ANALIZA: Zece inovatii auto care vor "inverzi" masinile

Publicat miercuri, 13.01.2010 17:13 de Sebastian Toma

Transporturile ar putea fi revolutionate de tehnologiile de conservare a energiei cinetice, care promit ca vor reduce emisiile la mai putin de jumatate din nivelul actual. Iata zece asemenea tehnologii promitatoare!

Desi producatorii de automobile se straduiesc in fiecare an sa dezvolte modele cu noxe din ce in ce mai scazute si cu un consum de carburant mai mic, stilul de sofat si infrastructura au un cuvant de spus atunci cand vorbim de carburantul consumat de masina pe care o conduceti. Cercetatorii din intreaga lume lucreaza la solutii pentru optimizarea modului in care este consumata energia furnizata de carburanti si sa ofere reduca impactul acestora asupra mediului inconjurator. Iata zece inovatii care ar putea sa revolutioneze transporturile odata ce vor fi puse in practica la scara larga:

1. Masinile care sunt conduse in sir indian de computere (citeste mai multe)

Cercetatorii americani si cei din Uniunea Europeana lucreaza la un sistem care sa le permita soferilor sa se conecteze wireless la masina din fata lor si sa formeze un sir de masini controlate de computer care pot sa parcurga sute sau chiar mii de kilometri, la viteze de autostrada, la o distanta extrem de mica intre ele, fara a suferi accidente sau a pune in pericol soferii. In cazul in care sapte vehicule ar circula pe autostrada intr-o coloana extrem de stransa iar soferul primului vehicul ar fi un profesionist, celelalte sase vehicule s-ar putea conecta la primul si ar imita miscarile acestuia in momentul in care vor ajunge in punctul in care primul sofer a efectuat manevrele respective, cu exceptie in cazul franelor care ar fi actionate simultan. Cercetatorii care lucreaza la proiectul SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) considera ca acest sistem ar putea reduce atat consumul de carburant cu 20 la suta, cat timpul pe care il petrec navetistii pe sosele si aglomeratiile de pe autostrazi.

2. Incarcarea fara fir a vehiculelor electrice (citeste mai multe)

Problema principala a vehiculelor electrice sta in capacitatea maxima a acumulatorilor cu care sunt echipate. Acest lucru ii impiedica pe multi sa achizitioneze un asemenea vehicul, mai ales daca luam in vedere si timpul mare de incarcare al unui asemenea automobil. Cei de la Nissan lucreaza deja la un sistem de incarcare prin inductie al noului Leaf, care va functiona prin intermediul unei benzi magnetice amplasate pe sosea, iar modelul se va incarca in timp ce trece deasupra acestei benzi. Totodata, japonezii au prezentat si un sistem care are capacitatea de a incarca fara niciun fir o masina electrica.

3. Sosele cinetice

Britanicii testeaza un nou tip de sosea, care poate sa genereze energie electrica atunci cand trece o masina peste anumite puncte ale acesteia. Un lant de magazine alimentare din Marea Britanie testeaza deja acest sistem, pe care l-au implantat in parcari. Presiunea pe care o exercita fiecare masina asupra soselei creeaza suficient curent electric pentru a alimenta casele de marcat ale acestor magazine. Sistemul de colectare al energiei cinetice prin presiune este utilizat si de un club de noapte din Marea Britanie, care foloseste ringul de dans pentru a genera curent electric. Criticii acestui sistem considera ca prima lege a termodinamicii contesta modul de functionare al acestuia si ca vehiculele care genereaza curent electric trecand pe soselele respective, pe care rezistenta la rulare este mai ridicata, consuma mai mult carburant masinile care circula pe soselele normale.

4. Sistemele de oprire organizata ale vehiculelor

Cercetatorii americani au creat un sistem care ar putea ajuta vehiculele sa incetineasca si sa se opreasca la un punct fix – spre exemplu un ghiseu de taxare si sa produca energie electrica in timp ce incetinesc. Acest sistem ar reduce uzura aplicata discurilor si placutelor de frana si ar capta energia cinetica a vehiculelor care se afla in miscare. Americanii testeaza acest sistem la coada de drive-in a unui restaurant Burger King din Carolina de Nord si a un Holiday Inn Express din Maryland.

5. Hibrizi mai avansati

Dezvoltarea actualelor modele hibride ar putea produce automobile si mai eficiente in anii ce vor urma. Unul dintre acestea este noul Chevrolet Volt, care va avea propulsie exclusiv electrica si va putea parcurge circa 60 de kilometri fara a consuma carburant de origine fosila. Dupa terminarea energiei stocate in baterii, Chevrolet Volt va fi propulsat tot de motorul electric, bateriile urmand sa fie incarcate de un generator pe benzina. la randul sau, Toyota va lansa o versiune plug-in a lui Prius, care va putea fi incarcata in 100 de minute de la priza si va putea parcurge 23 de kilometri fara a consuma carburant.

6. Incarcarea inteligenta a vehiculelor electrice

Nissan si Chevrolet au prezentat cate o aplicatie pentru iPhone care monitorizeaza de la distanta incarcarea bateriilor si poate controla anumite elemente ale vehiculului, cum ar fi climatizarea. Astfel, posesorul unui vehicul electric poate fi anuntat atunci cand masina sa a fost incarcata complet, iar acesta poate sa seteze climatizarea sa isi incalzeasca masina sau sa o racoreasca cat timp se incarca de la priza pentru a nu taia din autonomia vehiculului prin utilizarea climatizarii.

