Automarket a testat noul Fiat Fiorino
Fiat Fiorino este versiunea de pasageri a modelului care tocmai a fost numit "Van of the year 2009".
Fiorino este unul dintre tripletii colaborarii dintre Fiat si PSA, pe segmentul vehiculelor utilitare. Alaturi de Citroen Nemo si Peugeot Bipper, Fiat Fiorino compune o familie de utilitare disponibile si in versiunea de pasageri. Fiorino tocmai s-a evidentiat din relatia cu fratii sai francezi prin premiul International Van of the Year 2009, acordat diviziei Fiat Professional la Hanovra in aceasta toamna.
Ceea ce ne intereseaza pe noi in mod special este modelul de pasageri, care a facut obiectul unui test-drive Automarket – Fiorino. Cand spunem Fiorino ne gandim mai putin la faptul ca este conceput in colaborare cu grupul francez PSA, la faptul ca este produs in Turcia la Bursa sau ca este comercializat in 80 de tari si ne aducem aminte de un lucru cu un impact mult mai mare.
Fiind vorba de un model Italia, adica de un model din tara in care fotbalul este o adevarata religie, Fiat a ales sa asocieze noul model cu imagine unuia dintre cei mari portari in viata, Gianluigi Buffon, goalkeaperul Squadrei Azzura si al echipei Juventus Torino.
Design
Indepartandu-ne de ideea de marketing si/sau promovare, publicitate sau cum vreti sa o denumiti, sa vorbim cum este noul Fiat Fiorino la prima vedere. Privind pentru prima data modelul ai impresia ca vei avea de a face cu un vehicul gigant, care nu este tocmai propice traficului infernal din Capitala. Dar nu este deloc asa! Totul este o senzatie vizuala, cauzata de designul, spunem noi, un pic cam indraznet.
Dimensiunile noului Fiorino ne aduc cu picioarele pe pamant si ne demonstreaza ca vehiculul este gandit pentru traficul unei aglomerari urbane. Vorbim de o lungime de 3864 mm, de o latime de 1716 mm si de inaltime de 1721 mm. Ampatamentul de este de 2513 mm.
Cand vorbesti de o utilitara este greu sa ceri realizari stilistice exceptionale, tot designul fiind conceptut pentru criterii de ordin practic. Pe langa forma clasica a unui vehicul utilitar, se poate observa forma ciudata a partii frontale. Bara frontala extrem de pronuntata incorporeaza grila si intr-un exercitiu de stil mai mult decat ciudat lungeste parca anapoda lungimea lui Fiorino.
Interior
In ciuda dimensiunilor relativ mici, interiorul lui Fiorino Qubo ofera suficient spatiu pasagerilor sai. In plus, interiorul lui Fiorino nu se poate lauda cu mai nimic. Nu spunem ca nu este un interior gresit, pentru o utilitara, fie ea si una destinata pasagerilor, dar nici nu se poate lauda cu cele mai diverse dotari.
Este un interior simplu, cu comenzi clasice pe mijlocul plansei de bord, cu oglinzi reglabile electric, cu afisaje traditionale, dar cu o sumedenie de spatii de depozitare. Plecand de la spatiile de depozitare inglobate in usi pana la cel configurat in plafon, Fiorino Qubo isi arata coltii, necesari unui vehicul care sa serveasca din cand in cand si ca un mini-birou pentru proprietarul sau.
N-am avut mari pretentii de la interiorul lui Fiorino, dar doua lucruri au deranjat in mod vizibil: pozitia la volan, care in ciuda comenzilor de reglare a scaunului si a volanului, nu putea fi ideala, compartimentul destinat picioarelor soferului fiind parca prea mic, si levierul schimbatorului de viteze, amplasat prea jos si prevazut cu o mansa de-adreptul enervanta. Noul Fiat Fiorino Qubo dispune de o singura usa laterala culisanta, pe partea dreapta, lucru de altfel normal daca ne gandim in ce scopuri a fost facut acest model.
Motor
Automarket a testat versiunea cu motorizare diesel a modelului Fiat Fiorino. Adica deja celebrul propulsor Multijet. Pentru Fiorino, Fiat a pregatit un Multijet de 1.3 litri si 75 CP. Sa nu ne asteptam la un motor sprinten pentru ca nu este cazul, dar ne putem multumi cu un motor cuminte si corect pana la urma. Cei 75 de cai putere sunt disponibili in totalitate la 4000 rot/min, in timp ce cuplul maxim de 190 Nm este disponibil destul de jos, la 1750 rot/min.
Viteza maxima constructiva a modelului Fiorino este de 150 km/h, dar este indicat sa nu se incerce atingerea acestei valori in conditiile in care vehicul nu are tocmai o forma aerodinamica si este relativ usor, masa lui fiind de 1000 kg. Elementele de siguranta ale modelului Fiorino se limiteaza la ABS+EBD, airbag sofer sau bandouri laterale de protectie, vopsite in negru.
Capacitatea de incarcare in cazul lui Fiorino este de 0.36 metri cubi, in varianta normala si de 2.5 metri cubi cu bancheta rabatata. In ceea ce priveste feelingul nu avem ce reprosa lui Fiorino. Este un vehicul cuminte, corect, pentru ceea ce a fost gandit el, care se comporta bine atata timp cat nu exagerezi cu pedala de acceleratie. La acest capitol nu sunt multe de zis, singura observatie ar fi ca modelului i-ar fi stat un pic mai bine intr-o versiune cu cativa cai in plus.
Este un diesel, este o utilitara, deci sa vorbim de consum. Cifrele anuntate de producator sunt mai mult decat ideale: 3.8 litri la 100 km in mediul extraurban, 5.7 litri in oras. In conditiile de traffic din Bucuresti nu am reusit sa coboram nivel consumului sub 6.5 litri la 100 km, darn e declaram satisfacuti de aceasta valoare. Este notabil faptul ca Fiat Fiorino are un nivel de emisii de 119 g CO2/km, lucru care confera o mare bila alba modelului Italian.
Pret
Fiat ofera o paleta larga de versiuni de echipare in cazul lui Fiorino, pretul de pornire al noului model fiind de 9990 euro cu TVA. In dotarea standard sunt incluse ABS + EBD, airbag sofer, servodirectie, volan reglabil, scaun sofer cu reglare longitudinala si reglare spatar.
"Fiat Fiorino Qubo are un nivel de emisii de 190 g CO2/km, lucru care confera o mare bila alba" eu cred ca 90 are. la 190 e dezastruos pt un diesel cu asa cilindree si cai