Avancronica Raliului Suediei: Spectacolul exotic al zăpezilor scandinave

Publicat joi, 09.02.2012 11:39 de Daniel Popescu

Raliul Suediei este o prezenţă exotică în calendarul WRC datorită zăpezilor şi temperaturilor scăzute, motiv pentru care este un eveniment dominat de piloţi nordici.

Raliul Suediei este probabil singura etapă din calendarul Campionatului Mondial de Raliuri în care Sebastien Loeb nu regretă prea mult dacă nu câştigă. Climatul caracteristic acestei ţări, cu temperaturi care ajung frecvent la -30 de grade Celsius şi cu zăpadă din abundenţă, este prielnic în special piloţilor născuţi în Scandinavia.

Să-l excluzi însă pe Loeb din ecuaţie ar fi o mare greşeală: în istoria de peste 60 de ani a evenimentului, francezul este singurul pilot non-scandinav care a reuşit să câştige Raliul Suediei.

În plus, Raliul Suediei marchează o premieră absolută în istoria WRC: prima sesiune de calificări, care urmează să decidă ordinea de start în prima zi a competiţiei.

CITROEN, ŞANSĂ REALĂ LA VICTORIE

Citroen a dominat categoric WRC în ultimii ani, iar această dominaţie ar fi fost şi mai puternică dacă sezonul nu ar fi început frecvent în Norvegia sau Suediei. Totuşi, în sezonul 2012, constructorul francez are o oportunitate majoră să lupte pentru victorie alături de rivalii tradiţionali de la Ford. În primul rând, Loeb este încrezător în şansele sale de a avea o evoluţie bună.

"Nu este o suprafaţă pe care să excelez, dar îmi place să concurez aici. Dacă te uiţi la rezultatele mele de aici, condiţiile au făcut lucrurile mai dificile pentru mine. Dar când drumurile sunt acoperite cu gheaţă cred că sunt la fel de rapid ca rivalii mei" - Sebastien Loeb.

Totuşi, pentru acest raliu, pentru Citroen este mai importantă prezenţa în echipă a lui Mikko Hirvonen, care a câştigat ultimele două ediţii ale Raliului Suediei pe vremea când concura pentru Ford, iar acum îşi propune să obţină ceea ce în termeni fotbalistici se numeşte hattrick.

"Cred că avem o maşină cu care putem câştiga. Dar chiar dacă ne-am descurcat bine în acest raliu în ultimii ani, va fi o mare provocare. Am muncit mult în teste, dar Citroen DRS WRC este încă nou pentru mine. Nu pot să anticipez care va fi nivelul meu de încredere pe probe, dar cred că am o şansă să câştig" - Mikko Hirvonen.

FORD ATACA CU DOI PILOŢI SCANDINAVI

Ford l-a pierdut pe Hirvonen în pauză competiţională, însă are doi piloţi capabili să obţină victoria în Raliul Suediei de la sfârşitul acestei săptămâni. Jari Matti Latvala a devenit numărul 1 al echipei după plecarea conaţionalului său, iar în Raliul Monte Carlo şi-a demonstrat abilităţile într-un mediu mai puţin favorabil din punct de vedere meteo înainte de a suferi însă un accident chiar la finalul primei zile.

Dacă istoria negativă se va repeta, noul său coechipier Petter Solberg este pregătit să profite de oportunitate şi să demonstreze că încă mai poate obţine victorii, la patru ani după revenirea într-o echipă de uzină. "Maşina a fost fantastică pe asfaltul din Monte Carlo şi este chiar mai bună pe o suprafaţă neregulată. Ford are rezultate incredibile în acest raliu şi, împreună cu Latvala, vreau să extindem" - Petter Solberg.

RESTUL PLUTONULUI

Raliul Suediei marchează şi o rivalitate internă pentru cei de la Mini. După ce Prodrive a pierdut statutul de echipă de uzină pentru constructorul britanic, Dani Sordo va fi motivat să le demonstreze şefilor BMW că decizia de a merge pe mâna lui Armindo Araujo şi Paolo Nobre a fost una greşită.

