F1 SUA: Max Verstappen, victorie în Texas. Oscar Piastri, doar pe locul 5

Publicat luni, 20.10.2025 13:16 de Tiberiu Safta

Max Verstappen a obținut o nouă victorie în Marele Premiu al Statelor Unite. Alături de el pe podium au terminat Lando Norris și Charles Leclerc, în timp ce Oscar Piastri, liderul campionatului piloților, a trebuit să se mulțumească doar cu locul 5.

A 19-a etapă a sezonului 2025 de Formula 1 a readus echipele și piloții în Statele Unite pentru a doua din cele 3 curse programate în această țară. Marele Premiu al Statelor Unite s-a încheiat cu o nouă reușită pentru Max Verstappen, care se apropie și mai mult în clasament de piloții McLaren. Cu doar 5 curse rămase până la final, olandezul de la Red Bull este acum la 40 de puncte în spatele liderului clasamentului, Oscar Piastri.

STRATEGIE ALTERNATIVĂ PENTRU LECLERC

Înaintea cursei, majoritatea piloților au ales să plece în cursă cu anvelopele de compoziție medie. Excepție de la această regulă a fost Charles Leclerc. Calificat pe locul 3, monegascul de la Ferrari a ales o strategie agresivă, cu plecare pe anvelopele cele mai moi.

La start, Max Verstappen și-a păstrat poziția de lider în fața lui Lando Norris. Britanicul de la McLaren a fost imediat pus sub presiune de către Leclerc datorită aderenței superioare a anvelopelor de compoziție soft. Pilotul de la Ferrari l-a depășit pe Norris în primul viraj și a urcat pe locul 2.

În spatele primilor 3 au venit Lewis Hamilton, Oscar Piastri și George Russell. Piastri a reușit la rândul său să urce o poziție în fața pilotului Mercedes. În spatele plutonului, Alex Albon s-a acroșat cu Gabriel Bortoleto, lucru care a dus la o răsucire pentru thailandezul de la Williams, însă fără avarii la monoposturi. Între timp, Verstappen începuse deja să se distanțeze de restul plutonului, iar Norris încerca să se țină aproape de pilotul de la Ferrari pentru a încerca să-l depășească.

ACROȘAJ ÎNTRE SAINZ ȘI ANTONELLI

Înapoi în mijlocul plutonului, Carlos Sainz Jr, plecat de pe locul 9, a efectuat mai întâi o depășire asupra lui Oliver Bearman în virajul 15. În turul 7 al cursei, spaniolul a încercat aceeași manevră asupra lui Kimi Antonelli în același loc. Sainz a frânat târziu și a venit pe interiorul italianului de la Mercedes, însă Antonelli nu l-a văzut. Cei doi s-au acroșat și au ieșit în decor.

Antonelli s-a răsucit cu monopostul său, însă a reușit să revină pe circuit fără avarii serioase. Același noroc nu l-a avut și Sainz, care a fost silit la abandon după ce s-a ales cu o direcție avariată. Din cauza incidentului, cursa a fost neutralizată cu Safety Car Virtual.

NORRIS, BLOCAT ÎN SPATELE LUI LECLERC

Perioada de neutralizare s-a încheiat la finalul turului 9. Cursa a fost reluată cu Verstappen lider în fața lui Leclerc, Norris, Hamilton, Piastri și Russell. Anvelopele lui Leclerc începeau să-și piardă aderența manevra de depășire a lui Norris asupra pilotului Ferrari părea să fie inevitabilă.

Totuși, pe cât de mult a încercat el să se apropie, Lando Norris nu putea să extragă mai multă performanță din monopostul său McLaren și a rămas blocat tururi bune în spatele lui Leclerc. În anumite momente, britanicul a încercat să treacă de Leclerc, însă monegascul și-a apărat poziția la fiecare atac al lui Norris.

Mai în spate, Hamilton încerca să se apropie și el de Lando Norris, în timp ce Oscar Piastri începea să piardă teren față de piloții aflați în lupta pentru locul 2 și să fie constant amenințat de George Russell. În tot acest timp, Kimi Antonelli a urcat până pe locul 15 după incidentul său de mai devreme cu Sainz.

Într-un final, Norris a reușit să treacă de Leclerc în turul 21. Puțin mai în spate, Hamilton s-a apropiat de coechipierul său în următorul tur și a încercat și el o depășire, însă fără succes. Acela a fost turul în care Leclerc a decis să oprească la boxe pentru un set de anvelope de compoziție medie. Monegascul a revenit pe circuit pe locul 9, în fața lui Fernando Alonso.

