20 de lucruri pe care nu le stiai despre... Nissan

Publicat vineri, 09.10.2009 12:00 de Sebastian Toma

Seria "Stiati ca" revine in aceasta saptamana pe Automarket cu producatorul japonez de automobile Nissan in centrul atentiei.

1. Compania care este cunoscuta astazi sub numele de Nissan Motor Company a fost fondata in 1933, dar detinatorii acesteia construiau automobile inca din 1914 sub numele Datsun.

2. Marca Datsun este strans legata de Nissan si a fost absorbita de catre acesta in intregime. Numele Nissan a venit abia in anii 1930, cand Yoshisuke Aikawa, unul dintre fondatorii acestei companii, a introdus firma sa la bursa din Japonia si avea nevoie de un acronim pentru Nippon Sangyo. Desi controla numeroase otelarii si alte afaceri din Japonia, compania Nissan a devenit cunoscuta pentru productia de automobile, care a inceput in 1933, iar Nissan Motors a fost fondat in 1934.

3. Nissan includea 74 de firme mai mici in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, fiind cea de-a patra mare companie din Japonia.

4. Inceputurile marcii Nissan au fost marcate de catre evolutia automobilului din America. Designer-ul sef de la Datsun era americanul William R. Gorham, iar Yoshisuke Aikawa a fost inspirat de viziunea americanilor odata cu vizita sa de la Detroit din anul 1908. De aceea, toate masinile si proiectele utilizate pentru crearea de automobile Nissan proveneau din Statele Unite ale Americii.

5. Inca de la inceput, gama Nissan includea atat autoturisme, cat si camionete si pick-up-uri.

6. Desi marca Nissan are o alianta de succes cu cei de la Renault, niponii au fuzionat cu Prince Motor Company in 1966 si au colaborat atat cu Ford, cat si cu Austin Motor Company. Colaborarea cu Ford a avut loc intre 1993 si 2002 si a avut ca rezultat modelele Nissan Terrano, Ford Maverick, Mercury Villager si Nissan Quest.

7. Primul model intitulat “Skyline” a fost produs in 1957 de catre Prince Motors. La acea vreme, modelul Skyline era un sedan de lux. Modelul a primit o versiune de performanta intitulata GT-R abia in anul 1969, la trei ani de la fuziunea cu Nissan.

8. Pe piata din Japonia, Nissan colaboreaza prin parteneriate de tip joint-venture cu producatori precum Suzuki si Mitsubishi, dar si cu Mazda, Subaru si Isuzu. In China, Nissan construieste automobile alaturi de Dongfeng Motor Group.

9. Actualul Nissan 370Z este descendentul unei linii intregi de modele Datsun, care erau construite de catre Nissan si vandute sub numele Datsun. Aceasta politica a continuat pana in anul 1982.

10. In anul 1989, Nissan a lansat marca de lux Infiniti, care era destinata pietei din Statele Unite ale Americii. Anul trecut, aceasta marca a intrat oficial pe piata din Europa.

11. Presedintele si Directorul Consiliului de Administratie al marcii Nissan, Carlos Ghosn, este printre cei mai longevivi conducatori ai companiei nipone. Ghosn conduce marca japoneza din anul 2000, doar trei lideri mai vechi egaland aceasta performanta, unul dintre ei reusind sa stea chiar si 16 ani in fruntea companiei. In acelasi timp, brazilianul Carlos Ghosn conduce si compania Renault.

12. Compania Nissan detine in continuare anumite afaceri care nu au legatura cu industria auto. Astfel, Nissan produce motoare pentru barci si echipamente maritime, dar detine si o companie de telefonie mobila, care opereaza in Japonia.

13. Nissan GT-R R35 respecta standardele SULEV (Super Ultra-Low Emission Vehicle) din Japonia desi dezvolta 473 CP. Fiecare motor pentru Nissan GT-R este construit manual de catre un singur inginer Nissan, intr-o camera speciala.

14. Suspensia lui Nissan GT-R este aliniata pentru a fi legata de caroserie cu ajutorul unor lasere speciale. Mai mult decat atat, fiecare element de caroserie este creat astfel incat sa respecte tolerante de numai 0.1 milimetri.

15. Desi modelul Nissan Skyline GT-R R34 a devenit celebru odata cu filmul “The Fast and The Furious”, modelul nu a fost importat legal in Statele Unite ale Americii. Nissan GT-R R35 este primul GT-R importat oficial in SUA de catre constructorul japonez. Exemplarele GT-R din SUA au fost importate de catre diverse companii sub anumite pretexte sau prin ocolirea unor norme, iar unii dintre cumparatorii acestora s-au trezit cu masina confiscata.

