Cum se fabrică plăcuțele de frână: am vizitat o uzină din Germania și am văzut cu ce oprea Bugatti Veyron

Publicat vineri, 08.10.2021 14:39 de Bogdan Mirică

Am făcut o vizită în fabrica TMD Friction din Essen, Germania, pentru a vedea cum se nasc frânele Textar pentru mașinile proaspăt lansate în Europa.

Ce vrei să știi atunci când afli că s-a lansat o mașină nouă? Cum arată? Câți cai putere are? Sau, în mod sigur vrei să știi cât consumă. Nimeni nu e interesat de distanța de frânare. În cât timp oprește mașina asta nouă de la 100 de km/h? Facem clasamente pentru accelerația de la 0 la 100 de km/h, dar vorbim de frânare doar atunci când ne referim la supercaruri.

Frânarea este mai importantă decât accelerația sau consumul unei mașini noi. De frânare depinde viața celui de la volan și a pasagerilor. Cu atâta responsabilitate în joc, numele producătorilor de echipamente de frânare și anvelope ar trebui puse în topul celor mai importanți furnizori. Spun asta după ce am văzut cum se fabrică plăcuțele de frână pentru majoritatea mașinilor pe care le cumpărăm noi aici în Europa. Ba chiar și pentru unele produse în Japonia.

Am avut ocazia de a vizita fabrica TMD Friction din Essen, Germania, locul unde se nasc anual 26 de milioane de plăcuțe de frână. Dintre acestea, 80% ajung în fabricile producătorilor de automobile. Ați ghicit: sunt plăcuțe OE, adică echipare standard, de fabrică, pentru multe mașini noi. Nu vă pot oferi nume, deși abia pot ține secretul. Vă spun doar atât: nu prea există mașină germană care să nu folosească plăcuțe produse aici.

TRADIȚIE DE PESTE 100 de ANI

TMD Friction este o companie cu o istorie îndelungată atunci când vine vorba de elemente de frânare. A început să gândească și să producă soluții pentru oprirea mașinilor încă de la finalul secolului 19, însă a cunoscut succesul chiar atunci când mașinile începeau să apară pe străzi. Prima implicare în producția de serie a unui automobil datează încă din 1910. Adică atunci când întreaga lume făcea cunoștință cu Ford Model T. TMD Friction era acolo, livrând componente constructorului american.

A fost doar primul pas către o serie de reușite istorice pentru brandurile sale, printre care și Textar. Spre exemplu, știați că în anul 1955 legendarul Stirling Moss a câștigat primul său Grand Prix de Formula 1 la volanul unui Mercedes-Benz W196 (una dintre celebrele Săgeți Argintii), echipat cu frâne Textar.

Și, de-a lungul anilor, aplicațiile componentelor nu s-au limitat doar la motorsport sau mașini de serie. În anul 1967, metroul londonez a apelat la frânele produse de TMD Friction pentru a opri în siguranță milioanele de pasageri transportați zilnic. Dacă ne apropiem de zilele noastre, numărul realizărilor s-au înmulțit. A fost prima companie care renunțat la azbest, înainte ca acesta să fie interzis.

PLĂCUȚE DE FRÂNĂ PENTRU BUGATTI VEYRON

Mai mult, TMD Friction a creat prima plăcuță de frână pentru discurile din carbon ceramic. Iar performanța a culminat cu crearea plăcuțelor de frână pentru Bugatti Veyron, supercarul capabil să atingă și 400 de km/h.

Iar în cadrul vizitei din Essen am avut ocazia de a ține în mână o plăcuță de frână folosită de supercarul pe care am vistat întotdeauna să-l conduc. Da, cred că e visul oricărui jurnalist auto să se urce la volanul unui model Bugatti. Istoric sau contemporan. Prin urmare, era și normal ca, la mai bine de un secol de la naștere, TMD Friction, deținut acum de grupul japonez Nisshinbo, să fie unul dintre liderii globali în soluții de frânare.

