EXCLUSIV: Viitorul Logan, imaginat de Mihai Panaitescu

Publicat vineri, 06.02.2009 10:52 de Mircea Meșter

Mihai Panaitescu a castigat concursuri de design pentru Romania, desi a studiat in Italia. Acum e la Tokyo, lucreaza pentru Toyota, si isi imagineaza un viitor Logan premium.

Pana in 2007, era unul dintre studentii promitatori de la Instituto Europeo di Design (IED) din Torino. Participarea la Concursul de Design organizat o data la doi ani de catre Peugeot i-a schimbat viata. A reusit sa castige Marele Premiu in acel an, prin conceptul Flux, si a intrat in atentia marilor producatori ai lumii. E modest si extrem de amabil, e deschis si iti povesteste cum i s-a schimbat viata de parca nu ar avea niciun merit in asta.

Totusi, este unul dintre putinii romani care vorbeste degajat cu orice designer auto cunoscut al lumii, care cunoaste filosofia limbajului estetic auto si care stie ca reprezinta Romania in birourile de design. Toate acestea, la doar 22 de ani. El este Mihai Panaitescu, cel mai cunoscut designer auto roman al momentului.

"Peugeot Design a fost o ca o mica lansare a mea la acea vreme, una de care aveam nevoie pentru a fi urmarit de anumite studiouri de design pentru o eventuala angajare" - Mihai Panaitescu.

Din 2007 si pana astazi s-a canalizat pe studii si a participat la doar doua editii ale concursului international de design organizat de Local Motors, castigand din nou locul intai la prima si clasandu-se pe a doua pozitie la editia a doua.

"De la Peugeot Design incoace, am participat doar la unele challenge-uri in genul celor de pe LocalMotors.com. Am luat locul intai cu Boston Bullet si locul al doilea cu Chicago Red. Nu cred ca pe viitor o sa am mult timp pentru astfel de concursuri, din cauza contractului pe care l-am "castigat" la Tokyo, la Toyota Advanced Design." - Mihai Panaitescu.

MUNCA LA TOYOTA

A terminat facultatea si a fost "racolat" de Toyota. Iubeste cultura asiatica si ii place ce e nou - fapt relevat, de altfel, de modul in care gandeste conceptele pe care le face. Nu vrea sa dea detalii despre proiectele viitoare la care lucreaza - e confidential - insa stim ca se ocupa cu desenul viitoarelor concepte ale celor de la Toyota.

"Am fost pana acum doua luni la Tokyo. O sa lucrez la biroul Toyota Advanced Design, unde am un rol plurivalent. O sa fac, in principal, exterioare si interioare pentru viitoarele concepte Toyota. Ocazional, o sa am ocazia de a lucra direct pe modele de productie" - Mihai Panaitescu

VIDEO TOYOTA EV - concept creat de Mihai Panaitescu la Toyota: "Este o cercetare despre aplicatiile polimerilor electroactivi in domeniul auto. Un fel de BMW Gina Concept fara mecanisme grele, care morfeaza cu electricitate"

PRIETENUL AUTOMARKET

E prieten cu Automarket inca de cand se afla in anul al treilea de facultate. Ne-am intalnit cu Mihai la Geneva, unde a primit Marele Premiu de Design Peugeot, apoi la Frankfurt, unde prototipul Flux - construit 100% de el - a fost unul dintre principalele puncte de interes ale standului Peugeot. Ne-a povestit despre viata lui, despre pasiunea lui si despre cum l-au afectat premiile primite. El e romanul care a facut cunoscuta Romania la nivel mondial.

"Am primit cele mai multe oferte de munca in decursul anului 3 de facultate. Am avut oferte din Franta, Italia, Anglia si Statele Unite. Am fost chiar si la Studioul de Design Renault din Bucuresti, insa discutia de aici nu a dat roade. Ma duceam la interviuri degajat, fiind o perioada foarte fasta pentru mine. Cel mai mult m-a surprins, in acea perioada, atentia presei romane la la parcursul meu de atunci si nu in ultimul rand colaborarea cu Automarket" - Mihai Panaitescu

DESPRE MASINI

L-am intrebat care e modelul de serie si care e conceptul pe care le considera extrem de reusite in acest moment. L-am pus in dificultate. E normal, Mihai vede mai mult decat vedem noi in fiecare model de pe piata.