7. Schimbarea pachetului de baterii in stilul opririlor la boxe din motorsport

Renault a prezentat sistemul Quickdrop de inlocuire a bateriilor. Acesta poate sa inlocuiasca bateriile unui vehicul electric in doar cateva minute, in acelasi mod in care mecanicii din motorsport realizeaza o schimbare de anvelope si alimentare cu carburant atunci cand un monopost opreste la boxe. Scopul acestui sistem este de a extinde cat mai rapid autonomia unui vehicul electric in conditiile in care utilizeaza tehnologia actuala a bateriilor.

8. Drumuri incalzite

Desi o bucata de sosea incalzita nu este tocmai primul lucru care va vine in minte atunci cand va ganditi la ecologie, imaginati-va cat de utila ar fi soseaua respectiva iarna. Soferii ar beneficia de sosele mai sigure, cu aderenta mai buna, pneurile de iarna nu ar mai fi necesare in zonele respective, iar utilajele de deszapezire si solutiile respective ar deveni inutile in zonele respective. Caldura din timpul verii ar putea fi pastrata prin intermediul “bateriilor termale” care sunt realizate din nisip umezit, iar caldura ar putea fi transmisa la sosea prin intermediul unor tuburi prin care va fi pompata apa calda. Aceste conducte vor trece pe sub sosea si vor incalzi suprafata acesteia. In plus, apa utilizata la dezghetarea soselei poate fi folosita mai departe in sistemul centralizat de incalzire: o pista tipica de aeroport ar putea incalzi circa 2.500 de case, emisiile de carbon fiind astfel reduse cu un procent care variaza intre 50 si 90%.

9. Masinile pliabile de oras

Cercetatorii de la MIT (Massachusets Institute of Technology) cauta o noua cale de a stoca mai multa energie intr-un spatiu mai mic. Modelul intitulat CityCar este un vehicul electric care poate sa transporte doi pasageri si ar putea fi disponibil pentru cei care fac naveta in anumite puncte ale oraselor. Aceste masini de clasa mini ar putea fi stocate in spatii speciale, pentru a putea ocupa un loc cat mai mic si vor putea fi inchiriate pe ora sau pe kilometru.

10. Comunicarea intre vehicule

Robin Chase, cofondatorul sistemului Zipcar, a creat GoLoco. Sistemul GoLoco este o combinatie intre retelele de socializare si utilizarea vehiculelor si are scopul de a reduce aglomeratia, de a imbunatati traficul si de a reduce taxele aplicate asupra conducatorului auto. Robin Chase doreste sa elimine asteptatul la semafor cand intersectia este goala si sa permita plata asigurarii obligatorii in functie de numarul de kilometri parcursi anual, nu in functie de capacitatile dinamice ale masinii si de perioada de timp in care este utilizata.

Via | MSN

  • Liviu, joi, 14.01.2010 09:00
    foarte verde

    Totul e bine si frumos, dar nu vad nimic legat de hidrogen. Unele sunt niste povesti pentru copii mici. Evident, folosirea unui sistem gen KERS e folositor, daaaar parerea mea e ca nu masinile hibride sau full electric pe baterii sutnt viitorul. Eu cred ca totusi omenirea isi va veni in simtiri si va incepe sa dezvolte vehicule pe hidrogen. Atunci sa vedeti ce o sa planga arabii :D.

  • Aditza, joi, 14.01.2010 10:20

    Arabii au facut bani cat sa nu planga 10 generatii dupa ei. Mi-e ca tot noi o sa plangem, ca orice susrsa de energie se va gasi pt masini statul o s-o impoziteze astfel incat sa o cumparam cu de doua trei ori pretul.

  • Hitechpedia.ro, joi, 14.01.2010 11:15
    Inovatii auto

    E important sa ne gandim cat mai realist la conditiile in care pot fi importate masini hibrid/ electrice in Romania. Este necesara o infrastructura pentru alimentarea acestor vehicule, precum si retele de services autorizate pentru ele. Cel mai important lucru, in momentul de fata, este ca intentia romanilor de a achizitiona astfel de masini, precum si preocupari directionate catre protectia mediului inconjurator exista!

  • Dr Felix, joi, 14.01.2010 12:50
    masina electrica nu este solutia

    Se pare ca vom merge cu masina precum mergem cu autobusul sau trenul (se pierde farmecul sofatului, nu ma refer la farmecul sofatului prin Bucuresti). In plus sunt multe utopii, precum nr. 3 (perfect adevarat, pt a scoate energie din sosea suprasoliciti masina si atunci ce ai castigat de fapt?! Si unde este motorul cu hidrogen?! Mi se pare mai bun, cel putin legat de autonomie!!!!

  • Dr Felix, joi, 14.01.2010 13:38
    REVIN

    Este important sa se produca energie verde (degeaba incarci bateriile de la termocentrala ...) Pe urma este o problema cu autonomia automobilului electric si cu timpul de reincarcare a acumulatorilor (cui ii convine sa circule doar 200-300 km si pe urma sa stea 3-4 ore pt reincarcare?!). Cat despre hibrizi, ganditi-va cata energie se pierde de la motorul termic pana la motorul electric (toate transformarile au randament subunitar iar randamentul final este mult mai mic). Ma exista si alte variante precum pila de combustie cu hidrogen, motorul cu aer comprimat... Nu inteleg de NU ce se scrie si despre acestea!

  • ben_gal, luni, 16.08.2010 08:35
    Masinile care sunt conduse in sir indian de computere

    " Masinile care sunt conduse in sir indian de computere " Prea complicat. Masinile pot fi conectate fizic cu bare de otel.