Cum funcţionează: Left Turn Assistant, cel mai nou sistem de asistenţă BMW

Publicat miercuri, 18.05.2011 12:32 de Sebastian Toma

BMW testează, în condiţii reale, un sistem care previne accidentele care pot avea loc într-o intersecţie când un conducător auto efectuează un viraj de stânga.

Nemţii de la BMW<">

Sistemul este proiectat să funcţioneze la o viteză de până la 10 km/h, deci este funcţional fie la plecarea de pe un loc de parcare aflat pe marginea şoselei, fie la semafor, pe banda destinată virării la stânga. Astfel, este prevenită o frânare bruscă la viteze mari. Pentru a detecta un vehicul care vine înspre automobilul echipat cu Left Turn Assistant, cei de la

BMW au implementat trei lasere în partea frontală a automobilului, care lucrează în strânsă legătură cu sistemul de navigaţie (cu precizie de până la un metru) şi cu o cameră video care înregistrează marcajele de pe şosea, indicatoarele şi marginile fiecărei benzi.

CE SE ÎNTÂMPLĂ CÂND E ACTIVAT?

Odată ce şoferul acţionează maneta de semnalizare şi îşi arată intenţia de a vira la stânga, sistemul este activat automat. Cele trei lasere din partea frontală a maşinii analizează ”terenul” şi monitorizează drumul pe o distanţă de până la 100 de metri. Camera video amplasată lângă oglinda centrală a observat deja marcajele de pe şosea şi a introdus în computerul de bord restricţiile aplicate pe segmentul respectiv de drum. GPS-ul îi ”dictează” sistemului poziţia exactă a vehiculului în intersecţie şi Left Lane Assistant evaluează din nou condiţiile. Dacă totul este în regulă, şoferul poate să îşi continue manevra. Dacă nu, sistemul afişează o lumină de avertizare în bord şi un avertisment distinct pe afişajul de pe parbriz.

VIITORUL SISTEMULUI

Cei de la BMW<">

Sistemul respectiv avertizează autoturismul că se apropie o motocicletă echipată cu Left Turn Assistant. Echipamentele montate pe motocicletă notează viteza vehiculului, unghiul la care este bracat ghidonul, dacă sunt aprinse farurile şi dacă motociclistul semnalizează. Automobilul este avertizat că se apropie o motocicletă. Dacă impactul ar putea avea loc, motocicletei i se aprind automat farurile, semnalizările şi farurile i se reglează la o înălţime superioară. Astfel, silueta motociclistului este observată mai uşor. Vehiculul va staţiona în continuare, iar motociclistul va putea trece în siguranţă.

DE UNDE S-A PORNIT?

Totul a plecat de la parteneriatul INTERSAFE2. Acesta este realizat de un consorţiu de 11 producători de automobile din Europa, care au pus laolaltă mai multe idei alături de anumite institute de cercetare şi de furnizorii săi. Consorţiul celor 11 lucrează din 2008 şi se bazează şi pe rezultatele proiectului PReVENT (prima parte a INTERSAFE). Uniunea Europeană a furnizat circa 3.8 milioane de euro din bugetul de 6.5 milioane de euro al proiectului, iar premiera sistemului Left Lane Assistant va avea loc astăzi, într-o intersecţie închisă circulaţiei din Wolfsburg. Printre membrii proiectului INTERSAFE2 se numără BMW Group, Volvo Technology (divizia de camioane), Volkwagen AG, NEC Europe, SWARCO Traffic Systems şi alţii.

  • lexion, miercuri, 18.05.2011 12:55
    Really now?

    Se pare ca a mai aparut o problema pentru orice sofer...incapacitatea de a vira fara sa faca accident. Asa ca este nevoie de o solutie.....

  • YMihai, miercuri, 18.05.2011 13:25
    INTERESANT...

    mi se pare deosebit de interesant articolul, nu neaparat informatia publicata... E placut sa vedem cateodata, o " iesire " pozitiva prin prisma unui articol bine redactat. Mentionez ca toate motocicletele de serie, fabricate incepand cu 2004, au in permanenta faza scurta activa, in sensul ca nu se mai pot opri luminile deloc... deci in cazul acestui BMW, chiar nu stiu ce ar putea sa se aprinda mai mult ... Inca o data, felicitari !

  • Chaos, miercuri, 18.05.2011 13:31
    Nice!!!

    Nu toti soferi sunt capabili sa vireze fara sa faca accident. Cheers!

  • Chaos, miercuri, 18.05.2011 13:34
    Moto

    Cred ca se refera ca este comutat pe faza lunga plus ca se regleaza in asa fel incat sa il orbeasca pe sofer (ceea ce nu este neaparat un lucru rau), astfel atragandui atentia catre motocicleta.

  • mihaistoian, miercuri, 18.05.2011 19:51
    Nu si in Romania

    ,,Odată ce şoferul acţionează maneta de semnalizare şi îşi arată intenţia de a vira la stânga, sistemul este activat automat. '' Si daca soferul nu actioneaza maneta de semnalizare, ceea ce in Romania se intampla foarte des, sistemul este nul, iar banii au fost aruncati pe apa sambetei. Pacat de timpul pierdut de cercetatori

  • Catalinpit, miercuri, 18.05.2011 20:16
    fara maneta de semnalizare!

    Da dar in romanica noastra , viitoarele masinile vor fi echipate cu senzori de semnalizare care simt in ce directie urmeaza sa vireze cocalarul!!

  • jonny, miercuri, 18.05.2011 22:26
    Sistemul nu este pentru idioti

    Daca nu ati inteles...acest sistem nu este pentru idioti si cocalari. BMW face masini din ce in ce mai bune.

  • dudu, miercuri, 18.05.2011 23:39
    Dar soferul ce rol are ?

    Orice fel de sistem de siguranta care preia din responsabilitatea soferului nu face decat sa amorteasca atentia lui. Mai devereme sau mai tarziu, o tragedie asteapta sa se intample.

  • Detea, vineri, 27.05.2011 11:35

    @dudu tragedii se intampla oricum..