"E o intrebare grea. Mi-as cumpara vechiul BMW Z4 pentru declaratia pe care o face la nivel de design. Daca as avea mai multi bani, as opta pentru Nissan GT-R. In linia conceptelor, mi-ar placea sa vad Cadillac Converj in productie. Cred ca e cel mai reusit model prezentat anul acesta la Detroit" - Mihai Panaitescu

Evident, nu poate sa treaca cu vederea modelele in jurul carora munceste acum. Considera ca Toyota iQ creeaza o revolutie in segmentul sau si explica si motivele.

"Un model demn de lauda este micutul Toyota iQ. Spun asta deoarece japonezii au gandit un design foarte curajos, acesta fiind completat de compartimentarea sa geniala".

VIITORUL DACIA LOGAN

In discutiile pe care le-am avut cu Mihai Panaitescu, am ajuns la un moment dat la subiectul "Logan". Sustinea acest proiect, spunand ca este un inceput bun pentru Dacia. Acum l-am rugat sa isi imagineze o forma a celei de-a doua generatii Logan, care va aparea pe piata, cel mai probabil, in 2011. A "rezolvat" problema in doua zile, explicandu-ne si care este filosofia care l-a dus spre aceasta realizare.

"Cred ca urmatoarea generatie a lui Logan va deveni varful de gama al constructorului roman. Logan este deja simbolul Dacia, modelul care a scos marca romaneasca in fata in lume, astfel ca, probabil, romanii vor gandi altfel filosofia urmatoarei generatii. Practic, Logan-ul actual va creste, Dacia urmand sa gandeasca un alt model care sa ii ia locul pe piata. Iar toate modelele urmatoare sau trecute, cum sunt Sandero si celelalte exponate ale gamei, vor fi mai ieftine. Daca imi permiteti, Logan-ul ar putea sa devina cel mai "de lux" model din gama Dacia" - Mihai Panaitescu


DESPRE ROMANIA

Pentru ca am ajuns la capitolul "Romania", l-am intrebat pe Mihai ce considera ca trebuie schimbat in tara. Era importanta parerea unui designer cunoscut, astfel ca intrebarea a venit natural. Nu ma asteptam insa la un raspuns atat de "uman".

"Primul lucru care trebuie schimbat in Romania este infrastructura. Cred ca nu spun nimic nou, insa am suferit cu totii destul din cauza drumurilor proaste. Problema e una de mentalitate: daca ne schimbam viziunea, vom avea si noi drumuri. Si as mai schimba ceva: vreau mai putin tuning vizual. Designerii dau cat trebuie unei masini, iar orice in plus sau in minus nu poate decat sa strice un echilibru. Si mie imi plac jantele si rotile mai mari, insa de aici si pana la neoanele verzi de pe bord e o distanta lunga. Visati mai mult! Numai asa o sa ajungem ca designul sa aiba un rol decisiv in vanzarile auto, iar factorul de creatie va fi rasplatit cum se cuvine" - Mihai Panaitescu.

-Mihai, unde te vezi peste 10 ani?
-Pe o insula (râde).


Puteti admira mai multe proiecte realizate de-a lungul timpului de Mihai Panaitescu pe site-ul sau personal, panaitescu.carbonmade.com

  • Alina Rupea, vineri, 06.02.2009 12:35
    Felicitari

    Felicitari lui Mihai pentru ceea ce face si felicitari Automarket pentru acest material. E o surpriza placuta. Cred ca e singura data cand aapritia unui model dacia intre poze paleste in fata articolului. la mai multe.

  • je, vineri, 06.02.2009 12:53
    mihai panaitescu

    Felicitari pentru munca depusa. E un talent care la 22 de ani a realizat ce multi altii nu reusesc intr-o viata. Are un viitor stralucit, in viitor il vad ca sef de design al unor mari constructori. Talent are, ii mai trebuie ceva noroc si munca multa. Ma bucur pentru acest tanar, dar in acelasi timp ma intristez cand vad cum un alt talent paraseste tara. "Discutia de aici nu a dat roade" cu cei de la Renault... trist... no comment....

