice concret modul în care presiunea este exercitată la Red Bull Junior decât un pilot care nu a reuşit să facă faţă acestei situaţii? Departe de a critica managementul proiectului, Brendon Hartley, concediat recent de Red Bull Junior, spune că dacă nu poţi face faţă presiunii exercitate de Marko nu ai nicio şansă de a concura în Formula 1.
"Există foarte multă presiune din partea Red Bull. Dar privesc acest lucru în felul următor: dacă nu poţi face faţă presiunii înseamnă că nu vei fi capabil să gestionezi această presiune în Formula 1. Înţeleg modul în care lui Marko îi place să conducă acest proiect şi succesul obţinut de Sebastian Vettel sprijină această strategie. Nu vreau să spun că presiunea mare din programul de junior este motivul pentru care Vettel a avut succes în Formula 1, dar cu siguranţă presiunea din competiţiile inferioare nu i-a făcut rău. Dacă poţi supravieţui programului Red Bull înseamnă că poţi supravieţui şi în Formula 1".
Marele avantaj al proiectului Red Bull Junior este că producătorul de băuturi energizante se ocupă de tot ce ţine de programul unui pilot în motorsport: îi găseşte un loc într-o competiţie, îi asigura transportul, cazarea şi toate celelalalte echipamente de care are nevoie. Există însă şi reversul medaliei, explicat de acelaşi Hartley. "Cu Red Bull nu ai niciodată nicio alegere de făcut. Ţi se spune să mergi şi să concurezi undeva şi nu poţi pune nicio întrebare. Nu poţi spune dacă sau dar, nu există niciun fel de discuţie".
RECORDURI ŞI PERFORMANTE
Pe parcursul celor 10 ani de existenţă, piloţii din cadrul Red Bull Junior au obţinut 15 titluri, 224 de victorii şi 231 de pole position-uri.
11 dintre piloţi au ajuns, în diverse stadii ale carierelor, să concureze în Formula 1: Christian Klien (Jaguar, Red Bull Racing), Scott Speed (Toro Rosso), Vitantonio Liuzzi (Red Bull, Toro Rosso, Force India), Patrick Friesacher (Minardi), Robert Doornbos (Minardi, Red Bull Racing), Enrique Bernoldi (Arrows), Narain Karthikeyan (Jordan, Hispania), Karun Chandhok (Hispania Racing), Sebastien Buemi (Toro Rosso), Jaime Alguersuari (Toro Rosso) şi, evident, Sebastian Vettel (BMW-Sauber, Toro Rosso, Red Bull Racing).
RED BULL JUNIOR ÎN 2011
În prezent, numai patru piloţi mai fac parte din programul Red Bull Junior: australianul Daniel Ricciardo, francezul Jean Eric Vergne, rusul Daniil Kvyat şi spaniolul Carlos Sainz Junior. Ricciardo a debutat deja în Formula 1 şi are şanse mari să fie promovat la Toro Rosso în sezonul 2012, fiind văzut drept un potenţial succesor al lui Mark Webber la Red Bull Racing. Mai puţin cunoscut publicului, Vergne concurează în Formula Renault 3.5 şi este la rândul său creditat cu şanse să facă pasul spre Formula 1 în viitorul ami mult sau mai puţin apropiat.
Ceilalţi doi piloţi sunt încă prea tineri pentru a vorbi despre cariere în Formula 1, însă potenţial exista. Kvyat este un rus de numai 17 ani care concurează în Formula Renault 2.0, acolo unde îl are coleg pe Carlos Sainz Junior, nimeni altul decât fiul dublului campion mondial de raliuri Carlos Sainz.
Unul dintre ei a ajuns deja în Formula 1. Probabil este doar o chestiune de timp până când şi ceilalţi îi vor călca pe urme.
Daca lucrurile stau chiar asa la Red Bull, adica pilotul e un fel de sclav, iti dai seama ce a insemnat pentru ei razvratirea lui Webber si declaratiile lui de anul trecut. Desi nu sunt convins ca e chiar asa: nu ai dreptul sa zici nimic... faci numai ce ti se spune.