DACIA 40 | Dacia si modelele sale utilitare

Publicat miercuri, 20.08.2008 18:29 de Bogdan Mirică

Dacia Pick-up a fost unul din cele mai longevive modele ale constructorului roman, fiind produs intre 1975 si 2006.

Dacia s-a vrut inca de la inceput o masina populara, accesibila romanului de rand. De aceea, la scurt timp dupa demararea oficiala a productiei, constructorul roman a decis largirea gamei de modele si acoperirea unui numar cat mai larg de segmente de piata.

Dupa varianta break, in 1975 a luat nastere si un pick-up destinat micilor intreprinzatori. Botezat pe atunci 1302, Dacia pick-up a rezistat eroic pana pe data de 8 decembrie 2006, cand constructorul roman a decis sa opreasca productia si sa lase loc unui nou inlocuitor.

In tot acest timp, pick-up-ul romanesc s-a vandut atat in tara cat si peste hotare, celelalte piete cunoscand pick-up-ul sub numele de Gamma.

Dacia 1302 din 1975 era un pick-up, cu sau fara prelata, avind o sarcina de 500 kg si o suprafata a platformei de incarcare de 2.25 m. Partea mecanica era identica cu cea a modelului 1300, modificari importante fiind facute doar la suspensia spate. Pina in anul 1982 s-a fabricat un numar relativ redus de exemplare (1500 unitati), cea mai mare productie fiind exportata in Algeria.

Pe toata durata existentei sale, Dacia pick-up a fost disponibil in mai multe versiuni dintre care merita mentionate: 1304 Single Cab care oferea doar doua locuri, 1307 Double Cab care putea transporta pana la cinci pasageri si 1305 Drop-Side echipata cu obloane care permiteau incarcarea laterala.

Pick-up-ul a beneficiat de mai multe tipuri de transmisii si de motoare. Ultimele versiuni s-au folosit de serviciile unui motor diesel Renault de 1.9 litri si au oferit tractiune fata, tractiune spate si chiar 4X4.

Traditia unui pick-up in gama Dacia a fost preluata in toamna anului trecut de noul derivat al modelului Logan. Este vorba despre Logan Pick-up, un model prezentat in premiera mondiala in cadrul Salonului Auto de la Bucuresti.

Ramura utilitara a autoturismelor Dacia a mai inclus si o serie de vehicule mai putin cunoscute publicului larg. Spre exemplu, putini dintre noi stiu ca in uzina de la Mioveni a luat nastere Dacia 10 cunoscuta si ca Aro 10, model vandut chiar si in Marea Britanie, sub numele de Duster. Modelul a primit numele Dacia pentru ca era bazat pe aceeasi platforma cu berlina 1310.

Un alt produs al uzinei din Mioveni a fost si o versiune a modelului Renault Estafette van, care a fost cunoscuta la noi sub numele de TV si a fost produsa in numar limitat.

  • Laurentiu, miercuri, 20.08.2008 18:55
    Corestie

    Corect este Renault Estafette nu Renault Estaffete. Vezi:http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Estafette.

  • lorinczi.thomas, joi, 05.01.2012 14:34

    In Estafette se uita lumea la TV?