  • vitezomanul, vineri, 06.02.2009 12:54

    daca viitorul Logan ar arata asa ..sincer mi-as lua unul..dar as vrea sa nu se faca economii la interior..sa fie pe masura exteriorului

  • Ambrozie, vineri, 06.02.2009 13:22
    FELICITARI MIHAI !!!

    Sincere felicitari lui Mihai ! pacat ca nu au fost in stare ai nostri sal tina in tara . Oricum multa bafta

  • vale, vineri, 06.02.2009 13:43
    dacia

    noua dacia laguna + acord plagiatii

  • Mircea T, vineri, 06.02.2009 13:49
    un Logan ABSOLUT SUPERB!!!

    Mihai, esti un GENIU! Sincer, acest Logan desenat de tine ar fi cea mai mare lovitura data de Dacia in istoria ei, daca ar folosi proiectele tale. Incredibil ce frumos este! Nu imi vine sa cred ce bine ai reusit acest proiect, linii absolut superbe, personalitate, ce sa mai.....numai cuvinte la superlativ am pentru tine. Sa dea Dumnezeu ca acest proiect sa se puna in practica. As cumpara un astfel de Logan fara nici un dubiu, si cu siguranta as dori un aurograf de la tine. Excelent Mihai, tine-o tot asa!!!

  • SM88TTT, vineri, 06.02.2009 13:56
    atentie Dacia-Renault !!!!!!!!!!!!!

    Loganul lui Mihai trebuie bagat in seama neaparat! Felicitari Mihai, mai asteptam imagini de la tine mai multe, si de interior, de spate, etc. Sunt sigur ca ne vei da pe spate :D:D:D

  • marius, vineri, 06.02.2009 13:59

    bravo tinere !...keep up workin`;)

  • floryn, vineri, 06.02.2009 14:04
    bai astia de la Dacia

    daca nu apare loganul lui Mihai in urmatorii 2 ani, va sparg, va indoi. Bv Mihai, u are a genius!

  • raul, vineri, 06.02.2009 14:07
    bai vale.... esti nebun

    Sa fim seriosi mai VALE mai... daca e sa o iei asa, orice model are in constructie si in design similaritati cu modelele din aceeasi clasa si poti spune ca orice model e e defapt o "combinatie" intre 3 modele. Sa fim seriosi... in loc sa fii mandru ca un conational de-al nostru a reusim intr-un domeniu atat de exclusivist precum cel al designului auto. Sunt curios in ce domeniu excelezi tu ca sa critici atat de senin....

  • 2-10, vineri, 06.02.2009 14:29
    @raul

    probabil in critica, ca tot romanul

  • a, vineri, 06.02.2009 14:37
    re:

    Fata in stil Mazda 6 cu faruri de Honda Accord, spate in stil Nissan. Se vede clar influenta asiatica in design.

  • Alex, vineri, 06.02.2009 14:40
    Asa da

    Super design, mult mai bun decat cutia aia cu patru roti care o vand acum. Sa speram si sa visam!

  • vla, vineri, 06.02.2009 14:48
    aplauze

    bravo si nu neaparat pentru loganul asta. Bravo pentru cum faci meseria asta in general.

  • Alex, vineri, 06.02.2009 14:48
    FELICITARI !

    Felicitari Automarket pt. articol ! Felicitari Mihai ! Cit despre plecarea lui , il inteleg.Romania=22milioane de critici , nimeni nu face nimic ! Ganditi-va , Vuia < Vlaicu , Coanda , Enescu , Justin Capra , Zamfir si altii pe care i-am omis sau pe care nu-i cunosc...........

  • sunshine64sm, vineri, 06.02.2009 14:59
    Felicitari

    Este o realizare deosebita, si o dovada ca se poate...

  • Ungaro_, vineri, 06.02.2009 15:12
    DA

    Felicitari,in sfarsit o dacie demna de laudat !!! Bravo !!!

  • carcotas, vineri, 06.02.2009 15:34

    spate de primera + bot de acord facelift! beat that!

  • Sceptic, vineri, 06.02.2009 16:13
    NEVER

    Loganul n-o sa fie veci prea atractiv. Ea se doreste o masina ieftina, deci o masina de compromis. Felicitari pt realizari tanarului si pentru imaginatia pusa in desginul logan 2.0 ... pacat ca va ramane doar in imaginatia lui.