STRATEGIE CU ANVELOPE SOFT

La foarte scurt timp după oprirea sa, Leclerc a început să recupereze poziții, cu depășiri asupra lui Nico Hulkenberg și Oliver Bearman pentru a urca pe locul 7. Mai în spate, Kimi Antonelli era acum cel mai rapid pilot de pe circuit și a reușit să câștige încă două poziții pentru a urca pe locul 13.

Aproape toți piloții care au plecat în cursă cu anvelopele medium au ales să parcurgă al doilea stint cu anvelopele soft, contrar așteptărilor. Yuki Tsunoda a fost primul care a oprit la boxe pentru această strategie, în turul 30. Japonezul a fost urmat un tur mai târziu de Oscar Piastri, care a revenit pe locul 7 după oprirea sa.

Următorul care a trecut pe la boxe a fost Lewis Hamilton. Fostul campion mondial a ieșit pe circuit pe locul 6, în fața lui Piastri. Apoi a venit oprirea lui Lando Norris, care nu a fost cea mai rapidă. După o oprire efectivă de peste 3 secunde, Norris a revenit pe circuit pe locul 3, în spatele lui George Russell.

În turul 34 a venit și rândul lui Verstappen să înlocuiască anvelopele medii cu unele soft. Olandezul a revenit pe circuit fără să piardă poziții, datorită distanței foarte mari între el și Russell la momentul opririi. Pilotul Mercedes nu a mai stat nici el pe circuit și a montat și el anvelope soft noi pentru al doilea stint. Russell a revenit pe locul 6.

Astfel, după această serie de opriri, Verstappen era lider, Leclerc a revenit pe locul 2 și a fost urmat de Norris, Hamilton, Piastri și Russell. Cu alte cuvinte, a fost restabilită ordinea de dinainte de opririle la boxe.

Un mic moment palpitant s-a petrecut între Oliver Bearman și Yuki Tsunoda. Britanicul de la Haas a încercat să treacă de japonezul de la Red Bull, însă a tăiat un viraj și s-a răsucit cu monopostul său. Din fericire, incidentul s-a lăsat fără acroșaj, însă Bearman s-a ales cu poziții pierdute.

UN NOU DUEL ÎNTRE LECLERC ȘI NORRIS

Cu aproape 20 de tururi rămase până la final, lupta pentru locul 2 s-a reaprins între Leclerc și Norris. De această dată, Norris avea anvelopele mai aderente, însă chiar și așa, britanicul nu reușea să găsească o cale de trecere. Din cauză că a stat prea mult în aerul murdar al lui Leclerc, Norris a fost nevoit să îl lase pe Leclerc să se distanțeze pentru a-și putea răci anvelopele.

Norris s-a apropiat din nou de Leclerc cu mai puțin de 10 tururi rămase. La un moment dat, britanicul l-a depășit, pentru câteva secunde, pe Leclerc în primul viraj, însă monegascul a revenit imediat în fața lui Norris. A doua încercare a venit în același tur, de această dată în virajul 12, unde Norris a reușit într-un final să treacă de Leclerc cu ajutorul sistemului DRS pe cea mai lungă linie dreaptă a circuitului.

Astfel, Norris era acum pe locul 2, la aproximativ 7 secunde în spatele lui Verstappen. Leclerc nu a mai putut ține pasul cu Norris și a trebuit să se mulțumească doar cu locul 3.

Înainte de finalul cursei, Alpine, care avea ambii piloți pe locurile 17 și 18, a emis un ordin de echipă către Franco Colapinto de a nu-l depăși pe Pierre Gasly. Argentinianul a ignorat acest ordin și a trecut de pilotul francez, despre care s-a plâns că este lent.

ÎNCĂ O VICTORIE PENTRU MAX VERSTAPPEN

La finalul celor 56 de tururi, Max Verstappen a obținut o nouă victorie care îl aduce și mai aproape față de piloții McLaren în campionat. Lando Norris a minimizat pagubele cu o clasare pe locul 2, în timp ce Charles Leclerc obține primul său podium după 6 curse.

Lewis Hamilton a încheiat pe locul 4, urmat de Oscar Piastri, care a trebuit să se mulțumească doar cu locul 5. George Russell a încheiat pe locul 6, urmat de Yuki Tsunoda, Nico Hulkenberg, Oliver Bearman și Fernando Alonso în puncte.

