F1: Lando Norris, victorie în Austria. Verstappen abandonează în primul tur

Publicat luni, 30.06.2025 12:24 de Tiberiu Safta

Lando Norris a câștigat Marele Premiu al Austriei după un duel foarte strâns cu coechipierul său și rivalul pentru titlu Oscar Piastri. Cei doi piloți McLaren s-au distanțat în campionat față de Max Verstappen, care a fost silit la abandon în primul tur după ce a fost acroșat de un pilot Mercedes.

Marele Circ a revenit pe plaiurile austriece din apropiere de Spielberg, acasă la Red Bull. În ultimele sezoane, Marele Premiu al Austriei a fost dominat de Max Verstappen, atât în calificări cât și în cursă. Ediția din acest an avea să fie complet diferită din acest punct de vedere, lucru dovedit de o demonstrație de forță a piloților McLaren.

POLE PENTRU LANDO NORRIS

În calificări, Lando Norris a obținut un pole position senzațional, fiind singurul pilot care a coborât sub 1 minut și 4 secunde pe tur. Lângă el în prima linie a venit Charles Leclerc, urmat apoi de Oscar Piastri. Liderul campionatului nu a avut șansa să înceapă al doilea tur rapid al său din cauza unei răsuciri a lui Pierre Gasly, care a provocat un steag galben și care l-a forțat pe australian să ridice piciorul de pe accelerație în ultimele secunde ale sesiunii.

Lewis Hamilton a obținut cea mai bună performanță în calificări din acest sezon cu locul 4, urmat de George Russell și Liam Lawson. Abia pe locul 7 s-a regăsit Max Verstappen, care nu a putut să se apropie de ritmul celor de la McLaren nici pe Red Bull Ring, un circuit anterior favorabil pentru echipa austriacă. Grila de start din top 10 a fost completată de Gabriel Bortoleto, intrat pentru prima oară în Q3, urmat de Kimi Antonelli pe locul 9 și Pierre Gasly pe locul 10.

SAINZ ABANDONEAZĂ ÎNAINTE DE START

În ziua cursei, toți piloții din top 10 cu excepția lui Gasly au ales să plece cu anvelopele de compoziție medie. Francezul de la Alpine a ales anvelopele cele mai moi, o preferință aleasă și de Isack Hadjar, Franco Colapinto, Oliver Bearman și Nico Hulkenberg.

Înaintea startului cursei, Carlos Sainz Jr, calificat pe locul 19, nu a reușit să plece de pe grila de start pentru a începe turul de formare. Spaniolul a raportat pe radio că mașina sa nu se mișcă din cauză că frânele erau blocate. Ulterior, Sainz a reușit să plece de pe grilă, însă nu înainte ca restul plutonului să-l ajungă din urmă și să ducă la anularea startului.

Spaniolul de la Williams a ajuns într-un final la boxe, acolo unde ambele frâne din spate au luat foc. Monopostul lui Sainz a fost împins înapoi în garaj, iar pilotul spaniol a fost silit la abandon înainte de a lua startul.

ANTONELLI ÎL SCOATE DIN CURSĂ PE VERSTAPPEN

După o întârziere de 10 minute și încă un tur de formare, de această dată fără probleme, piloții au putut lua startul. Lando Norris și-a păstrat avantajul în primul viraj, în timp ce Oscar Piastri a trecut rapid de Charles Leclerc pentru a urca pe locul 2 după primul viraj. George Russell s-a duelat cu piloții Ferrari pentru locul 3, însă a rămas în spatele lor.

Momentul dramatic al cursei a venit în cel de-al 3-lea viraj. Kimi Antonelli, plecat de pe locul 9, a ratat frânarea pentru viraj și l-a acroșat pe Max Verstappen. Ambii piloți au fost scoși din cursă pe loc, iar incidentul a însemnat neutralizarea cursei cu Safety Car.