  • ursus, vineri, 06.02.2009 16:38

    Unde se putea afirma in Romania?La Dacia Pitesti?Inca un creier,un artist exportat.

  • ola, vineri, 06.02.2009 16:43
    he he he

    pai tot ce e bun in romania e luat de cei care au nevoie la extern ... ca daca ramane... se fura

  • tony, vineri, 06.02.2009 17:09
    BRAVO MIHAI

    felicitarii pentru acest model ...arata bine ....poate o sa fi cautat pentru a fi pus in practica acest model ....am fi cei mai fericiti k vom avea o masina Romaneasca aproape 80 %

  • MIHAI PANAITESCU, vineri, 06.02.2009 17:28
    Multumesc

    hehe. Multumesc pentru felicitari si critici. Pentru critici as vrea sa spun ca LOGAN-ul de fata a fost o incercare de a ghici ce urmeaza sperand ca DACIA poate sa ofere mai mult. Loganul actual imi place foarte mult la pretul de 4000 de euro. Sunt constient de faptul ca desenul meu are carente de personalitate, dar sa nu uitam ca in grupul Renault-Nissan si in altele, se folosesc multe piese si parti "carry-over" si probabil nici viitorul LOGAN nu va scapa de acest blestem. In viziunea mea asemanarea cu modele deja existente poate fi interpretata ca o abordare realista. Nu am incercat un desen exploziv-sper sa puteam vedea asta in noul DUSTER! Def. "carry-over" : parti de la modele mai vechi integrate in masini noi pentru taierea costurilor de prototipare si productie. Pentru masini "mai originale si diverse": www.panaitescu.carbonmade.com Va multumesc inca odata.

  • adi, vineri, 06.02.2009 18:54
    Felicitari

    Sincere felicitari.Baieti destepti nu sunt tinuti in tara ,sunt racolati de alti care stiu sa vada un real talent.Bravo pt tot ce a realizat si mult succes in continuare.Oricum sincer mi-as dori sa arate o masina romaneasca asa.

  • Dragosh'69, vineri, 06.02.2009 19:04
    EXCLUSIV: Viitorul Logan, imaginat de Mihai Panaitescu

    Din pacate Loganul a fost si va fi doar o masina low-cost si care deja este inlocuita cu alt model low-cost, Sandero. Sa speram ca francezii de la Renault nu vor inchide fabrica de la Pitesti iar Dacia va deveni doar o amintire. Pentru Mihai Panaitescu: mult succes in cariera inceputa la Toyota si sa auzim numai de bine!

  • paull, vineri, 06.02.2009 20:15
    bv

    bravo mihai !!

  • Arlequin, vineri, 06.02.2009 20:57
    NU POT

    .....nu pot sa ma abtin sa postez felicitari pustanului. Bravo fratzica .critiocile trebuie luate constructiv. In orice caz imi place aLoganu asta al tau ! Da-i 'nainte cu tupeu .sa aveti si reprezentanti pozitivi ca natie. Bravo once again !

  • Andu, vineri, 06.02.2009 21:25
    Dacia

    Dupa parerea mea nu exista nimic deosebit in ce a desenat Mihai Panaitescu pentru ca aceasta caroserie seamana foarte mult cu Nissan Primera. Nissan Primera a fost scos de pe piata pentru ca era un model prea vechi si nu mai stiu ce sa ii faca sau ce imbunatatiri sa ii aduca ca sa poata sa il vanda din nou. Oricum o sa mai treaca cam 10 ani pana ii pun aceasta caroserie pentru ca Dacia Logan tre sa fie un produs low cost.

  • florinel, vineri, 06.02.2009 21:45
    WOW

    bravo, bravo. esti f bun. ma simt mai bine cand stiu ca unu ca tine este roman. PS: stie cineva a cui apartine melodia din filmulet. este foarte relaxanta...

  • ion, vineri, 06.02.2009 23:31
    ce debil

    ce debil, sa copieze nissan primera si chrysler sebring. rofl

  • paul, sâmbătă, 07.02.2009 00:25

    Va rog sa ma scuzati, dar daca domnul in cauza a lucrat 2 zile la un Photoshop pe care un amic de-al meu l-ar termina in 2 ore maxim... Felcitiari pentru celelalte creatii, dar asta cu Loganul se vede de la o posta ca e o lucratura de Photoshop.

