Boala fără leac: agresivitatea la volan se transmite şi celorlalţi şoferi
Un studiu realizat inclusiv în România a demonstrat ceea ce bănuiam cu toţii: peste jumătate dintre şoferi devin agresivi în trafic dacă sunt provocaţi sau iritaţi de alţi şoferi.
Traficul din marile oraşe ale României este, cu puţine excepţii, aglomerat, haotic şi plin de nervi pentru şoferi. Nici nu este de mirare, mai ales că infrastructura este precară, iar semafoarele sunt departe de a fi sincronizate.
Totuşi, un studiu efectuat inclusiv în România a demonstrat că agresivitatea şoferilor la volan este strâns legată de modul în care se comportă ceilalţi participanţi la trafic: peste jumătate dintre şoferi au recunoscut că au tendinţa de a deveni agresivi dacă sunt provocaţi şi iritaţi de alţi şoferi. Studiul a fost realizat de producătorul de pneuri Goodyear în parteneriat cu Şcoala de Economie şi Politici Sociale din Londra (LSE).
"Studiul nostru sugerează că comportamentul agresiv al unui şofer poate iniţia un lanţ de reacţii între alţi şoferi şi, eventual, poate produce o situaţie periculoasă sau chiar un accident, chiar şi după ce instigatorul a părăsit deja locul faptei", explică Olivier Rousseau, vicepreşedintele Goodyear pentru Europa, Orientul Mijlocul şi Africa.
În faţa acestei "epidemii" aparent fără leac, singurul medicament este, în realitate, unul banal: şoferii trebuie să se poarte civilizat în trafic şi să mulţumească celorlalţi şoferi atunci când este cazul. În astfel de situaţii, 87% dintre şoferi au tentaţia de a rămâne calmi în trafic, ceea ce scade numărul de accidente.
"Permite celorlalţi să progreseze în trafic, fă contact vizual, spune mulţumesc când ceilalţi te lasă să progresezi şi cere scuze atunci când îi încurci pe alţi şoferi. Toate acestea ung rotiţele unei culturi de şofat din care beneficiem cu toţii", spune Chris Tennant, care a condus studiul în numele LSE.
Studiul a fost realizat pe 9.000 de şoferi din 15 ţări europene: România, Belgia, Cehia, Germania, Franţa, Italia, Olanda, Polonia, Rusia, Suedia, Turcia, Slovenia, Spania, Marea britanie şi Austria.
Via FleetNews
Permite celorlalţi să progreseze în trafic - sunt claxonat de infantili cu doua perechi. Aia mai colorati, cu dungi pe grumaz, mai negri pe sub unghii sau veniti "de la Italia" adica niste mnezai pe sosele romanesti. fă contact vizual, spune mulţumesc când ceilalţi te lasă să progresezi -- mai rar am ocazii de a fi beneficiarul multumirilor. Cu cat masina e mai harb (deobicei cu "TX") sau mai mare si cu bling-bling cu atat au impresia ca strada e doar lor. cere scuze atunci când îi încurci pe alţi şoferi-- deobicei citesc pe buzele celorlalti (cu gestica aferenta) "du-te'n m.. nu vezi ca incurci circulatia?" - astia n-au auzit de "auto"fluidizare. ca observatie generala....rata de multumiri primite este direct proportionala cu valoarea masinii pe care o conduci. Ai o masina asa, mai romaneasca, cei cu "valuare" te ignora in majoritatea cazurilor. Te urci intr-o masina mai acatarii deja devii vizibil... si inca o chestie...n-am inteles de ce unii pedestrasi, cand te opresti la zebra si ii lasi sa treaca, au mutra de aia de parca iti fac o favoare sau sunt complet nemultumiti. Numai pomenesc de aia care ii fac semn sa treci prin fata si daca totusi ii inviti spre traversare apropae ca iti arat si degetul mijlociu. Traficul romanesc e o adevarata gradina populata cu diverse fiinte bipede ori motorizate ideal de observat