Americanii de la IIHS au supus 10 modele vândute şi în Europa la cel mai greu test de siguranţă. Patru dintre ele nu au trecut examenul

Publicat miercuri, 30.07.2014 17:52 de Mircea Meșter

Dacă testele EuroNCAP par uşor de trecut de marii constructori auto, testele dure realizate de IIHS le pun probleme unor modele cu nume în Europa.

Organizaţia americană IIHS a publicat rezultatele ultimei sesiuni de teste Small Overlap Test (SOT), care simulează impactul frontal la 64 de km/h cu un copac sau un stâlp. Vă reamintim că în testul SOT este simulat un impact la 64 km/h cu o barieră rigidă care suprapune doar 25% din suprafaţa frontală a maşinii, pe partea şoferului.

 Considerat unul dintre cele mai dure teste de siguranţă, SOT este calculat în punctajul total de siguranţă al maşinii doar în SUA, organizaţia europeană EuroNCAP încercând acest tip de testare doar experimental.

Cel mai dur test de siguranţă, "inventat" în SUA, se pregăteşte să vină în Europa

Chevrolet Volt şi Mini Countryman, vârfurile sesiunii de teste

Spre deosebire de testele "clasice" de siguranţă, pe care constructorii auto le-au "învăţat" şi la care au început să performeze din ce în ce mai bine, testele SOT dezvăluie rezultate ceva mai slabe ale unor modele care sunt prezente şi în Europa. Iar în ultima sesiune de teste, în care au fost vizate modele subcompacte şi compacte, nu mai puţin de 10 din cele 12 modele analizate de americani se vând şi pe piaţa europeană, 8 fiind prezente în diferite variante alternative şi pe piaţa din România. Din cele 10, 6 au primit calificativ "Acceptabil" sau "Bun", celelalte patru fiind notate cu "Slab".

Cele mai bune rezultate la testele SOT au fost înregistrate de Chevrolet Volt şi de Mini Countryman, modelul hibrid-electric al General Motors (echivalent cu Opel Ampera) şi SUV-ul Grupului BMW reuşind să se ridice la înălţimea cerinţelor unei sesiuni de acest tip. Cele două modele nu au primit însă calificativul maxim ("Bun") pe linie, fiind penalizate uşor pentru modul în care structura maşinii a avut de suferit în urma impactului. "Maşinillor electrice li se ridică o provocare specială la acest tip de teste din cauza pachetului foarte greu de baterii. Volt s-a descurcat bine, reuşind să primească un calificativ bun", afirmă oficialii IIHS.

SUA: un nou tip de test de siguranţă le creează probleme SUV-urilor populare europene

500L, Juke, Leaf şi Mazda5 au avut de suferit la testele SOT

Punctaje acceptabile au primit per total şi modelele Ford C-Max (testat în versiunea hibridă), Mitsubishi Lancer şi "fraţii" Subaru BRZ şi Scion FR-S (echivalentul său european este Toyota GT86), modele care au reuşit să treacă la limită de testele americane şi au primit astfel distincţia Top Safety Pick, acordată de IIHS modelelor cu performanţe excelente la testele de siguranţă.

De cealaltă parte, alte patru modele prezente în Europa au primit calificativul "Slab" în urma testelor SOT. Este vorba de Fiat 500L, Nissan Juke, Nissan Leaf şi Mazda5. Cel mai slab comportament a fost înregistrat de monovolumul compact al japonezilor, care nu a trecut testul la patru din cele şase teme de testare. În cazul modelelor Nissan şi Fiat, structura habitaclului a avut de asemenea de suferit. "Leaf a înregistrat intruziuni de 40 de centimetri în zona inferioară a habitaclului şi de 35 de centimetri în zona superioară. Panoul de bord, pedala frânei de parcare şi coloana de direcţie au fost împinse spre şofer. Este foarte probabilă apariţia rănilor la nivelul genunchiului stâng şi a zonei inferioare a piciorului stâng în cazul unui accident de acest, iar rănirea zonei coapsei stângi este şi ea posibilă", se arată în comunicatul oficial IIHS.

