20 de lucruri pe care nu le stiai despre... FORD

Publicat joi, 07.01.2010 18:11 de Sebastian Toma, Bogdan Mirică

Episodul de astazi al rubricii "Stiati ca..." ne aduce la portile unui dintre gigantii auto din Detroit. Vorbim totodata si despre brandul cu cea mai stufoasa istorie si cu cel mai ambitios fondator.

1. Henry Ford a lucrat pentru Thomas Edison si a parasit compania sa in 1899, dupa ce a reusit sa convinga cativa investitori sa formeze Detroit Auto Company. Americanul crease deja un vehicul experimental cu patru roti, cu care a circulat pe strazile din Detroit inca din 1896.

Din pacate pentru Henry Ford, noua sa afacere nu a avut succes si Ford s-a trezit pe drumuri, fara nicio sursa de venit. In lipsa de solutii, acesta a fost nevoit sa se mute cu tot cu sotie si copil inapoi in casa tatalui sau. Odata ajuns inapoi acasa, Ford s-a ambitionat si s-a intrecut cu Alexander Winton la bordul unui automobil, reusind sa atraga atentia investitorilor pentru a forma Henry Ford Company.

2. Odata formata compania cu numele sau, Henry Ford s-a retras un an mai tarziu din cauza divergentelor formate intre el si conducere. In 22 august 1902, acea companie si-a schimbat numele in Cadillac Automobile Company. Un an mai tarziu, Ford Motor Company era fondata de catre grupul Malcomson.

3. Henry Ford a devenit presedintele Ford Motor Company si actionarul principal abia in 1906, odata cu suclasarea celor de la Oldsmobile, Buick si Cadillac la un loc in materie de vanzari. In acel an, Ford a devenit producatorul de automobile numarul 1 din Statele Unite ale Americii, cu doi ani inainte de introducerea legendarului Model T.

4.Incepand cu anul 1903, Henry Ford a demarat productia primelor sale automobile. Fondatorul companiei a decis ca primele modele sa fie botezate in ordine alfabetica, dintre toate acestea cel mai popular fiind Model T, asamblat intre anii 1908 si 1927. Succesul a fost atat de mare, incat cei aproape 20 de ani de existenta ai automobilului au consemnat 16.5 milioane de exemplare livrate in Statele Unite. Pretul perceput de Henry Ford pentru Model T a fost unul accesibil, chiar si pentru muncitorii propriei uzine.

5. Henry Ford si-a dat seama ca are nevoie de o cale mai eficienta de a produce automobile in masa pentru a le reduce pretul. Ford a studiat celelate industrii grele si a observat patru principii pe care trebuia sa le urmeze pentru a putea sa isi atinga telul. Acestea erau: piese interschimbabile, flux continuu de masini si piese, diviziunea muncii si reducerea efortului inutil. Ford a pus cele patru principii cap la cap treptat, in decursul a cinci ani si a creat prima linie de asamblare din lume utilizata pe scara larga in 1913. Unii spun ca lui Henry Ford i-a venit ideea unei linii de asamblare pentru masini de la un proces care era folosit in anii 1800 pentru transarea porcilor.

6. Diviziunea muncii si implementarea unui nou sistem de productie a facut ca timpul de asamblare al modelelor Ford sa scada considerabil. Implicit si costurile de productie au scazut, astfel ca Henry a decis sa reduca pretul automobilelor sale intre anii 1909 si 1920. Scaderea a fost una cu adevarat substantiala: de la 850 de dolari la numai 290 de dolari. Decizia a dat imediat roade: in numai un an Ford Motor Company a vandut un milion de unitati. Profitul companiei a crescut astfel de la 30 de milioane de dolari in 1914 la 60 de milioane de dolari in 1916.

7. Henry Ford a incercat si o cariera in politica in partidul democratilor, dar a pierdut cursa pentru un loc in Senatul American. Un an mai tarziu, in 1919, Henry Ford a cumparat actiunilor tuturor actionarilor minoritari.

8. In 1921, Ford Motor Company domina productia de automobile din Statele Unite ale Americii, fabricand 55% din totalul productiei americane. In acelasi an, exemplarul Ford cu numarul 5.000.000 a fost construit.

9. Marca Lincoln a fost achizitionata de catre cei de la Ford in 1922. Trei ani mai tarziu, divizia germana a celor de la Ford a fost deschisa. Ford a deschis o fabrica si in Romania in anii 1930.

10. La 27 de ani de la surclasarea tuturor rivalilor de pe piata din Statele Unite ale Americii, Ford a ajuns pe locul trei in clasamentul producatorilor de automobile din SUA, dupa GM si Chrysler. Constructorul american a revenit insa pe a doua pozitie a podiumului in 1950.

11. La fel ca orice producator de automobile cu istorie, Ford a sustinut efortul tarii sale in razboiul mondial. Astfel, din 1941 Ford producea Bombardiere B-24 la fabrica sa din Willow Run si transportatoare de trupe la fabrica din Dearborn.