În afara punctelor, clasamentul arată în felul următor: Liam Lawson (11), Lance Stroll (12), Kimi Antonelli (13), Alex Albon (14), Esteban Ocon (15), Isack Hadjar (16), Franco Colapinto (17), Gabriel Bortoleto (18) și Pierre Gasly (19). Pentru incidentul cu Antonelli, Carlos Sainz va avea o penalizare de 5 poziții pe grilă pentru următoarea cursă, care va avea loc în Mexic.

40 DE PUNCTE ÎNTRE VERSTAPPEN ȘI PIASTRI

Cu această victorie, alături de succesul obținut în cursa de sprint de sâmbătă, Max Verstappen este acum la doar 40 de puncte în spatele lui Oscar Piastri în campionatul piloților. Piastri are acum 346 punte. Lando Norris este pe locul 2, cu 332 de puncte, în timp ce Verstappen are 306 puncte cu doar 5 curse rămase până la final.

În clasamentul constructorilor, McLaren are 678 de puncte și titlul mondial asigurat încă de la cursa precedentă din Singapore. Toți ochii sunt îndreptați către lupta pentru locul 2 între Mercedes, Ferrari și Red Bull. După cursa din Texas, Mercedes este în față, cu 341 de puncte. Ferrari este pe locul 3, cu 334 de puncte, iar Red Bull are acum 331 de puncte pe locul 4.

Nu este timp de pauză, deoarece urmează un nou weekend de Formula 1 în această săptămână. Marele Premiu de la Ciudad de Mexico va avea loc în perioada 24 – 26 octombrie.

via Formula 1

  • Nică, luni, 20.10.2025 14:09

    Max merită felicitat. Cred că şansele la titlu sunt acum de 30% (pentru că ar trebui să câştige cam tot), iar Piastri şi Norris au câte 35%. Ceva se întâmplă totuşi cu Piastri. Or maşina sa este diferit setată de a lui Norris (înţeleg că au suspensii faţă diferite, dar parcă nu e numai asta) or Piastri este căzut moral. Norris a început să simtă ameninţarea lui Max : (n.r: Să sperăm că startul de mâine va fi unul curat) Asta este, cu siguranţă, pe lista tuturor. Dar cu Max nu se ştie niciodată, pentru că noi avem un trecut destul de colorat”, a declarat Lando Norris după calificările Marelui Premiu de Formula 1 din SUA- dintr-un articol de pe As.ro.

  • FanF1, luni, 20.10.2025 14:28

    @Nică, din câte îmi aduc eu aminte Noris mai are și o aripă față special făcută pentru el pe care Piastri o refuză, amândoi având stiluri diferite de a lua virajele. Mda, un campionat ce devine interesant, sunt curios, după cum menționau și comentatorii, dacă McLaren cel puțin îi va da lui Piastri acele puncte pe care i le-a dat pe de-a moaca lui Noris când a fost rugat să-i cedeze locul coechipierului său deoarece l-a câștigat din cauza unei erori comise de mecanici la schimbarea pneurilor lui Noris. Ba mai mult, se întrebau dacă își vor pune întrebarea pe cine să favorizeze pentru că se cam observă cum doi se bat și al treilea câștigă, "fenomen" pe care îmi aduc aminte că parcă tu dau altcineva l-a preconizat mai din timp. Vom vedea!

  • Nică, luni, 20.10.2025 14:58

    Da, eu am zis. Max e aproape la mana lui. Dacă câştigă tot iar Piastri iese pe locul 2 în cursele care mai rămân, Max ar recupera 37 de puncte din cele 40 ( 7*5 +2 din Sprint). Dacă Piastri ieşe pe 3 într-o cursă de Mare prfemiu (nu de sprint) la final ar fi la egalitate de puncte dar Max ar avea mai multe victorii. Dacă Max căştigă tot iar Norris este pe 2 în fiecare cursă, înainte de ultima etapă Max ar avea 4 puncte avans faţă de Pisatri şi Norris (care ar fi la egalitate). Norris pare că dintr-un motiv sau altul este peste Piastri. Oricum, după Baku când am spus că e posibil un acroşaj între cele două ML -uri nu m-am gândit la cursă de Sprint, aşa că mai prevăd şi această posibilitate. Trebuie să recunoaştem că dacă finalul este interesant se datorează în special lui Max. Şi tot datorită lui lupta este interesantă şi pentru locul 2 la constructori

  • FanF1, luni, 20.10.2025 18:10

    @Nică, ai remarcat bine lupta dintre constructori deoarece acum diferențele sunt foarte mici între Mercedes, Ferrari și Red Bull pentru locul doi. Nu trebuie să dăm un verdict bătut în cuie că totul e imprevizibil.