OFICIAL: Motoare turbo de 1.6 litri în Formula 1 din 2013!

Publicat vineri, 10.12.2010 18:03 de Daniel Popescu

FIA a confirmat vineri că Formula 1 va trece la motoare turbo de 1.6 litri începând din sezonul 2013, iar piloţii vor putea utiliza maxim 5 unităţi pe sezon.

Consiliul Mondial al FIA a anunţat vineri o restructurare din temelii a regulamentului tehnic al Formulei 1 pentru sezonul 2013.

Conform aşteptărilor, Formula 1 va renunţa la motoarele aspirate de 2.4 litri în favoarea unităţilor turbo în 4 cilindri de 1.6 litri limitate la 12.000 de rotaţii pe minut.

Consumul de carburant va fi redus cu 35%, în timp ce puterea motoarelor va rămâne la aproximativ 750 CP datorită utilizării sistemului de recuperare a energiei la frânare (KERS).

De asemenea, în sezonul 2013 piloţii vor putea utiliza doar 5 motoare pe sezon, urmând ca limita să fie redusă la numai 4 unităţi pe an începând din sezonul 2014. La rândul lor, cutiile de viteze vor trebui utilizate la 5 Mari Premii consecutive, spre deosbire de limitarea la 4 Mari Premii valabilă în prezent.

Nu în ultimul rând, FIA a aprobat schimbarea denumirii pneurilor de tip wet în pneuri intermediare, pentru ca deosebirea de pneurile pentru ploaie extremă să fie mai clară.

NOI REGULI PENTRU SEZONUL 2011

Pe lângă noul regulament tehnic pentru sezonul 2013, FIA a aprobat şi câteva modificări importante pentru sezonul 2011. Astfel, piloţii vor avea posibilitatea să ajusteze aripile spate în momentul în care vor iniţia atacuri la adresa rivalilor, în timp ce aşa-numitul "plan de referinţă" al aripilor va fi mai strict, pentru ca echipele să nu mai poată exploata regulamentul în maniera în care au făcut-o Red Bull Racing şi Ferrari pentru aripile fată.

De asemenea, echipele vor putea utiliza sistemul KERS începând de anul viitor, în timp ce sistemele de tip F-duct vor fi interzise, la fel ca şi posibilitatea de a modifica unghiul de atac al aripii fată. FIA va detalia natura acestor modificări în următoarele zile.

Via | FIA

  • nelu98, vineri, 10.12.2010 18:25

    sa dus dracu F1; motor de dacie pe un monopost f1 astia cred ca au tampit

  • Marius, vineri, 10.12.2010 18:30
    nelu98

    impresionat daca dacia ta scoate 750 CP :D

  • Dpp, vineri, 10.12.2010 18:34
    what??

    "exploata regulamentul în maniera în care au făcut-o Red Bull Racing şi Ferrari pentru aripile fată. ". Parca au fost considerate legale (ma rog , in conformitate cu normele FIA). Mi se pare cam aiurea afirmatia in acest context.

  • eragon29, sâmbătă, 11.12.2010 01:01
    ..

    as vrea sa ii dau dreptate lui Marius si sa te contrazic Nelu, ei nu au tampit, ci au avoluat..ca nu stiu care constructor iti mai scoate tie dintr-un motor de 1.6 litri cu turbina 750 CP. sa fim seriosi, VW a scos dintr-un motor de 1.4 benzina cu turbina 160 CP.deci pentru inginerii din F1 sa scoata 750 CP dintr-un motor de 1.6 eu zic. ca ii cv

  • mad79, sâmbătă, 11.12.2010 01:30
    salutare

    asa cum am zis deunazi,parca vad ca vor face ca masinile sa prinda 199 de KM,in 2 secunde,chiar si cu motorizarile astea de melc turbat:))

  • vw-tr, sâmbătă, 11.12.2010 07:00
    1.6 turbo = 600 CP... no comment

    Fiecare constructor o sa fie tentat sa-si promoveze motoarele in F1 daca isi vor putea dezvolta astfel noi tehnologii aplicabile masinilor de strada. Reducerea cilindreei este o tendinta clara in industria auto si este normal sa se intample acest lucru in F1 deoarece costurile de dezvoltare se justificea si prin punerea in practica a tehnologiilor noi si in industria auto, nu numai in F1. PS: Astept acum decizia VW, ei au insistat la o asa schimbare de regulament...