12. Henry Ford al II-lea a fost trecut in rezerva de catre Marina Americana in 1943 pentru a conduce Ford Motor Company dupa ce Edsel Ford a decedat. In 1945, acelasi Henry Ford a devenit presedintele Ford Motor Company, ales de catre consiliul de administratie. Un an mai tarziu, acesta incepe restructurarea companiei cu ajutorul unui fost director de la General Motors.

13. In 1960, Robert McNamara a devenit presedintele consiliului de administratie al companiei Ford. Din nefericire pentru compania americana, acesta a trebuit sa isi dea demisia pentru a lucra in adminstratia Kennedy pe postul de Secretar al Apararii.

14. In 1965, Ford a introdus modelul Transit pe piata europeana, consemnat ca fiind primul model cu un design similar pe cele doua continente, Europa si America. Primul Sport Utility Vehicle al celor de la Ford a fost introdus un an mai tarziu pe piata americana, acesta era modelul Bronco. Abia in anul 1967, Ford Europe a fost infiintata.

15. Ford detinea 25% din actiunile companiei Toyo Kogyo din Japonia (1969), care a fost redenumita Mazda. Cele doua companii au avut un parteneriat de succes cateva decenii mai tarziu.

16. Ford a detinut Jaguar, Land Rover, Volvo Cars si TH!NK in acelasi timp. Jaguar a fost achizitionat in 1989, iar Volvo si TH!NK in 1999. Marca Land Rover a fost cumparata de la BMW in anul 2000. In anii 1960, Henry Ford a incercat sa cumpere chiar si Ferrari, dar negocierile cu Enzo Ferrari nu au decurs in favoarea lui Henry Ford, asa ca acesta a renuntat la idee.

17. Traditia bataii cu sampanie de la sfarsitul unei curse a debutat in 1966, dupa ce Ford GT40 a castigat locurile 1, 2 si 3 la Le Mans.

18. Legendarul Ford Mustang, lansat in 1964, a fost dezvoltat in baza celei de-a doua generatii a modelului Falcon si a dat nastere unei noi clase de masini: Pony Car. Scopul acestui model era dezvoltarea unui autoturism cu patru locuri care sa fie mai ieftin de 2.500 de dolari, sa cantareasca mai putin de 1.133 kilograme si sa nu fie mai lung de 4.5 metri. Ford Mustang este creatia lui Lee Iacoca, omul care a devenit ulterior si presedintele companiei Ford.

19. Toate modelele Ford Model T erau vopsite in negru. Aceasta culoare a fost aleasa deoarece se usca mai repede decat orice alta nuanta, lucru care ajuta implicit la cresterea productiei. In autobiografia sa, Henry Ford scria:"Orice client poate sa comande un Model T in ce culoare doreste, atata timp cat aceasta este negru". Explicatia faptului ca vopseaua neagra se usuca mai repede este logica - negrul absoarbe mai multa lumina decat o culoare si o poate transforma in caldura mai repede, ceea ce ajuta solventii din vopsea sa se evapore.

20. Istoria logo-ului Ford este la fel de stufoasa ca cea a brandului. Emblema dateaza din vara anului 1903, cand Childe Harold Willis, mana dreapta a lui Henry Ford la acea vreme, s-a folosit de studiile sale de designer comercial pentru a crea un logo. Willis a folosit atunci acelasi tip de litere care se regaseaua pe primele sale carti de vizita, create in adolescenta pentru un ban de buzunar. Logo-ul a fost utilizat pentru prima data pe o masina Ford in 1904, impactul sau fiind destul de puternic multumita liniilor arcuite care aminteau de un alt simbol al vremii: Coca-Cola. Prima aparitie a logo-ului pe care il cunoastem si astazi, pe fond albastru, dateaza din 1927, cand a fost introdus pe Model A. O forma mai elaborata a aparut insa abia in 1966, cand constructorul american incepea sa puna bazele unui imperiu impresionant. Gena "ovalului albsatru" s-a transmis la toate modelele din gama abia la mijlocul anilor '80.

  • demin2609, joi, 07.01.2010 19:13
    wtf?

    si lucrurile interesante? cum ar fi descoperirile inginerilor si inovatiile unde is?

  • Alllex, joi, 07.01.2010 19:36
    ...

    Asteptam si episodul "Stiati ca" despre Aston Martin. Ar fi chiar interesant !

