Aceeasi Marie cu alta palarie

Publicat luni, 14.07.2008 00:00 de Bogdan Mirică

Daca vrem sa fim cinstiti putem spune ca Logan s-ar fi vandut poate la fel de bine si fara facelift, multumita pretului foarte scazut. Faptul ca Dacia a decis sa se comporte ca un constructor matur si sa gandeasca un facelift doar pentru a oferi publicului ceva nou dovedeste ca producatorul roman incepe sa isi contureze o identitate.

"Aceeasi Marie cu alta palarie". Aceasta este sintagma care descrie cel mai bine noul Logan facelift, prezentat cu surle si trambite in urma cu fix doua saptamani. Berlina romaneasca a primit un look nou atat la interior cat si la exterior, insa motorizarile au ramas aceleasi, multumitoare sau dimpotriva slabe.

Cum poate fi caracterizat pana acum Logan? Un model controversat, care s-a vandut insa in 514.614 exemplare (varianta sedan / cifra calculata pana la 11 iunie 2008) de la lansarea mondiala din 2004.

La patru ani de la debutul oficial, Dacia a decis reimprospatarea designului berlinei pentru a reusi sa pastreze titlul de "Cel mai vandut model in Romania", obtinut din 2005 si pana in prezent.

Primul lucru pe care il observi la noul Logan este modificarea subtila a designului exterior si a celui interior, singurele elemente notabile de altfel. Ne vom lega asadar mai mult de partile de suprafata fara a intra prea mult in profunzimea modelului romanesc, despre ale carui motorizari se stiu deja foarte multe.

 

Design exterior bine inchegat  

Dacia incepe sa isi orienteze strategia de piata si catre persoanele care apreciaza si designul unui model, nu doar pretul sau foarte mic. De aceea designerii romani au cautat sa aduca un aer proaspat, un design mai bine inchegat si linii mai fluide, drept pentru care au lucrat foarte mult la detalii.

In partea frontala Logan berlina a suferit numeroase schimbari care ii dau o oarecare prestanta si un look mai bine lucrat. Acest lucru se simte de cum iesi pe strada, publicul fiind impresionat la prima vedere. Desi se creeaza inca o confuzie generala in randul populatiei, multi dintre privitori confundand tuningul ieftin cu facelift-ul de serie.

Logan-istii, adica posesorii de Logan, sunt insa familiarizati cu aerul nou in interiorul gamei si privesc cu interes noua masina. Daca te gandesti ca poate jumatate din masinile care exista in trafic, in Romania, sunt Logan-uri atunci iti dai seama ca ai un public destul de numeros care te va urmari cu atentie... cel putin in primele luni de la lansare.

Grila noua si logo-ul prezentat in premiera mondiala la Geneva sunt primele detalii care te trag de maneca subtil si iti spun ca ai de-a face cu noua berlina. Bandoul cromat de la baza grilei este de asemenea o noutate care vine sa aduca o nota de stil.

Desi greu de observat, structura compacta a blocurilor optice fata, care inglobeaza acum si semnalizatorul si farul, contribuie si ea la crearea unei noi linii frontale. Spoilerul fata a fost redesenat, lucru care a dus la o crestere in dimensiuni a modelului cu aproximativ 4 cm. Designerii nu au uitat nici proiectoarele, care au primit o noua incadratura tocmai pentru a sublinia schimbarile.

Dupa ce ne dezlipim ochii de pe aspectul frontal parcurgem usor linia caroseriei care a ramas neschimbata, doar oglinzile retrovizoare mai mari, imprumutate de la MCV, reusind sa atraga putin atentia. Pana la partea posterioara insa nu mai avem de a face cu nimic nou.

Privita din spate, berlina arata altfel, mult mai bine se pare. Toate acestea multumita eleronului inglobat in usa portbagajului si a blocurilor optice redesenate. Volumul portbagajului ramane acelasi, de 510 litri, un record in clasa sa.

Asemeni partii frontale, si bara spate este vopsita in culoarea caroseriei, Dacia revizuind insa locul de pozitionare al numarului de inmatriculare si adaugand doi catadioptri meniti sa imbunatateasca observarea vehicului pe timp de noapte. Aceeasi bagheta cromata se intalneste si in partea inferioara a usii portbagajului, de aceasta data insa doar la versiunile superioare.