Mercedes, Lexus şi Audi au obţinut rezultate slabe la noul test de siguranţă al institutului american IIHS

Analiza celor mai importante teste SOT din această sesiune poate fi regăsită în clipul de mai jos, în care Joe Nolan, unul dintre înalţii oficiali IIHS, explică pe larg problemele apărute în cazul modelelor cu calificative slabe. Mai multe rezultate ale testelor SOT pe modelele de clasă mică şi compactă puteţi găsi aici.

  • eu, miercuri, 30.07.2014 18:19

    astea da teste...nu vrajeala aia de euroncap.. daca nu ma insel americanii testeaza inclusiv rezistenta plafonului la rasturnare

  • Sam, miercuri, 30.07.2014 18:29

    Oare cand o sa le vina mintea la cap si astora de la Euroncap si sa faca asemenea teste. Stiti voi, teste care intradevar testeaza cum se comporta masina in cazul unui impact grav, nu tot felul de electronice aberante. @eu Da, testeaza.

  • xxx, miercuri, 30.07.2014 21:49

    Remarc doar de vreo 3 ani o batalie dura intre IIHS cu EuroNcap, maine vin alti si fac la 74km/h si 22,333333% din suprafata frontala, cel mai dur test !!!! Nu sunt foarte convins.............

  • lorinczi.thomas, joi, 31.07.2014 08:31

    Sunt curios ce nota ar da Loganului, unul model 2004 si altul 2012.

  • cineva, joi, 31.07.2014 14:37

    Nu am date (referitoare la frecventa acestui tip de accident) pe care sa bazez testele de mai sus, in Europa. Mi se pare foarte improbabila situatia asta cu 25%... adica trebuie sa lovesti cu o suprafata usor mai mare decat latimea rotii... si inca in linie dreapta, nu oblic (incercand sa eviti). Oricum, e clar ca ar fi de preferat ca masinile sa ia note maxime la toate combinatiile posibile de viteza/directie/suprafata impact. Va dura o perioada, dupa care vor incepe sa creasca notele, pe masura ce producatorii se vor concentra si la zonele in cauza.

  • Sam@cineva, joi, 31.07.2014 15:46

    Conform datelor oficiale ale accidentelor din SUA, aproape o treime din accidentele frontale care au loc sunt similare cu acest test. Deci poate fi destul de relevant. Oricum, daca producatorii s-ar concetra pe o protectie cat mai mare a tuturor zonelor masini, nu doar a celor testate, siguranta auto ar creste foarte semnificativ fara sa fie nevoie de toate prostioarele electronice care zici ca sunt pentru orbi ori retardati, precum lane departure warning, forward colision warning, active lane assist si alte porcarii.

  • BaditzaEx, vineri, 01.08.2014 07:25

    pt mine, diferenta MAJORA intre euroncap si iihs, este ca primii incearca mai mult sa previna, pe cand cei din america chiar incearca sa combata efectele negative ale unui accident; una peste alta, daca mai avea cineva dubii ca euroncap-ul nu este penibil, iar acele stelute pt n prostioare sunt inutile in cazul unui real accident, sper ca acest documentar l-a lamurit definitiv.

  • LUCCI, duminică, 03.08.2014 23:52

    Dar dintre masinile americane, cate trec testul?

  • cineva@Sam, miercuri, 06.08.2014 12:22

    Stiu cifrele pt SUA. Eram curios daca exista si pt Europa aceleasi statistici. Pt ca intre noi si americani sunt diferente majore la infrastructura, care cred ca ar trebui sa afecteze respectiva treime. Referitor la siguranta totala/zone testate suntem perfect de acord. Problema e ca simultan ar creste si costurile, ceea ce ar fi in cele din urma reflectat in pretul masinilor. Sistemele electronice in schimb le gasesc utile. Prefer sa am pe masina astfel de sisteme redundante, pentru ca la un momendat poti fi distras de diferite evenimente din trafic sau masina si atunci isi dovedesc utilitatea. Singurul accident pe care l-am avut din vina mea s-a intamplat la 20 km/ora, in plin ambuteiaj, din neatentie, in timp ce cautam un loc de parcare. Daca la momentul respectiv as fi auzit un bip sau masina ar fi franat automat, scapam de completat hartii si petrecut timp prin service pt schimbat bara