  • ovidiurusnac, joi, 07.01.2010 21:11
    ...

    mi-a placut artiolul..am gasit lucruri interesante in el:)

  • LauCalin, joi, 07.01.2010 22:18
    E interesant articolul, dar

    Ati uitat de colaborarea lui Ford cu Carol Shelby, care ulterior a dus la aparitia lui Shelby Cobra (una dintre cele mai spectaculoase masini super sport din anii '60- 0-100km/h in aprox 4 sec.- si care, ulterior a stat la baza proiectului Dodge Viper care aparut abea '89), de succesele in F1, WRC si despre F150 care este cel mai apreciat Pick Up din State, de Ford Fiesta, de faptul ca cele mai multe masini de politie din State sunt Ford Crown Victoria (modificate). Cred ca sunt mai multe, dar nu-mi amintesc acum.

  • Hmmm...., joi, 07.01.2010 22:43
    Ion Susai

    Foarte interesant dar cred ca articolul se numea mai bine " 20 de lucruri pe care nu le stiati despre Henry Ford". In afara de arhicunoscutul TModel, razlet mai apar 2 vorbe despre Mustang si GT 40.

  • danieluu01, vineri, 08.01.2010 02:26
    ^_^

    slab articolul...prea mult henry ford si prea putin realizari in domeniul tehnologic din cate vad...si imaginea aleasa e de prost gust...o sigla stearsa, ruginita de parca e marca abonata la cimitirul de masini....FORD, o putere in lumea automobilelor are o sigla ruginita...ma mir ca este scris punctul unde zice "Prima aparitie a logo-ului pe care il cunoastem si astazi, pe fond albastru, dateaza din 1927"...daca era Dacia, ma refer la masina si nu la uzina...cred ca sigla era facuta in picassa cu 10 efecte...celelalte articole m-au multumit...la asta in schimb stiu ca henry ford a facut multe...

  • _steli, vineri, 08.01.2010 07:46
    ...

    Imi plac f. mult articolele de genul asta, dar trebuie sa recunosc ca de data asta nu sunt f. incantat. Destul de slabut. In indeea ca "orice sut in fund e un pas inainte" astept urmatorul articol. Cine stie poate cu Oltcit sau Aro, de ce nu.

  • Katoxy, vineri, 08.01.2010 08:57
    Istorie

    Frumos, interesant. Ce chestie stau si ma gandesc cand astia construiau masini noi " ne bateam cu turcii" clar asa iti dai seama de popor, a pardon construiam si noi avioane normal fiind un neam de parasutisti :))

  • rares, vineri, 08.01.2010 09:25
    frumos

    Mi-a placut. Este interesant. Sunt sigur ca se putea scrie mai mult dar nici sa pui o enciclopedie nu se poate.....asa cum s-a spus mai sus , poate apare si o "partea a doua". Oricum, felicitari!

  • clau$, vineri, 08.01.2010 09:54
    dezamagit..

    cred ca articolul despre ford trebuia sa se intituleze "40de lucruri pe care nu le stiai despre ..FORD"! despre ford trebuie spuse mult mai multe, dar nah.. oricum, henry ford a fost CINEVA !!!

  • moa, vineri, 08.01.2010 10:03
    ,,,

    asta e politica bre... ia mai uitativa in url.

  • .., vineri, 08.01.2010 10:22
    ...

    Inca o data acesta sectiune ar trebui denumita Istoria Ford, Istoria Opel samd si nu 20 de lucruri pe care nu le stiai....

  • Castravetele, vineri, 08.01.2010 13:06

    "Henry Ford a cumparat actiunilor tuturor actionarilor minoritari"... deci cum? Iar la pct 15 nu inteleg in ce data s-a intamplat ca sa putem vorbi de deceniile care au urmat. Putina atentie la detalii.... Chiar imi era dor de seria 20 lucruri.... astept si altele...

  • x, vineri, 08.01.2010 13:09
    rectificare

    fara sa te superi, s-a strecurat o greseala la sfarsit "ovalului albsatru"

  • Gekko, vineri, 08.01.2010 16:54
    Ford a fost mare

    Salutare, Henry Ford a fost un geniu iar compania Ford un jucator mare pe piata auto. Din pacate azi acesti americani cu politica lor cretina au reusit sa strice tot ceea ce s-a realizat in atatia mari de ani si sa aduca marca Ford intre acelea de care lumea fuge. Ma rog, cel putin cunoscatorii. Nu uitati insa ca Ford detine si un record negativ : cel mai mare esec de marketing din istoria productiei de bunuri: Ford Edsel (1958-1960). pierderi de cateva sute de milioane de dolari la momentul respectiv (cateva miliarde in banii de azi). Toate bune !

  • http://adrian-popa.blogspot.co, vineri, 08.01.2010 17:30

    iar noi in 1907 faceam o rascoala

  • io, vineri, 08.01.2010 23:20
    interesant

    nu stiam ca ford a fondat cadillac ... good job ...

  • ursus, duminică, 10.01.2010 22:15
    ok,

    Citeste ceva istorie,sau macar vezi filmul...

  • LEQ, vineri, 15.01.2010 04:26
    Iar la noi...

    Daca Bronco a fost SUV... noi am avut city micro car Lastun. Si ARO 10 primul SUV... ok?