Ansamblul modificarilor exterioare este completat de trei noi tipuri de jante din aliaj si capace de roti precum si de patru culori noi metalizate, cerute se pare de clienti in decursul celor patru ani de comercializare ai actualei generatii.

Designerii Dacia au gandit destul de bine noile modificari, cel putin asa reiese din "studiul" neavizat realizat de noi pe parcursul test-drive-ului. "Aceeasi Marie cu alta palarie" place publicului roman pentru ca vine cu forme noi, mai bine lucrate. Ramane insa de vazut cat timp va trece pana cand noul Logan facelift va deveni dintr-o aparitie insolita aceeasi masina romaneasca banala, dupa care nimeni nu intoarce capul. Din moment ce productia vechii versiuni a fost deja stopata nu ne ramane decat sa credem ca faceliftul nu va mai impresiona mult timp.

 

Interior cu aer de Sandero

Sa urcam insa si in masina pentru a vedea ce au adus nou francezii si romanii pentru vechea berlina atat de monotona si neergonomica. Sincer nu ne-am asteptat ca retusurile aduse faceliftului sa fie atat de numeroase si de bine gandite. Strigam in cor "Bravo Dacia" pentru ca ati incercat sa ne scapati de monotonia plansei de bord de care ne saturasem de patru ani incoace.

Habitaclul este mult mai bine finisat si animat de cele doua tonuri de culoare ale plasticului folosit pentru plansa de bord. Tot in categoria elemente care invioreaza atmosfera se numara si cele trei tipuri noi de tapiserii cu trei armonii din textil regasite si la nivelul portierelor.

Fiindca tot am ajuns in zona de acces in habitaclu merita sa vorbim de senzatia placuta pe care o creeaza manerele ergonomice si baghetele decorative folosite la nivelul portierelor. Obisnuit cu designul idiot al manerului vechii generatii am simtit ca ceva nu e in regula, in sens pozitiv, atunci cand am incercat deschiderea sau inchiderea usii din interior.

Aspectul placut al materialelor folosite la interior se resimte si la plansa de bord din polipropilena cu structura de tip fagure care contrasteaza cu tonul inchis preluat de la vechea generatie. Ne-am fi dorit ca insertiile de tip fagure sa fie mai moi la atingere dar ne multumim deocamdata si atat.

Cercurile folosite ca ornamente pentru gurile de ventilatie, care imita elementele cromate, contribuie de asemenea la modificarea aspectului plansei. Lizibilitatea instrumentelor de bord este sporita de cadranele pe fond alb al caror design a fost regandit.

Noutatile in materie de confort interior si practicabilitate sunt usor observabile si sunt categoric o bila alba care dovedeste ca Dacia a inceput sa se maturizeze. Volanul cu reglare pe verticala, noul dispozitiv de ajustare a scaunului soferului precum si tetiera centrala a banchetei din spate in forma de virgula sunt elementele pozitive pregatite de Dacia.

Marea surpriza insa nu sunt aceste mici detalii. Marea surpriza se regaseste sub oglinda retrovizoare. Daca am fi facut probabil un sondaj printre jurnalisti si public, acest element ar fi fost probabil ultimul la care ne-am fi gandit. Este vorba de un banal suport de ochelari. Da, un suport de ochelari pe noul Logan berlina. Nu stim cat de util este pentru unii dar va putem garanta ca am vazut modele de traditie care nu beneficiaza de acest accesoriu banal.

Ne revenim insa repede pentru a observa o "buba" pe care inginerii Dacia nu s-au gandit sa o vindece. Este vorba de pozitionarea comenzii de reglare electrica a oglinzilor retrovizoare sub levierul franei de mana. Acelasi lucru s-a intamplat si cu geamurile electrice a caror deschidere a ramas tot pe plansa de bord, sub radio CD.

E drept ca butoanele acestora alaturi de celelalte au fost rotunjite, insa am fi preferat aceeasi forma banala dar repozitionata pe manrele portierelor. Comenzile pentru deschiderea electrica a geamurilor electrice spate se afla, la fel ca la Sandero, intre cele doua scaune ale pasagerilor din fata, o pozitie de asemenea nu foarte practica.

O bila neagra vom acorda si pentru instalatia de climatizare, pozitionata prea jos, la care accesul este ingreunat si de orientarea gresita a plansei de bord. Accesul nu este insa principalul defect al instalatii de climatizare, care a ramas tot manuala si la fel de zgomotoasa la trepte inalte de ventilatie.

