PREVIEW F1 2012: Caterham - Ambiţia de a progresa în plutonul de mijloc

Publicat luni, 20.02.2012 13:19 de Daniel Popescu

Caterham abordează sezonul 2012 cu ambiţii majore şi vrea să se infiltreze în plutonul de mijloc pentru a scăpa de statutul de echipă nouă.

"Speranţa stă la baza oricărei schimbări. Fără speranţă nu se trece la faptă" - Alfred Adler, psiholog, psihoterapeut şi medic austriac care a trăit în perioada 1870 - 1937.

 

Ambiţiile omului de afaceri malaezian Tony Fernades de a avea succes în Formula 1 încep uşor - uşor să se concretizeze înaintea celui de-al treilea sezon în competiţie.

Cel care a transformat o companie aeriană de stat aflată în pragul falimentului într-o companie low-cost de succes (AirAsia) se pregăteşte să facă următorul pas pe grila de start a Formulei 1.

Schimbarea numelui echipei din Team Lotus în Caterham după achiziţia constructorului britanic omonim pentru a încheia conflictul cu constructorul Lotus se potriveşte ca o mănuşă pentru numeroasele schimbări pe care le vizează Fernandes.

Se poate spune că este o redefinire completă a echipei şi o distanţare radicală faţă de celelalte două echipe care au debutat în Formula 1 în 2010, Virgin (redenumită între timp în Marussia) şi Hispania Racing.

În plus, echipa a restructurat departamentul tehnic după ce l-a promovat pe Mike Gascoyne ca Chief Technical Officer (CTO) al întregului grup Caterham, în timp ce operaţiunile din Formula 1 au fost preluat de mark Smith.

OBIECTIVE GENERALE

Încă de la debutul din 2010, Caterham s-a evidenţiat ca cea mai bună dintre cele trei noi echipe. Acest lucru a reprezentat însă o palidă consolare în condiţiile în care britanicii nu au avut nicio şansă să lupte cu echipele din plutonul de mijloc, diferenţa de valoare fiind mult prea mare.

Înaintea noului sezon, Caterham îşi propune să pună probleme serioase echipelor din plutonul de mijloc, format în prezent din Force India, Sauber, Toro Rosso şi Williams, însă misiunea nu va fi deloc una uşoară: Force India şi Toro Rosso au progresat spectaculos în ultima parte a anului trecut, iar Williams mizează pe o revenire după cel mai slab sezon din istorie.

De altfel, inclusiv oficialii echipei au admis că al doilea obiectiv major al echipei, acela de a câştiga primele puncte în Formula 1, va fi unul mult mai greu de îndeplinit, întrucât cele cinci echipe de top au foarte rar probleme de fiabilitate.

MONOPOSTUL CT01

Caterham a fost prima echipă care a prezentat imagini oficiale cu noul monopost CT01 pentru sezonul 2012 şi cea care, astfel, a dat tonul a ceea ce avea să devină cunoscut drept nas 'urât', din cauza noului regulament tehnic. Mai important este însă că echipa britanică continuă şi în acest sezon parteneriatul tehnic cu Red Bull Racing începând în sezonul 2011.

Astfel, Caterham utilizează aceeaşi punte spate ca Red Bull, alcătuită din motor Renault şi cutie de viteze şi sistem hidraulic Red Bull. În plus, pentru prima oară în scurta sa istorie, Caterham va utiliza sistem KERS, un avantaj competitiv cu care se va detaşa de Marussia şi Hispania şi se va alinia la tendinţa echipelor tradiţionale.


LINIA DE PILOŢI - HEIKKI KOVALAINEN ŞI VITALY PETROV

Când a debutat în Formula 1, Fernandes s-a lăudat că echipa lui este singura dintre cele noi care mizează doar pe piloţi experimentaţi fără aport financiar. După doi ani, situaţia s-a schimbat dramatic: i-a reziliat contractul veteranului Jarno Trulli pentru a-l aduce la echipă pe Vitaly Petrov, un rus care a avut performanţe decente la Renault în ultimii doi ani şi care vine de asemenea cu un important sprijin financiar din partea sponsorilor săi.

Totuşi, echipa nu poate fi criticata pentru această decizie: Trulli era deja spre finalul carierei, iar Petrov are, pe lângă bani, şi un potenţial interesant pentru o echipă aflată în ascensiune.

Între timp, Heikki Kovalainen va asigura puntea de legătură între Caterham şi Petrov după cei doi ani petrecuţi alături de echipă, însă finlandezul a admis recent că obţinerea unor performanţe bune este esenţială pentru a continua alături de echipă pe termen lung.

 

 PUNCTE FORTE  PUNCTE SLABE
Parteneriatul tehnic cu Red Bull, care din 2012 include şi sistemul KERS Lipsa de experienţă în comparaţie cu echipele tradiţionale
Vitaly Petrov, un pilot cu potenţial care contribuie financiar la bugetul echipei Schimbarea sediului echipei de la Norfolk la Leafield programată pentru luna august

 

Acesta este primul episod al serialului Preview F1 2012, care va include prezentări zilnice ale fiecărei echipe participante şi a schimbărilor de regulament tehnic, urmând să se încheie cu o avancronică generală a sezonului 2012.