Doliu în industria auto din România: Constantin Stroe, omul care a salvat Dacia, a încetat din viață la 74 de ani
Constantin Stroe, considerat omul care a reușit să mențină Dacia pe linia de plutire după Revoluție și să convingă Renault să cumpere marca în 1999, a încetat din viața la 74 de ani.
Industria auto din România a rămas în acest weekend fără una dintre cele mai puternice personalități din istoria sa. Constantin Stroe, care printre multe altele a fost director general al Dacia, a încetat din viață la vârsta de 74 de ani.
Stroe s-a angajat la Întreprinderea de Autoturisme Pitești în 1968 în calitate de inginer și a progresat constant pentru a deveni șef de Secție și inginer Șef de Fabrică. Inediat după Revoluție a fost numit director general al Automobile Dacia, funcție pe care avea să o dețină până în 2002.
Pe parcursul anilor '90, Stroe a reușit să mențină Dacia pe linia de plutire într-o perioadă dificilă de tranziție în cadrul căreia industria din România a cunoscut numeroase închideri de fabrici, inclusiv în segmentul auto, cele mai bune exemple în acest sens fiind falimentul Aro Câmpulung sau numeroasele eșecuri ale uzinei auto de Craiova înainte de a fi preluată de Ford. În plus, Stroe a reușit să convingă Renault să cumpere Dacia în 1999 și să transforme brandul românesc într-unul global cu vânzări de peste 377.000 de unități în 2015 pe teritoriul Uniunii Europene.
În paralel, Stroe a fost președinte și director general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), membru în Consiliul Director al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA) şi membru în comitetul Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
"Preşedintele – Director General Automobile Dacia, Yves Caracatzanis, și întreg colectivul companiei îşi exprimă regretul profund în faţa pierderii celui care, timp de 48 de ani, a scris istoria automobilului românesc. Constantin Stroe este omul a cărui viaţă se confundă cu marca Dacia şi întreaga industrie auto din România. Lui Constantin Stroe i se datorează, în bună parte, salvarea mărcii Dacia după anii ’90 şi reîntoarcerea acesteia în marea familie a Grupului Renault. A fost cel care a contribuit semnificativ la asigurarea unei tranziţii de succes între vechea şi noua Dacia", precizează Renault România într-un comunicat de presă.
Via Renault
-
vw s-a apucat de făcut cârnați, duminică, 18.12.2016 13:58
A fost un profesionist în domeniu. Dumnezeu, să-l ierte...
-
DAC, duminică, 18.12.2016 17:19
Dumnezeu sa il ierte! Romania a pierdut un mare om, un mare roman! Mai avea de facut multe lucruri. Daca nu ar fi existat domnul Constantin Stroe, industria auto romaneasca nu ar fi insemnat astazi nimic. A fost un adevarat roman, un adevarat patriot! S-a zbatut pentru oameni si a reusit! Imi pare rau ca nu a apucat sa vada realizata autostrada Pitesti-Sibiu. Sper ca se va realiza, totusi! Multumesc, domnule Constantin Stroe pentru tot ceea ati facut! Daca Aro, Tractorul, Rocar, Roman ori Semanatoarea ar fi avut la conducere un "Constantin Stroe", astazi Romania era mult mai dezvoltata si ar fi fost o adevarata forta in industria constructiilor de masini si utilaje agricole. Un "Constantin Stroe" ar fi trebuit in fiecare intreprindere si uzina romaneasca dupa 1989. Odihneste-te, in pace!
