E oficial: GM detronează Toyota, iar VW toarnă "sare pe rană"

Publicat luni, 08.08.2011 11:56 de Bogdan Mirică

Toyota pierde poziţia de lider în clasamentul celor mai mari constructori auto în faţa rivalilor de la GM. Scăderea producţiei după tsunami şi cutremur a făcut ca japonezii să piardă şi poziţia a doua, în faţa Volkswagen.

Previziunile negre s-au adeverit. Dacă GM şi Volkswagen nu au reuşit să îngenuncheze Toyota, au reuşit cutremurul şi tsunami-ul din 11 martie, anul acesta. Constructorul japonez pierde poziţia de lider în clasamentul celor mai mari producători auto din lume în prima jumătate a acestui an.

Destabilizarea producţiei uzinelor japoneze a dus la o scădere cu 23% a producţiei în primele şase luni ale lui 2011, constructorul reuşind să vândă doar 3.37 de milioane de maşini. Insuficient pentru a-şi păstra poziţia de lider, preluată acum de General Motors, după trei ani de pauză.

Ascensiunea americanilor este rezultatul unei creşteri cu 8.9% a vânzărilor, în vistieria conglomeratului din Detroit intrând contravaloarea a 4.53 de milioane de vehicule vândute în primele şase luni.

Toyota pierde şi locul doi

Cele 3.37 de milioane de maşini vândute de Toyota nu numai că nu asigură poziţia de lider, dar nici nu reuşesc să facă faţă atacului venit din partea Volkswagen, care răsuceşte practic cuţitul în rana rivalilor niponi cu o clasare pe locul doi în topul celor mai mari producători auto. Germanii se bazează pe o creştere importantă, oglindită de cele 4.13 milioane de unităţi vândute la nivel global.

Revenirea rapidă, contrazisă de analişti

Toyota încearcă să îşi revină la forma iniţială, 90% din uzinele sale funcţionând la capacitate maximă încă din luna iunie. Producţia va fi repusă complet în funcţiune abia în luna noiembrie. Mai mult decât atât, japonezii vor produce în plus 350.000 de unităţi în perioada octombrie martie, pentru a recupera din terenul pierdut.

Chiar şi aşa, analiştii nu văd cu ochi buni eforturile Toyota. Potrivit acestora, japonezii nu pot recupera atât de repede. Deşi dacă producţia va reveni la normal, vor mai trece câteva luni până când vânzările vor oglindi asta, fiind nevoie de timp pentru a putea transporta maşinile la dealeri. În aceste condiţii, analiştii sunt de părere că Toyota va trebui să se mulţumească cu locul trei şi la finalul anului.

  • Borg Dreierschützengasse, luni, 08.08.2011 12:19

    Si Renault????

  • paul, luni, 08.08.2011 12:57

    nu e vorba de cine e neaparat pe locul 1 la vanzari e vorba de cine ofera un pachet fiabil, cu, costuri ce reparatii minime totul la un pret corect. VW acum este mai jos de locul 3 la aceste atribute

  • antonny, luni, 08.08.2011 13:00
    ****

    Chiar daca au pierdut si au ajuns pe locul 3 chiar nu conteaza Toyota va ramane un nume si un jucator mare pe piata auto

  • SaabCuantic, luni, 08.08.2011 14:02
    Previziune...

