20 de lucruri pe care nu le stiai despre... ALFA ROMEO

Publicat vineri, 03.07.2009 12:07 de Sebastian Toma, Mircea Meșter

Alfa Romeo, producatorul cu unii dintre cei mai pasionati fani din lume, este vedeta episodului din aceasta saptamana a rubricii "Stiati ca..."

1. Initial, Alfa Romeo se numea doar ALFA. Acronimul inseamna Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Compania a fost infiintata in anul 1910 de Ugo Stella, un italian care a cumparat marca franceza de automobile Darracq si a transformat-o in "Darrack italiana", care a devenit ulterior ALFA. In acelasi an, noul constructor a lansat si primul sau model, 24 HP, produs in 300 de unitati.

2. Sigla Alfa Romeo a fost desenata in 1910 de Romao Cattaneo, care a fost inspirat de sarpele cu coroana, sigiliul familiei Visconti, una dintre cele mai importante si influente familii din Milano la acea vreme. Crucea rosie este steagul orasului Milano. Cattaneo a fost furat de aceste forme in timp ce astepta tramvaiul in Piazza Castello din Milano. Sarpele si crucea erau gravate deaupra usii de intrare in Castello Sforzesco.

3. Sarpele fusese adoptat de familia Visconti dupa o legenda care circula in nordul Italiei in cursul secolului al cincilea si care spunea ca un sarpe urias umbla prin aceasta zona si devora oameni. Istoria crucii rosii – simbolul orasului Milano – ii este atribuita lui Giovanni Da Rio, care a fost primul luptator urcat pe zidurile Ierusalimului, infigand o cruce in timpul primei Cruciade.

4. In 1914, Alfa debuteaza in motorsport, alaturi de modelul Alfa Grand Prix. Motorul acestui model avea o cilindree de 4.500 centimetri cubi si doar patru cilindri.

5. In anul 1915, dupa ce Nicola Romeo achizitioneaza marca italiana si isi lipeste numele de cel al marcii, nou-nascutul Alfa Romeo se implica timp de cativa ani exclusiv in constructia de echipament militar. Productia de automobile a fost sistata pentru a putea concentra toate eforturile fabricii in aceasta directie.

6. In 1918, Giuseppe Campari a inregistrat prima victorie a unui model Alfa Romeo intr-o cursa, pe circuitul Mugello, la bordul modelului 40-60HP.

7. Marele Enzo Ferrari a concurat pe un model Alfa Romeo, in anul 1920, si a reusit sa castige locul 2 la cursa de la Targa Florio.

8. In anul 1933, sigla Alfa Romeo a fost inlocuita pe monoposturile de curse cu un calut, acesta devenind ulterior cunoscuta sigla Ferrari. Schimbarea a survenit dupa ce Institutul pentru Reconstructia Industriala a achizitionat compania Alfa Romeo si a anuntat ca marca va parasi circuitele si se va concentra pe automobilele de productie.

9. In trecut, Alfa Romeo a fabricat atat camioane, cat si autobuze si troleibuze. In timpul celui de-al doilea razboi mondial, Alfa Romeo a produs TAB-uri pentru armata italiana.

10. In 1950, iesea de pe linia de productie modelul 1900, primul Alfa Romeo construit integral in fabrica din Milano.

11. Alfa Romeo este constructorul care a castigat prima cursa de Formula 1 din istorie: Silverstone 1950. La finalul cursei, Giuseppe Farina trecea primul linia de sosire dupa 70 de tururi efectuate in doua ore si 13 minute. Pe locurile doi si trei s-au clasat de asemenea doua masini Alfa Romeo, singurele care au terminat in acelasi tur cu invingatorul.

12. Ulterior, Alfa devenea primul constructor campion mondial in Formula 1. Campionul mondial al pilotilor in 1950 a fost Giuseppe Farina.

13. Alfa Romeo a fabricat si motoare pentru avioane, in perioada 1910-1960. Printre acestea se numara si primul motor cu turbina pe gaz din Italia, instalat pe avionul Beechcraft King Air.

14. Primul model Alfa Romeo echipat cu un motor turbo-diesel este si primul model italian care dispunea de acest tip de propulsor: Alfetta 2000 TD.

15. Desi nu a fabricat niciodata o motocicleta, Alfa Romeo este sponsorul principal al campionatului mondial Superbike, iar modelul Alfa 159 TI este safety car-ul in toate cele 15 curse ale campionatului.

16. Alfa Romeo are si o echipa de iahturi, care concureaza la mai multe clase.

17. Trifoiul este un element traditional pentru Alfa Romeo, primele modele Alfa care au participat la curse purtand un asemenea element. Ulterior, anumite nivele de echipare erau subliniate la exterior prin intermediul unui trifoi verde, argintiu sau auriu. Ultimul model pe care apare celebrul trifoi este 8C Competizione.

