Ferrari explică secretele pitstop-ului lui Alonso de la Monza

Publicat marţi, 14.09.2010 11:02 de Daniel Popescu

Ferrari a detaliat modul în care mecanicii echipei au efectuat pitstop-ul lui Fernando Alonso la Monza, în urma căruia spaniolul a câştigat Marele Premiu al Italiei.

Plecat din pole position, Fernando Alonso a fost depăşit la start de Jenson Button, însă a adus prima victorie pentru Ferrari la Monza după o pauză de patru ani graţie unui pitstop de numai 3.4 secunde.

În urma accestei performanţe, Ferrari îşi elogiază echipa de 16 mecanici care a contribuit decisiv la victorie şi explică cu lux de amănunte modul lor de operare.

Cei 16 mecanici care au efectuat pitstop-ul celor de la Ferrari au fost repartizaţi astfel: câte trei mecanici pentru fiecare pneu, unul în fata monopostului, unul în spatele monopostului, unul care gestionează luminile de avertizare pentru pilot şi altul care supraveghează activitatea celorlalte echipe din paddock.

Iată cum a decurs schimbul de pneuri, defalcat pentru fiecare operaţiune în parte:

 Secunda  Operatiune
 0.35"  monopostul este ridicat de la sol
 0.70"  pneurile soft au fost scoase
 1.40"  pneurile hard sunt pregatite
 2.30"  primul pneu este fixat
 2.60"  al doilea pneu este fixat
 2.70"  al treilea pneu este fixat
 2.90"  al patrulea pneu este fixat
 3.40"  monopost este coborat pe sol si primeste unda verde

 

Pe lângă cei 16 mecanici, alţi opt sunt pregătiţi să intre în acţiune dacă este nevoie: unul pentru înlocuirea aripii fată, unul pentru a remedia o eventuală oprire a motorului, doi pentru ajustarea unghiului aripii fată şi patru pentru cazul în care ambii piloţi ai echipei efectuează schimbul de pneuri în acelaşi tur.

Un amănunt interesant este că cei 16 mecanici care lucrează la un pitstop sunt selectaţi dintr-un număr total de aproximativ 30 care au în realizate alte sarcini în cadrul echipei. Practic, nu există mecanici angajaţi special pentru efectuarea schimbului de pneuri.

Deşi întreaga procedură pare în aparenţă foarte simplă, mnecanicii efectuează aproximativ 100 de teste de acest gen pentru fiecare Mare Premiu în parte.

"Există două secrete (n.r - pentru o asemenea performanţă): antrenamentul şi exerciţiul constant. De la începutul acestui an am efectuat peste 1300 de antrenamente pentru pitstop, pe circuit şi la fabrică. În săptămânile în care nu avem Mari Premii ne antrenăm de trei ori, efectuând aproximativ 30 de simulări pe zi. La circuit muncim de joi până sâmbătă şi abordăm weekendul precum o echipă de fotbal: în ziua premergătoare cursei facem câteva mici retuşuri, iar duminică avem relaxarea înainte de meci", a explicat Diego Ioverno, şeful operaţiunilor de cursă din cadrul Scuderiei Ferrari.

Chiar dacă mecanicii acţionează în stil robotic în timpul pitstop-urilor, în realitate factorul uman joacă un rol esenţial, întrucât orice greşeală poate fi capitala.

"Un pitstop este precum baletul, întrucat un grup de oameni trebuie să acţioneze în armonie perfectă cu ei înşişi şi cu vedeta dansului, şi anume pilotul. Succesul operaţiunii depinde inclusiv de el: este crucial să se oprească exact în locul stabilit, altfel pierzi zecimi preţioase, pentru că 20 de centimetri mai mult sau mai puţin înseamnă că întregul echipaj trebuie să se mute", a mai explicat Ioverno.

Via | Ferrari

  • fernando a., marţi, 14.09.2010 11:51

    Da, o echipa adevarata si bine pusa la punct.Tineti-o tot asa, felicitari. Bafta ALONSO.