-
inexorabil, duminică, 18.12.2016 20:57
Indiferent de atașamentul, de aversiunea sau de indiferența fiecărui român față de Dacia, acestui om de ȋnaltă ținută profesională și morală i se cuvine un pios omagiu. Dumnezeu să-l ierte și să-l așeze ȋn ceata drepților Săi! PS: Ce imbecil i-a dat cu purpură lui Mafia pentru un gest cât se poate de firesc? N-aș fi reacționat deloc (nici n-ar fi momentul…), dar nu pot tolera o asemenea tâmpenie. Este ca și cum ar evolua echipa națională și s-ar apuca unii rătăciți din tribune să scandeze “Huo! M… !” la adresa echipelor de club adverse și a fanilor acestora. Ȋn cazurile importante ale vieții se vădește caracterul unui om…
-
@inexorabil, luni, 19.12.2016 09:46
reactia adversa a unora vizavi de tovarasul muerescu, este de fapt efectul pavlov, la cate tampenii a scris de-a lungul timpului, ''purpura'' si-o primeste din oficiu fara ca cineva sa isi mai piarda timpul citindu-i commenturi-le in astfel de cazuri si tampeniile in restu'... .....
-
ACE, luni, 19.12.2016 11:47
Nu iti trebuie mult sa fii UN ROMAN ADEVARAT, asemeni DOMNULUI CONSTANTIN STROE: Daruire, Curaj, Ambitie de a reusi - PENTRU EL SI CEI DE LANGA EL.....Dumnezeu sa-l ierte SI SA NE DEA CAT MAI MULTI URMASI CU CARACTER CA AL DANSULUI !
-
mishazaitev, luni, 19.12.2016 12:11
Dumnezeu sa-l odihneasca! @DAC Emotionanta postarea ta! Dupa ea, chiar nu mai e nimic de adaugat....
-
LR, luni, 19.12.2016 12:36
Dumnezeu să îl ierte!
-
Kotegaeshi, luni, 19.12.2016 13:11
@DAC, nu mai am nimic de spus. Inca o valoare s-a dus. Cate au mai ramas?
-
Calingura, luni, 19.12.2016 14:05
Imi aduc aminte cum ma chinuiam sa accept ca, la o scara globala, unde managementul se face cu cartea de matematica, decizia de a-l inlocui de domnul Stroe de la conducerea Dacia era de fapt o decizie inteleapta. Un om care nu s-a implicat in viata publica desi avea notorietate, un om care a reusit sa carmuiasca cu maiestrie o barca pricajita intr-o mare furtunoasa. Dumnezeu sa-l ierte si sa ridice altii ca el din randurile celor tineri.
-
vianu, luni, 19.12.2016 14:35
faci ceva pe cartea de mate, de analiza financiara sau manangement corporatist atat timp cat situatia Dacia de dupa '89 (chiar daca la o prima vedere o o criza ca oricare alta) nu s-a incadrat in nici o situatie pe care sa o gasesti in manualul de "How to do..." Ideea e ca Stroe nu si-a bagat picioarele si nici un director general idiot bun doar de executat hotararile partidului venite de la centru' nu a fost. Omu' asta a inteles EXACT care era locul acestei intreprinderi si in ce gaura se afla Pe de alta parte...Dacia a avut un mare avantaj; fabrica si comercializa un bun de larg consum a carui cerere prepondernta era din interior iar romanul simtea nevoia sa se motorizeze. Nu avea importanta cu ce ci doar sa aiba 4 roti si un acoperis. Cred ca a fost un ansamblu de factori obiectivi dar si de unii mai putin masurabili dar, pe total, Stroe aflat ca "omul potrivit la locul potrivit" a scapat nu doar o firma de la faliment dar practic a reusit (indirect) sa ajute economia romaneasca mai mult decat a facut-o orice decizie a guvernantilor de dupa '89. PS. Orice Universitate serioasa (din Romania?) ar putea sa analizeze obiectiv si profesionist salvarea Daciei de la faliment din care sa rezulte un curs de predat studentilor economisti. Asa cum se face in ...America :)
-
Calingura, luni, 19.12.2016 14:59
Vianu, Nu cred ca ai inteles ce spuneam eu: noi priveam Dacia ca pe 1000 de locuri de munca ce trebuia sa fie mentinute. Si pentru asta domnul Stroe era perfect (unde mai pui ca stia realitatile romanesti). Dar actionarii priveau Dacia ca pe o piesa dintr-un mecanism mult mai complex, cu implicatii internationale. O piesa pe care doreau sa o dezvolte in contextul mentionat. In aceasta situatie directorul roman nu avea experienta. Nu era timp si nu era momentul sa fie "scolit". De aceea a fost pastrat pentru perioada de tranzitie si apoi inlocuit. Ei bine, chiar si intelegand asta, tot am simtit ca se produce o nedreptate, unui roman bun, unui director care nu fura, nu urmarea interese dubioase si facea cinste unei marci cu care ne indentificam toti.