  • ioio, sâmbătă, 07.02.2009 01:31

    ce acrii sunt strugurii, asa-i?

  • raduku, sâmbătă, 07.02.2009 10:42
    Noul "Logan"

    La prima vedere este o aparitie incantatoare si fabricabila. Clasa in care se incadreaza este diferita de cea pe care o ocupa actualul Logan. Deci ar fi mai potrivit sa se numeasca putin altfel. Chiar daca se apropie cu anumite modele, viziunea lui Mihai Panaitescu fata de noul LOGAN este demna de laudele trimise mai sus.

  • Sorin, sâmbătă, 07.02.2009 11:06
    Frustratii...

    @paul... Din cele cateva randuri scrise de tine se vede clar ca nu esti in stare de nimic...tot timpul te lauzi cu realizarile altora ("un amic de-al meu l-ar termina in 2 ore maxim"). @ion... Nu stii nici macar definitia cuvantului...si ai probleme si cu cititul...jalnic. Cand a fost ultima data cand ai creat ceva? Orice... @Mihai Panaitescu... Felicitari pentru faptul ca ai reusit sa aduci o raza de lumina asupra numelui de roman. Continua ceea ce ai inceput, si poate intr-o zi, datorita tie si a altora ca tine, voi putea spune cu mandrie ca sunt roman atunci cand ies din tara. Multumesc.

  • paul, sâmbătă, 07.02.2009 13:37

    Sorin, cred ca am dreptul la o parere ca oricine altcineva, atata timp cat este evident ca acest "concept" nu e decat un photoshop si se vede de la o posta. Faptul ca nu ma pricep la photoshop o recunosc, fata de altii care se dau mari si rotunzi dar de fapt nici un chibrit nu sunt in stare sa aprinda. Si am recunoscut ca altii care se pricep o pot face mai repede si nu se mai lauda pe site-uri ce concepte realizeaza ei. Oricum, daca citeai bine, ai fi vazut ca l-am felicitat pentru celelalte concepte, nu si pt cel in discutie. Exista si romani priceputi, recunosc asta si ii felicit pentru aportul adus semintiei noastre, dar hai sa nu fim ipocriti si s-o ducem chiar la extrem, excitandu-ne la fiecare photoshop. Daca tu o faci, asta este parerea ta si eu nu vin sa te iau peste picior, asa cum ai facut-o tu din "buna" crestere si lipsa unei educatii adecvate. De-asta au si ajuns oamenii tineri sa nu fie in stare sa se exprime, pentru ca vin oligofrenii si le-o taie "finut" cu remarci de genul "ia uite-l si pe boul asta ce-a zis, ce prost esti coaeeee". Am dreptul la parerea mea si mi-o asum...ca altora nu le place, sunt liberi sa se exprime coerent si civilizat cu "imi pare rau, dar nu sunt de parere cu tine pt ca", urmand dupa aceea propriile explicatii demne de o educatie exemplara. Dar nu "hai marsh jigodaie, daten, bagatiash" sunt expresii mult mai usor de folosit la umbra unui anonimat si probabil sunt consecinta a unei copilarii nefericite cauzate tot de "pumnul in gura" aplicat dupa exprimarea unei opinii.

  • 2-10, sâmbătă, 07.02.2009 15:09
    @paul

    copile, daca prietenul rau este asa de vrednic sa nu isi iroseasca talentul, sa arate ce stie marilor case de design si sigur o sa auzim de el. in alta ordine de idei, Mihai Panaitescu face proiectare, nu manareli in Photoshop ca si prietenul tau

  • dinof, sâmbătă, 07.02.2009 18:16
    asdjad

    Cica urmatorul logan o sa fie varful de gama al dacia=)))))))))))))) La desen se pricepe....dar cum dracu sa spui ca urmatu logan o sa fie varful de gama??? Pai are cumva dacia un S class un a8 un seria 7....sau care e varfu de gama a daciei???

  • Moshu, sâmbătă, 07.02.2009 20:21
    e clar...

