Americanii au inventat un sistem de dezghetare instant a geamurilor

Publicat marţi, 10.02.2009 15:32 de Mircea Meșter

IceController dezgheata cele mai inghetate parbrize in maximum patru secunde utilizand un impuls electric puternic.

Una dintre marile probleme ale zilelor friguroase de iarna, gheata care se lipeste de parbriz, este pe cale sa devina o simpla bagatela gratie unor cercetatori americani. Acestia au dezvoltat o tehnologie denumita "dezghetare prin pulsatii electro-termale", aceasta folosind un strat subtire si transparent aplicat pe sticla. Stratul se numeste IceController si elimina efectiv gheata de pe suprafetele vitrate ale masinii in cateva secunde.

Spre deosebire de sistemele clasice de dezghetare, care functioneaza pe baza de conductori foarte subtiri, IceController primeste,pentru mai putin de o secunda, un implus electric puternic. Acesta topeste gheata, aceasta alunecand imediat de pe suprafata vitrata.

Tehnologia americanilor este deja utilizata cu succes la nivel macro in Suedia si Rusia. Este vorba de podul pe cabluri Uddevalla si de plafonul imens din sticla al unui mall de cumparaturi din Moscova (10.000 de metri patrati). Podul suedez dispune de doi piloni de 149 de metri si de 120 de cabluri care au, fiecare, 25 de centimetri in diametru si peste 200 de metri lungime. Fiecare dintre acestea este invelit intr-un tub din polimeri si apoi intr-o folie din otel inoxidabil. "Aplicam pentru o secunda un impuls electric la unul dintre capetele cablului si toata gheata atasata de acesta cade pur si simplu", spune Viktor Petrenko, profesorul care a inventat tehnologia din spatele IceController.

Evident, frecventa, intenisitatea si durata impulsului variaza de la o situatie la alta, in functie de obiectul care trebuie dezghetat. "Obiectivul este incalzirea unei interfete care este asezata intre gheata si suprafata expusa. Temperatura acestui strat subtire trece imediat de la cea a cea ambientala la cea de topire a ghetii utilizandu-se foarte multa putere", spune Petrenko.

Marele avantaj al sistemului dezvoltat de americani este reprezentat de timpul de topire. Astfel, daca un sistem clasic de dezghetare a geamurilor utilizeaza 700 de Wati pe metru si are nevoie de circa 8 minute pentru a inlatura gheata, IceController aplica 20.000 de kilowati pe metru pentru maxim patru secunde, dezghetarea avand loc instantaneu.

  • Mihai, marţi, 10.02.2009 19:25
    noi, acestia!

    Exprimare de jurnalist redactor sef: "Acesta topeste efectiv gheata imediat, aceasta alunecand imediat de pe suprafata vitrata."

  • Grigore, marţi, 10.02.2009 20:11
    e grele domne

    A zis-o acum... ce sa mai! Acum scuza-l si tu, e vorba de viteza, iar atunci cand te grabesti uiti sa mai urmaresti tabelul excel cu greselile frecvente pe care trebuie sa le eviti si recurgi la limbajul de zi cu zi... ala prost, necorijat, de dughena. e bine macar ca se face inteles. nu-i rau deloc!

  • Vlad, marţi, 10.02.2009 20:42
    daaaa.... sigur

    intotdeauna e vorba de viteza la ei. Nu e admisibil sa faci asemenea greseli cand esti redactor sef si cand te si consideri parte din crema jurnalistica romaneasca. In schimb stim sa ii cenzuram pe cei care aduc critici. Una e o greseala de scriere din cauza vitezei, in care iti lipseste o litera, e una in plus, sau e cea de langa butonul pe care ai vrut sa apesi si alta e sa faci greseli grave de exprimare si de continut informational. Dar nu e vina lor, e vina cui a acceptat sa ii angajeze.

