Dacia Duster Camp, locul în care devii una cu Dusterul tău

Publicat vineri, 21.09.2012 15:45 de Sebastian Toma

Dacia a organizat un eveniment inedit în acest weekeend: Duster Camp. Vorbim de prima întâlnire a posesorilor de Duster organizată de Dacia în România, care s-a consumat pe teren accidentat.

Dacia a făcut un exerciţiu de marketing la finele verii anului 2012, lansând propria sa pagină de Facebook. Pe această pagină, Dacia a anunţat organizarea unui eveniment dedicat posesorilor de Duster cu tracţiune integrală, un alt experiment de relaţii publice. Dintre cei 21.541 de fani ai paginii

Dacia România, peste 300 s-au înscris în competiţia pentru un loc la Duster Camp 2012 în ultimul moment. Pe lângă fanul norocos al mărcii Dacia, am fost şi noi invitaţi să participăm la acest eveniment, care s-a dovedit a fi unul dintre cele mai sincere la care am participat vreodată.

CE ESTE DUSTER CAMP?

Dacia Duster Camp este un eveniment dedicat posesorilor de Duster 4x4 care au o pasiune pentru excursii, sunt novici sau amatori în materie de off-road şi vor să înveţe mai multe despre maşina pe care au cumpărat-o. Organizatorii au planificat evenimentul astfel încât să poată participa atât persoane care vin să se bucure de maşina lor, cât şi familii care vor să savureze un weekend împreună. Cel mai important element al acestui eveniment este că toate traseele pe teren accidentat au fost alese astfel încât participanţii să nu rişte avarierea automobilului la trecerea peste obstacole. Traseul a fost atât de reuşit încât niciun participant nu a plecat nici măcar cu o zgărietură pe caroserie, ca să nu vorbim de avarii.

Foto: Bogdan Paraschiv
Acest detaliu este foarte important pentru un eveniment de off-road unde clienţii vin cu propriile lor maşini, cu care trebuie să se şi întoarcă acasă şi să le folosească în continuare. Pentru a asigura evitarea completă a incidentelor neplăcute, organizatorii au stabilit mai multe grupe, pentru a le permite participanţilor să urmeze toate cele trei "ateliere" puse la punct în vederea demonstrării capacităţilor lui Duster pe teren accidentat.

OFFROAD CU DACIA DUSTER 4X4 

Partea de off-road a evenimentului Duster Camp 2012 s-a desfăşurat în apropierea localităţii Zărneşti, plecarea fiind organizată de la circuitul de motocross Breghina. De acolo, am paticipat la trei ateliere separate. Primul a vizat un traseu de off-road de dificultate medie, unde eram însoţiţi de unul dintre organizatori pentru a urma traseul corect şi pentru a aborda ca la carte fiecare obstacol. Respectivul traseu era organizat pe segmente ale pistei de motocross pe care se antrenează Marcel Butuza, unul dintre românii care participă la Raliul Dakar.

Bineînţeles, traseul a fost adaptat pentru a putea fi parcurs la bordul unui Duster de fabrică. Diferenţele? Au fost eliminate "cocoaşele", adică rampele din pământ peste care motocicliştii ar fi sărit, iar traseul a primit anumite linii pentru a evita suspendarea vehiculului la unele segmente. Traseul includea o urcare şi o coborâre destul de abruptă, care ar fi putut să ne pună probleme serioase dacă ar fi plouat şi nu aveam anvelope corespunzătoare. Pe uscat, însă, anvelopele standard, treapta întâi şi 3.500 rpm au făcut totul să treacă foarte uşor.

Duster ne-a arătat încă o dată că este la fel de capabil pe teren accidentat precum în prima zi, iar că reductorul nu este necesar nici până acum. Menţionăm că toate manevrele efectuate în traseul de off-road organizat pe circuitul de motocross au fost derulate în modul 4x4 LOCK, cu sistemul ESP dezactivat.

Foto: Bogdan Paraschiv

Al doilea atelier de la Duster Camp 2012 a fost reprezentat de o probă de orientare. Ni s-a oferit o hartă, am primit o busolă şi ni s-a spus că avem o oră şi jumătate să găsim cele şapte puncte de control şi să luăm câte un semn de la fiecare din cele şapte puncte de pe traseu şi să ne întoarcem în timp util. Ei bine, să spunem că nu îmi imaginam că voi alerga ca un bezmetic prin pădure atunci când am primit invitaţia de participare la Duster Camp 2012. Însă, trebuie să recunosc că m-am distrat teribil de bine, cu toate că nu am găsit toate cele şapte puncte de control şi nu am câştigat competiţia.

