F1: Max Verstappen, victorie în Azerbaidjan. Oscar Piastri lovește zidul din nou

Publicat luni, 22.09.2025 11:48 de Tiberiu Safta

Max Verstappen a câștigat Marele Premiu din Azerbaidjan după o cursă pe care a condus-o cap coadă. În același timp, Oscar Piastri, liderul clasamentului piloților, a avut parte de cea mai rea cursă, cu un abandon în primul tur.

Cea de-a 17-a etapă din calendarul sezonului 2025 de Formula 1 a adus echipele și piloții în Azerbaidjan, pe circuitul stradal din capitala Baku. Cursa s-a dovedit a fi un reper cheie pentru protagoniștii luptei pentru titlu, cu rezultate dezamăgitoare pentru ambii piloți McLaren. După această cursă, diferența între Oscar Piastri și Lando Norris a scăzut, în timp ce Max Verstappen încearcă să revină în lupta pentru titlu.

PIASTRI LOVEȘTE ZIDUL ÎN PRIMUL TUR

După o sesiune de calificări care a durat aproape două ore și a fost oprită cu steag roșu de 6 ori, Max Verstappen a obținut un nou pole position, în fața lui Carlos Sainz Jr și Liam Lawson. Piloții McLaren au avut performanțe dezamăgitoare, cu Lando Norris pe locul 7 și Oscar Piastri pe locul 9, după ce australianul a fost unul dintre cei care au lovit zidul de protecție.

Pentru cursă, Max Verstappen a ales să plece cu anvelopele cele mai dure, o strategie diferită față de majoritatea piloților, care au ales să plece cu anvelopele de compoziție medie. La start, cvadruplul campion mondial a avut o lansare foarte bună și a păstrat cu ușurință avantajul său în primul tur.

Același lucru nu poate fi spus despre Oscar Piastri. Australianul de la McLaren a avut un start ratat. Mai întâi, el a anticipat prea devreme startul și a oprit înainte ca luminile roșii să se stingă. Odată ce acestea s-au stins, Piastri nu a putut pleca de pe loc în timp și a căzut până pe ultima poziție odată ce a ajuns în primul viraj.

Fernando Alonso, care a plecat de pe locul 11, a reacționat la startul fals al lui Piastri. Pentru asta, fostul campion mondial avea să primească o penalizare cu 5 secunde.

Pentru Piastri, cursa din Azerbaidjan avea să fie foarte scurtă. În cel de-al cincilea viraj, australianul a blocat o roată din față pe frânare și s-a izbit de zidul de protecție pentru a doua zi consecutivă. Acesta a fost primul abandon pentru Piastri în 2025 și un abandon care i-a pus în pericol șansele sale la titlu.

Lando Norris nu a avut nici el un start foarte bun. Britanicul a fost depășit de Isack Hadjar în primul tur și a căzut pe locul 8. Accidentul lui Piastri a neutralizat cursa cu Safety Car. Primele 6 poziții au rămas neschimbate, cu Verstappen lider în fața lui Sainz, Liam Lawson, Kimi Antonelli, George Russell și Yuki Tsunoda. Înaintea neutralizării, Lewis Hamilton a câștigat două poziții pentru a urca pe locul 10.

NORRIS, PRINS ADORMIT LA RESTART

Perioada de neutralizare s-a încheiat la sfârșitul celui de-al 4-lea tur. Max Verstappen a întârziat cât mai mult posibil restartul pe lunga linie dreaptă pentru a-și menține avantajul în fața lui Sainz. Olandezul a executat un restart foarte bun, însă mai în spate, Lando Norris a avut parte de exact opusul.

Britanicul a reacționat târziu la afișarea steagului verde și înainte de prea multă vreme a fost depășit de Charles Leclerc. Norris era acum pe locul 9, între cei doi piloți Ferrari.

