20 de lucruri pe care nu le stiai despre... Renault

Publicat vineri, 07.08.2009 18:04 de Sebastian Toma

Stiati ca Renault este constructorul care a creat primul sedan si primul hatchback din lume? Acestea, plus multe alte lucruri interesante, in noul episod al seriei "Stiati ca..."

1. Renault produce vehicule inca de la sfarsitul anului 1897, dar corporatia Renault a fost fondata in 1899 de catre Louis Renault si fratii sai, Marcel si Fernand. Cei trei au facut un parteneriat cu prietenii lor Thomas Evert si Julian Wyer. La baza echipei statea Louis Renault, care era inginer si invatase tainele marketingului in timp ce a administrat afacerea cu textile a tatalui sau. Marca frantuzeasca a devenit rapid cunoscuta la acea vreme gratie succesului inregistrat in motorsport.

2. Primul Renault a fost vandut pe 24 decembrie 1898, cand tatal lui Louis Renault si-a plimbat un prieten cu modelul Voiturette 1CV. Prietenul lui Renault a fost atat de impresionat de modul in care functiona masina, incat l-a cumparat pe loc.

3. Implicarea fratilor Renault in motorsport a fost curmata brusc in 1903, cand Marcel Renault a murit intr-un accident in cursa de la Paris-Madrid. De atunci, Louis Renault nu a mai concurat in nici o cursa, dar a construit in continuare modele pentru competitii.

4. Renault a produs primul sedan din lume. S-a intamplat la debutul oficial de pe piata din Franta, in anul 1899. Ulterior, Renault a inceput sa produca taxiuri, vehicule comerciale, autobuze si camioane.

5. In timpul Primului Razboi Mondial, Renault a inceput sa produca munitie, avioane de razboi si un model de tanc. Aliatii l-au premiat pe Louis Renault pentru echipamentul militar produs de acesta, deoarece au considerat ca produsele Renault i-au ajutat sa castige razboiul. In perioada interbelica, Renault a produs si utilaje agricole si industriale.

6. Louis Renault a murit in inchisoare, dupa ce a fost arestat pentru ca ar fi colaborat cu nazistii in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Acuzatiile care i-au fost aduse francezului erau nefondate, deoarece Louis Renault a refuzat sa produca pentru germani dupa ce Franta a fost invadata, iar controlul fabricii Renault a fost preluat de catre nazisti.

7. Renault a avut un succes enorm in Statele Unite ale Americii, reusind sa intre cu succes pe aceasta piata inca din anii 1910. La debutul pe piata americana, modelele Renault aveau un pret similar cu cel al modelelor Cadillac. Ulterior, Renault a inceput sa ofere modele mai ieftine, reusind sa vanda un numar mai mare de unitati peste ocean. Renault a facut o alianta cu Nash Motors Rambler, care a devenit ulterior AMC. Alianta a continuat pana in anul 1987, cand Renault a vandut marca AMC celor de la Chrysler, chiar dupa asasinarea presedintelui Renault, Georges Besse. Din anul 1989, produsele Renault nu au mai fost importate in Statele Unite ale Americii.

8. Renault a lansat primul hatchback de productie, modelul Renault 16 (1965). Producatorul francez a pierdut sansa de a crea primul hot-hatch, iar rivalitatea dintre Renault si Volkswagen pe segmentul hatchback-urilor a inceput abia in 1983, cand Renault a lansat modelul 11.

9. Doi ani mai tarziu, Renault a lansat primul monovolum din Europa, Espace. Modelul a fost extrem de apreciat de catre europeni pentru inovatiile tehnice si spiritul practic de care dadea dovada.

10. Modelul Renault 9 si succesorul sau, Clio, au fost alese “Masina Anului in Europa” in anii 1981, respectiv 1990. Cel de-al treilea model Renault care primeste aceasta titulatura este Scenic, in anul 1996. Renault Megane 2 a primit si el acest titlu, dupa ce a fost lansat in anul 2002. Cea de-a treia generatie a lui Clio continua succesul lansat de modelul Renault 9 si castiga “Masina Anului in Europa” in anul 2005.

11. Renault a fost la un pas de a face o fuziune cu Volvo si a fabricat motoare impreuna cu aceasta marca spre sfarsitul anilor 1980. Planurile de fuziune au fost abandonate in 1993.

12. Se stie ca Renault detine 44.4 % din actiunile Nissan. Ce se cunoaste mai putin este faptul ca producatorul japonez detine si el 15% din actiunile Renault. Brazilianul Carlos Ghosn controleaza destinul ambelor companii.

13. Renault Laguna II a fost primul model european de familie care este echipat cu un sistem keyless entry si pornire fara cheie. Modelul folosea o cartela, care poate fi gasita si astazi pe marea majoritate a modelelor Renault.

14. Renault a fost la un pas de a semna o alianta cu General Motors. Discutiile dintre cele doua corporatii s-au incheiat in momentul in care GM le-a cerut bani francezilor pentru a semna contractul.