16. Corporatia Nissan Computer nu are nicio legatura cu Nissan Motor Company, desi impart acelasi nume. Tocmai de aceea Nissan Motors a inceput o actiune legala impotriva Nissan Computer Corporation in 1999, pe care a castigat-o in 2002. Ulterior, cei de la NCC au facut un recurs si apoi anumite elemente ale intelegerii au fost intoarse in favoarea companiei IT care poarta numele Nissan. In 2008, Nissan Computer a fost despagubita pentru costurile de judecata, dar niciuna din parti nu a fost declarata castigatoarea procesului.

17. Alaturi de Renault, Nissan va fi unul dintre primii producatori de automobile care vor introduce un model electric in productia de serie. La fel ca in cazul Renault, primele modele electrice de la Nissan vor fi vandute sub forma de flote.

18. Nissan are si un tuner de casa, a carui activitate a inceput in anul 1985. Divizia NISMO are scopul de a dezvolta automobile de competitie si echipamente de perfomanta pentru acestea.

19. Nissan Leaf nu este primul vehicul electric al constructorului japonez. Primul model electric creat de Nissan este Tama Electric Car, creat de Tokyo Electric Cars Company si vandut in Japonia. Acest model era utilizat pe post de taxi, iar bateriile sale utilizau Plumb si Acid Sulfuric. Modelul respectiv a fost vandut in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial, iar vanzarile au continuat pana in 1950, cand stocurile de petrol ale Japoniei s-au stabilizat.

20. In anul 1995, Nissan a lansat primul vehicul electric echipat cu o baterie Litiu-Ion. Nissan Prairie EV a fost vandut in doar 30 de exemplare, dar era primul vehicul electric din lume echipat cu baterii care utilizau tehnologia Litiu-Ion. Modelul a avut un rol crucial in cercetarea vehiculelor electrice, acesta functionand fara probleme in anii in care a fost exploatat.

  • enoeht, vineri, 09.10.2009 12:16
    Oups...

    Citez: "Motorul VR38DETT al acestuia are cilindri acoperiti cu un strat de 0.15 mm de plasma." Ori cei de la Nissan au cativa ingineri aliniati pentru premiul Nobel pentru ca au reusit sa controleze aceasta stare a materiei la presiune atmosferica si temperatura joasa (zeci de grade Celsius), ori voi ati scris articolul pe graba si ati chiulit la orele de fizica in liceu. Ar fi pacat sa stricati o serie de articole foarte reusite pana acum.

  • LEE, vineri, 09.10.2009 12:26
    Datsun/Nissan

    Eu stiam de schimbarea DATSUN in NISSAN ca a avut loc in 1984........sau posibil sa fie numai pe piata din SUA............

  • enoeht, vineri, 09.10.2009 12:32
    Mai multe despre "plasma"

    Daca vreti sa aflaci la ce foloseste Nissan un tun cu plasma in procesul de fabricare a motoarelor cititi aici: http://society.kisti.re.kr/~Eksae/_notes/data/pdf/v2n2_2.pdf

  • mAru, vineri, 09.10.2009 13:27
    bravo automarket

    sunt unii dintre ccei, care asteptam acest episod. Nissan a umilit , in ultima perioada toate brand-urile gen Porsche sau Ferrari cu aceasta bijuterie GT-R. http://www.automarket.ro/stiri/video-recordul-reusit-de-nissan-gt-r-pe-nurburgring-22580.html

  • .marius., vineri, 09.10.2009 13:35
    WaW

    Punctul 15 ii incredibil....Congratulations Automarket!

  • raul, vineri, 09.10.2009 20:09
    Frumos articol dar....

    un mic detaliu: Skyline R-34 nu a devenit cunoscut la lansarea seriei Fast and Furious, ci odata cu lansarea celui mai bine vandut joc video la vremea lui: Gran Turismo 1 in 1998. Vorbesc pe plan international cand spun "cunoscut", nu unul autohton

  • smen, sâmbătă, 10.10.2009 01:36
    Interesant

    Interesant punctul 13. De asta ia pocnit gatul lui Clarckson cand a testat GT-R pentru Top gear:)). Foarte reusit articolu am aflat lucruri interesante. Asteptam articole noi. Bafta

  • asmaticu, luni, 12.10.2009 00:51
    totul bun, dar.....

    si totusi nu o sa inteleg niciodata cum modele de top, gen 350z dezvolta niste probleme de mecanica absolut "originale" care nu se intalnesc nici pe masini de clasa economy...

  • kreez_t, miercuri, 14.10.2009 22:27
    nissan/datsun

    dupa cum vedeti, anul schimbarii de nume este putin inaintea inceperii celui de-al doilea razboi mondial, si cum unii de pe aici stiu :) america si japonia au fost in razboi in pacific. dupa terminarea razboiului, nissan se vindea in america sub numele datsun tocmai ca sa se disocieze de regimul japonez belicos(cum ar veni, inainte erau mai pasnici, dar in 33 au venit toti raii)