POIANA MĂRULUI, "LOCALITATE OFF-ROAD"

Al treilea atelier era un traseu mai lung, în cadrul căruia am circulat într-o coloană compactă. Am plecat de undeva din Poiana Mărului şi am ajuns în comuna Vulcan. Până la un punct, traseul urmat de noi apare şi pe Google Maps. Până aproape de punctul în care harta nu mai recunoştea că traseul există pe hartă, am găsit o serie de pensiuni. Deodată, nu mai există nici drum pietruit şi nici pensiuni. Aproape nimic, în afară de o potecă prăfuită suficient de mare încât să încapă o coloană Dustere, presărată cu gunoaie. Nici până acum nu am înţeles ce subspecie aruncă gunoaiele în mijlocul naturii şi ce ar putea să caute o cutie de televizor şi o pereche de teneşi într-o pădure.

Traseul l-am parcurs aproape integral cu treapta întâi de viteză, trecând la treapta a doua atunci când urcarea nu era atât de abruptă sau drumul devenea mai drept. Modul 4x4 LOCK este obligatoriu pe un asemenea traseu, pe care Duster se simte ca acasă dacă îl abordezi cu o viteză de bun simţ şi conduci preventiv, păstrând o distanţă semnificativă faţă de vehiculul pe care îl urmezi. Nu ştim cum ar fi fost derulat acest traseu pe ud, dar unele porţiuni ar fi necesitat mai multă îndemânare şi mai mult curaj decât a cerut traseul în configuraţia "uscată".

Traseul abordat prin pădure în cadrul atelierului de off-road. Destinaţia - localitatea Vulcan.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 ne-a arătat încă o dată de ce este capabilă pe un traseu de dificultate uşoară spre medie în teren accidentat. Dacă nu sunteţi foarte experimentat pe un asemenea traseu, indiferent de dificultate, ar fi indicat să mergeţi într-un grup de automobile, pentru a avea o "plasă de siguranţă" în cazul în care vă împotmoliţi. Avantajul acestui eveniment a fost că toţi participanţii aveau vehicule identice, doar unul dintre organizatori având troliu şi anvelope de teren accidentat. Practic, toate vehiculele puteau să treacă fără probleme prin acelaşi loc, cât timp prima maşină din coloană reuşea să depăşească acel obstacol.

DUSTER 4x4 EVERYONE, ECHIPA DE OFF-ROAD A RTR

Echipa Duster 4x4 Everyone a participat la acest eveniment alături de clienţi şi cei doi reprezentanţi ne-au povestit păţaniile lor de la competiţiile de off-road. Vorbim despre doi angajaţi ai Renault Technologie Roumanie, care au dorit să concureze cu un Duster la competiţiile de 4x4 din România. Echipa primeşte sprijinul logistic şi financiar al RTR, iar membrii conduc şi repară cele două modele Duster de competiţie la evenimentele de profil. Dusterele de competiţie sunt echipate cu motorul, transmisia şi direcţia cu care au părăsit fabrica. Singurele elemente în plus sunt anvelopele de teren accidentat, cuşca de protecţie, centurile de siguranţă cu prindere în patru puncte, scutul metalic şi troliul.

Foto: Dacia 4x4 Everyone

Ulterior, acestea au fost echipate cu un set de arcuri mai ferme, menite să reziste la masa suplimentară adusă de modificările operate în vederea eligibilităţii pentru competiţii. Echipajul Duster 4x4 Everyone susţine că avantajul lui Duster pe teren accidentat vine de la masa redusă în raport cu rivalii, care le permite să treacă prin noroi şi peste diverse obstacole fără să se împotmolească. Cei doi ingineri de la RTR sunt mândri că nu au avut nicio defecţiune tehnică până în prezent şi că sunt la volanul celei mai bine dotate maşini de competiţie, modelul fiind echipat şi cu aer condiţionat, dotare care le lipseşte unor competitori.

CUM FUNCŢIONEAZĂ SISTEMUL4x4 AL LUI DACIA DUSTER

Odată cu apariţia lui Dacia Duster pe piaţă, au apărut şi primii critici si cunoscători auto-intitulaţi, în cel mai pur stil mioritic. În cadrul Duster Camp 2012, am avut ocazia să vorbim direct cu doi ingineri de la RTR, care ne-au explicat în detaliu secretele lui Duster şi ce-l face aşa de reuşit pe teren accidentat. După cum vă spuneam mai sus, masa este unul dintre elementele cheie ale lui Duster pe teren accidentat. Versiunea 4x4 diesel are o masă de 1.230 kilograme, pe când versiunea de competiţie cântăreşte aproape 1.800 kilograme atunci când este gata de concurs.