Mai în față, piloții Mercedes s-au luptat pentru poziția a 4-a. Antonelli și Russell s-au duelat în primul viraj, iar britanicul a fost cel care a pierdut nu doar lupta cu coechipierul său, ci și o poziție față de Yuki Tsunoda, care a urcat pe locul 5. Leclerc și Norris aveau să urce și ei o poziție cu o depășiri asupra lui Isack Hadjar. Francezul de la Racing Bulls a fost depășit mai târziu și de Hamilton.

LAWSON ÎNCEARCĂ SĂ ȚINĂ PASUL CU SAINZ

Max Verstappen începuse deja să-și mărească avansul față de restul plutonului. Între timp, lupta pentru locul 2 era strânsă între Carlos Sainz Jr și Liam Lawson. Neozeelandezul de la Racing Bulls s-a menținut în raza DRS a spaniolului de la Williams, însă fără să se apropie îndeajuns pentru a încerca o depășire.

Puțin mai în spate, George Russell și-a reparat greșeala de la restart și a trecut înapoi pe locul 5 cu o depășire asupra lui Yuki Tsunoda în turul 10. Japonezul avea acum în spatele său un pluton condus de Leclerc, cu Norris, Hamilton și Hadjar în spatele monegascului.

ACROȘAJ ÎNTRE ALBON ȘI COLAPINTO

Alex Albon, plecat de pe locul 19, a fost primul pilot care a intrat la boxe pentru schimbarea anvelopelor, în turul 15. Thailandezul de la Williams a ieșit pe circuit în spatele lui Franco Colapinto, însă foarte aproape de argentinianul de la Alpine. În încercarea de a-l depăși, Albon l-a atins pe Colapinto în virajul 5. Pilotul Alpine s-a răsucit și a atins zidul de protecție, însă a putut continua fără avarii semnificative.

Pentru acest incident, Alex Albon a primit o penalizare de 10 secunde.

MERCEDES SCHIMBĂ STRATEGIA

Kimi Antonelli deja se apropiase de Liam Lawson în lupta pentru podium. George Russell a stat și el aproape de coechipierul său italian și a sugerat pe radio că are anvelope mai bune pentru a încerca un atac. Antonelli a fost chemat la boxe la finalul celui de-al 17 tur și i-a permis lui Russell să urce pe locul 4.

Două tururi mai târziu, a venit rândul lui Charles Leclerc să schimbe anvelopele de la compoziția medie pe cea dură. Monegascul a revenit pe locul 12, în spatele lui Antonelli. Liam Lawson a oprit în același tur cu Leclerc. Neozeelandezul a revenit pentru scurt timp în fața lui Antonelli, înainte ca italianul să treacă de Lawson pe linia de start-sosire.

După această serie de opriri, Lando Norris a urcat pe locul 5, însă nu reușea să-i pună probleme lui Yuki Tsunoda în față.

RUSSELL URCĂ PE LOCUL 2

Oprirea lui Carlos Sainz Jr a venit în cel de-al 27-lea tur, moment în care George Russell a urcat pe locul 2. Britanicul era acum la 12 secunde în spatele lui Verstappen, care încă nu oprise la boxe. Sainz, între timp, a revenit pe locul 6, în spatele lui Tsunoda, Norris și Hamilton. Niciunul dintre cei 3 piloți nu opriseră.

Hamilton a fost primul dintre aceștia care a oprit la boxe, la finalul turului 36. Fostul campion mondial a revenit pe locul 9, în spatele lui Leclerc. În turul următor a fost rândul lui Norris să oprească. La fel ca în cursa precedentă de la Monza, Norris a avut parte de o oprire lentă, de 4.1 secunde. Britanicul de la McLaren a revenit pe locul 8, între piloții Ferrari.

Red Bull l-a chemat apoi pe Yuki Tsunoda la un tur după oprirea lui Norris. Japonezul a revenit pe locul 5, în fața lui Lawson. În schimb, pilotul de la Racing Bulls a trecut de japonezul de la Red Bull imediat după oprirea acestuia.

