20 de lucruri pe care nu le stiai despre... OPEL

Publicat vineri, 17.07.2009 12:15 de Sebastian Toma

Stiati ca Opel a folosit pentru prima data sloganul "Das Auto"? Dar ca Opel a fabricat la inceput masini de cusut? Acestea, plus alte lucruri interesante, in editia de azi a seriei "Stiati ca..."

1. Adam Opel, fondatorul marcii din Russelsheim, a debutat in industria auto prin largirea gamei de echipamente pe care le construia la fabrica sa. Initial, Adam Opel fabrica biciclete si a trecut ulterior la masini de cusut. Productia de automobile a inceput in anul 1899, cand Adam Opel a semnat un contract cu fermierul Friedrich Lutzmann, din Dassau, Germania. Impreuna, cei doi au inceput sa produca automobile la fabrica lor din Anhalt. Cei doi fii ai lui Adam Opel au lucrat apoi in parteneriat cu Lutzmann si au dezvoltat primul lor automobil, care era produs la noua lor fabrica din Russelsheim. Primul model de creatie 100% Opel s-a intitulat Lutzmann.

2. In 1901, Adam Opel se separa de Lutzmann si semneaza un contract cu francezul Alexandre Darracq. Impreuna, au produs modele Darracq si le-au vandut sub marca Opel-Darracq. Aceste modele aveau caroserii Opel montate pe sasiuri Darracq. Marca Darracq a fost cumparata ulterior de catre italienii de la Alfa, care i-au schimbat numele in Alfa Romeo.

3. Tot in anul 1901, Opel a construit prima motocicleta. Iar modelul Opel 10/12 hp (primul model al fratilor Opel) a debutat la Salonul Auto de la Hamburg in toamna anului 1902.

4. In 1909, Opel a construit modelul 4/8 hp. Acest model era cunoscut in Germania ca fiind "masina doctorului" si a devenit extrem de populara printre acestia. Doctorii apreciau fiabilitatea si robustetea modelului si il foloseau pentru a face vizite la domiciliu.

5. Productia de masini de cusut Opel a fost oprita in anul 1911 din intamplare, deoarece fabrica a fost incendiata in acel an si a ars aproape in intregime. Din acel moment, Opel a hotarat sa se concentreze pe productia de automobile. 

6. Pana in anul 1914, Opel devenise cel mai important producator de automobile din Germania, iar in anul 1920 a fost primul producator german de masini care a incorporat o linie de asamblare in fabrica sa.

7. General Motors a cumparat 80% din actiunile Opel in anul 1929, si a creat prima banca a unui producator de automobile din Germania. Aceasta banca avea rolul de a finanta investitiile si vanzarile in rate. Doi ani mai tarziu, GM a achizitionat restul de 20% din actiunile Opel si a transformat compania intr-o filiala a General Motors. La acea vreme, cei 13.000 angajati Opel produceau 500 de automobile si 6.000 biciclete zilnic.

8. Opel este primul producator de automobile din lume care a creat o masina de productie cu o caroserie autoportanta. Acest lucru se intampla in anul 1935, iar modelul in cauza era Opel Olympia. Aceasta proprietate a fost patentata de Opel, care a realizat unul dintre cele mai importante inovatii din istoria automobilelor.

9. Anul 1937 a reprezentat sfarsitul productiei de biciclete pentru fabricile Opel, care devenisera cele mai mari uzinede acest gen din lume. Liniile de productie de biciclete au fost vandute companiei NSU, care a fabricat ulterior si automobile.

10. De-a lungul timpului, sigla Opel nu a ramas neschimbata. Pana in 1937, logo-ul Opel era un Zeppelin amplasat intr-un cerc. Acest simbol a fost schimbat deoarece zeppelin-urile nu mai erau un mijloc de transport apreciat, moment in care Opel a trecut la noua sa sigla, care semnifica un fulger. Fulgerul a fost ales datorita celui mai celebru model de la acea vreme al producatorului german – camionul Opel Blitz. Pana la lansarea lui Insignia, sigla Opel a ramas aproape neschimbata. Introducerea lui Opel Insignia a dus la incorporarea literelor "OPEL" in sigla, care a primit un aspect tridimensional.

