Airbus vrea să schimbe macazul: producătorul de avioane lucrează la un taxi zburător care se manevrează singur

Publicat miercuri, 26.10.2016 11:15 de Bogdan Mirică

Airbus a anunțat că una dintre diviziile sale lucrează la ideea unui taxi autonom capabil să opereze pe calea aerului. Au fost publicate chiar și o serie de schițe și specificații tehnice.

Știm deja că avansul tehnologic va duce la o transformare radicală a mobilității urbane. Mașinile autonome își vor face loc printre cele convenționale, iar autobuzele și trenurile vor fi readaptate unui flux tot mai mare de călători.

Airbus, una dintre cele două mari companii producătoare de avioane din lume, vrea să ia parte la această transformare. Și o va face cu un vehicul revoluționar, capabil să transporte călătorii pe calea aerului.

Proiectul unui asemenea vehicul se numește Vahana și a fost dezvoltat de compania A3, un subsidiar Airbus cu sediul în Silicon-Valley. Vehiculul este de fapt un taxi aerian, capabil să decoleze și să aterizeze vertical și să urmeze rute prestabilite deasupra orașului.

Nimic neobișnuit până acum, dacă ne gândim că astfel de propuneri apar frecvent. Vahana este însă special pentru că nu are nevoie de pilot. Este un taxi aerian autonom.

Rodin Lyasoff, liderul proiectului, a declarat că echipa sa lucrează în prezent la dezvoltarea bateriilor, a materialelor compozite cu costuri de producție reduse, la tehnologia de detectare a obstacolelor și la crearea unor rute prestabilite.

Primele schițe dezvăluie un vehicul aerian care seamănă cu o dronă, poate transporta un singur pasager și câteva bagaje și care este propulsată de opt motoare electrice montate pe fiecare pală a elicei. În situații neplăcute, aparatul de zbor este echipat și cu o parașută, care se poate deschide și la altitudini mici.

Inginerii A3 lucrează deja la un prototip care ar urma să fie în aer cel mai probabil anul viitor. O versiune de producție, capabilă să fie testată în orașe va fi gata abia la finele acestui deceniu. Inițiatorii proiectului speră că tehnologia va putea da naștere unei flote care să însumeze milioane de exemplare la nivel mondial.

  • LR, miercuri, 26.10.2016 12:29

    ..."și care este propulsată de opt motoare electrice montate pe fiecare pală a elicei" Ce gogomănie! Așa e când alergi după n'șpe iepuri...

  • Dumitru, miercuri, 26.10.2016 14:39

    Adica opt elice actionate de motoare electrice. Sau poate cate o pala cu opt motoare... Nu stiu ce e mai complicat... conceptul imaginat de Airbus sau sa adaptezi(traduci) in limba romana un text pe care vrei sa il pui pe site dar pe care nu il intelegi nici tu ca redactor...

  • LR, miercuri, 26.10.2016 15:41

    La mulți ani, Dumitru! Se pare că e mai complicat să traduci, după cum se vede în unele articole AM.

  • r, joi, 27.10.2016 14:11

    Făt-Frumos (sau poate că e cu u) a inventat chiloții cu elice de acum vreo 60 de ani. Ca să nu mai spun că la Muzeul Național Tehnic Dimitrie Leonida la intrare pe stânga este aparatul de zbor autonom cu reacție ("Rucsacul zburător", realizat în 1956 de Iustin Capră) asta așa ca să mai trăim din amintiri.