Cu un avans foarte mare față de Sainz, George Russell a oprit la boxe pentru anvelope noi și a revenit pe circuit în aceeași poziție. A urmat și oprirea lui Max Verstappen, care a ales anvelopele medium pentru finalul cursei. Cvadruplul campion mondial și-a păstrat poziția de lider după această oprire.

ORDIN DE ECHIPĂ LA FERRARI

Puțin mai în spate, Norris a reușit să treacă de Leclerc pentru a urca pe locul 7. Câteva tururi mai târziu, Ferrari a emis un ordin de echipă prin care Leclerc trebuia să-i cedeze poziția lui Hamilton pentru a încerca un atac asupra lui Norris. La rândul său, britanicul de la McLaren era acum blocat în spatele lui Tsunoda.

VICTORIE PENTRU VERSTAPPEN

După 51 de tururi, Max Verstappen a bifat a 4-a victorie din sezonul 2025 și a doua consecutivă după cea de la Monza. Olandezul a câștigat cu un avans de 14.6 secunde în fața lui George Russell, care a terminat cursa pe locul 2, în ciuda unei probleme de sănătate care l-a afectat pe tot parcursul weekend-ului.

Pentru prima dată în calitate de pilot Williams, Carlos Sainz Jr urcă pe podium cu un loc 3 meritat. Acesta este primul podium pentru echipa britanică din Belgia 2021. Kimi Antonelli a terminat pe locul 4, în timp ce Liam Lawson a obținut cel mai bun rezultat din carieră, locul 5.

Yuki Tsunoda a obținut și el cel mai bun rezultat ca pilot Red Bull, locul 6. Lando Norris a trebuit să se mulțumească doar cu locul 7 și cu numai 6 puncte câștigat față de rivalul său pentru titlu. Hamilton a încheiat pe locul 8, în fața lui Leclerc și Isack Hadjar, care completează pozițiile din puncte.

În afara punctelor, Gabriel Bortoleto a încheiat pe locul 11, în fața lui Oliver Bearman (12) și Alex Albon (13). Urmează Esteban Ocon pe locul 14, urmat de Alonso (15), Nico Hulkenberg (16), Lance Stroll (17), Pierre Gasly (18) și Franco Colapinto (19). Oscar Piastri a fost singurul abandon al cursei.

25 DE PUNCTE ÎNTRE PIASTRI ȘI NORRIS

După cursa de la Baku, diferența dintre Oscar Piastri și Lando Norris a scăzut la 25 de puncte, atât cât valorează o victorie. Piastri rămâne cu 324 de puncte, în timp ce Norris are acum 299 de puncte în campionat. Cu această victorie, Max Verstappen se apropie de piloții McLaren în clasament, la o diferență de 69 de puncte față de Piastri.

George Russell este pe locul 4, cu 212 puncte, în timp ce Charles Leclerc și Lewis Hamilton sunt pe locurile 5 și 6, cu 165 de puncte, respectiv 121 de puncte.

În clasamentul constructorilor, McLaren ratează șansa de a câștiga un nou titlu mondial în Azerbaidjan. Campionatul va fi decis în următoarea etapă, care va avea loc în Singapore. Echipa britanică are 623 de puncte, însă lupta pentru locul 2 este cea mai interesantă. Mercedes a urcat pe locul 2 după această cursă și are acum 290 de puncte, cu 4 puncte mai mult decât Ferrari pe locul 3. Red Bull se apropie de această luptă și are 272 de puncte pe locul 4.