    Da, intr-un fel, GM si VAG sunt mari rivale acum, dar tendinta reala, in spiritul de neclintit al globalismului, este sa devina peste nu multe decenii unul si acelasi conglomerat, un cap de pod America de Nord-Europa; deja au inceput, chiar daca mai timid, cu "schimb de experiente", mai un designer care a trecut dintr-o tabara in cealalta, chipurile, "avid dupa o noua provocare", mai o declaratie de curtoazie a capilor GM cum ca adora interioarele Audi si vor sa le ia drept etalon si tot asa pana la marea contopire...Divergentele culturale sau viziunile mentale diferite dintre americani si europeni se vor estompa gradat si astfel megastructura bicefala GM-VAG va domina copios in viitor lumea auto, iar toti ceilalti constructori vor dori din rasputeri, desigur, sa ii tina trena si sa constituie si ei fuziuni sau aliante de acelasi calibru, dar nu cred ca vor reusi...Sunt un fals profet, nu? Cine ma considera asa, mai bine sa analizeze cu atentie semnele prevestitoare CLARE ale apropierii (care va continua intr-un ritm progresiv) dintre actualele detinatoare ale primelor doua locuri la vanzari globale si sa nu se lase amagit de asa-zisa lor emulatie sau rivalitate! In acest caz, Toyota chiar ca nu va mai avea nici o sansa pentru redobandirea coroanei supreme. Mai vorbim...

  • dan_grc, luni, 08.08.2011 15:26

    Eu zic ca VAG in urmatorii ani va detrona GM, nu cred ca va fi vreo alianta, ar fi chiar prea mult, nu-i vad sensul. Asta daca nu se va reinstala recesiunea mondiala si atunci se va vorbi de cine se va salva in urmatorii ani, nu de cine va fi numarul unu

  • 2nd place, luni, 08.08.2011 16:10

    adice leaderul adevarat a fost lovit la gioale, si aia de pe locuriule urmatoare se lauda ca sunt primii. pai mah, voi ati ramas la fel de prosti, doar ca asta marele se resimte si el dupa ditamai lovitura. germanii au declarat oficial ca daca dadea la ei cutremurul ala cu tsunami cu tot erau vraiste. americanii la fel. acel cutremur a lovit una dintre cele mai pregatite natiuni omenesti pt asa ceva, si tot s-a resimtit suficient de puternic

  • SaabCuantic, luni, 08.08.2011 18:03
    @dan_grc

    Zici ca nu poate fi o alianta...Dar ia creioneaza putin portretul-robot al clientului auto standard de pretutindeni: toata lumea vrea tehnologie, lux, confort, viteza, dar cu consum...redus si preturi...accesibile oricarui buzunar. Ori GM si VAG se pare ca intrunesc aceste sase criterii luate laolalta sau macar o parte din ele (americanii inca lucreaza asiduu la optimizarea consumului). Bine, in cazul GM ramane o problema reticenta prelungita a pietii europene in privinta lui Buick, Cadillac si GMC, in schimb VAG a progresat semnificativ cu cea americana datorita lui VW si Audi, iar cucerirea increderii pe termen lung a chinezilor reprezinta un obiectiv prioritar si comun, in acest sens trebuind musai gasita si aplicata o strategie comuna. Alte "semne de intrebare" imi pun in privinta camionetei pur americane VW Amarok, care este ridicol de necaracteristica "masinii poporului", si asupra europenizarii vizibile a portofoliului de marci din SUA ale GM (Cadillac pare acum un amestec ciudat de BMW si SAAB, Buick are la bord trasaturi de Opel, Chevy Captiva si Cruze sunt totuna cu Opel Antara si Astra). Apreciez totusi saltul calitativ al lui GM din ultimul an, merita primul loc la vanzari...

  • dan_grc, luni, 08.08.2011 19:25
    @SaabCuantic

    Pai daca VAG a progresat semnificativ pe piata din SUA si din China, iar GM se descurca mai greu in Europa cu marcile amintite de tine, de ce ar avea nevoie VAG de o alianta cu GM? Nemtii au absolut toate marcile posibile pe toate segmentele posibile si imposibilie chiar Saltul calitativ al GM nu stiu daca are legatura cu faptul ca acum e iar pe primul loc, pana sa piarda prima pozitie au avut o calitate mai slaba, iar acum sa recunoastem ca este totusi de conjunctura, daca nu era cutremurul in Japonia nu cred ca revenea pe primul loc, nu anul acesta cel putin.Pe de alta parte oferta GM pare mai atractiva ca marci si modele decat Toyota, asiaticii au luat-o pe zona hibridelor si electricelor si parca nu prea mai fac si masini normale cum faceau odata. Pt mine ramane totusi o mare bila neagra in partea GM pt zecile de miliarde primite pomana de la statul american pe principiul "too big to fall " care chiar nu mi se pare corect, cel putin nu sa se arunce asemenea sume.