11. In anul 1941, Opel nu a produs nicio masina, desi in 1940 au fabricat 5.420 unitati, iar in 1939 au produs 90.858 automobile. Anul 1942 a fost la fel de nefast ca 1941, doar 3 automobile iesind pe poarta fabricii Opel in acel an. Cel mai trist an din istoria interbelica a lui Opel este cu siguranta 1944, cand fabricile din Russelsheim si Brandenburg au fost distruse de bombardamentele aliatilor. Desi primul model postbelic Opel a fost un camion Blitz de 1.5 tone – fabricat in 1946, productia a revenit la nivelul normal abia in anul 1951, cand Opel a introdus modelul Kapitan.

12. La finele celui de-al doilea razboi mondial, sovieticii au dezasamblat linia de productie a lui Opel Kadett. Linia de fabricatie a lui Kadett a fost mutata in Rusia, iar acesta a fost transformat cu forta in Moskvich 400/401.

13. Opel a fost cel mai mare producator de automobile din Germania in anul 1972, cand avea o cota de piata de 20.4%.

14. Intre anii 1976 si 1980, modelele fabricate de Isuzu erau vandute sub sigla Opel pe unele piete, fara ca intre masinile fabricate de cele doua marci sa existe vreo legatura. Colaborarea dintre cei doi producatori a continuat ulterior, cand Isuzu a furnizat motoare diesel pentru anumite modele Opel din anii 1990, cum ar fi Opel Astra 1.7 DTI.

15. In anii 1980, Opel a fost primul producator german care a introdus un convertor catalitic pe toate modelele sale alimentate cu benzina.

16. Opel a fost primul producator de automobile german care a introdus un sistem de siguranta cu tetiere active pentru scaunele din fata ale modelelor sale. A fost vorba de Astra, Zafira, Vectra si Omega.

17. Opel este primul producator german care si-a dechis o fabrica de asamblare in Polonia, fiind urmat ulterior de catre alti producatori din Germania.

18. Opel a creat un nou segment de nisa in anul 2000, cand a inceput productia modelului Agila. La acea vreme, Opel Agila era un microvan, primul model de acest gen din Germania. Opel Agila A este derivat din modelul Suzuki Wagon R.

19. Sloganul "Das Auto", utilizat astazi de Volkswagen, a fost folosit pentru prima data de Opel si se referea la Opel Kadett B, model lansat in anii '60.

20. Modelele Opel au fost vandute pe numeroase piete cu diferite nume. Spre exemplu, in Statele Unite ale Americii modelele Opel erau vandute sub sigla Saturn, desi intre anii 1958 si 1975 acestea au fost vandute chiar sub sigla Opel de catre dealerii Buick. In Australia, modelele Opel sunt vandute sub sigla Holden, pe cand in America Latina acestea sunt vandute sub sigla Chevrolet. Unele modele Opel au fost vandute in Statele Unite ale Americii chiar si sub sigla Pontiac, Pontiac Solstice fiind echivalentul american al lui Opel GT.

  • raduvlase, vineri, 17.07.2009 13:09
    Frumos

    Chiar daca Opel va ramane pentru noi romanii un fel de Dacie a Germaniei, trebuie recunoscut meritul acestei marci in dezvoltarea industriei auto. Odata cu acest articol am mai aflat lucruri interesante, care nu le cunosteam, despre Opel. Felicitari (din nou) Automarket pentru astfel de articole.

  • unu', vineri, 17.07.2009 13:26
    opel

    Articol foarte interesant si chiar daca opel este sub bmw, audi, mercedes ramane o companie de succes. @sebastiane: articol bun insa tittlu tinde mai mult spre instoria opel decat 20 de lucruri despre opel.....incearca sa gasesti si lucruri mai interesante decat cand a oprit opel productia de bicilete sau de masini de cusut :)

  • Adrian, vineri, 17.07.2009 14:02
    Opel in UK

    In UK se vinde ca Vauxhall, poate si in alta parte. N-ati mentionat nimic...