  • vw-tr, sâmbătă, 11.12.2010 07:07
    completare

    Se pare ca motoarele vor dezvolta 600CP, restul de 150 CP provenind de la sistemul KERS.

  • diesel08, sâmbătă, 11.12.2010 14:02
    lumea de maine a sportului cu motor

    Atata timp cat puterea ramane in jurul a 750 cp nu am probleme cu cilindreea.Mai ales ca vor avea un consum substantial mai redus si vor castiga la fiabilitate.Tehnologia kers va creste tot mai mult ca pondere in F1 si e firesc tinand cont de tendintele constructorilor de a popula piata cu motoare "verzi". Intr-o viitoare lume hibrida sau electrica in totalitate ar fi nefiresc sa vedem in sporturile cu motor "dinozauri" care nu mai au nicio aplicatie cotidiana.Tehnologiile nu se opresc la motorul cu ardere interna.

  • NeoGalaxy, sâmbătă, 11.12.2010 14:45
    Beyond My Fear

    Ca sa fiu sincer, nici un stiu un motor mai eficient ca motoarele folosite in Formula 1. Adica da este usor sa cresti putearea sa scazi consumul dar conteaza si ce faci cu acei cai putere pana la urma. Iar aici masinile de Formula 1 sunt mult peste orice alta masina. 600 cai putere nu sunt rai, pentru ca motoarele devin din ce in ce mai eficiente. Iar o civilizatie desteapta nu este interesata de 10000000 de cai putere care necesita tone de combustibil si merge prost si de opusul. Pana la urma conteaza ca masina sa "strapunga" aerul cat mai eficient, in asta sta tot secretul. Iar asa ceva se atinge prin aerodinamica si mult mai putin prin niste motoare cu 20% eficienta.

  • @eragon, sâmbătă, 11.12.2010 19:01
    1.4 tsi

    Motorul VW 1.4 TSI scoate 180cp , putere mare se poate scoate din orice motor , BMW in anii 80 a scos din motor 1.6 de strada peste 1000cp , fapt care a dat nastere erei turbo in F1 , dar ma indoiesc ca la o masina de strada iti convine sa schimbi motorul dupa 1500km cam cat inseamna 5 curse .

  • dany, sâmbătă, 11.12.2010 20:58

    ...lipsa spectacolului e generata de erodinamica care ingreuneaza depasirile, nu de motor...va fi la fel...

  • dany, sâmbătă, 11.12.2010 21:03

    la inceputul anilor 80 motoarele BMW turbo de calificari ajungeau la 1500 CP! si asta din patru cilindri insumand 1499 cc! circula o gluma cum ca blocurile motor stateau o perioada aruncate in curtea uzinei BMW unde eru "batute" de intemperii iar muncitorii bavarezi urinau pe ele...ha! ha!

  • dany, sâmbătă, 11.12.2010 21:06
    rectific

    cca 1300 CP

  • vw-tr, sâmbătă, 11.12.2010 23:02
    @dany & @ "@eragon"

    Folosirea tehnologiilor din F1 la masinile de strada nu inseamna folosirea motoarelor de F1 la masinile de strada, e o mica-mare diferenta. Niciodata nu o sa vedeti un motor de F1 la o masina de strada, indiferent de cilindree. @dany: cate motoare BMW de 1499 cc cu 1300 cp ai vazut la masinile de strada din anii 80 si pana acum? Cine a spus ca micsorarea cilindreei va spori spectacolul? PS: Personal cred ca speccatolul poate sa fie mai mare daca masura aceasta determina inca vreo 2-3 mari constructori de motoare sa intre in F1, competitia va fi mai mare iar unde exista competitie mare, exista si progres si, foarte important, spectacol pentru fani.

  • mad79, duminică, 12.12.2010 00:56
    salutare

    sa fim corecti cu noi ai sa recunoastem ca nu cilindreea motoarelor,impiedica spectacolul din F1,ci aerodinamica masiniloe,care face imposibilitatea depasirii adversarului din fata aproape imposibila,asa ca aici trebuie lucrat cel mai mult(la aerodinamica)!!!