18. Alfa Romeo detine o imagine foarte buna in lumea designului auto, modelele marcii fiind considerate intotdeauna reusite artiste de exceptie. Cele mai cunoscute case de design care au contribuit la aceasta imagine sunt Zagato, Bertone, Pininfarina, Carozzeria Touring, Italdesign Giugiaro, Ghia, Viotti, Allemano si Alfa Romeo Centro Stile, propriul birou de design al marcii.

19. In anul 2003, Alfa Romeo a inchis fabrica sa din Arese, care producea modelele 164, Spider si GTV. Acum, fabrica Alfa Romeo din Arese este goala si abandonata.

20. Fanii marcii Alfa Romeo sunt unii dintre cei mai pasionati suporteri ai unei marci auto din lume. Reuniti sub "umbrela" Cuore Sportivo, motto-ul marcii, acestia au fondat pana in acest moment 5430 de fanclub-uri Alfa Romeo in toata lumea. Pasiunea cu care celebrii "Alfisti" isi iubesc masinile este redata perfect de urmatorul pasaj, preluat de pe unul dintre site-urile fanilor Alfa: "Go to your car, sit down, do NOT start, just wait. Look around, observe the interior, and I mean ALL items. Put your arm on the armrest and relax. Now kiss your steering wheel and sit back again. Close your eyes and dream away"

  • Andrei.P, vineri, 03.07.2009 12:30

    Excelent articol, se putea vorbi putin si despre ETCC(devenit ulterior WTCC) si despre BTCC .. dtm unde alfa a avut numeroase victorii. Keep up the good work

  • Paul, vineri, 03.07.2009 12:43

    Ati uitat un amanunt destul de important. Prima masina de productie cu Variable Valve Timing a fost o Alfa Spider 2.0 in 1980, urmata de Alfetta 2.0 Quadrifoglio Oro in 1983 precum si de alte modele. In rest, numai de bine.

  • schumi, vineri, 03.07.2009 12:56
    Bravo

    In ceeace priveste motorsportul s-ar mai putea adauga: - cele mai multe victorii in celebra cursa Mille Miglia (11) - victorii in cursa de 24h de la Le Mans (anii 30) -etc. Rezultatele Alfa Romeo in curse le gasiti aici http://www.spideralfaromeo.it/Vittorie.htm

  • starchser, vineri, 03.07.2009 13:19
    Super tare!

    Super tare articolul, chiar daca ma asteptam la mai multa infomatie care se poate gasi online. Sunt mandrul posesor al unei Alfa Romeo 146 si simplu ador masina asta. Este imposibil sa nu adori o Alfa Romeo dupa ce ai condus una.

  • AR159, vineri, 03.07.2009 13:57
    Mai multe despre Alfa Romeo

    Foarte tare seria asta cu 20 de lucruri pe care nu le stiai. Cei ce vor sa afle mai multe despre Alfa Romeo, gasesc aici o enciclopedie bogata in limba romana (dar inca in constructie): http://www.alfaamore.ro/

  • xeon, vineri, 03.07.2009 14:07
    BRAVO !

    Super articolul. Am citit toate articolele din serie si nu pot sa va spun decat ca sunt incantat de seria "20 de lucruri pe care nu le stiai..." Acum constat ca fiecare individ isi iubeste masina pe care o are... Pacat ca la diversele articole automarket se grabesc unii sa sara si sa improaste cu prostie si rahan pareri pertinente si modele in care nici macar nu s-au urcat, daramite sa le conduca... Felicitari Automarket, tineti-o tot asa, asteptam si alte modele.

  • Raul, vineri, 03.07.2009 14:16
    SBK

    Alfa 159 a fost safety car la Superbike, acuma e MiTo....

  • LauCalin, vineri, 03.07.2009 15:21
    Alfa Romeo

    Ca deobicei articolul "20 de lucruri despre... " este la inaltime. Cu siguranta este cel mai bun articol de pe site. Revenind acum la Alfa Romeo, ati uitat sa amintiti de victoriile din Campionatul Mondial de Turisme. De fapt nu cred ca ati uitat, insa 20 de lucruri uneori sunt cam putine. Poate ca ar trebui ca in viitor sa mariti rubrica cu inca 5-10 puncte :)

  • enoeht, vineri, 03.07.2009 15:25
    Felicitari

    Ma intrebam cand o sa scrieti si despre Alfa Romeo in aceasta serie de articole. Sunt lucruri care trebuie cunoscute de oricine se declara pasionat de masini, sper ca o sa continuati.

