Fiat revolutioneaza motoarele mici: 0.9 litri, doi cilindri, 105 CP

Publicat joi, 18.02.2010 10:31 de Mircea Meșter

Fiat incearca sa revolutioneze motoarele modelelor de oras oferind singura unitate cu doi cilindri din Europa. Motorul de 0.9 litri va dezvolta 65, 85 sau 105 CP.

Fiat va lansa la Geneva un motor care va revolutiona unitatile pe benzina de cilindree redusa. Este vorba de o unitate cu doi cilindri de 900 cc denumita in mod oficial TwinAir. Noul motor va debuta pe Fiat 500 in aceasta vara in versiunea turbo de 85 de cai putere, urmand ca ulterior sa apara alte doua variante de putere, 65 CP aspirat normal si 105 CP turbo.

In momentul lansarii noului TwinAir de 0.9 litri, Fiat va deveni singurul producator european care va avea in oferta un motor cu doi cilindri. La nivel global, doar Tata Nano dispune de un astfel de motor, acesta dezvoltand insa 33 de cai putere dintr-o cilindree de 623 cc.

Unitatea TwinAir a celor de la Fiat dispune de tehnologia de data recenta MultiAir dezvoltata de italieni pe motoare de cilindree ridicata. la capitolul capacitatea cilindrica, noua unitate a casei de productie din Torino va deveni cel mai mic motor pe benzina disponibil in Europa, locul intai la diesel-uri fiind detinut de motor de 799 cc disponibil pe Smart Fortwo (45 CP).

Fiat are mari sanse sa ramana pentru o perioada singurul producator care ofera un astfel de motor, dupa ce Volkswagen a renuntat la ideea de a dezvolta o unitate apropiata ca profil pe viitorul model de oras Up. Pana la urma, Volkswagen a decis sa continue cu motoarele diesel si pe benzina cu trei cilindri, germanii facand parte dintr-un grup de producatori care au in oferta astfel de motoare: Chevrolet, Citroen, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Subaru, Suzuki si Toyota.

Desi italienii nu au publica pana in acest moment cifrele exacte ale consumului si emisiilor noului motor, primele informatii disponibile arata ca unitatea de 0.9 litri va emita sub 100 de grame CO2/km, aceasta devenind varful de lance in incercarea Fiat de a ramane liderul european in ceea ce priveste media emisiilor gamei. In prima jumatate a anului 2009, media emisiilor modelelor Fiat atingea 129 de grame CO2/km, valoare care a plasat italienii in fata celor de la Toyota, cu emisii de 132.9 grame CO2/km.

Pe langa aparitia sa in oferta lui Fiat 500, noul motor va aparea in viitor - in toate cele trei versiuni de putere (65, 85 si 105 CP) pe viitoarea generatie Panda si pe noul Lancia Ypsilon, ambele fiind programate sa apara pe piata in 2011. Noul motor va fi produs la fabrica FPT (Fiat Powertrain Tehnologies) din Bielsko Biala, Polonia.

Fiat nu se afla la prima incercare de a dezvolta un motor de cilindree redusa cu doi cilindri. Prima astfel de unitate a debutat in 1936, pe Topolino (569 cc, 13 CP). A urmat un motor de doar 479 de centimetri cubi care dezvolta tot 13 CP si care a fost montat sub capota ptrimei generatii Fiat 500 (1957). In sfarsit, Fiat a oferit intre 1991 si 1996 pe Cinquecento un motor cu doi cilindri de 704 cc care dezvolta 31 de cai putere.

via | Fiat

 

 

  • castravetele., joi, 18.02.2010 11:04
    ADEVAR

    va place sau nu acesta este VIITORUL iar fiat demonstreaza inca o data ca in ciuda tuturor criticilor .... neinformati posesori de biemweu diesel , ca este un avangardist producator de motoare

  • alexthebuldog, joi, 18.02.2010 11:11
    ficat

    exact ce spuneam eu mai demult,o sa ajungem sa avem motoare de 0.5 si 200cp,yeaccc

  • Sak, joi, 18.02.2010 11:29
    motor

    Da cuplu...?

  • ion, joi, 18.02.2010 11:39

    O sa ajunga trecem iar la Trabant....

  • Adi, joi, 18.02.2010 11:44

    Dar arhitectura? Linie, boxer sau V2? Pentru o masina de oras este un motor absolut excelent: putere mare, cuplu suficient datorita turbo, taxe mici, consum mic la relanti la semafor. Un asemenea motor are toate sansele sa scoata un consum real de circa 7% intrun trafic ca cel din Bucuresti, oferind si performante foarte bune.

  • Turbo, joi, 18.02.2010 11:48
    Motor

    HeHeHe, cred ca turbina e mai mare decat motorul! Oricum, respect pentru FIAT ca investeste in cercetare.

  • gtrazvan, joi, 18.02.2010 12:06
    @Castravetele

    Trebuia sa comenteze un Bizon. Ai ajuns sa compari Fiat cu BMW :)))

  • sandman, joi, 18.02.2010 12:06
    fiat

    Felicitari fiat pentru aceste motoare. Asta e viitorul.