DUEL LA LIMITĂ ÎNTRE PILOȚII MCLAREN

Perioada de neutralizare nu a durat mult, astfel că întrecerea a fost reluată în al 3-lea tur. La restart, Norris și-a păstrat prima poziție, în fața lui Piastri, Leclerc, Hamilton, Russell și Gasly, care a urcat de pe locul 10 până pe poziția a 6-a. Un alt pilot care a urcat mult în clasament a fost Alex Albon, plecat de pe locul 12 și ajuns până pe locul 7.

Treptat, cei doi piloți McLaren s-au distanțat de restul plutonului, însă Norris și Piastri nu puteau fi separați de mai mult de o secundă. Australianul s-a ținut în raza DRS a britanicului și a pus presiune enormă pe liderul cursei. Piastri a încercat de mai multe ori să treacă de Norris în primele 4 viraje, însă britanicul și-a păstrat de fiecare dată poziție.

La un moment dat, Norris a ieșit larg în ultimul viraj, lucru care i-a permis rivalului său la titlu să se apropie amenințător. Piastri a încercat o manevră la limită în virajul 4 asupra lui Norris. Australianul a frânat foarte târziu și a blocat roata din dreapta față, evitând la limită un acroșaj cu coechipierul său.

DUBLU ABANDON PENTRU WILLIAMS

În tot acest timp, lucrurile au mers din rău în mai rău pentru Williams. Alex Albon a fost și el forțat să abandoneze din cauza unei probleme tehnice.

Duelul dintre Norris și Piastri a durat mai bine de 20 de tururi. Australianul a fost primul care a intrat la boxe pentru un set nou de anvelope hard. Norris a urmat un tur mai târziu, care a ales și el anvelopele cu dungi albe. Noul lider era Charles Leclerc, dar nu pentru mult timp. Ferrari a dat rapid replică la McLaren și a oprit ambii piloți în tururi succesive.

Ordinea în cursă a fost restabilită, cu Norris lider, urmat de Piastri, Leclerc, Liam Lawson, Fernando Alonso și Hamilton în top 6. De această dată, Norris avea un ecart de peste 6 secunde în fața coechipierului său.

ACROȘAJ ÎNTRE TSUNODA ȘI COLAPINTO

Pentru Red Bull, cursa fusese deja ruinată odată cu abandonul lui Verstappen în primul tur. Celălalt pilot al echipei, Yuki Tsunoda, nu a reușit să urce mai sus de locul 10. Depășit deja de Lance Stroll, japonezul se lupta pentru poziție acum cu cel de-al doilea Alpine, pilotat de Franco Colapinto. Tsunoda l-a răsucit pe argentinian în virajul 4, însă amândoi au reușit să continue.

Japonezul de la Red Bull a oprit imediat la boxe pentru o aripă față nouă și anvelope noi. Pentru acest incident, Tsunoda a fost mai târziu penalizat mai târziu cu 10 secunde. Între timp, Lawson și Alonso, care încă nu opriseră la boxe, au efectuat opririle lor pentru anvelope noi, astfel încât ordinea după restart a fost restabilită în top 4.

PIASTRI ÎL PRINDE DIN URMĂ PE NORRIS

Duelul dintre piloții McLaren a continuat în ciuda unui ecart mai mare între aceștia. Cu 35 de tururi rămase până la final, Piastri a reușit să se apropie de la 6.5 secunde la 5.3 secunde față de Norris. Peste câteva tururi, distanța a scăzut la 4 secunde și apoi la 3 secunde. Piastri a continuat să-l prindă încet dar sigur pe Norris până în turul 52, când britanicul a intrat la boxe pentru a doua oprire.

Piastri a răspuns imediat cu a doua trecere la boxe în turul următor. După opririle celor doi piloți, ecartul era de numai 3.5 secunde și se preconiza un nou duel strâns pe finalul cursei. În ultimele tururi, atât Norris cât și Piastri au fost afectați de piloții întârziați. La un moment dat, Franco Colapinto, aflat în luptă pentru poziție cu Yuki Tsunoda, l-a forțat pe Piastri să iasă pe iarbă. Din fericire, acest moment nu s-a lăsat cu un incident între piloți. Pentru această manevră, Colapinto a primit o penalizare de 5 secunde.