Oficialii Dacia au cautat sa raspunda la aceasta problema. Intrebati de ce nu se remediaza zgomotul deranjant al aerului conditionat, reprezentantii brandului romanesc au raspuns ca daca s-ar fi incercat atenuarea raspunsului fonic al instalatiei de climatizare s-ar fi folosit o serie de echipamente si materiale care ar fi ingreunat cu mult masina. Acest lucru ar fi dus fara indoiala la cresterea consumului de carburant si la nevoia instalarii unor motoare mai mari.

 

Siguranta 

In materie de siguranta, Dacia Logan facelift vine cu noi elemente menite sa sporeasca siguranta activa si pasiva. Centurile pretensionate, plansa de bord care diminueaza consecintele unui impact asupra genunchilor, airbagurile frontale si laterale pentru sofer si pasager (disponibile in functie de versiune) precum si sistemul ABS Bosch de ultima generatie ajutat de EBV si AFU (asistare la franarea de urgenta, introdusa in premiera pe Sandero) sunt elementele care va vor face calatoria mai sigura.

 

Aceleasi motoare, nimic spectaculos 

Sa trecem insa si la motorizari, adica la ceea ce nu s-a schimbat in cazul noului Logan facelift. Berlina preia aceleasi motoare pe benzina de 1.4 litri, 1.6 litri si 1.6 litri 16 valve dar si unitatea diesel de 1.5 litri cu doua versiuni de putere, una de 70 si una de 85 cai putere.

Automarket a avut ocazia de a testa astazi din nou motorul de 1.5 litri si 85 de cai si varful de gama 1.6 litri 16 valve de 105 cai putere. Daca sunteti fanul unitatilor diesel atunci propulsorul care ascunde cel mai mare numar de cai sub capota va va impresiona cu siguranta prin capacitatea cuplului si forta cu care trage. Nu acest lucru il putem spune si despre versiunea pe benzina de 105 cai, care nu se simte atat de vioaie pe cat s-ar parea.

In cazul ambelor versiuni, berlina este foarte usor de condus, ambreiajul moale care cupleaza destul de sus usurand viata la volan tuturor soferilor indiferent de experienta, varsta sau sex. Si cutia de viteze in cinci trepte este destul de precisa insa cursa prea lunga nu va fi cu siguranta pe placul multora.

Referitor la transmisie, in cadrul unei conferinte de presa desfasurata la sfarsitul test-drive-ului, Jaques Daniel, director comercial Dacia, a recunoscut ca in masura in care publicul o va cere, Logan va veni echipat si cu o cutie automata.

Raspunsul acceleratiei este, cum era si normal, mai prompt in cazul versiunii pe benzina insa diesel-ul se bucura de un cuplu motor mult mai mare pe o plaja de turatii net superioara motorului pe benzina.

Consumul celor doua versiuni este de asemenea un "mar al discordiei" unitatea diesel inghitind doar 6.6 litri la 100 de km, cu instalatie de climatizare pornita. In antiteza, "benzinarul" ajunge sa inregistreze in conditii mixte de trafic, urban si extraurban, o valoare a consumului de 8.7 litri, de asemenea cu aerul conditionat pornit.

Stabilitatea nu este un domeniu in care Logan berlina a excelat sau exceleaza, drumurile sinuoase care duc spre Vulcanii Noroiosi, locatia aleasa de reprezentantii Dacia pentru desfasurarea test-drive-ului, constituind o provocare destul de mare pentru modelul romanesc. Garda mare la sol si suspensiile nu foarte ferme si-au spus cuvantul. Nu ne putem insa plange de disconfortul resimtit la interior, drept dovada ca suspensiile si-au facut bine datoria macar la acest capitol.

 

Pretul ramane acelasi 

Preturile de pornire ale noului Logan facelift raman aceleasi cu cele ale vechii versiuni, berlina putand fi cumparata cu doar 6400 de euro. Versiunea de top poate ajunge insa pana la 10.700 de euro.

Fie ca va place sau nu, Logan s-a schimbat si se pare ca in bine. Aspectul exterior mai bine lucrat si interiorul care impresioneaz  prin saltul urias fata de vechea generatie sunt atuu-rile unei masini care se vrea in primul rand un automobil low-cost orientat catre marea majoritate a publicului roman.