Raliul Suediei marchează şi debutul lui Nasser Al-Attiyah, câştigătorul Raliului Dakar în 2011, la volanul unui Citroen. Deşi teoretic a devenit al treilea pilot al echipei de uzină Citroen, qatarianul participă în această ediţie de WRC cu propria sa echipă care va puncta în clasamentul constructorilor, Qatar Team. Matthew Wilson, unul dintre piloţii M-Sport care concurează cu Ford Fiesta RS WRC, nu va putea lua startul în Raliul Suediei din cauza unei accidentari la gleznă.

În rest, clasa S2000 a devenit mult mai interesantă datorită prezenţei lui Sebastien Ogier la volanul unei Skoda Fabia S2000, francezul având în acest an misiunea de a ghida Volkswagen spre debutul în WRC programat pentru 2013.

UN NOU REGULAMENT: CALIFICĂRI PENTRU STABILIREA ORDINII DE START

Pentru prima oară în istoria WRC, ordinea de start pentru prima probă specială va fi determinată în urma unei sesiuni de calificări. Organizatorii Raliului Monte Carlo nu au vrut să aplice noua regulă, însă aceasta va fi folosită în toate celelate etape desfăşurate pe macadam.

În Suedia, calificările vor avea loc joi dimineaţă pe un traseu cu lungimea de 3.99 km, iar piloţii îl vor putea parcurge o singură dată după epuizarea celor trei parcurgeri din antrenamente. Cel mai rapid pilot în calificări va avea oportunitatea să-şi aleagă poziţia de start în prima zi, iar în următoarele zile piloţii vor pleca pe traseu în ordinea inversă a clasamentul intermediar.

TRASEU PRIN NORVEGIA

Prima probă specială din Raliul Suediei va avea loc joi seara, iar vineri piloţii îşi vor petrece şapte probe în Norvegia, înainte de a reveni în Suedia pentru alte două probe programate în aceeaşi zi. Sâmbătă, traseul va fi unul familiar şi va cuprinde 8 probe speciale, în timp ce ziua finală de duminică se va încheia la orele prânzului cu Power Stage-ul programat pe o distanţă de 4.66 km. Toate probele speciale vor avea loc pe zăpadă.

RALIUL SUEDIEI - ITINERARIU

Numar
Proba speciala
Ora Romaniei
Km
.
Joi, 9 februarie 2012
.
.
Calificari
[Qualifying Stage] Råda Hagfors
11:33
3.99
SS1
Super Special Stage Karlstad 1
21:04
1.90
.
Vineri, 10 februarie 2012
.
.
SS2
Mitandersfors 1
09:04
27.07
SS3
Opaker 1 [Norvegia]
10:28
20.17
SS4
Kirkener 1 [Norvegia]
11:03
7.10
SS5
Finnskogen 1 [Norvegia]
11:38
20.97
SS6
Opaker 2 [Norvegia]
13:48
20.17
SS7
Kirkener 2 [Norvegia]
14:23
7.10
SS8
Finnskogen 2 [Norvegia]
14:58
20.97
SS9
Torsby
17:05
19.21
SS10
Super Special Stage Karlstad 2
20:20
1.90
.
Sambata, 11 februarie 2012
.
.
SS11
Vargåsen 1
08:58
24.63
SS12
Sågen 1
10:46
14.23
SS13
Fredriksberg 1
11:46
18.15
SS14
Hagfors Sprint 1
13:03
1.87
SS15
Vargåsen 2
14:46
24.63
SS16
Sågen 2
16:34
14.23
SS17
Fredriksberg 2
17:34
18.15
SS18
Hagfors Sprint 2
18:51
1.87
.
Duminica, 12 februarie 2012
.
.
SS19
Lesjöfors 1
09:34
15.00
SS20
Rämmen 1
10:10
22.76
SS21
Hagfors 1
10:59
4.66
SS22
Lesjöfors 2
13:08
15.00
SS23
Rämmen 2
13:44
22.76
SS23
Hagfors 2 [Power Stage]
15:11
4.66

 

  • Brotacel07, joi, 09.02.2012 16:13
    Incurajari

    Bafta Leob si Citroen. Ar fi fantastica o victorie aici, desi eu unul mizez pe Mikko.