Formula E prezintă noul monopost electric GEN4: până la 815 cai putere

Publicat miercuri, 05.11.2025 16:09 de Tiberiu Safta

Formula E a dezvăluit oficial o nouă generație a monopostului său electric. Noul monopost, botezat GEN4, va fi folosit de către toate echipele din acest campionat începând din sezonul 2026/27.

Seria electrică Formula E tocmai a prezentat oficial noua generație a monopostului său electric. Botezat oficial GEN4, nume care denotă a 4-a generație a mașinii electrice de concurs, noul monopost de Formula E își va face debutul competițional începând din sezonul 2026/27, adică peste două sezoane din acest moment.

Noul monopost GEN4 primește un pachet aerodinamic complet nou, care va genera și mai multă forță de apăsare comparativ cu monoposturile din prezent. Aripa din față este mai mare, structurile laterale sunt mult mai pronunțate și mai sculptate în scopuri aerodinamice, iar eleronul este mai apropiat ca aspect de cel văzut la un monopost de Formula 1. Pentru noul monopost GEN4 vor exista două configurații aerodinamice diferite: forță de apăsare mare și forță de apăsare mică. Cele două configurații sunt la libera alegere a piloților și a echipelor.

În regim standard de cursă, propulsorul noului monopost GEN4 livrează 612 cai putere. Ca o comparație, propulsorul actualului monopost GEN3 Evo oferă până la 544 cai putere, cu tot cu modul Attack activat. Apropo de modul Attack, atunci când acesta este activat de un pilot, puterea monopostului GEN4 va crește până la 816 cai putere. Cu alte cuvinte, monopostul GEN4 este cel mai puternic din istoria Formulei E.

O altă noutate este tracțiunea integrală activă. Monoposturile din prezent beneficiază de tracțiune integrală doar în regim de calificare, la startul cursei și atunci când este activat modul Attack. În cazul noului monopost GEN4, tracțiunea integrală este permanentă. De asemenea, noul monopost primește și un diferențial activ.

La final, monopostul GEN4 mai primește o baterie de 55 kWh, ceea ce înseamnă o creștere de 43% a energiei utilizabile oferite de acumulator față de actualul monopost. Mai mult, noul monopost este construit integral din materiale 100% reciclabile și are un conținut minim de materiale reciclate în proporție de 20%, dublu față de monoposturile din prezent.

Noul sezon 2025/26 de Formula E va începe în decembrie, cu prima cursă pe străzile din Sao Paulo, Brazilia. Acesta va fi ultimul sezon al monopostului GEN3 Evo, înainte de înlocuirea sa cu noul monopost GEN4 din sezonul 2026/27.

via Formula E

  • Mircea Badea, miercuri, 05.11.2025 20:07

    gata, f1 e istorie!