  • dany, duminică, 12.12.2010 10:18
    @vw-tr

    pai cine a sustinut asa ceva? din contra, eu am zis ca va fi la fel "lipsa depasirilor", indiferent de motor, daca nu se va umbla la aerodinamica...in sensul ca aceasta sau mai creeze atata turbulenta pt masinile din spate...

  • vw-tr, duminică, 12.12.2010 13:27
    @dany

    Din primul tau comentariu am inteles ceva de genul: degeaba fac modificarea de cilindree, acelasi spectacol o sa vedem noi la TV. Tocmai asta e ideea, prin aceasta schimbare de cilindree ei nu urmaresc cresterea spectacolului ci atragerea a cat mai multi producatori de motoare in F1. Acestia din urma sunt atrasi daca pot folosi o parte din tehnologiile de aici la fabricarea masinilor de strada. Cu alte cuvinte, investesc banii in cercetare si dezvoltare la F1 iar rezultatele le folosesc si in F1 si la masinile de strada. Sper sa ma fac inteles si sper ca am inteles corect primul tau comentariu.

  • dany, duminică, 12.12.2010 18:44
    ok

    in principiu ai dreptate dar care ar fi punctele comune intre un motor de strada si unul de F1? in afara de cilindree si nr cilindrilor? mai nimic... iar un motor Ferrari de Formula 1 cu patru cilindri... hm ... intelegi ce vreau sa spun (chiar daca Ferrari au mai avut un astfel de motor)

  • vw-tr, duminică, 12.12.2010 22:09
    @dany

    sincer, daca as stii care ar fi punctele comune, probabil ca as fi in bussiness... cert este ca vor sa scuteasca multi bani din cercetare privit la nivel global. Acest lucru e bun pt. sport, asta inseamna ca vor investi multi bani ca sa faca motoare bune in F1:D PS: de ex cutiile de viteze cu dublu ambreiaj provin din F1din cate cunosc eu, ca si exemplu de elemente provenite din F1 la masinile de strada

  • Andrei, luni, 13.12.2010 14:02
    Tehnologie din F1

    Tot ce vedeti azi pe cele mai smechere masini din lume, adik ABS, ASR, DCB, etc. provin din F1. Aceste sisteme se foloseau in F1 la inceputul anilor 80. Tot ce se foloseste in F1 ajunge pe masinile de strada peste 10-15-20 de ani. Sistemul KERS care va fi super dopat in F1 va ajunge sub capota masinilor noastre peste 15-20 de ani, bineinteles sub o alta forma (mult mai fiabil). Exista un compromis pe care nu cred ca il stiu multi dintre voi. Cu cat cresi performanta unui motor cu atat fiabilitatea lui scade, cu cat scazi la capitolul performanta cu atat cresti la fiabilitate. Credeti ca inginerii din F1 nu ar putea sa faca un motor de 1,6 l turbo sa aiba 2000 cp ??? Sigur pot face lucrul asta, dar, motorul nu ar mai cantari 90 kg si ar fi probabil in jur de 500 kg. Ar insemna sa aiba un bloc de "1 m" grosime in carne nu de numai cativa cm.

  • Nu conteaza, luni, 13.12.2010 15:57
    Motoare turbo

    Motoarele turbo nu au nimic de-a face cu BMW. Motorul turbo este patentat in 1906 de RENAULT si introdus in F1 in 1977 tot de Renault in celebrele "Yellow Teapot"(Ceainicul galben) care au fost la inceput subiect de gluma pentru celelalte echipe pentru lipsa de fiabilitate initiala. BMW cu motoare de strada de >1000 CP la 1,4l poate in povesti (chiar si in ziua de astazi)-si aici ma refer la masini de fabrica si nu tunning.

  • Nu conteaza, luni, 13.12.2010 16:23
    Turbo

    Sa fiu corect pana la capat patentul Renault a fost inregistrat dupa cel al lui Alfred Buchi asa ca oficial elvetianul este parintele turbocharger-ului. Renault a fost primul constructor care a patentat primul supercharger in 1902 .