  • unckle, joi, 18.02.2010 12:33

    asta-i doar o parte a viitorului :) cealalta parte sunt motoarele electrice alimentate de reactii ale hidrogenului :) , dar pana acolo motorasele astea sunt cea mai buna optiune pe care o avem de a face o schimbare in ceea ce priveste cantitatea de gaze pe care o scoatem pe teava. Nu mai vorbesc de schimbarea in buget prin trecerea de la un motor de papa 10-12 la unu de papa 7-9 ( ... motoarele diesel sunt alta discutie ). Dupa parerea mea de fan al motoarelor pe benzina viitorul apropiat trebuie sa reprezinte o trecere la motoare turbo cu injectie directa, acestea aducand o serie de beneficii de necontestat :)

  • schumi, joi, 18.02.2010 13:20
    @gtrazvan

    Vezi ca Ferrari face parte tot din grupul FIAT. Tehnologia de injectie directa folosita acum de Ferrari pe motoarele sale e patentata tot de FIAT. Deci FIAT nu inseamna numai masinile alea mici pe care le vezi tu pe strazi. PS. Am auzit ca echipa de f1 BMW sauber foloseste motoare Ferrari anul asta :D.

  • tocean78, joi, 18.02.2010 13:26
    @schumi

    Bine punctat.

  • denon, joi, 18.02.2010 13:27
    @alexthebuldog

    nu stiu de ce agiti atata motorul asta va fi pus pe masini mici si foarte mici nu pe masini de categorie C,D sau alte categorii mai mari.crede-ma ca o masina care transporta tot timpul pizza prin orash nu are nevoie de motor mai mare

  • gtrazvan, joi, 18.02.2010 13:46
    @schumi

    Ferrari este doar fiananciar in divizia Fiat, altfel este o divizie complet separata, independenta, nu le amesteca ca nu au legatura. Oricum motorul este o reusita, nu contest, doar comentam afirmatia si comparatia stupida cu BMW a lui castravete.

  • BOGDAN, joi, 18.02.2010 14:00
    dar pe ce model ? de peste 10 mii E !!

    Este ok initiativa, motorul, dar.. dupa parerea mea un motor asa mic si economic va fi pe placul si teoretic pe bugetul redus. Daca vine motorul pe o masina de peste 10.000 E deja gata cu economia.Sa fie cu adevarat economic nu doar cu numele, sa fie pus pe o masina gen fiat albea la 6-7 mii sau chiar o "albea mai mica" 4-5 mii gen matiz.Dar daca au clienti la preturile astea de ce sa faca ceva mai ieftin nu? corect.Cand o sa le ajunga cutitul la os va mesteca si o astfel de varianta cu siguranta.

  • schumi, joi, 18.02.2010 14:24
    @gtrazvan

    Ok. Toate brandurile de top trebuie respectate; nu de alta, dar ei sunt furnizorii nostrii de jucarii pe 4 roti :D.

  • ironR, joi, 18.02.2010 15:06
    marfa!

    @BOGDAN - Total de acord cu tine, inca nu au conceptia de a face ceva pt oras, orice fac, oricat se chinuie tot la 10,000 E se ajunge / bucata! degeaba!!! Pacat ca nu vine si la noi un soi de tata nano, am mai zis si o zic: poate fac si astia de la dacia o aschimodie de masina pt oras! Bun motorul, sincer tare imi e ca acest motor va ajunge la urechea celor de la skoda si in loc de motorul de 1.2 si 105 CP care se gaseste acum pe Crossover-ul YETI, vor pune acest micut de 900cc. Oricum, foarte tare motorul!!!

  • styopka, joi, 18.02.2010 16:11
    fiat group

    probabil ca italienii vor educa si amercanii sa umble cu motoare mai mici ;)

  • andrei, joi, 18.02.2010 17:10
    andrei

    cu siguranta va fi pus si pe modele de 6-7000 , gen fiat panda

  • tzenu_bmw, joi, 18.02.2010 17:44
    ceva imi spune ca va reinvia seincento

    nu de alta da cum fiat este lider in masinutze de oras cred ca ar fi bine sa mai scoata o noua generatie de SEINCENTO care sa vandut in draci in italia si nu numai........... un seincento cu motorasu asta ar fi belea in oras...........

  • thenuts, joi, 18.02.2010 17:56
    ..

    Sper sa nu puna motorul asta si pe masini mari.

  • schumi, joi, 18.02.2010 21:56
    @tzenu_bmw

    Nu stiu despre Seicento dar Topolino va reinvia cu siguranta ;-).

  • @sak, joi, 18.02.2010 22:57

    cred ca o sa aiba in jur de 2 Nm intre 10 si 20 de rotatii pe minut, din 25 :)

  • florin, vineri, 19.02.2010 00:12
    bravo

    Oricum ma asteptam la noutati de la FIAT,nu trebuie sa ne suparam ,trebuie sa recunoastem , italienii de la fiat au inventat noua generatie de motoare,HDI,JTD CDI CDTI etc.pe care o gasim astazi pe bmw-uri.mertane si alte limuzine ,care nici nu gandim ca au ceva fiat in ele.......eu personal regret ca am schimbat lancia 159 cu ''super masina passat"

  • ztele, vineri, 19.02.2010 01:12
    :)

    @florin: Lancia sau 159? hotaraste-te:)

  • gtrazvan, vineri, 19.02.2010 10:48

    se vede ca nu minte :)))

  • florin, vineri, 19.02.2010 11:02
    ztele

    ai dreptate ,alfa ,dar la 12 noaptea .........oricum nu asta era important.....si nici nu vroiam sa irit pe cineva

  • Turbo, joi, 25.02.2010 14:05
    Uite-l cat e de finutz

    Si pozele aici: http://jalopnik.com/5479156/fiats-itty+bitty-two+cylinder-twin+air-engine-first-look/gallery/