Automarket a testat Renault Megane F1 Team
Sportivitatea s-a imbracat in galben si a pornit rapid, in 6.5 secunde, spre 100 km/h. Cu un arsenal tehnic de invidiat.
Pentru a incepe povestea unui test cu un model special, asa cum este Renault Megane F1 Team R26, trebuie sa incepem de la sursa de inspiratie a acestuia. Adica de la Campionatul Mondial de Formula 1, pe care Renault l-a castigat in 2005 si 2006, sub bagheta lui Fernando Alonso. In aceste conditii, ideea unei versiuni exclusive dedicate acestui eveniment nu a venit foarte greu, mai ales ca francezii aveau deja in gama varianta RS, o sportiva cu pedigree careia Renault trebuia sa ii mai adauge cateva elemente pentru a deveni de senzatie. Si este de senzatie.
IMAGINE
In anii de test-drive care au trecut peste noi am descoperit faptul ca cel mai bun mod de masurare a imaginii unui model este asezarea sa la semafor. Nimic mai simplu, veti spune. Asa este. Numarul de perechi de ochi care se intorc dupa tine este direct proportional cu nuanta cat mai atragatoare a caroseriei. Cifra creste o data cu aparitia unor elemente exterioare care emana sportivitate si tinde spre maximum atunci cand in peisaj intra o serie de stickere care te dau de gol. Da, e galbena (Liquid Yellow e o nuanta special gandita si realizata pentru versiunea F1 Team a lui Megane RS), are etriere rosii semnate Brembo ascunse sub jantele antracit de 19 inch, are discuri de frana ventilate pe fata si pe spate, vine cu spoilere coborate, cu un eleron subtil deasupra lunetei si, evident, este stampilata cu o serie de stickere frontale, posterioare si laterale care evoca originea ideii din care a luat nastere Megane F1 Team: steagul cu patratele.
DE CE R26?
Odata luat testul de imagine, trecem la lucurile serioase. Megane F1 Team R26 nu ar avea un nume atat de lung daca in coada lui nu s-ar ascunde particula R26, dedicatie speciala din partea inginerilor care se ocupa de RS-uri pentru inginerii de la Enstone si Viry-Chatillon, care fac masini de Formula 1. Misterul este elucidat fara a cauta cilindree, puteri si alte acronime transformate in denumire oficiala: R26 este numele de scena al monopostului din 2006.
INTERIORUL
Interiorul te intampina cu scaune Recaro care contrasteaza evident cu plansa de bord si cu celelalte elemente ramase in urma versiunii de serie Megane. E adevarat, volanul si manerul schimbatorului de viteze sunt acoperite cu piele si sunt cusute cu un rosu aprins care iti inspira exact ceea ce inseamna aceasta nuanta pentru un taur: furie. La picioare nu iti este asternut insa un covor la fel de rosu, ci un set de pedale perforate din aluminiu al caror rol este de a-ti asigura aderenta perfecta, indiferent de ce ai ales sa incalti atunci cand te decizi sa pornesti la drum "imbracat" in galben. Este de preferat insa o atitudine sport in tot ce ce te inconjoara, astfel ca pantofii de sofat nu sunt o alegere deloc proasta in conditiile in care sub capota si prin lista tehnica te asteapta o nebunie care te invita sa apesi des pedala din dreapta. Sub levierul franei de mana exista o placuta care te face sa te simti special: stau in exemplarul cu numarul 1826 creat de laboratorul sportiv de la Dieppe, locul din care pornesc spre turatii inalte toate exemplarele RS ale celor de la Renault.
ARSENALUL TEHNIC
230 de cai la 5500 rpm si 310 Nm la 3000 rpm. De aici pornesti. De ajuns, ajungi la viteze naucitoare extrem de repede, beneficiind de un pachet in care Renault a inghesuit sistemele Power Start, suspensiile sportive si intarite cu 10%, sasiul Cup, bara anti-ruliu frontala care creste in diametru de la 19 la 21 de milimetri pe fata si apare in premiera pe spate si mai ales diferentialul cu alunecare limitata care transforma asfaltul plat din viraje intr-o pista de bob virtuala din care nu ai cum sa decolezi indiferent de cat de curajos decizi sa te arunci la bataie. Aceste elemente combinate te duc de la 0 la 100 km/h in 6.5 secunde si te fac sa treci peste un kilometru in doar 26.6 secunde. Evident, daca ai unde. Si am avut, pentru ca am ales sa testez masina pe soseaua care leaga Brasovul de Sighisoara, o fasie de asfalt indeajuns de virajata si perfecta ca suprafata de rulare. V-o recomand cu mare caldura.
UNEORI, E PREA MULT MEGANE
Exista si unele elemente care nu prea au ce sa caute intr-un astfel de model. Cum este lungimea enorma a schimbatorului de viteze si implicit cursa lunga a treptelor. Sau centurile simple, neadaptate la scaunele cu profil specific sportiv, care au toate sansele sa ajunga in jurul gatului la manevre ceva mai bruste in viraje. Unii dintre cei care au "vizitat" monumentul sportiv pe care l-am avut in teste sustineau, pe nedrept, ca in Megane RS F1 Team nu ai ce sa cauti in zilele de vara pentru ca aerul conditionat setat la 15 grade nu trece mai jos de 20 si ca sistemul audio lasa mult de dorit. Asa este, insa cui ii mai pasa? Senzatiile din F1 Team nu se refera la tactil decat atunci and atingi pedalele sau volanul si nu se refera la auditiv decat atunci cand in joc intra rezonanta sistemului de evacuare. Care, apropo, te lasa sa urci in turatii pentru a beneficia de un concert pentru cilindri si turbina. Un concert de altfel extrem de placut, atat de bine gandit incat dupa 1000 de kilometri parcursi prima senzatie a fost ca mai vreau inca pe atat. Cel putin.
MULTA BENZINA SI NU PREA
Stiu ca veti intreba care e consumul unei astfel de productii eminamente artistice. Nu stiu daca acest lucru conteaza in conditiile in care totul se refera la trairi si senzorial, insa un 9-10 litri/100 km pentru rularea normala in afara localitatii poate fi considerata o cifra abordabila avand in vedere ca sub capota sta un numar de animale intangibil pentru multi. Atunci cand incerci sa tragi de tine si de ea, masina urca spre 12 litri. Singura problema la pompa a fost insa sa termin cat mai repede alimentarea pentru a incepe inca o data caruselul. Si totusi, credeti ca e foarte mult un rezervor si jumatate pentru 1000 de kilometri?
IN LOC DE INCHEIERE
Ar fi trebuit sa gandesc o incheiere pentru acest test, insa voi termina cu o simpla urare, mai ales ca aceasta toamna ne va face cunostinta cu noua generatie a lui Renault Megane. Baieti, chiar daca in 2007 si 2008 ati dus-o mai prost decat de obicei, faceti ceva sa reveniti in 2009 in varful Formulei 1. Pentru noi, pamantenii care asteapta firimituri sportive. Chit ca acestea se numesc F1 Team si preiau forma unor modele de serie. Functia conteaza.
... si pot sa spun ca masina este fabuloasa !