15. Renault investeste in fiecare an 100 de milioane de euro pentru a imbunatati siguranta vehiculelor sale. Producatorul francez are 600 de cercetatori care lucreaza doar pentru imbunatatirea sigurantei modelelor Renault-Nissan. In fiecare an, Renault face peste 350 de crash-teste si simuleaza peste 4.500 de accidente.

16. Renault este primul producator care a introdus centurile de siguranta cu limitator de efort, centurile de siguranta cu pretensionare si airbag-ul adaptiv in productie.

17. Romania este un stalp important in reteaua de logistica a marcii franceze Renault, deoarece producatorul francez detine un centru CKD in Romania, de unde exporta piese pentru modelele Logan si Sandero. Aceste piese sunt fabricate la uzina Dacia de la Mioveni. Tot la Mioveni sunt fabricate motoarele dCi de 1.9 litri folosite pe Renault Kangoo. Renault a inaugurat in Romania un centru de design, singurul de acest gen din Europa de Est, precum si un centru de crash teste.

18. Renault detine un producator de automobile din Coreea de Sud, Samsung Motors. Producatorul francez de automobile detinea 70% din Samsung Motors in anul 2000, procentul actual de actiuni fiind de 80.1%. Samsung Motors construieste masini bazate pe modele din gamele Renault si Nissan.

19. Implicarea Renault in motorsport nu a fost limitata doar la Formula 1. Francezii au creat numeroase modele de raliu care au concurat de-a lungul timpului in toata Europa. Succesul masinilor de curse create de producatorul francez a marit vanzarile modelelor de productie, reteta de succes aplicata de toti producatorii din lume.

20. Pentru a face fata in motorsport, Renault are o divizie speciala, intitulata Renault Sport. Aceasta divizie produce modelele Clio RS si Megane RS si se ocupa cu dezvoltarea modelelor de curse. Cel mai bun exemplu al priceperii inginerilor Renault Sport ar fi Renault 5 GT Turbo, model creat special pentru raliuri, care a fost adaptat apoi pentru a putea fi vandut publicului.

  • Marius_New, sâmbătă, 08.08.2009 00:02
    Multumim Automarket!

    1.Multumim Automarket. Sincer sa fiu, nu stiam prea multe chestii despre acest producator, iar mai nou mi-am revizuit conceptiile despre acest brand francez. 2.O chestie interesanta, bine de tinut minte........masinile Dacia construite in Romania au cea mai buna calitate raportata la pretul lor si la tara de productie. Mai concret, un Audi A6 fabricat in Germania nu se compara cu acelasi model fabricat sub licenta in India sau China (nu mai stiu exact tara), desi in principiu e vorba de acelasi model; deci ceva ceva mici diferente tot sunt intre ele. Ei bine, un Logan sau un Sandero fabricat in Romania nu se compara cu unul fabricat in Maroc, Rusia sau Columbia. Tot exista ceva mici diferente, chiar daca aparent sunt insesizabile. V-am spus astea pt ca cineva tot sustinea cu indarjire ca Loganurile exportate in Europa de Vest sunt mai bune decat cele create pt piata romaneasca de ex. Fals. Au aceeasi calitate. 3.In final, vreau sa mai zic ca am blamat mereu acest producator francez, pt 2 chestii mari si late: FIABILITATEA DISCUTABILA si DESIGNUL CUMINTE, STERS SI PROSTANAC. Cel putin asiaticii au o scuza. Au si ei masini cu design sters sau copiat de la altii, dar cel putin sunt superfiabile. Tot respectul pt francezi insa ca ne-au livrat masinile astea low-cost. Incetul cu incetul scapam de daciile vechi si poluam mai putin. Macar apare la orizont o cultura auto incipienta. Bun si asa decat deloc.

  • Stelian_Opincariu, sâmbătă, 08.08.2009 00:54

    Asa este! Designul este destul de sters la unele modele!!

  • wolfyz, sâmbătă, 08.08.2009 06:34
    dada

    Atat de sters de nu se vede nimic ... afoni total a design`eri .. sa mai traga cu oakele pe la italieni si nemti ...

  • Vasi27, sâmbătă, 08.08.2009 09:14
    Createur d'automobiles

    Intr-adevar istoria Renault este foarte frumoasa si interesanta, insa ar mai fi cateva lucruri de completat: *in 1898 Louis Renault a inventat cutia de viteze, priza directa (turatia vilbrochenului este egala cu tuatia arborelui secundar al cutiei de viteze) si amortizoarele hidraulice * in 1902, Renault a brevetat supraalimentarea cu turbocompresor *Laguna a fost prima masina care a obtinut 5 stele la testul de siguranta a pasagerilor la EuroNcap :) *Din istoria contemporana trebuie mentionat "Contractul Renault 2009" prezentat de presedintele Carlos Ghosn in 2006 ce are la baza 3 angajamente: Calitate, Profitabilitate, Crestere. PS: Clio 3 a iesit masina anului in Europa in 2006, nu 2005

  • Alex, sâmbătă, 08.08.2009 09:36
    DADADADA

    Da , stiam ca francezii fac masini frumoase , bune si cu un raport pret/calitate exceptional. ALLEZ RENAULT !