-
xxx, luni, 19.12.2016 15:54
@vianu nu prea sunt de acord cu tine: 1. Ideea e ca Stroe nu si-a băgat picioarele si nici un director general idiot bun doar de executat hotărârile partidului venite de la centru' => cred ca acesta este cel mai mare merit al lui, a știut sa jongleze intre interesele meschine ale FSN/PSD/CDR... sau cine mai era pe atunci si marea provocare personala a lui de a face o adevărata întreprindere auto in ROMANIA. Nu cred ca era de capul lui atunci, au fost niște chestii in timpul acela pe care nu le-a putut evita: in 92 a mai fost o tentativa si dl Văcăroiu a spus ca nu fabrica R5 o mașină învechită aici, Renault s-a dus in Turcia si intre 92-95 spaga ca sa-ti cumperi o Dacia noua era de 40%, mai sunt si altele... 2.cartea de mate, de analiza financiara sau management corporatist =>tocmai asta a salvat Dacia know how-ul corporatist, el știa foarte bine acest lucru. Ca sa ajungi într-o funcție de asemenea nivel trebuie sa faci multe compromisuri, numai oameni de mare caracter pot răzbate, personal cred ca decesul prematur se datorează si stresului acumulat. Dumnezeu sa-l odihnească!
-
inexorabil, luni, 19.12.2016 22:53
@ (@inexorabil), dacă Mafia s-ar fi semnat cu un nume care n-ar fi dat nimănui de bănuit, cum l-ai fi tratat atunci? L-ai fi “punctat”, mai mult ca sigur. L-ai fi crezut un utilizator ca oricare altul, care ȋși exprimă regretul ȋn mod sincer. El ȋnsă și-a declinat identitatea (mă rog, una dintre nenumăratele sale), știind că va fi descoperit cu ușurință. Aaa, da; când ȋși va (mai) da ȋn petic, eu, unul, ȋl voi “croi” prompt, ca de obicei, dar acum s-a purtat normal. Iar diferența dintre a mustra și a disprețui este colosală…De fapt, mulți cercetează creștinismul, puțini ȋl ȋnțeleg și foarte puțini ȋl trăiesc.
-
@inexorabil, marţi, 20.12.2016 11:36
-eu unul nu l-am palmuit la postarea de mai sus, doar am facut o constatare vizavi de concluzia ta fata de cei care i-au dat cu purpura, -legat de crestinism, intelegere, traire mi-ar placea sa avem o discutie dar nu aici, observ foarte multe postari pe aici cu " Dumnezeu sa-l ierte, sa-l odihneasca s.a.m.d, ii spunem noi lui D-zeu ce sa faca????, stie el mai bine decat noi ce a facut raposatul si care ii va fi plata. Aaaa asa e traditia,obiceiul??? nicaieri in cartea de capatai a crestinismului nu sunt mentionate astfel de lucruri, adevaratii crestini sunt putini si nu se bat cu pumnul in piept,,,,
-
Fans Chevrolet Volt 2, marţi, 20.12.2016 14:13
R.I.P ! CONSTANTIN STROE :'( :'(
-
inexorabil, marţi, 20.12.2016 18:04
@ (@inexorabil), constat – plăcut surprins – că ȋți merg rotițele…Aproape că m-ai lăsat fără replică. Da, ai foarte mare dreptate – probabil că ar trebui să mizăm pe “Condoleanțe familiei ȋndoliate”. FIECARE pământean ȋși făurește singur calea eternă: mântuire sau pierzanie…”Zona neutră” nu există și nu poate fi acceptată decât ca o imensă aiureală și o comodă amăgire și liniștire de sine… O altă formulă care pe mine, unul, mă intrigă de multă vreme este “Veșnică pomenire”; nu trebuie să fii vreun teolog, și ȋncă versat, ca să realizezi pe loc că această