  • mihail, vineri, 17.07.2009 14:12
    opel

    cea m-ai buna masina pentru ROMANIA

  • JP, vineri, 17.07.2009 14:29
    Concluzia

    Concluzia ar fi urmatoarea: Opelurile sunt niste masini de cusut. :)))

  • eu, vineri, 17.07.2009 14:34
    Opel in UK

    @ Adrian: pai asta stie oricine.... articolul se cheama "20 de lucruri pe care NU le stiai despre Opel".

  • asm, vineri, 17.07.2009 14:57
    intrebare

    La punctul 18: daca Opel a creat in 2000 segmentul microvanurilor, atunci Matiz (aparut prin 97-98) din ce segment face parte? Nu stiu daca Matiz este primul, dar in mod sigur este un microvan. In rest... numai bine si felicitari redactorilor pentru aceasta rubrica!

  • vcip, vineri, 17.07.2009 16:15
    110 ani!

    Opel are 110 ani de istorie in spate - si este unul din producatorii care de-a lungul timpului a fost un inovator, in stilul german, chiar daca apartine de GM. Cred ca cu noile modele pe care le aduc acum pe piata vor reusii sa stea mai bine infipti in coasta marelui rival VW.

  • LauCalin, vineri, 17.07.2009 16:31
    Discover Opel

    Un reportaj f bun, iar personal sunt de parere ca Opel nu trebuie catalogata drept marca neamtului sarac, Daca te referi la second hand poate ca asa e, pentru ca, uitandu-te peste preturile masinilor noi vei vedea ca sunt asemanatoare cu cele ale concurentei. Oricum masinile sunt bune (am un Ascona care merge perfect in ciuda celor mai bine de 20 de ani). Au fost perioade in care o mare parte din profitul lui GM se baza pe ce vindea Opel si echivalentul ei pe alte piete. :)

  • andrei, vineri, 17.07.2009 17:01
    :D

    cred ca in romana se cheama catalizator nu convertor catalitic :D

  • mAru, vineri, 17.07.2009 17:41
    FELICITARI AUTOMARKET !!!

    DUPA CUM NE-ATI OBISNUIT CU RUBRICA :"20 de lucruri pe care nu le stiai despre..." IMI FACE DEOSEBITA PLACERE SA AFLU LUCRURI NOI DESPRE CONSTRUCTORI........CAND DESPRE NISSAN??????????????

  • Gigel, sâmbătă, 18.07.2009 21:40

    @asm: De unde si pana unde ti se pare tie ca matiz este microvan??? De unde ai tras tu concluzia asta? Stii ce inseamna "microvan" macar??? PS: Interesant articol.

  • someone, duminică, 19.07.2009 00:24
    Opel: intrebare

    Matiz este facut in Korea de catre GM. (GMDAT - GM Daewoo Auto-Tech). Matiz si Agila sunt pe platforma mini. Alte intrebari?

  • URAGANU, luni, 20.07.2009 13:27
    minunat

    In sfarsit nu mai exista comentarii idioate si se apreciaza efortul si valoarea unui articol de genul asta. Multumim, OPEL intr-adevar face masini de-o fiabilitate si andurata rar intalnita. Stima

  • Simona, joi, 23.07.2009 15:44
    Opel Insignia, Car of the Year 2009

    Opel Insignia a cistigat premiul "Car of the year 2009". Este cea mai bine vanduta limuzina din Europa la ora actuala. Insignia este cea mai preferata limuzina inaintea lui BMW, Passat, Audi, pentru technologia noua si designul foarte reusit la un pret mai acceptabil. In Ruesselsheim este vacanta si in mod normal fabrica ar fi inchisa, dar din cauza cererilor multe oamenii lucreaza peste programul normal si schimburi suplimentare. Au fost nevoiti sa-si scurteze si sa-si amane concediul ca sa satisfaca cerintele cumparatorilor.

  • marius, sâmbătă, 10.07.2010 20:59
    intrebare

    am si eu o intrebare sper sa ma puteti ajuta ,caut si e un anume cod promotional opel