  • mircea, marţi, 10.02.2009 20:53
    @Vlad

    Intotdeauna e vorba de viteza la noi, asa este. Probabil ca daca numeri stirile care au aparut in prima faza la noi si abia apoi la ceilalti o sa iti ia ceva timp. Stii ce ma surprinde? Toate celelalte portaluri auto, bloguri sau site-uri de afara fac erori de scriere, de gramatica, contextuale, de informatie chiar. Si nu le sare nimeni in cap, pentru ca toti stiu ca oamenii aia nu fac altceva decat sa se agite pentru ca userii sa aiba informatii. Ma rog, natura noastra e alta. "Cenzura" e mult spus. Insa, asa cum scrie deasupra formularului de comentariu, ne rezervam dreptul de a selecta comentariile lasandu-le pe site pe cele relevante si la subiect. "Ii cenzuram pe cei care aduc critici"? Gresit. Criticile constructive, ca cea din primul comentariu, sunt primite cu bratele deschise. Comentarii ca al tau, dimpotriva. Foarte multe critici nu au nicio legatura cu subiectul sau cu orice altceva relevant pentru cititori. Nu vad motivul pentru care am umple site-ul cu idiotenii debitate de retardati. Aoleu, i-am jignit pe cei care scriu aiurea? Ghinion. Au destule site-uri pe care sa isi verse oful agramat. On topic: eroarea de mai sus a avut loc din cauza unei reformulari urmate de omisiunea de stergere a propozitiei vechi. Atat si nimic mai mult. Dar, evident, ne aprindem inutil, ca petardele de Revelion. Puscam si asta a fost viata noastra.

  • Vlad, marţi, 10.02.2009 21:25
    @Mircea

    Ca se potate gresi in viteza e perfect adevarat, dar in continuare ramane inadmisibil sa nu citesti inca odata textul inainte de a aparea pe site. Sunteti profesionisti spuneti voi, atunci nu exista greseli. Graba strica treaba. Nu ma intereseaza sa apara prima stirea la voi. Ma intereseaza sa fie scrisa cum trebuie asa cum ma intereseaza sa vad lucruri pe care nu le vad pe alte site-uri, gen acel foarte frumos interviu cu Mihai Panaitescu pentru care am jos palaria in continuare. Nu va diferentiati prin cantitate ca e gresit, faceti diferenta prin CALIATE, muuuult mai important. Despre "idioteniile debitate de retardati" nu comentez nimic ca ar trebui sa iti comentezi singur si daca ai impresia ca ma simt te inseli. Dreptul la opinie e constitutional si adoptat prin lege, nu e la latitudinea vostra, imi pare rau ca trebuie sa iti spun asta si ca nu o stii deja. Evident asta nu inseamna sa lasati injuraturi pe site sau limbaj care nu are ce cauta aici. O opinie e o opinie fie ca iti convine sau nu. Daca nu am aprecia munca pe care o depuneti toti acolo poti sa iti inchipui ca nu am mai intra pe site. Asta insa nu inseamna ca totul se reduce la asta. Este obligatoriu ca textele sa iasa perfecte dintr-o redactie ca a voastra. Nu exista scuze cand esti in top. Greselile au legatura cu subiectul, oricat nu ai vrea sa admiti. Eu zic ca ar trebui sa primesti si aceste critici cu bratele deschise, asa cum ar trebui sa te bucuri ca apreciez atunci cand e cazul si ca ma intorc zilnic pe site. Va doresc calitate si nu cantitate!

  • emilio, miercuri, 11.02.2009 07:53
    20.000 kilowatti?

    20.000 de kilowati? sinteti siguri, oameni buni? adica 20.000.000 watti? De unde atitia watti, mai redactori?

  • cam mult, miercuri, 11.02.2009 09:05
    20.000

    20.000 de kilowati ... sa fim seriosi: cu asemenea calcule am avea nevoie de o centrala electrica in portbagaj... PS. ati vazut cum arata un generator de 100 Kilowati macar? http://www.peakpowertools.com/Standby-Generator-Guardian-100-kW-Electric-Gen-Set-p/ggnqt100.htm ... asta ca sa va faceti o idee ;)

  • mircea, miercuri, 11.02.2009 09:17
    @all

    Va citez din sursa (Scientific American - nu e vreo revista sau ziar tabloid): "A high-power windshield defroster heats the glass with up to 700 watts of power per meter, taking about eight minutes to bring the glass and ice interface to the melting point, Petrenko notes. Ice Engineering, he says, places an electrically conductive yet optically transparent film on the glass and then applies up to 20,000 kilowatts per meter to the film for up to four seconds, allowing the driver to clear the ice almost immediately".

