Citroen a lansat sistemul Snow Motion

Publicat joi, 26.02.2009 14:02 de Bogdan Mirică

Citroen continua sa inoveze, francezii dezvaluind recent noul sistem Snow Motion, capabil sa asigure o aderenta optima atunci cand drumul este acoperit de zapada.

Citroen face inca un pas important in materie de siguranta activa odata cu dezvaluirea noului sistem inteligent anti-derapare, botezat Snow Motion. Tehnologia a fost dezvoltata pentru a permite soferilor sa ruleze in siguranta pe suprafete acoperite cu zapada fara sa dezactiveze sistemul ESP.

Obiectivul francezilor a fost acela de a produce un sistem usor de utilizat, fara costuri aditionale care poate fi introdus si pe versiunile standard de echipare. Vehiculele dotate cu un sistem conventional de control al tractiunii regleaza derapajul rotilor distribuind mai putin cuplu atunci cand detecteaza o aderenta scazuta. In conditii extreme, aceste sisteme nu sunt de fiecare data foarte eficiente.

Snow Motion rezolva aceasta problema datorita unui sistem de control al tractiunii complet nou. Acesta functioneaza in trei faze:

1. Sistemul masoara informatiile venite din partea soferului (acceleratia, unghiul de rotatie al volanului) si analizeaza conditiile din exterior (inclinatia drumului, aderenta, grosimea stratului de zapada)

2. Informatiile venite in urma actiunilor celui aflat la volan sunt comparate cu realitatea de pe drum iar o unitate electronica de control calculeaza setarile recomandate pe care le trimite apoi sistemului de control al motorului si sistemului de franare

3. Diferenta intre setarile recomandate si raspunsul autovehiculului este determinata instantaneu, iar ajustarile necesare sunt facute pentru a optimiza comportamentul masinii in functie de actiunile celui aflat la volan si realitatea existenta pe sosea.

De asemenea, miscarea vehiculului este impartita si ea in doua faze separate: pornirea si inaintarea.

Pornirea: Aceasta faza, activa pana la 4 km/h, este caracterizata de folosirea alternativa a celor doua roti motrice. Unde este necesar, aceasta faza se activeaza in functie de grosimea zapezii, aderenta disponibila si forta de accelerare a autovehiculului.

Inaintarea: Aceasta faza este activata in doua etape: - dupa faza de pornire, cand vehiculul depaseste limita de viteza bazata pe trei parametri: inclinatia drumului, informatiile venite in urma actiunilor celui aflat la volan, aderenta existenta pe drum; - direct, daca faza de pornire nu a fost activata. In aceasta faza, sistemul selecteaza nivelul optim de functionare bazat pe informatiile venite in urma actiunilor celui aflat la volan si conditiile de aderenta existente pe drum.

via | Citroen

  • Teran, joi, 26.02.2009 16:05
    reclama

    Reclama ieftina "citroen continua sa inoveze" "pas important in materie de siguranta", pai fratilor informatia ar fi faina daca ati munci putin la ea, mai triati si voi din comunicatele alea, mai aruncati PR shit-ul nu ne serviti toata reclama lasati ce e interesant, chiar nu aveti timp sau sunteti prea ocupati cu bautul de bere si mancatul de fast food la birou?

  • adi, joi, 26.02.2009 16:47
    scri prosti

    "Tehnologia a fost dezvoltata pentru a permite soferilor sa ruleze in siguranta pe suprafete acoperite cu zapada fara sa dezactiveze sistemul ESP" scoate tu ESP pe zapada sa vedem cum mai ramai pe sosea, numai prosti scri... domnu mirica ce sofer esti? cine e atat de prost sa scoata ESP-ul pe zapada???

  • bogdanm, joi, 26.02.2009 16:55
    lamuriri

    pentru domnu adi sau lili venim cu o lamurire suplimentara. Ati testat cumva sistemul Snow Motion? Citroen afirma chestia asta in comunicatul de presa deci carcotelile dumneavoastra pot fi adresate francezilor si nu noua. multumesc

  • Mircea, joi, 26.02.2009 17:26

    @Adi: Daca accepti niste sugestii cu privire la forma mesajului tau, poate ca ar fi bine sa tii seama de urmatoarele: eu scriu, tu scrii (cu doi "i"), el/ea scrie... o prostie, doua prostii (tot cu doi "i")... Cat despre continutul tehnic al comentariului, poate ar trebui sa te uiti sa vezi cum functioneaza sistemul ESP. Uite aici o pagina care iti explica ce si cum (in articol gasesti si recomandarea dezactivarii pe zapada): http://www.launchtech.co.uk/documents/Electronic%20Stability%20Program%20(ESP),%20Mercedes%20Benz%20211,%20230,%20240.htm Daca nu ai rabdare sa citesti sau nu esti familiarizat cu limba lui Shakespeare (asta a fost un scriitor, nu joaca in nici o echipa), iti pot face un scurt rezumat. ESP-ul inglobeaza mai multe componente electronice: ABS-ul, ASR-ul si EBR-ul. In situatia data (rularea pe zapada), ne vom focusa asupra ASR-ului, care previne patinarea rotilor motoare, regland momentul motor. Mai pe intelesul tau, ASR-ul odata activat nu te lasa sa pleci su scartz. Dar gandeste-te cat de mult te "ajuta" acest sistem pe o suprafata cu aderenta scazuta cum ar fi zapada. In aceste conditii, dezactivarea ESP/ASR-ului poate fi binevenita, rotile nefiind "limitate" in invartirea lor in gol pina gasesc aderenta. O zi buna !

  • Norbert, joi, 26.02.2009 18:56
    legat de ESP

    Explicatia lui Mircea legata de ESP pe zapada este foarte adevarata...am un Citroen C2 echipat cu ESP ..cu zapada care a fost la noi in Timisoara am ramas blocat pe o panta pana nu am dezactivat ESP-ul nu am avut nici o sansa sa ajung in varf. :)

  • noname00, joi, 26.02.2009 19:46
    Este tot ESP

    Dupa ce am citit articolul am ajuns la concluzia ca acest "nou sistem inovator" este un simplu ESP+TC care are un mod de functionare pentru aderenta foarte scazuta (zapada si gheata). Exact ca iPod (cel putin fersiunea shufle) - reclama buna dar la un produs inferior si mai scump.

  • Mircea, vineri, 27.02.2009 10:06

    @noname00: Iti dai seama ca nici un sistem electronic sau mecanic nu o sa faca minuni pe zapada in cazul masinilor cu tractiune pe o singura punte (fie ea fata sau spate). Controlul tot de la tractiunea integrala vine. Desi este o firma pentru care am tot respectul tinand cont de aportul lor tehnologic la dezvoltarea automobilului, solutia celor de la Citroen este doar "un pic mai bine pentru dvoastra." (ca sa parafrazez o veche reclama).