Adio, bujii! Mazda revoluționează motoarele pe benzină: aprindere prin presiune și consum scăzut cu 30%

Publicat luni, 16.01.2017 17:30 de Mircea Meşter

Dacă majoritatea constructorilor mizează pe turbocompresie și pe hibridizare pentru a scădea consumurile motoarelor pe benzină, Mazda rămâne fidelă benzinei aspirate și apelează la o tehnologie inedită de aprindere. Debutul său va avea loc în 2018.

După ce au demonstrat în ultimii ani că motoarele aspirate care beneficiază de tehnologia Skyactiv pot să țină pasul cu omoloagele lor turbo la nivel de consum și performanțe, Mazda fiind unul dintre puținii constructori care reușesc să-și păstreze în gamă motoare de cilindree mare care nu atentează la portofelul clienților, inginerii mărcii japoneze vor să dea o nouă lovitură tehnologică.

Conform publicației economice Nikkei, Mazda va deveni la finalul lui 2018 primul constructor care renunță la clasicele bujii în favoarea unei tehnologii revoluționare: aprinderea prin presiune.

Numele oficial al tehnologiei este Homogenous Charge Compression Ignition (HCCI) și va intra în producție odată cu lansarea noii generații Mazda3, care va vedea lumina zilei în cursul anului 2018. Conform primelor informații legate de inovația Mazda, noul sistem permite aprinderea prin aplicarea unei presiuni ridicate asupra amestecului de carburant și aer, efectul direct fiind o scădere cu 30% a consumului și a emisiilor.

Noul sistem va fi prezentat sub forma celei de-a doua generații a pachetului tehnologic Skyactiv și, după lansarea pe noua generație Mazda3, își va face loc treptat în restul gamei de modele prezentate de constructorul japonez. 

Deși cifrele oficiale sunt încă departe și vor fi prezentate odată cu lansarea noii tehnologii, este de așteptat ca cifrele de consum ale motorului de 1.5 litri aspirat de 100 CP de pe Mazda3 să coboare de la 5.1 litri/100 km la circa 3.5 litri/100 km.

via Nikkei

  • Stefi, luni, 16.01.2017 17:44

    Au mai incercat si altii de pe la Ford, acu vreo 20 si ceva de ani in urma, sa faca un diesel fara bujie... de si-au scuipat plamanii posesorii la pornirile sub 0 grade...

  • LR, luni, 16.01.2017 17:49

    Super! MAC-ul moare, dar nu se predă!

  • LR, luni, 16.01.2017 17:57

    Acum câțiva ani, cineva de la Daimler spunea că în industria auto se tinde către obținerea unui motor cu ardere internă care să funcționeze și cu benzină, și cu motorină.

  • someone, luni, 16.01.2017 18:07

    da, au mai incercat multi, dar cu ani in urma, iar de atunci evolutia a mai evoluat...asa ca de ce nu ar fi ceva real ceea ce pregateste mazda? dar pe langa acest consum extraterestru pt o benzina, celelalte cifre cum sant?

  • Scorpionul.negru, luni, 16.01.2017 18:46

    Bvo. Felicitari ! Am incredere in Mazda ca va reusi !

  • raduvlase, luni, 16.01.2017 19:08

    Daca le iese, jos palaria! Bravo Mazda! Este bine ca marii producatori nu renunta asa usor la clasicele motoare, care devin tot mai eficiente si mai performante, in favoare electricelor foarte scumpe, cu autonomie scazuta si cu o durata de viata a bateriilor foarte limitata.

  • LR, luni, 16.01.2017 20:42

    Și eu mă bucur de tot ce înseamnă îmbunătățirea motoarelor termice. Dar nici tehnologia electricelor nu stă pe loc; dimpotrivă, are o evoluție foarte dinamică. Cel mai probabil, ele vor coexista o bună bucată de timp, măcar pe hibride. Cu materiale adecvate, vor deveni tot mai ușoare.

  • arogantul, luni, 16.01.2017 22:27

    le urez succes dar cu conditia sa nu creasca poluarea cu particule din cauza arderilor incomplete.

  • Sam93, luni, 16.01.2017 22:46

    De asta iubesc eu Mazda. In ziua de azi, orice constructor care se respecta poate arunca un turbo pe un motor si sa numeasca asta inovatie. Dar Mazda, in ciuda faptului ca este o companie auto mica, se chinuie sa creeza inovatie adevarata in domeniul motoarelor cu combustie interna. Lucrul asta merita tot respectul de mine!