  • sunshine64sm, miercuri, 11.02.2009 09:20
    un mic calcul

    Pentru valoarea 20.000 kW, durata de 4 secunde, si 1 kW este 0,30 bani, costul ar fi: 20.000 kW x (4 / 3.600) ore x 0.003 RON = 0.066 RON, sau daca vreti 667 (!!!) lei vechi. Surprinzator, dar e totusi vorba de 4 secunde. Unde mai pui, ca o instalatie electrica care suporta cei 20.000 kW ar trebuie sa fie imensa. Scuze pentru ca nu stiu valoarea exacta la 1 kW (din factura de curent citesc numai suma de platit).

  • CRISTI13, miercuri, 11.02.2009 09:50
    asa-i corect,cred

    20,000 parca-i virgula ceea ce inseamna 20 kw,parerea mea

  • mircea, miercuri, 11.02.2009 09:57
    @CRISTI13

    Peste granita nu se pune punct pentru despartirea unitatilor, ci virgula. Deci e vorba de 20.000 :)

  • alx, miercuri, 11.02.2009 10:51
    cat mai costa o centrala nucleara de portbagaj?

    Off topic: Subscriu partial la ceea ce zice Vlad. La un ziar traditional si care se vrea de calitatea, sunt oameni care sunt angajati pt a purica textul pana cand nu ramane nici o diacritica care sa nu fie corect scrisa. Ca regula generala, pentru mine cateva greseli gramaticale simple pot scapa chiar si la recitire. Ce depaseste asta e lipsa de atentie, vointa sau de interes. On topic: Daca motorul cu totul scoate ~100-200 W, nu vad cum s-ar putea ajunge la 20KW, dar poate ca se va gasi o solutie de mijloc ca nu cred ca merge careva cu centrala nucleara in portbagaj.

  • rookie, miercuri, 11.02.2009 12:08
    Pacat...

    Mi-a placut sa intru pe site sa mai citesc noutati, dar din pacate am ajuns sa ma uit doar la poze. De luni de zile am incercat sa atrag atentia asupra greselilor gramaticale si de scriere dar fara rezultat. Acum ca au remarcat tot mai multi aceste probleme, ati adoptat ideea de "mai sunt si alte site-uri". Foarte bine. Ma voi dezabona de la newsletter, pentru ca mai sunt si alte site-uri, unde poate au grija redactorii sa citeasca o data textul inainte de publicare. Pacat. Chiar ca e pacat. Singuri va alungati cititorii.

  • raaul, miercuri, 11.02.2009 17:01

    asta e tare cu uitatul la poze....mi-am dat seama..ca_cam asta fac si eu.

  • ursus, miercuri, 11.02.2009 19:16

    Viktor Petrenko-un "un american sadea"care a inventat tehnologia!hahaha!

  • ursus, miercuri, 11.02.2009 19:27

    Si in cazul masinilor din poza,cum deschizi portiera(presupunand ca sistemul de dezghetare a geamurilor are telecomanda)?Cu tarnacopul sau la primavara?

  • boris eltin, joi, 12.02.2009 01:11
    prea multi watti

    va dati seama ca un strat de gheata ca cel de pe masina din poza are probabil o densitate apropiata de cea a sticlei (a parbrizului). deci, de unde stiu ca nu o sa distruga gheata cu tot cu parbriz. daca presupunem prin absurd ca instalatia electrica a unei masini ar debita 20 MW, fie si pt cateva zecimi de secunda, ar fi suficient pt a produce un soc cat sa distruga nu numai gheata, ci si geamul.

  • tot boris, joi, 12.02.2009 01:15
    in plus....

    partea aceasta electrica de care se tot vorbeste ca ar produce o galagie asa mare de watti trebuie integrata in geam, nu? deci parbrizul e direct predispus la spargere, mai ales ca sticla, fie ea tratata cu zeci de mii de tratamente inovatoare, la temperaturi scazute e mult mai casanta. refuz sa cred asemenea baliverne.

  • Tinel, vineri, 17.04.2009 12:30
    Mircea Mester

    Mircea daca dupa tine greselile scrise de jurnalistii de la AutoMarket sunt din cauza vitezei te pot contrazice clar:"li cenzuram pe cei care aduc critici"?.Nu cred ca exista in Limba Romana cuvantul "li", dar mai sti?Romania, tara tuturor posibilitatilor. Numi spune ca te grabeai cand ai scris comentariul?