Secretul lui Duster este transmisia, care are treapta întâi mai "scurtă". Acest artificiu al inginerilor permite rularea cu 5.79 km/h în treapta întâi la 1.000 rpm şi ajută şoferul să urce şi să coboare pante abrupte fără să aibă nevoie de un reductor. La coborâre, se recomandă cuplarea ESP-ului, care activează un mod special de control al ABS-ului atunci când este cuplat modul 4x4 LOCK, pe când la urcare se recomandă dezactivarea ESP-ului. Respectivul mod de control al ABS-ului permite blocarea parţială a roţilor la coborâre, fără ca vehiculul să alunece. Sistemul ESP permite şi controlarea tracţiunii pe suprafeţe cu aderenţă scăzută şi la situaţiile în care apare încrucişarea de punţi.

Sistemul 4x4 al lui Dacia Duster are trei moduri de funcţionare: 2WD, AUTO şi 4x4 LOCK. În timp ce primul mod de funcţionare implică doar roţile din faţă, celelalte două moduri oferă tracţiune integrală, dar într-un mod diferit. Cuplarea modului AUTO menţine tracţiunea faţă, însă permite ceva în plus faţă de modul 2WD - sistemul de tracţiune integrală poate interveni pentru restabilirea aderenţei.

Modul AUTO nu se recomandă a fi folosit în situaţii în care şoferul ştie că va trece printr-o suprafaţă alunecoasă (exemplul dat a vizat noroi, dar se aplică şi la gheaţă sau zăpadă), deoarece modul AUTO tinde să comande patinarea ambreiajelor din cutia de transfer, ceea ce poate duce la încălzirea acestora şi la decuplarea temporară a sistemului de tracţiune integrală. Situaţia de mai sus are loc în condiţii de concurs, la o etapă de off-road, dar pentru un utilizator normal, care cunoaşte limitele anvelopelor standard, nu ar trebui să impună probleme. Modul 4x4 LOCK funcţionează la o viteză de până la 60 km/h, după care sistemul de tracţiune integrală va trimite toată puterea roţilor din faţă.

În materie de componente şi principiu de funcţionare, Duster are piese comune cu Renault Koleos, dar şi cu Nissan X-Trail. Cutia de transfer este produsă în România, pe când diferenţialul este importat.

CONCLUZIILE PRIMEI EDIŢII DUSTER CAMP ÎN ROMÂNIA

Dacia a organizat un eveniment cu adevărat inedit, în cadrul căruia clienţii şi-au putut cunoaşte mai bine maşinile. Toţi participanţii au fost "cu picioarele pe pământ", iar discuţiile purtate cu aceştia au relevat faptul că sunt încântanţi de vehiculul pe care l-au ales. Am urmărit posesorii de Duster la plecarea din Duster Camp. Toţi zâmbeau. Cred că asta spune multe.

Principalul regret de la Duster Camp 2012? Numărul participanţilor a fost redus.Doar 18 modele Duster au participat la acest eveniment. Aparent, era sarcina dealerilor Dacia din România să-şi înştiinţeze clienţii de existenţa acestui eveniment. Se pare că nu toată lumea a primit scrisoarea de la reprezentanţa care i-a vândut Dusterul. Până la un punct, experienţa ar fi fost şi mai interesantă în compania unui grup mare, dar participarea de la prima ediţie a fost suficientă pentru a demonstra că se poate, dar este dificil să aduni românii într-un loc, chiar dacă le oferi ceva în schimb.

Foto: Bogdan Paraschiv
M-am uitat cu jind la evenimentele "J'Aime ma Dacia" din Franţa. Pare aproape incredibil că reuşesc să adune atât de mulţi participanţi. În România, o întrunire de acest gen ar număra cateva sute de maşini, ceilalţi posesori fiind "prea ocupaţi" pentru a răspunde invitaţiei. Pentru moment, nu este clar dacă va avea loc ediţia 2013 a Duster Camp, dar reprezentanţii mărcii sunt aşteptaţi să anunţe din timp următoarea ediţie, în speranţa că numărul participanţilor va fi mai mare.
  • T34, vineri, 21.09.2012 16:02

    Ce cauta videourile alea care n-au legatura cu evenimentul? Iar traseul e de 1300, nu de Duster.

  • Misi, luni, 24.09.2012 21:22

    Bravo Dacia Duster Romania !

  • Alexandru Codreanu, vineri, 19.10.2012 17:51

    Eu detin o Dacia Duster, pot spune ca nu am niciun motiv de ingrijorare in ce priveste aceasta masina.