  • SaabCuantic, luni, 08.08.2011 20:32
    @dan_grc

    Da, lasa-ma sa ma iluzionez ca VAG va avea nevoie de potentialul imens de productie si de imagine al lui GM. Gigantul german inregistreaza o crestere apreciabila si peste Ocean, dar, daca vrea sa acapareze cat mai mult din sectorul american de piata, n-o va putea face lejer cat timp GM dicteaza legea acolo, asa ca trebuie sa incerce un compromis si cred ca va momi superconcernul din Detroit cu anumite promisiuni, cum ar fi politica rebadging, adica desfacerea unor produse GM anemice in Europa sub sigla unor marci bine vazute (si bine vandute) din componenta VAG, ceva asemanator cu cazul Fiat-Chrysler, pe urma conceptul de colaborare s-ar putea extinde in sens invers si etc. etc. pana se va contura si consacra o singura entitate juridica, menita sa vorbeasca o singura limba pe tot cuprinsul Globului - cea a profitului, dar nu mai vreau sa vorbesc de GM, care pe tine te irita pentru ca a scapat de pieire gratie ploconelii colosale din partea statului american, insa pe mine ma irita fiindca a produs mult rau fanilor SAAB, Pontiac, Hummer, Oldsmobile, Subaru, Daewoo. Te respect oricum, dan_grc, esti un partener de dialog interesant.

  • paul, luni, 08.08.2011 21:49

    vw sunt avizi de bani, nua au cap sa faca o gama de masini la preturi corecte, si sunt ingamfati si plini de ei asa cum s-a dovedit si in neintelegerea dintre ei si suzuki, la care eu zic ca vw au calcat stramb si dominant.

  • paul, luni, 08.08.2011 21:54

    GM e pe calea ca buna (Cruze, aveo, etc) toyota aca mentine si diminueaza usor preturile sunt pe calea cea buna, calitatea si service-area nu le lipseste. la toaate capitolele de mai sus vw sta prost si jalnic pentru pretentiile care le emit. sunt un gigant "fals" care nu merita acest loc, de pe care vor si cadea, sper eu in cativa ani. as cumpara si o masina de la ei daca ar avea calitatile de mai sus, insa cu actuala gama de modele , service si preturi+fiabiliatate duca-se mai in spate in pluton. asta este realitatea

  • ha ha ha, marţi, 09.08.2011 00:56
    Scuze ...

    ... ca ma bag in seama ca bomboana pe tort, dar eu unul n-as da Toyota asa usor, cel putin nu pe GARSONIERELE de masini americane ... norocul S.U.A este ca i-au invatat si pe ei europenii sa construiasca masini ... pina la urma ... no offense, tot respectul pentru Henry Ford, dar Fordul nu prea mai este american ...

  • GM, marţi, 09.08.2011 07:59

    Tot respectul pentru GM. Merita primul loc. Imi plac foarte mult masinile gigantului american.

  • Bibicul, marţi, 09.08.2011 13:10

    SaabCuantic fiule, GM nu a facut nici un rau fanilor SAAB, Pontiac, Hummer, Oldsmobile, Subaru, Daewoo deoarece oricum erau niste marci moarte fara valoare

  • SaabCuantic, marţi, 09.08.2011 15:22
    siguuur

    @Bibicule, de acord cu tine, numai ca "vopseaua rosie" care insoteste valoarea ta de adevar nu ti-am turnat-o eu in cap :P