Fiat elimina axa cu came

Publicat luni, 07.01.2008 18:25 de Mircea Meșter

O noua tehnologie dezvoltata de Fiat le va permite acestora sa activeze valvele cilindrilor fara ajutorul camelor clasice.

Grupul Fiat are ganduri mari in ceea ce priveste tehnologia viitoarelor sale modele. Astfel, italienii vor sa doteze noile Alfa Junior si mult-premiatul Fiat 500 cu motoare fara came sau axe cu came, urmand sa utilizeze, in schimb, un sistem de activare a valvelor fara utilizarea camelor clasice.

In cazul in care noul sistem ar intra in productie, am vorbi de o premiera in industria auto de serie. Tehnologia de activare a valvelor fara came este utilizata in Formula 1, principalul sau avantaj fiind posibilitatea de a activa sau dezactiva unul sau mai multi cilindri ai motorului, in functie de necesitati.

Noua tehnologie va intra in productia de serie in 2009 si va aduce cu sine o economie de combustibil de circa 20% in paralel cu o imbunatatire a performantelor prin eliminarea completa a energiei pierdute prin rotirea camelor sau a axei cu came.

"Fiat va utiliza aceasta tehnologie pentru a putea atinge mai usor standardele Euro 6. In acest caz, nu va fi necesara dezvoltarea unei noi generatii de catalizatoare, eliminarea camelor fiind o solutie ceva mai ieftina", sustine Andrew Close, editor la Global Insight. Foarte interesant va fi faptul ca Fiat va aborda motoarele diesel prin noul sistem, acestea urmand sa se numeasca, cel mai probabil, Multiair.

Sursa: Leftlane

  • george, luni, 07.01.2008 20:42

    au iesit fraerii din faliment si vin acu cu solutii inovatoare ptr industria auto

  • Maka..., luni, 07.01.2008 21:02
    Ca de obicei...

    italienii sunt avantgardisti si au talentul si flerul de a inova in tehnologie - vezi common-railul. Tot ca de obicei italienii nu au educatia rabdarii si a meticulozitatii , de aceea nu duc lucrurile bine pana la capat si probabil ca vor avea probleme tehnice dupa lansare. Nu in ultimul rand e posibil ca ei sa vina cu ideea si apoi altcineva sa o perfectioneze si sa profite de ea pe piata (vezi injectia de inalta presiune diesel , proiect finalizat de catre BOSCH desi inceput de FIAT). Foarte probabil BMW.

  • mihai, marţi, 08.01.2008 08:44
    came

    eu am mai auzit acum ceva timp de o idee de actionare magnetica a camelor. Nu stiu daca tot Fiat era cu ideea...

  • Nicolae, marţi, 08.01.2008 12:27
    nimic nou sub soare

    Era normal sa se intample Majoritatea inovatiilor testate in Formula 1 sunt aplicate in productia de serie, incepand cu franele disc in anii '60 (care atunci erau o raritate la masinile de serie) Si din moment ce Ferrari o foloseste, fiind proprietate FIAT, era doar o chestiune de timp pana aceasta inovatie sa iasa pe piata. Ei (Fiat) practic cu asta supravietuiesc, pentru ca de multa vreme nu mai fac masini grozave. Uitati-va cu ce masini circula italienii in Italia!

  • hrares, marţi, 08.01.2008 13:24
    nr de cilindri

    daca singurul avantaj este activarea numarului de cilindri necesari......parca este asa ceva si pe unele masini deteren care atunci cand intri in oras poti schimba la un numar mai mic de cilindri pentru a reduce consumul de carburant....deci? ce e nou in avantajul asta?

  • Alex, marţi, 08.01.2008 14:11
    da

    Tot japonezii vor rezolva problema !!!

  • john, marţi, 08.01.2008 14:40
    nota bene

    de fapt, tehnologia common-rail nu e inovatie, italiana. cine stie la ce ma refer, stie.

  • Freeman, marţi, 08.01.2008 18:51
    Acum....

    Acum ce sa zica cei care au comentat....poate ca altii profita dupa ei, dar din moment ce este din F1 tehnologia, sunt mai mult ca sigur ca nu o sa fie numai asa de inceput....poate o sa inregistreze la OSIM inventia pentru automobile de serie si cine stie cu ce sprijin de la UE o sa o faca standard...de aici e putin pana la o imbogatire rapida....cum a fost si cu ABS-ul...

  • jack, marţi, 15.01.2008 13:26
    fiat

    care motor e mai bun 1.9 jtd de 116 cai sau 1.9 multijet de 120 cai?

  • axa cu came, marţi, 18.03.2008 10:11

    Mi se pare cea mai desteapta chestie. In loc de lucruri complicate (Vanos, Vtec,VarioCam ), practic ai posibilitatea sa variezi cum vrei diagrama de distributie a motorului. Nu vor mai fi probleme de genul "masina trage bine doar de pe la 4000 la 5000 de ture, in rest e mort motorul". Ca sa nu mai zic de pierderile de putere datorate sistemului de actionare a supapelor. Cine stie ce e aia axa cu came si cum functioneaza intelege la ce ma refer.