  • ctlnmihai, marţi, 14.09.2010 11:51
    Ferrari explică secretele pitstop-ului lui Alonso de la Monza

    Mda.. asa apar legendele..parerea mea e ca Alonso l-ar fi ajuns pe Button si fara ajutorul pit-stop-ului...La Monza intr-adevar Ferrari au fos foarte rapizi.. Plus ca diferenta de pe pista a fost foarte mica pe circuit inainte de efectuarea primului pit stop si era normal ca Button sa fie depasit

  • ctlnmihai, marţi, 14.09.2010 11:52
    Ferrari explică secretele pitstop-ului lui Alonso de la Monza

    *fost

  • meseriasu001, marţi, 14.09.2010 12:57
    @ctlnmihai

    Era parctic imposibil sa il depaseasca pe pista chiar daca era clar mai rapid decat Button. Poate ai observat ca una e sa fie ajund din urma cel din fata si alta e sa fie depasit (turbulente aerodinamice etc). Concluzia:jos palaria pentru lucrul mecanicilor!

  • ctlnmihai, marţi, 14.09.2010 13:11
    meseriasu001

    Cand ai doar 0.9 secunde sau mai putin avantaj in fata urmaritorului e clar ca pierzi chiar si la pit stop..si oricum Button n -are stilul agresiv al lui hamilton care zic eu ca ar fi reusit totusi sa si mareasca putin mai mult avantajul decat button

  • sam, marţi, 14.09.2010 15:31
    felicitari

    Intradevar nu este deloc usor ptr. mecanicii care fac schimbul de pneuri si merita tot respectul echipei, acesti mecanici pot sa compromita toate sansele unui pilot de a castiga o cursa indiferent de numele pilotului . Daca l-ar fi putut depasi pe Button pe pista cu certitudine nu vom sti niciodata dar e clar ca Alonso era mai rapid decat Button desi la depasit la start. Oricum este de apreciat Alonso ptr. rabdarea lui, a stat la cutie si a astepat momentul cu riscurile cele mai mici ptr. a trece pe primul loc in comparatie cu Hamilton care a facut gafa anului. Numai Schumi mai lucra cu atata rabdare in perioada lui de glorie de la Ferrari. Toate felicitarile ptr. echipa de mecanici.

  • Niculae, marţi, 14.09.2010 16:23

    Pacat ca Button un a fost la fel de agresiv ca Hamilton asa ca abandonau amandoi ceea ce cu siguranta nu era un lucru rau. Dar echipa de la boxe si-a facut treaba foarte bine ceea ce poate insemna ca echipa incepe sa fie omogena si sa castige incredere. Probabil faptul ca au 2 piloti care candideaza pentru echipa si nu pentru ei a ajutat enorm de mult la omogenizarea echipei si exista premize foarte bune pentru viitor.

  • diesel08, marţi, 14.09.2010 17:38
    Succes Ferrari

    Ferrari incepe sa arate ca in anii de glorie ai lui Schumacher. Din pacate e putin tarziu pt 2010. Vor trebui sa aiba curse perfecte, cu multa inteligenta si multa sansa. Alonso avea dreptate, de-acum inainte fiecare cursa va conta enorm. Red Bull are prim-planul, Mclaren foarte puternica cu doi piloti f buni. Bafta Ferrari.

  • ctlnmihai, marţi, 14.09.2010 18:39
    diesel08

    sa spui asta cand vor reusi sa castige 2 duble succesive .. la titluri ma refer..victoria la monza desi meritata e doar o victorie pana la urma..sincer eu te stiam mai prudent in a face declaratii..cu motoarele la limita e cam greu sa mai fortezi cum s-a intamplat duminica ..P.S. fara voturi negative fani ferrari !!

  • ally_great, marţi, 14.09.2010 20:25
    @Mitză

    Sfarsitul campionat va fi crucial pt cei 3 magnifici :) desi tind sa cred ca Red Bull au un plus in cele 2 curse care urmeaza, e posibil ca ma si insel. Ferrari nu mai poate forta la fel cum au facut-o duminica, McLaren au 2 piloti capabili sa lupte pana la final. Un lucru e cert : avem un sezon echilibrat in care o cursa, doua au putut sa rastoarne orice calcule si strategii. Forza Red Bull! :P

  • Niculae, marţi, 14.09.2010 20:54

    Problema este foarte simpla, nici Red Bull si nici Ferrari nu mai pot forta si asta din cauza situatiei motoarelor, comic este ca nici cei de la McLaren nu stau pe roze. Ferrari si Red Bull sunt la nivel critic dar, un mare dar aici, numai ei stiu exact ce mai pot face cu acele motoare. Oricat de buna este aerodinamica... daca le pica motorul tot degeaba. Cheia nu este mersul la limita ci exact o opusul. Si pe asta cred ca se bazeaza cei de la McLaren si probabil Renault + Mercedes in urmatoarele 5 curse. Cheia va sta in a stii cat de departe se pot intinde cand apasa acceleratia :)