La finalul cursei, Norris și Piastri au fost prinși în lupta dintre Fernando Alonso și Gabriel Bortoleto pentru locul 7. Norris a trecut rapid de cei doi, însă Piastri a fost blocat și nu a mai putut să pună presiune pe coechipierul său până la final.

A TREIA VICTORIE PENTRU NORRIS ÎN 2025

După 70 de tururi, Lando Norris și-a trecut în cont a treia victorie a sezonului 2025. Oscar Piastri a încheiat pe locul 2, la 2.6 secunde în spatele britanicului, iar podiumul a fost completat de Charles Leclerc.

Lewis Hamilton a obținut cel mai bun rezultat ca pilot Ferrari în format de Grand Prix cu locul 4. George Russell, câștigătorul cursei de anul trecut, a terminat pe locul 5, urmat de Liam Lawson pe locul 6, Alonso pe 7 și Bortoleto pe locul 8. Cu acest rezultat, brazilianul de la Kick Sauber obține primele puncte din carieră. Ultimele locuri din puncte au fost ocupate de Nico Hulkenberg și Esteban Ocon.

În afara primilor 10, clasamentul este condus de Oliver Bearman, urmat de Isack Hadjar, Pierre Gasly, Lance Stroll, Franco Colapinto și Yuki Tsunoda.

15 PUNCTE DIFERENȚĂ

În campionatul piloților, Oscar Piastri rămâne lider, cu 216 puncte. Grație noii victorii, Lando Norris este acum la doar 15 puncte în spatele coechipierului său, cu 201 puncte. În ciuda abandonului, Max Verstappen rămâne pe locul 3, cu 155 de puncte, la doar 9 puncte în fața lui George Russell pe locul 4. Charles Leclerc este pe locul 5, cu 119 puncte, în timp ce Lewis Hamilton este pe locul 6, cu 91 de puncte.

În clasamentul constructorilor, McLaren are deja un avans de peste 200 de puncte față de echipa de pe locul 2. Britanicii au acum 417 puncte și domină clasamentul. Ferrari urcă pe locul 2, cu 210 puncte adunate și la doar un singur punct în fața celor de la Mercedes, care au căzut pe locul 3 după cursa din Austria. Red Bull nu a adunat niciun punct, astfel că rămâne pe locul 4, cu 162 de puncte.

Urmează Marele Premiu al Marii Britanii, care se va desfășura în acest weekend. Etapa este programată în perioada 4 – 6 iulie.

via Formula 1

  • Bixente, luni, 30.06.2025 12:39

    Antonelli este un cretin. A distrus cursa lui Verstappen si s-a ales doar cu 3 pozitii penalizare pe grila pentru cursa urmatoare. In situatia asta, chiar merita sa-i scoti din cursa pe toti, fiindca nu patesti mare lucru. Antonelli merita sa fie exclus nu doar din una, ci din mai multe curse.

  • Bixente, luni, 30.06.2025 12:57

    Si mai e si un mare mincinos. A spus ca vroia doar sa-si pastreze pozitia. Antonelli este si un macaronar foarte obraznic. „Cred că am avut un start normal, apoi la virajul 3 am încercat doar să îmi mențin poziția." Debedeul a intrat la interior ca o ghiulea, avand impresia ca in T3 o sa castige macar doua pozitii. Un broscar imputit. Comisia tehnica genereaza lehamite cu astfel de decizii. Antonelli trebuie suspendat drastic, ca sa asimileze ca Mercedes nu-i deasupra regulamentelor. Versttappen l-a controlat pe Russell putin la jante pe Montmelo, iar Mercedes a urlat ca din gura de sarpe vreme de o saptamana, de parca Russell a fost victima unei siluiri in grup. P.S. Justice for all !!!

