Cum va arăta Formula 1 din 2026: aerodinamică activă, mașini mai ușoare și mai mici
Formula 1 a dezvăluit oficial cum vor arăta viitoarele monoposturi începând din sezonul 2026. Noile monoposturi vor fi mai mici ca dimensiuni și mai ușoare, iar acestea vor primi aerodinamică activă și un propulsor hibrid mai puternic.
În sezonul 2026 va avea loc o nouă schimbare tehnică majoră în Formula 1. Noile monoposturi vor fi mai mici, mai ușoare și vor avea motoare mai puternice și aerodinamică activă. Cu această ocazie, vedem acum cum vor arăta noile monoposturi de Formula 1 începând din 2026.
MOTOARE MAI PUTERNICE, ALIMENTATE CU COMBUSTIBIL SUSTENABIL
Începând din 2026, motoarele monoposturilor de Formula 1 vor fi mai puternice față de cele din prezent. Vom avea în continuare motoare hibride V6 turbo de 1.6 litri, însă se va pune și mai mult accent asupra părții electrice. Puterea motorului termic va scădea de la 760 de cai putere la 545 de cai putere, însă puterea sistemului electric va crește de la 163 de cai putere la 476 de cai putere. Asta înseamnă o creștere de 300% a puterii părții electrice.
De asemenea, puterea motorului va fi acum distribuită egal între motorul cu ardere internă și partea electrică (50% ICE, 50% electric), lucru care oferă și mai multă putere față de motoarele din prezent. Pentru prima dată în istoria Formulei 1, noile motoare vor fi alimentate cu combustibil 100% sustenabil. Mai mult, nivelul de energie electrică ce va putea fi recuperat pe frânare va fi de 8.5 MJ per tur.
Începând din 2026, în Formula 1 vor fi nu mai puțin de 6 furnizori diferiți de motoare: Ferrari, Mercedes, Honda, Renault, Audi și Ford. Cel din urmă producător va colabora cu Red Bull Powertrains.
MAȘINI MAI MICI ȘI MAI UȘOARE
Cele mai mari critici aduse monoposturilor de Formula 1 din prezent sunt legate de dimensiuni și greutate. Noile monoposturi din 2026 vor fi mai mici față de cele din prezent, dar și mai ușoare. Astfel, ampatamentul noilor monoposturi va fi de maxim 3400 de milimetri, adică mai scurt cu 200 de milimetri față de monoposturile din prezent. De asemenea, lățimea noilor mașini va fi redusă de la 2.0 metri la 1.9 metri.
Noile monoposturi vor păstra roțile de 18 inch, însă anvelopele vor fi mai mici. Lățimea anvelopelor va fi redusă cu 25 de milimetri pentru cele din față, respectiv cu 30 de milimetri pentru cele din spate.
O noutate care va mulțumi atât fanii cât și piloții este greutatea minimă de 768 de kilograme. Cu alte cuvinte, noile monoposturi de Formula 1 din 2026 vor fi mai ușoare cu 30 de kilograme decât cele din 2022.
AERODINAMICĂ ACTIVĂ. DISPARE SISTEMUL DRS
Noutăți majore avem și pe partea aerodinamică. Forța de apăsare va fi redusă cu 30%, în timp ce rezistența la înaintare va fi redusă cu 55%. Lățimea aripii din față va fi redusă cu 100 de milimetri. Aripa din spate este și aceasta redesenată și va fi alcătuită doar din 3 elemente. De asemenea, deflectoarele mici de la roțile din față vor fi eliminate.
Noile monoposturi de Formula 1 vor primi acum aerodinamică activă. Astfel, atât aripa din față cât și cea din spate vor putea să-și schimbe unghiul de atac prin selectarea a două moduri noi de către pilot: X-Mode și Z-Mode. Pe liniile drepte, piloții vor putea activa X-Mode pentru o rezistență cât mai mică la înaintare și pentru a maximiza viteza pe linie dreaptă. În viraje va putea fi activat Z-Mode pentru o forță de apăsare cât mai mare.
Datorită noului sistem de aerodinamică activă, sistemul DRS va dispărea în 2026.
Schimbări avem și la podea. Efectul de sol va fi mai mic datorită unei suprafețe parțial plate. În acest mod, va fi redus considerabil fenomenul de porpoising și va putea permite rularea monopostului cu o gardă la sol mai înaltă și cu o setare mai moale a suspensiei.
MAI MULTĂ SIGURANȚĂ
La final, noile monoposturi de Formula 1 vor oferi un nivel de siguranță și mai mare în caz de accident. Partea din față va avea o structură de impact în două etape pentru a prevenii situațiile în care aceasta se detașează la impactul inițial. Protecția laterală va fi îmbunătățită, iar sistemul de protecție deasupra capului pilotului va fi și mai rezistent în cazul unei răsturnări.
Pe aripa din spate vor fi montate lumini noi, care vor fi mai vizibile și care vor indica starea sistemului electric al mașinii în cazul în care aceasta este oprită pe circuit.
Noul regulament tehnic va fi ratificat de către Consiliul Mondial al Sporturilor cu Motor în 28 iunie.
via Formula 1
FIA continua sa se agațe de himere. Destul zgomot pentru mai nimic. 30 kg in minus nu-i o prevedere care sa ofere acea schimbare considerabila in manevrabilitate, 620-650 kg. era targetul care genera incantare. Aderenta mecanica mai redusa nu predispune, ci indispune. (timpii pe tur se duc in cap!). Aerodinamica activa anterioara? Da, la acest moment pare benefica, doar ca timpul va dovedi ca fiind doar un alt exercitiu agresiv de marketing al celor de la FIA.