Urmează Marele Premiu din Singapore, care va avea loc în intervalul 3 – 5 octombrie.

via Formula 1

  • Bixente, luni, 22.09.2025 12:26

    Max Verstappen este un titan al pilotajului la cel mai inalt nivel. Max Verstappen poate fi pozitionat fara dubiu pe acelasi palier cu Fangio, cu Jim Clark, cu Senna, cu Schumacher. Ciocoflenderilor, Verstappen a reusit ieri, dupa un alt week-end fabulos, sa bifeze al 6-lea Grand Slam din prestigioasa sa cariera. Atentie mare, la nici 28 de ani !!!! Nimeni de pe fata pamantului n-a mai reusit o astfel de reprezentatie epustuflanta la o varsta atat de frageda! Max Verstappen este un mamut al pilotajului! Din pacate, sansele lui Verstappen la al 5-lea titlu mondial in 2025 i-au fost retezate inca din Austria de teroristul Kimi Antonelli. Kimi Antonelli trebuia de mult eliminat nu doar din F1, ci din viata sportiva a oricarei discipline, fie ea olimpica sau nu. Penibilul Hamilton nu se dezminte de la potlogarii, i-a ciupit lui L'échec pozitia a 8-a dupa ce a "uitat" sa-i returneze pozitia pe tocmai el a afirmat ca i-o restituie in eventualitea in care n-are marja de progres cu rivalii Ferrari. Senectutea e povară grea !

  • Fast_and_Curious, luni, 22.09.2025 12:51

    @Bixente - ai un stil de comentat in care incepi frumos, iar apoi dai cu bata-n balta si stropesti tot ce e in jurul tau cu noroi! What's wrong with you?

  • @Fast_and_Curious, luni, 22.09.2025 13:18

    Să nu crezi că te cert, dar te întreb: chiar n-ai reușit să realizezi că fenomenul ăsta întâlnit deseori la el e pe puțin spus o boală? Orice i-ai zice și i-ai face nu l-ar schimba deoarece "sângele apă nu se face". Ăsta cu Crashtappen-ul lui, pot spune pe puțin că îl egalează pe "fariseul" de Becali cu credința lui. Ce rost are să te legi de ăștia să-ți consumi energia cu astfel de "specii" când sunt sigur că știi și tu prea bine că "dacă te cobori la nivelul câinilor riști să fii mușcat de aceștia"? Ăsta e precum niște politicieni (nu le dau nume) care fie se folosesc de alte nume, crezând/sperând că așa vor crește în valoare, și care dacă jurnaliștii nu le-ar mai da nici pic de atenție (fără microfoane sau camere la ei) ăștia n-ar mai însemna nimic în țara asta. Dar hai să nu schimbăm subiectul, să nu trecem în politică, sfatul meu final este să-l lași în pace că știi vorba aia: "tăcerea e cea mai bună replică adusă prostului". Toate cele bune îți doresc!

  • Bixente, luni, 22.09.2025 14:37

    @Fast_and_Curious Cine sustine astazi ca Verstappen mai are sanse la titlul mondial al pilotilor(2025) certifica ca n-are pic de compatibilitate cu ofertanta dar atat de exigenta disciplina F1. Formula Unu nu-i oină, ci o competitie sofisticata care se adreseaza persoanelor cu un intelect peste medie. Kimi Antonelli este casapul acestui sezon. Kimi Antonelli a anihilat orice urma de suspans pentru a doua jumatate a sezonului. Kimi Antonelli este gâdele a tot ceea ce-ar trebui sa reprezinte comportamentul cuviincios etalat pe pistele de concurs, iar cand aceasta atitudine barbara vine tocmai din partea unui rookie, fii convins, lucrurile sunt scapate de sub orice control. Tocmai de aceea, pentru mine sunt intrunite toate elementele necesare care converg spre unicul verdict: Kimi Antonelli este un terorist.

  • Nică, luni, 22.09.2025 15:44

    Eu unul cred că Max mai are şanse (mici cei drept) dar mai are. Mai sunt 7 etape deci 175 de puncte, diferenţa e de 69. Spre final poate exista o tensiune între Norris şi Piastri transpusă într-un acroşaj, oricare poate fi acroşat de alt pilot, se poate defecta monopostul (sigur că şi a lui Max). După schimbarea lui Cristian Horner monopostul RBR s-a îmbunătăţit vizibil, iar cei de la ML cred că au sistat dezvoltarea actualei maşini.