  • raduvlase, vineri, 03.07.2009 15:32
    Numai de bine

    Felicitari Automarket pentru articolele din seria "20 de lucruri pe care nu le stiai despre..." Minunat articol. Intotdeauna m-au impresionat Alfele, au ceva de genu "ia vino tu mai aproape sa ma cunosti" :))) Cu siguranta mai sunt inca multe de spus despre o asemenea marca dar oricum, astazi am mai invatat si eu cate ceva. Felicitari inca o data

  • andrei, vineri, 03.07.2009 18:12
    ALFA

    felicitari pt articol, si pt alfisti: sa le conduceti fara incidente:) sa auzim numai de bine

  • dany modena, vineri, 03.07.2009 18:48
    ciao

    Am condus entru prima data o alfa147..a unui prieten si ma-m indragostit de sigla,si de toate prorpietatiile acestei masini..suspensii,directie stabilitate,TURBO..si sa nu uitm k la motoare forte mici alfa romeo are dea indeajunsi caluti..pentru a-ti da satisfactia unei masini sportive si spatioase..i sfarsit m-am decis..am cumparato..si nu regret..

  • cozappz, vineri, 03.07.2009 19:19
    Hai ca se poate!

    Articol super despre masini foarte aratoase! Insa comentariile sunt de remarcat: nici o vorba urata cale de 20 de comentarii facute chiar de fani ai altor marci! Respect!

  • marius68582, vineri, 03.07.2009 19:54

    Felicitari pentru articol. In lipsa de alte noutati,puteti completa din cand in cand cu astfel de mini-enciclopedii despre cate o marca auto. Referitor la ce au mai avut de completat ceilalti cititori,da,sunt multe lucri importante din istoria Alfa omise.Pentru fanii tractoraselor ati fi putut aminti ca primul automobil din lume care a folosit tehnologia common rail a fost de asemnea, o Alfa.

  • asmaticu, vineri, 03.07.2009 20:07
    bun asa

    una din rarele masini pe care o pornesti cu stanga ca mana dreapta sta pe schimbator si te-ai dus.... Oricum la Quadrifoglio meu n-o sa renunt! Si corectati va rog : "Ultimul model pe care apare celebrul trifoiul este 8C Competizione." chiar nu suna bine... si e pacat!

  • asmaticu, sâmbătă, 04.07.2009 00:50
    corect!

    mersi!

  • Andrei.P, sâmbătă, 04.07.2009 10:08

    L-am intrbat si eu pe astmaticul ce alfa QV are, dar se pare ca asta e considerat offtopic.. cand se injura aia pe alte topicuri isi baga si isi scot nu mai e offtopic, cand discuta fanii unei marci despre respectiva marca PE TOPICUL unde este vorba doar de acea marca.... e offtopic. Mi-ati sters commentu cu "ce qv ai" de 3 ori.. si simt ca vine nr4.

  • URAGANU, sâmbătă, 04.07.2009 12:58
    iar comentatori

    Cred ca Automarket ar trebui sa restrictioneze accesul la comentarii cand vine vorba de asemenea articole. personal m-am saturat de toti idiotii care-si dau ei cu parerea ca niste bloggeri infecti si care nu stiu sa aprecieze un efort onorabil ca cel facut de automarket. multumim pt articol, este minunat, la fel ca masinile produse de Alfa Romeo. PS: Cui nu-i convine ce e pe aici, sa-si faca BLOG si sa papagaliceasca acolo.

  • snake, sâmbătă, 04.07.2009 14:44
    alfa

    Multumim mult si pt acest articol! Daca apuci sa conduci o Alfa, sigur ramai impresionat si indragostit de ea:) Singura problema pe care o are o Alfa este deobicei la sistemul electric, in rest e nota 10.

  • Atti, sâmbătă, 04.07.2009 19:34
    Common Rail

    Si sa nu uitam nici de faptul ca primul motor diesel common rail in productia de serie pe un autovehicul a fost introdus tot de Alfa cu 156, de tehnologia TwinSpark. in rest numai bine.. :)

  • Andrei.P, sâmbătă, 04.07.2009 21:57

    Twin spark se fac de muuullttt timpppp... 156 e ultimu model care a folosit twin spark. Daca nu ma insel twin spark se fac de pe la sf anilor 60(nu stiu sigur si nici nu voi google)

  • asmaticu, sâmbătă, 04.07.2009 23:27
    pt. Andrei.P

    un QV mai vechiut... un 33

  • Andrei.P, duminică, 05.07.2009 03:12

    Pai si eu tot 33 qv am :)))

  • asmaticu, duminică, 05.07.2009 13:46

    sa ne traiasca!

  • Andrei.P, duminică, 05.07.2009 14:31

    Amen!

  • ovi, duminică, 05.07.2009 22:58
    info

    .. Ma asteptam la mai multe detalii despre tehnica: inovatii, tipuri de motoare, particularitati, lucruri car efac parte din istoria marcii. Nu este suficient sa enumeri premii castigate - pasionatii iubesc masina pentru ca este un mecanism "cu viata"... Astept cu nerabdare informatii despre istoria marcii Lancia ;)

  • corleone, marţi, 07.07.2009 19:26
    proaste masini...alfa

    proaste masini alfa.. au spirit, insa la fiabilitate au un mare MINUS ... am avut ne`numarate probleme cu ea, debitmetre, injectoare, suspensii, multe probleme electrice .... in rest stima , si ,,, de-aia exista atatea marci de masini, ca sa alegem :)