  • automobilistul, luni, 16.01.2017 23:12

    Mai sa fie. Oare aceasta tehnologie ''dezvoltata'' de Ford acum 2j...ceva de ani o fii fost ca aceeasi tehnologie pe hidrogen ''dezvoltata''' de BMW ? Adica aia care functioneaza pe principiul unei masini cu GPL si care consuma astronomic de mult ? Adica un rahat in ploaie pe care l-au oprit imediat si au inceput cercetarile imediat cu parteneriatul Toyota, vazandu-si pozitia pozitiva pe care o va culege cu ei. Stiu ca doare, dar Mazda la ora actuala ofera niste motoare aspirate net performante a ceea ce poate un FOLTZFAGHEN doar cu acel chip magic care doar pe hartie scoate un consum si performante bune :)))) .

  • zic si eu, marţi, 17.01.2017 13:01

    @ Mestere, Ai paria salariul tau pe o luna ca motoarele HCCI nu mai folosesc bujii? Nu stiu de ce, dar am impresia ca ai sa pierzi... Pentru interesati, cercetarile pentru HCCI exista de mult timp, Bosch fiind printre cele mai recente nume care si-a propus sa realizeze asemenea motoare. Detalii aici: http://www.drivingthenation.com/is-hcci-the-engine-of-the-future-on-driving-the-nation/ http://0-100.hotnews.ro/2012/01/17/motorul-pe-benzina-cu-aprindere-prin-compresie-ca-propulsoarele-diesel-e-pe-cale-sa-devina-realitate/ Nu am stat sa verific daca au si reusit sa faca un demo in 2014, dar as crede ca da @ Stefi, Nu cred ca Ford a incercat acum 20 de ani sa elimine bujiile (incadescente) de la Diesel, Niciodata motoarele diesel nu au functionat cu bujii care dau scanteie. Ele au asa numitele "bujii incandescente", care sunt un fel de mini-radiator. Sunt folosite doar la pornire si eventual cateva minute dupa, in functie de temperatura. Spre deosebire de motoarele pe benzina, la MAC rolul acestor buji este sa creasca temperatura in camera de compresie, nu sa aprinda combustibilul. Odata atinsa temperature necesara, aprinderea se face doar prin compresie, fara nicio scanteie care sa aprinda combustibil.

  • Andy, marţi, 17.01.2017 15:30

    Stirea este excelenta, mai ales prin prisma hibridelor viitoare. Un 1.5 de 100 cp cu consum mediu de 3.5l/100 km, asociat unui electric de 30-40 cp echivalenti ar consuma sub 2l/100 km...in oras. Ar fi genial, mai ales ca electricele nu vor fi accesibile si rentabile (pierd 15-20% din baterie anual) pana in 2025.

  • Stefi, marţi, 17.01.2017 17:04

    @zic si eu - verifica Ford Transit 2.5 D de prin 1995-2000, cel clasic, fara turbo. O sa ai surprize. :)

  • MC, marţi, 17.01.2017 20:16

    Eu as spune in loc de "Adio, bujii!" "Adio, fiabilitate!".

  • r, miercuri, 18.01.2017 08:30

    Un articol plin de ceață. Unii au înțeles că e motor diesel dar de fapt se referă la motorul pe benzină. Unde principiul de aprindere împrumutat de la diesel creează ceva probleme legate de detonații. Probabil că aprinderea amestecului aer benzină la presiune se face într-o cameră separată (Ricardo-Comett să trăiască) că altfel se transformă în motor cu explozie în adevăratul sens al cuvântului.

  • rotila, miercuri, 18.01.2017 08:42

    sigur ca va fi o bujie, probabil mai altfel.la motoarele actuale benzina se aprinde de la bujie si arde din aproape in aproape inspre extremitatile camerei de ardere. in cazul mazda aprinderea se face intr-o antecamera( ca la diesel vechi) de unde jetul aprins se autopropulseaza in toata camera de ardere pentru a turbiona si aprinde restul amestecului. e greu de imaginat, de spus, si mult mai greu de pus in practica. dar poate fi solutia viitorului. dupa cum stiti multe inventii mediocre au fost adoptate si desvoltate in timp de altii. succes mazda.

  • vasile, joi, 19.01.2017 01:29

    trebuie sa stiti ca industria auto la momentul actual NU ARE LIMITE. Singura limita sunt producatorii vorbiti intre ei,care tot prelungesc motoarele clasice. Daca ar scoate acum un super motor electric sau benzina fara bujii in 2030 ce ar mai scoate?