ANALIZA: Cum e vazut Dacia Duster de presa internationala
Presa europeana si americana s-a intrecut in laude la adresa primului concept Dacia, exceptiile de la aceasta linie fiind foarte putine.
Presa internationala auto a primit in general cu bratele deschise primul concept realizat de Dacia, reactia publicatiilor europene fiind in asentimentul utilizatorilor acestora, care lauda curajul constructorului roman de a prezenta un concept in conditiile in care specificul marcii este unul low-cost. Din Marea Britanie pana in SUA, trecand prin Franta si Italia, cele mai cunoscute portaluri web auto au ridicat in slavi Duster, multe voci sustinand ca Dacia ar trebui sa produca in serie un model derivat din acesta.
Britanicii de la iMotor Mag sustin ca filosofia low-cost demonstreaza ca se impaca foarte bine si cu forme agresive: "Dacia a demonstrat ca este marca est-europeana de buget a celor de la Renault. iar din cate se poate observa in cazul conceptului Duster, Dacia demonstreaza faptul ca designul nu are nevoie de foarte multi bani". Publicatia din Albion incearca sa desluseasca apoi misterul productiei in serie a conceptului romanesc: "Va intra in productie? La fel ca in cazul multor alte concepte, amestecati putina nebunie si un viitor SUV compact, care ar putea imparti aceeasi platforma cu Nissan Qazana, si probabil veti gasi raspunsul".
Autoweek se multumeste sa comenteze informatiile oficiale din comunicatul Dacia, sustinand ca "Duster are rolul de a imbunatati imaginea Dacia, constructor care face modelul low-cost Logan".
Trecem in Franta, acolo unde publicatiile auto nu s-au sfiit sa laude Duster in contextul in care conceptul a fost creat in colaborare de o echipa romaneasca si una franceza, angajata de Renault: "Dacia a adus la Geneva conceptul Duster, un crossover compact care e gata sa atace toate tipurile de drumuri care se desfasoara in fata sa. Sub aspectul angular si masiv, acesta primeste blocuri optice integrate si aripi foarte impunatoare", spun jurnalistii de la Leblogauto.fr.
Automobile Magazine are"imprudenta" de a ne lamuri foarte repede care va fi viitorul conceptului Duster: "Credeti ca modele Dacia sunt mult prea rezonabile pentru nivelul dumneavoastra? Putina rabdare: marca isi va imbogati in scurt timp gama cu un SUV, care va fi denumit Duster. Insa daca acest concept va lasa gura apa prin liniile sale futuriste, nu va agitati prea tare: modelul de serie va fi mult mai putin sportiv". Dupa ce etaleaza in fata tuturor secretele care erau pazite pana acum foarte bine de Dacia si Renault, jurnalistii francezi analizeaza motiorizarea lui Duster: "Sub capota, acest studiu de design revine cu picioarele pe pamant, primind cunoscutul dCi de 105 CP, cuplat la o cutie cu sase trepte. Acest lucru ii permite sa afiseze un consum si o cifra a emisiilor foarte bune, de 5.3 litri/100 km si de 139 grame CO2/km, valori atinse cu ajutorul coeficientului aerodinamic foarte bun. Acest motor va ajuta la mentinerea unor tarife reduse, care vor asigura legatura dintre viitorul SUV Duster si fratii Logan si Sandero".
Unul dintre cele mai citite site-uri auto din Franta, Caradisiac, a avut o surpriza luni, in preziua lansarii lui Duster, cand incercarea de a fotografia conceptul a fost sortita partial esecului din cauza stewarzilor care pazeau "obiectivul". O decizie ciudata a organizatorului standului, in conditiile in care vorbim de un salon auto international, cu jurnalisti veniti din toata colturile lumii. In aceste conditii, reactia jurnalistilor acestei publicatii nu a fost atat de pozitiva precum s-a intamplat in celelalte cazuri: "Acest tip de abordare, mostenit probabil din epoca Ceausescu, s-a dezvaluit in fata noastra intr-un mod aproape de neinteles. "E privat" - ni s-a spus. Adevarul e ca ai nevoie de o mare doza de incredere in sine pentru a afirma ca un obiect pus acolo pentru a fi vazut de toata lumea la un salon in care exista invitati din toate colturile Globului este "privat".Mai ales in conditiile in care comunicatul oficial aparuse deja pe internet. E vorba de paranoia", scriu jurnalistii de la Caradisiac.
