De ce constructorii auto nu mai dau doi bani pe saloanele auto? Volvo, Ford, Lamborghini sau Bentley nu vin la Paris, cel mai mare salon auto european
Salonul Auto de la Paris va fi afectat de absența mai multor branduri importante. Este pentru prima dată după criza economică mondială când un număr atât de mare de producători nu sunt prezenți la cel mai mare salon auto din Europa.
Înainte de celebra criză economică din 2008, toți constructorii auto vedeau în saloanele auto evenimente potrivite pentru îmbunătățirea imaginii și atragerea de noi clienți. Odată cu recesiunea, marile nume din domeniu au început să sară peste evenimente importante, cum este cel de la Detroit. Dacă ne ducem aminte, Porsche sau Mitsubishi invocau dificultăți financiare pentru a evita evenimentul de dincolo de Ocean.
Se pare că trendul se repetă la numai șapte ani de la marea criză. Nume importante din industria auto boicotează Salonul Auto de la Paris din rațiuni economice, într-un context diferit de cel din 2008-2009. Unii constructori susțin că saloanele nu mai sunt importante pentru ei, iar alții pun absența pe seama reducerii costurilor.
Anul acesta, Salonul Auto de la Paris, cel mai mare și mai important eveniment de profil din Europa (1.2 milioane de oameni l-au vizitt la ultima ediție din 2014), programat să își deschidă porțile la finalul lunii septembrie, nu va include pe listele de prezență branduri cu renume ca Ford, Volvo, Rolls Royce, Bentley, Aston Martin și Lamborghini.
Ford spune ”pas” Salonului de la Paris
Poate cel mai mare brand care sare peste salonul de la Paris, Ford, susține că programarea salonului nu corespunde cu propriul calendar de lansare a modelelor. Un purtător de cuvânt Ford declara pentru Automotive News că ”Totul depinde de alegerea locului și a momentului potrivite pentru o lansare. Paris nu a nimerit ambele coordonate”.
Analiștii din industrie susțin punctul de vedere al constructorilor, care sunt nevoiți să cheltuie milioane de euro pentru a lua parte la un asemenea eveniment, sume care nu pot fi justificate nici măcar prin vizibilitatea obținută de brand.
Absența Volvo nu ar trebui să fie o surpriză pentru nimeni, având în vedere că brandul suedez a comunicat încă de anul trecut că preferă să investească banii folosiți la un salon auto în campanii de promovare a brandului în mediul online și chiar în comercializarea vehiculelor sale prin aceste platforme.
Mărcile de lux nu mai cred în saloane auto
Nici Aston Martin nu mai crede în saloanele auto de altădată. ”Exista o concepție potrivit căreia trebuia să fii prezent la fiecare salon auto. Dar există mereu soluții mai bune de promovare decât cheltuirea de bani pentru fiecare astfel de eveniment în parte”, declară Andy Palmer, președintele Aston Martin.
Nici alte branduri de lux nu se înghesuie la Paris. Rolls Royce a preferat mai multe evenimente dedicate și locurile unde se învârt potențiali clienți, cum ar fi prezentări de modă sau evenimente mondene. De asemenea, britanicii au investit mai mult în sesiuni de test pentru presă și pentru oamenii influenți în mediul online.
Bentley și Lamborghini, victime ale reducerii de costuri
Nici Bentley și nici Lamborghini nu vor apărea pe lista de prezență a salonului parizian. În acest caz, decizia nu le aparține, pentru că Grupul Volkswagen a decis retragerea lor. Potrivit unor informații publicate de Reuters, Volkswagen încearcă astfel să ducă o politică de reducere a costurilor, impusă de scandalul Dieselgate.
La un an de la izbucnire, Volkswagen taie costurile brandurilor pentru a se pregăti de eventuale amenzi. Drept urmare, Bentley a declarat că se va concentra mai degrabă pe evenimente mici, orientate direct către clienți. Lamborghini va adopta o strategie asemănătoare, cu prezențe în locuri care ar putea să asigure vizibilitate brandului. Oficialii din Sant Agata Bolognese susțin că lumea auto este într-o continuă transformare, iar departamentul de marketing încearcă să intuiască acest trend.
”O criză poate duce la marginalizare, dar poate semnifica și un punct istoric pentru o evoluție mai bună, pentru a schimba cursul de navigație. Noi trebuie să reorientăm grupul”, a declarat Matthias Mueller, omul care conduce destinul gigantului Volkswagen după demisia lui Martin Winterkorn.
Același Mueller a declarat că Volkswagen nu va pune în scenă o gală grandioasă înainte de Salonul de la Paris, așa cum făcea în fiecare an. În schimb, nemții se vor concentra pe o prezență numeroasă a oamenilor din conducere la standul salonului.
Toată lumea dorește reducerea drastică a costurilor? Păi, soluția pare simplă ȋn esența ei: nu refuzul participării la saloane auto, ci reducerea…salariilor acelor trântori din birouri (inclusiv: directori și manageri) care nu prea ȋși aduc contribuția la realizarea produselor, ca să nu spun: un șut pe verso și pe-aici ți-e ușa. Mi-amintesc de niște clipuri care surprindeau activitatea obișnuită din departamentele de creație ale fostului și marelui GM de până ȋn anii ’80: era incredibil să vezi cum toți erau mobilizați, cum laitmotivul de astăzi – banii, evident – nu interacționa cu emisferele lor cerebrale, cum nu se știa de stres, oboseală, miserupism, plictis sau “mă fac și eu că am un rost pe aici dându-mi cu părerea” (pe atunci, profesionalismul era un dat natural, nu o veleitate flatulentă), cum fiecare dezbătea cu fiecare problemele ardente și cum toți păreau niște perfecționiști care parcă concurau cu ei ȋnșiși. De unde ar mai putea să provină niște bani drăguți, numa’ buni de investiții? Păi, adaosul comercial al unor producători să nu mai fie sfidător…Adică, ȋn locul trufiei și lăcomiei, trudă mai multă și calitate totală... Marketingul caută să descopere “trendul transformării continue a lumii auto” ? Da, viziuni noi ȋn haine deja…vechi: miza pe “rezonanța mondială” de brand și burdușirea “mașinilor” cu "sisteme mișto" – "Iote, fă, hai să-ți arăt pe ecran cu deștu’ ȋn ce locație a ȋntâia o să te duc io la vară”.