12 FABRICI PE 4 CONTINENTE

Activitatea TMD Friction este susținută de 5170 de angajați, organizați în 12 fabrici, pe 4 continente. Din cele 12 fabrici, una este în România, la Caransebeș. A fost înființată în 2008 și însumează, în prezent, aproape 400 de angajați, organizați în trei ture. La Caransebeș se nasc, în mare parte, plăcuțe de frână pentru industria de piese aftermarket. Cadența anuală este de peste 21 de milioane de plăcuțe.

Dar am scris despre asta atunci când am organizat Aventour și Textar a fost sponsorul principal. 

Lăsând la o parte orgoliul neaoș pentru producția locală, cea mai nouă uzină europeană a fost inaugurată acum trei ani la Essen. În prezent, produce plăcuțe de frână folosite ca echipare de fabrică de către mai multe branduri auto. Sunt aproximativ 850 de oameni care pun umărul la producția de plăcuțe. Iar mozaicul etnic este extrem de divers, pentru că sunt 172 de naționalități care lucrează în uzina din Essen.

Nici nu se putea altfel, dacă ne gândim că în această zonă a Germaniei vorbim despre cel mai mare bazin muncitoresc, cu o densitate incredibilă, dată și de industrializarea extinsă. Revenind la uzina din Essen, trebuie precizat că cei 850 de angajați reușesc să producă 26 de milioane de plăcuțe pe an.

CEA MAI AVANSATĂ FABRICĂ DIN EUROPA

Una dintre inovațiile uzinei de la Essen este secția de mixare a celor 200 de materiale folosite pentru diverse combinații ale plăcuțelor de frână. Ca idee, pentru o plăcuță de frână sunt necesare aproximativ 20 de ingrediente din cele 200 existente. Dar există și plăcuțe complexe, ca cea pe care am ținut-o eu în mână, pentru care se folosesc până la 46 de ingrediente.

În această secție există 32 de silozuri automatizate, unde încarcă roboți speciali programați, ce se ghidează după coduri de bare. Restul materialelor sunt amestecate de oameni, pentru că sunt ceva mai rare și necesită mai multă atenție.

Thomas Berners, directorul uzinei TMD Friction Essen, susține că Textar face plăcuțe de frână care folosesc, în medie, 200 de grame de mix de materiale. Rezervoarele amintite mai sus reușesc să stocheze 400-500 de kilograme de materiale. Faceți voi calculele.

Fabrica TMD Friction din Essen folosește o automatizare avansată, fiind una dintre cele mai dezvoltate amplasamente ale grupului. Nu e de mirare că, așa cum vă spuneam și mai sus, aici se nasc plăcuțe de frână o mare parte din mașinile noi lansate. Și nu vorbim doar despre mașini de volum, ci și despre mașini premium, care sar de 100.000 de euro. Este suficient să spunem că producătorii germani tradiționali din Wolfsburg, Munchen, Stuttgart și Ingolstadt sunt clienți fideli și au propriile lor săli de ședințe în interiorul fabricii. Același lucru se întâmplă și cu diviziile lor de performanță.

Fabrica de la Essen a fost una dintre cele mai mari investiții de modernizare în cadrul grupului. Procesul a început în anul 2015 și în 2018 producția era deja la capacitate ridicată. În prezent, TMD Friction operează fabrici în Europa, Statele Unite, Brazilia, Mexic, China, Japonia și Africa de Sud.

  • dCi, sâmbătă, 09.10.2021 01:08

    In romania 400 angajați produc 21 mil plăcute, in Germania deși fabrica e f tehnologizată 850 angajați produc 26 mil

  • @dCi, sâmbătă, 09.10.2021 18:04

    comparatia ta superficiala nu poate fi catalogata decat ca o carcoteala tipic romaneasca, de sant. daca ai fi citit tot articolul, ai fi retinut ca la uzina din essen se fabrica piese mult mai complexe decat cele produse la caransebes.

  • jiji, luni, 11.10.2021 10:13

    Cand nu te duce mintea si o dacie te duce din a in b, dar si un Bugatti.