    ...zgamboii carcotasi de aici, daca erau intr-un anturaj de meseriasi, adulti, responsabili si isi etalau aberatiile astea absolut cunoscatoare si pluridocte...se umpleau de asa de multe "capace" dupa ceafa lor in dezvoltare de li se schimba perspectiva vizualo-fizico-spirituala timp nelimitat. Dupa timpul nelimitat...primeau limitless..."capace". definitia "capace": palmutze grele, cu degete deschise lasate sa cada cu forta pirghiei bratului+antebrat cumulata cu acceleratia naturala, instinctiva, pe suprafata obtinuta la intalnirea cu ceafa "specialistului". Mihai, ai avut o sansa pe masura talentului tau. Ma bucur ca nimeni nu ti-a stat in cale, ma bucur ca esti ceea ce esti. Sunt mandru de tine omule. Sunt mindru si sa nu ne dezamagesti. Stralucirea ta este si a noastra. Bravo !!

  • ioio, sâmbătă, 07.02.2009 20:30

    ".....definitia "capace": palmutze grele, cu degete deschise lasate sa cada cu forta pirghiei bratului+antebrat cumulata cu acceleratia naturala"...pentru zgamboii carcotasi definitia tine de misterele universului. "Un sut in dos" le-ar spune mai multe.

  • Moshu, sâmbătă, 07.02.2009 21:05
    @ ioio :))

    Mai tu te referi la MS-DOS ?!! Astia sunt in era "after '95" ????

  • ioio, sâmbătă, 07.02.2009 23:42
    dupa blocuri

    eu m-am hotarat sa nu mai raspund verzelor cum zicea cineva sau zhgamboilor. Astia, la cum gandesc (daca o fac) par sa fie din era "after Vista" iar ceafa lor nu e in dezvoltare ci in...formare iar prezenta lor printre noi un accident. Si te rog, numai pomeni de MS-DOS, or sa creada ca ii injuri de mama.

  • Liviu, duminică, 08.02.2009 01:35
    Este greu

    Este greu de adaugat ceva in zilele noastre la o masina...deja sa cam inventat tot ce se putea inventa in materie de design. Dar ... oameni ca Mihai vin sa ne contrazica si mai adauga pasiune si speranta pentru industria auto care intr-un fel sau altul nu stiu ce sa mai inventeze pentru a castiga piata si atentia in general asupra ceea ce inseamna automobilul. As vrea sa vad o noua Dacia cu adevarat multumitoare in toate privintele...fiabilitate,design reusit,confort,etc. si daca mai este conceputa si de un roman ...macar in parte atunci nu vor mai fi atatia carcotasi care vorbesc de rau ceea ce inseamna un produs romanesc. Cei ce vorbesc de rau nu stiu sa construiasca....asta e clar. Ar fi multe de spus . Romani fiti voiosi !!!

  • floryn, duminică, 08.02.2009 02:23
    @ MIHAI PANAITESCU

    Te rog spune-ne si noua ce programe ai folosit la aceste proiecte :) sunt foarte interesat. Inca o data felicitari, si te mai rog nu baga in seama prapaditii care te ataca, si care fac pariu ca nu stiu sa traga o linie in paint :D

  • Autogreen, duminică, 08.02.2009 12:15
    logan

    Imi plac liniile masinii imaginate de tine, sunt moderne si practice in acelasi timp.

  • enevik, luni, 09.02.2009 21:59
    imaginatie

    Halal imaginatie. Proiectoare Peugeot, faruri gen Honda Accord, spate Laguna. Sa fim seriosi!

  • ochila, marţi, 10.02.2009 22:39
    viitorul logan imaginat de M P

    MAAAI, va bateti joc de noi , cititorii ? Imagineea noului logan este o imagine prelucrata pe calculator a unui laguna de pe saitul vostru de la PIMA PAGINA _ PROMOTII_RENAULT LAGUNA ! Nu ne mai vindeti gogosi !SIKTIR

  • george, joi, 12.02.2009 09:14
    :(

    bravo mihai. ai talent . din pacate nu cred ca vei ramane mult timp in tara asta..

  • Leni, duminică, 22.02.2009 11:31

    wooow....cum se numeste conceptul ala Mitsubishi....vreau si eu o poza mai mare, si in care sa se vada tot....pls automarket.....