Impulsul negativ continua si a doua zi, dupa ce Dacia a lansat oficial conceptul Duster la Geneva: "In spatele fiecarui concept se ascund in mod normal anumite mesaje, cateva trimiteri la istoria marcii, indicii legate de directiile stilistice ale viitoarelor modele. In acest caz, forma e frumoasa, insa care e pana la urma fondul? Multumim de efort, Dacia, dar "forma frumoasa" nu se potriveste deloc cu "sobrietate si low-cost", adevaratii piloni ai marcii."
Aceeasi idee este reluata si de italienii de la Autoblog.it: "Nu e cel mai emotionant concept al salonului, insa Dacia Duster se arata un prototip musculos si brutal. Probabil putin prea musculos si prea brutal, elemente care nu pot fi subordonate aspectului practic si economiei, elemente care caracterizeaza restul gamei".
Restul publicatiilor italiene isi afirma respectul pentru Dacia si conceptul sau, sustinand ideea romanilor: "Dacia vine la Geneva cu Duster, un concept crossover care vorbeste deja de viitor si care preia liniile robuste si functionalitatea tipica marcii Renault. Un caracter puternic, decis si sigur. Iar logotipul Dacia scris mare pe luneta certifica ADN-ul soliditatii marcii", scriu jurnalistii de la Motorionline. Acestia sunt completati de Quattroruote, intr-un articol intitulat "Conceptul la care nu se astepta nimeni": "Dacia ne-a surprins pe toti la Salonul de la Geneva. Marca low-cost care ne-a obisnuit cu masini simple si cu design interesant prezinta in Elvetia un concept despre care cu siguranta nu poti sa spui ca este unul anonim. Daca va fi dezvoltat in viitor, Duster va insemna un adevarat punct de cotitura in istoria marcii controlate de Renault".
Trecem peste Ocean, acolo unde cel mai vizitat site auto din lume, Autoblog.com, scrie un material neutru despre Duster Concept. Comentariile utilizatorilor acestui site sunt insa pozitive: "Bagati-l in productie si, data viitoare cand imi voi vizita rudele din Romania, promit ca voi inchiria unul. Sunt socat de faptul ca Dacia a lansat un concept. Este o veste incredibila, avand in vedere faptul ca, in ultimii 30 de ani, Dacia a facut masini care au evoluat de la rau la mai rau". Opinia userului autoblog.com este impartasita si de un utilizator al portalului Globalmotors.com: "Arata foarte bine. Sper ca Dacia sa il produca. In acest caz, imi voi cumpara cu siguranta un exemplar".
Portalul american Leftlane sustine si el conceptul Dacia: "Dacia, marca low-cost detinuta de Renault, nu e cunoscuta neaparat pentru conceptele sale, insa acest lucru s-a schimbat radical odata cu lansarea lui Duster. Este un prototip despre care Dacia spune ca "reinventeaza" genul. Designul futurist al lui Duster este conceput pe baza unor linii care ar putea sa intre in productie si sa isi faca loc in lista ofertelor mai degraba umile ale constructorului roman". Una dintre cele mai interesante caracterizari ale lui Duster vine de asemenea de peste Ocean, acolo unde jurnalistii de la Jalopnik spun ca Duster este unul dintre singurele concepte de la Geneva care prezinta stilul clasic al prototipurilor adevarate: "Ni se pare ca oficialii Dacia au tinut acest concept intr-un depozit plin de praf si s-au gandit 'Hei, nu am utilizat niciodata conceptul asta. Ce ziceti daca o facem acum?'. Si asta pentru ca Duster e foarte diferit de trendul actual al conceptelor verzi eco-gasmice actuale car vor arata urat la standurile producatorilor".
Incheiem calatoria de recunoastere in Finlanda, acolo unde Worldcarfans, unul dintre cele mai cunoscute site-uri auto din Europa, comenteaza pe larg lansarea primului concept Dacia si compara strategia marcii romanesti cu cea a francezilor de la Citroen: "In caz de recesiune, muta-te deasupra segmentului in care te-ai afirmat. Acesta pare sa fie mesajul pe care il arata la Geneva constructori ca Citroen si Dacia. Daca francezii introduc noua gama DS, Dacia dezvaluie un concept care semnaleaza intentiile marcii de a deveni un constructor luat in serios de toti pentru ca produce modele de calitate"
"Acest prototip e fenomenal! Cel mai frumos concept lansat de ceva vreme incoace, dupa Saab Aero X si Renault Megane Concept. Multumesc lui Dumnezeu ca cineva mai si gandeste in industria auto" - un cititor al WCF (Finlanda).
deci...astia toti sunt platiti de Renault. Sa fie clar!