  • wax, sâmbătă, 08.08.2009 09:39
    wow

    Felicitari pentru acasta serie de" stiati ca... ", insa eu ma asteptam la mai multe informatii inedite despre aceasta marca si sunt convins ca sunt, nu doar o insiruire cronologica a activitatii grupului Renault si cateva inovatii. Oricum astept cu nerabdare fiecare articol din aceasta serie. Salutari

  • borcan, sâmbătă, 08.08.2009 09:42
    istorie contemporana

    Megane 3 - cea mai sigura masina din istoria EuroNCAP

  • SEMTEX82, sâmbătă, 08.08.2009 11:46

    In 1978 Renault a prezentat la salonul auto de la Paris un R5 Turbo cu motor 1.4 amplasat central, ce dezvolta 160 cp la 6000rpm si un cuplu de 210Nm/3250rpm. Dispunea de injectie Bosh k-jetronic si de un randament termic crescut datorita intercoolerului montat intre turbina si motor, ce facea o racire cu 30 de grade celsius a aerului admis. Avea bare de torsiune si suspensii independente sport, prize de aer laterale. Interesant este si raportul cp/kg pentru ca masina cantarea 970 kg... adica fiecare cal putere cara 6 kg, ceea ce-i o performanta de invidiat si-n ziua de azi... Mai tarziu stiu ca aparut si o versiune de 180cp... Vive la revolution!

  • Samsung, sâmbătă, 08.08.2009 11:52
    Renault

    Nu-mi venea sa cred cand amvzut prima data un Samsung SM5. Foarte frumoasa masina, pacat ca nu am apucat sa-i fac niste poze.

  • LEE, sâmbătă, 08.08.2009 14:33
    ?!?!?!

    la punctul 15 - degeaba fac ei teste, daca NISSAN ia tot timpul cu o stea mai putin decat modelele similare renault. nu-i corect! daca si ei ar avea 6-8 modele de 5 stele, alta era situatia :) fraieri!

  • LauCalin, sâmbătă, 08.08.2009 14:38
    Renault

    Cei care au cunostinte in domeniul auto stiu ca mai sunt si alte lucruri interesante despre Renault, care nu au putut incapea numai in 20 de puncte. Istoria Renault este intr-adevar interesanta, cu suisuri si coborasuri, insa este un exemplu foarte bun de mod de dezvoltare. Este cunoscuta reticenta unora fata de produsele frantuzesti in general, insa REnault a stiut mereu sa faca abstractie de acest lucru si acum este unul dintre cele mai puternice branduri (nu numai auto) din lume. Am sesizat insa o mica eroare (putin importanta totusi): Renault Espace a fost lansat in 1984, nu in 1985 :). O alta chetie foarte interesanta despre Renault F1, e ca in '88 (daca ma insel va rog sa ma corectati, ca nu mai stiu sigur anul), Renault a fost primul contructor de F1 care avea o masina turbo. Si pentru ca concurenta nu prea putea sa-i faca fata, motoarele turbo au fost interzise. :)

  • roland_st, sâmbătă, 08.08.2009 14:43

    Primul motorul turbo din F1 in 1977 la Silverstone.

  • luci, sâmbătă, 08.08.2009 18:22

    sunt destul de bune, am si eu un clio, daaaarrr.... piesele sunt foarte scumpe si concesionarul din sibiu la revizie sau la orice interventie asupra masinii lucreaza SCUMP si PROST. In rest masina merge acceptabil

  • nume, luni, 10.08.2009 13:46
    subiect

    Stiati ca la Renault Megane II se jupoaie vopseaua de pe manerele de la usi dupa mai putin de un an si cu toate ca masina are doi ani garantie, cei de la Renault nu vor sa le schimbe?

  • LauCalin, luni, 10.08.2009 21:02
    @nume, @luci

    Si cu toate astea se vinde bine :). Uite domn'e ce inseamna un marketing foarte bine pus la punct! ;p Nu vreau sa intru in discutii contradictorii. Francezii au tehnologie si au avut tot timpul (ganditi-va de exemplu la Safrane), insa problema consta in fiabilitatea indoielnica. :)

  • DST, miercuri, 12.08.2009 03:13
    masini bune...

    Din 2006, incepand cu Clio 3, toate masinile se incadreaza in "Contractul Renault 2009" , ceea ce presupune calitate la cele mai inalte standarde pe toate planurile si implicit o fiabilitate excelenta. Megane 2 nu se incadreaza in contract, fiind aparut mai devreme. Alte masini in "Contractul Renault 2009" : -Laguna 3 -Noul Symbol -Koleos -Megane 3 bicorp / coupe