  • Maverick, luni, 30.06.2025 13:25

    Dacă ceri "Justice for all", atunci taică ți-o spun prietenește: ar trebui ca instanța să acționeze asupra ta bazându-se pe art.369 din Codul penal care spune că "Incitarea publicului, prin orice mijloace, la ură sau discriminare împotriva unei categorii de persoane se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă." Altfel, nu știu& nu văd altă cale de a șterge vanitatea asta din tine.

  • Bixente, luni, 30.06.2025 14:35

    Echidistanta si adevarul sunt asemuite cu incitarea intr-o speta la mintea cocosului. Excelent. Pai atunci, hai sa-l penalizam pe Versttappen, fiindca si-a permis sa se afle cu mult inaintea lui Antonelli in T3, iar olandezul nu i-a oferit sansa italianului sa incheie o depasire nu doar multipla, ci eminamente "magistrala". Ieri, Antonelli a rescris din temelii notiunea de depasire....... Aahhhh, pardon, macaronarul argumenta faptul ca in T3 dorea doar sa-si pastreze pozitia.... Vaffanculo ! Vreau doar obiectivitate din partea celor care acorda penalizari, deoarece discrepanta penalizarilor a ajuns la acele cote care genereaza lehamite. Antonelli trebuie interzis din GP-uri cel putin pana la toamna. Verstappen a fost victima unui tentative de asasinat la Silvestone in 2021, iar calaul sau de atunci o primit o simpla dojana. Este scabros. Mercedes este deasupra regulamentelor!

  • RZ, luni, 30.06.2025 15:26

    Bixente, o ştii pe aia cu karma?

  • Bixente, luni, 30.06.2025 16:30

    Verstappen a ajuns la spital in urma cu 4 ani la Silverstone, iar cel care l-a impins voluntar in parapet la viteza foarte mare a castigat acea cursa. Trebuia, dupa normele ementare de coerenta si aplicatibilitate regulamentara, ca lui Hamilton sa-i fie interzis sa mai participe la acel GP. Doar ca regulamentul se aplica si atunci preferential, dar si astazi. Mercedes are statut special in F1. Versttappen nu batea campii atunci cand afirma ca nu detine pasaportul potrivit.

  • Nică, luni, 30.06.2025 17:39

    Bixent, nu comparăm mere cu pere. Ce a făcut Hamilton la Silverstone e intenţie, ce a făcut Antonelli e culpă. cineva a spus după cursă : "L-am întrebat ce s-a întâmplat, pentru că era singura mașină care mă putea acroșa. I-am văzut roata apoi și mi-am zis, "da, m-a lovit". Am văzut reluările odată ce m-am întors la boxe, se întâmplă. Fiecare pilot a făcut o greșeală ca aceasta de-a lungul carierei, asta este, nimeni nu o face premeditat. Kimi este un mare talent și va învăța enorm din asta, totul e în regulă între noi"

  • Bixente, luni, 30.06.2025 18:18

    @Nică Macaronarul este un derbedeu. Daca la 18 ani are impresia ca noi digeram brasoavele sale, pai atunci, chiar vreau sa-i transmit ca se inseala amarnic. De fapt, asa-s majoritatea italienilor, au impresia ca ei sunt buricul pamantului. Ce-a facut macaronarul a fost un gest voluntar, cu intentia clara de a-si crea un avantaj urias la iesirea din T3. Aici n-avem ce negocia. Daca vroia sa-si pastreze pozitia asa cum tocmai el afirma, nu era necesar sa franeze incat sa blocheze rotile, a blocat rotile fiindca a ales sa intre intr-o manevra foarte riscanta care-i oferea mai multe beneficii, surclasarea a doi piloti. Asadar, Antonelli este un derbedeu. Treaba-i alta. Vreau sa vad multe puncte de penalizare pe licenta de pilot a macaronarului, numai astfel aceasta competitie transmite ca functioneaza sanatos, adica este vizibila acea echidistanta in aplicarea regulamentelor. Verstappen a fost foarte elegant dupa cursa, se vede ca face parte dintr-un popor mult superior jagardelelor peninsulare.