sintagmă intră ȋn conflict ireconciliabil cu certitudinea din finalul Crezului: “Aștept ȋnvierea morților”. Corect ar fi, deci, să se cânte “Vremelnică pomenire”. Veșnică va fi doar destinația noastră după ȋnvierea cea ȋn trup și după Judecata de Apoi. De fapt, Scriptura ȋnsăși depune mărturie: “cer nou și pământ nou” (Apocalipsa 21:1 – “pământ” cu sens de comunitate de slujitori ai Domnului, nu cu sens de planetă, Universul urmând să dispară…”ȋmpărăția Mea nu este de aici” – Ioan 18:36 – “aici” sugerează spațiul și timpul, nu neapărat Terra ȋn sine! / va fi nevoie și de un Cer nou, descotorosit de draci, ceea ce, cronologic, se va petrece ȋn Apocalipsa 12 : 7-12, dar semnele se arată ȋncă de pe acum, că doar vedem limpede că lumea se află ȋn plină și acerbă demonizare…). Ȋn definitiv, să ne ȋntrebăm cât de “veșnică” va fi pomenirea peste 100 sau 200 de ani (dacă va ȋngădui Dumnezeu ca lumea să perpetueze până atunci), când nici măcar urmașii noștri pe linie de sânge s-ar putea să nu-și mai amintească de noi sau poate că nici morminte clar delimitate și cu cruci intacte, pe care să ni se distingă numele, nu vom mai avea…Bine, neamul prost ȋși trage cavou “șmecher” și “durabil”, dar, dacă individul respectiv n-a rămas ȋn inima nimănui, atunci monumentul lui este somptuos și…zadarnic. Și cine ȋși va aminti de dânsul ȋn veșnicie, darămite de “capodopera” care i-a suportat vremelnic hoitul?! Mă rog, așa cum menționai și tu, nu aici trebuie dezbătute aceste probleme. Dacă te interesează, te invit cu drag pe FB…Toate cele bune!
Citeste si
-
INTERN | luni, 25 noiembriePrețuri noul Audi Q5 în România: start de la 55.300 euroAudi a deschis comenzile pentru noul Q5 în România. Noul SUV de clasă medie al germanilor are un preț de pornire de 55.300 euro în țara noastră. Citeste tot
-
INTERN | vineri, 22 noiembrieNoul Opel Frontera poate fi comandat în România: start de la 22.400 euroOpel a deschis comenzile pentru noul Frontera în România. SUV-ul de clasă subcompactă are un preț de pornire de 22.400 euro în țara noastră. Citeste tot
-
INTERN | vineri, 22 noiembrieProducția auto națională a crescut cu 19% în octombriePotrivit celui mai nou raport al Asociației Constructorilor de Automobile din România, producția auto din țara noastră a avut parte de o creștere de 19% în luna octombrie. Creșteri au fost înregistrate și raportat la ultimele 10 luni. Citeste tot
-
INTERN | miercuri, 20 noiembrieBrașovul interzice trotinetele închiriatePrimăria Brașov a interzis oficial trotinetele de închiriat în tot orașul. Serviciile de închiriere a trotinetelor nu vor mai funcționa în Brașov pentru o perioadă nedeterminată. Citeste tot
-
INTERN | marţi, 19 noiembrieNoul Renault 5 E-Tech a devenit mai accesibil. Start de la 26.900 euro în RomâniaRenault a deschis comenzile pentru noul Renault 5 E-Tech în versiunea Urban Range pe piața din România. Noua versiune propune un preț de pornire de 26.900 euro. Citeste tot
daca am fi avut 100 de oameni de genul lui Stroe in economia romaneasca acum i-am batut pe unguri, cehi, slovaci, poloni, etc. Si nu neaparat in industria auto. RIP STROE