Ford C-Max Solar Energi Concept promite alimentarea bateriilor mașinii prin panourile solare de pe plafon

Publicat joi, 02.01.2014 15:55 de Mircea Meșter

Zonele în care infrastructura de încărcare a mașinilor electrice nu este foarte dezvoltată ar putea apela la o soluție alternativă pentru încărcarea bateriilor mașinilor electrice și hibride: panourile solare de pe plafon dezvoltate de Ford și Georgia Institute of Technology pe conceptul C-Max Solar Energi.

Până la rezolvarea problemelor care țin de autonomia mașinilor electrice, principala durere de cap a clienților acestui tip de automobile, Ford se orientează spre soluții alternative pentru asigurarea energiei de care au nevoie motoarele electrice pentru a funcționa. Iar la CES Las Vegas, eveniment

dedicat iubitorilor de tehnologie și care își va deschide porțile în 6 ianuarie, Ford aduce conceptul C-Max Solar Energi, care vine cu o soluție interesantă în ceea ce privește captarea energiei solare cu ajutorul unor panouri dispuse pe plafonul mașinii.

Pentru că exista un impediment tehnic în ceea ce privește soluția panourilor solare - timpul de care au nevoie acestea pentru a absorbi energia necesară umplerii bateriilor cu ajutorul cărora funcționează motorul, inginerii Ford au bătut la ușile cercetătorilor de la SunPower și de la Georgia Institute of Technology, care au venit cu o rezolvare interesantă. Este vorba de o suprafață vitrată așezată deasupra panourilor care funcționează precum o lupă, amplificând astfel razele soarelui. Ford afirmă că o zi în care mașina stă sub razele soarelui este echivalentă cu patru ore de încărcare normală prin priză (8 kW). Totuși, americanii afirmă că testele preliminarii au arătat că alimentarea cu energie solară poate asigura până la 75% din necesarul total al unui șofer normal, lucru care ar ajuta în zonele în care prizele electrice nu există sau electricitatea este foate scumpă. Evident, în întâmpinarea zilelor în care soarele se lasă așteptat, mașina este prevăzută și cu o mufă clasică de alimentare cu energie electrică.

Există și alte câteva cifre interesante. Pentru că sistemul de propulsie de sub capota lui C-Max Solar Energi Concept este unul hibrid, autonomia totală anunțată de Ford pentru conceptul său este de 1000 de kilometri, aceeași cu cea afișată de versiunea C-Max Energi "de serie", deja disponibilă în SUA și prevăzută cu plafon clasic, din panouri metalice. În plus, cel de la volan are și posibilitatea rulării timp de 30 de kilometri în mod full-electric. 

După prezentarea oficială de a CES Las Vegas, noul sistem de alimentare a bateriilor va fi testat în viața reală de Ford și Georgia Institute of Technology, rezultatul încercărilor urmând să dovedească dacă soluția este fezabilă pe modelele de serie.

via Ford

  • zarnesteanu, joi, 02.01.2014 17:01

    Foarte buna ideea. Si simpla. Trebuia implementata de multa vreme, dar se pare ca abia acum hibridele au atras cu adevarat atentia producatorilor. In jurul anului 2000, nu-mi amintesc exact, Audi A8 avea panoul solar integrat in trapa si era folosit exclusiv pentru alimentarea circuitului de aer conditionat pentru a mentine temperatura jos in zilele cu canicula.

  • Moje, joi, 02.01.2014 17:23

    Un lucru bun,bravo.

  • Ivanoff, joi, 02.01.2014 18:41

    @zarnesteanu Eu cred ca te-ai intalnit cand erai mic cu "Men in black" si clar ti-au tras un blitz... Acel A8 se cheama Toyota Prius iar varianta de echipare SOL+ are in standard celule fotovoltaice pe plafon, dar dc tie iti suna mai bine Audi, asa sa fie atunci! :)

  • Radu, joi, 02.01.2014 19:01

    Lasi la soare masina sa ne incarce bateriile si peste cativa ani o revopsesti ca se coace vopseaua.

  • LauCalin, joi, 02.01.2014 21:35

    Ivanoff, as mai adauga la ce ai spus tu si Lancia Thesis care avea ceva asemanator acum 10 ani. Ideea celor de la Ford nu este rea,doar ca este vorba de un principiu de obtinere de energie electrica pe care nu l-au avut/dezvoltat cei de la Ford de la 0. Deci meritele le poate avea Ford doar pe jumatate. Cel putin asta e parerea mea. Va urez tuturor la multi ani, un an cat mai bun si conduceti cu grija! :)

  • zarnesteanu, joi, 02.01.2014 22:05

    @ivanuov, mafia, etc Boala continua ... nimic nou de Anul Nou.

  • @Ivanoff, joi, 02.01.2014 22:44

    Da ma, la fel si cu primele hibride, tot toyota le-a produs in 1997, doar ca Audi le avea inca din 1991, nu le-a facut in serie pt ca nu i-a interesat atunci, dar in rest ai dreptate, toyota a inventat totul, doar ca inca nu stim.

  • vianu, joi, 02.01.2014 23:06

    cata "pasiune" tehnologia hibridelor NU A FOST INVENTATA de Audi. Poate ca fanii au orgasm stiind ca in 1991 audi a facut un prototip. De parca asta are importanta. Important este ca o companie a avut curajul sa iasa pe piata oferind hibridul in serie pe cand pe alta "nu o interesa". De cand "nu ma intereseaza" e un punct forte al unei companii? In fine nici panourile solare pe acoperis nu sunt o noutate, din nefericire domnu' Zarnesteanu, @ivanoff are dreptate, tot japii (manca-i-ar gaia de nesimitit) au fost primii care au oferit (in serie) acest gadget. Ce nu inteleg....de cand realitatea deranjeaza? si era sa uit C-Max Solar Energi Concept...este un concept. Din nefericire. Acum, cine stie, poate ca cei de la Georgia Institute of Technology au optimizat celulele solare si randamentul acestora. Concurenta e buna, orbul gainii nu. Si un supliment pe aceeasi tema: http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/hybrid-technology/hybrid-cars-utilize-solar-power1.htm

  • unckle, joi, 02.01.2014 23:49

    @ivanoff - A8 chiar avea acele celule, si foloseau la functionarea ventilatoarelor, nu si a compresorului. Se mentinea o temperatura cat de cat acceptabila ... nu 60 de grade ca intr-o masina neaerisita dar nici 14 grade. @subiect : Cam toate studiile de specialitate spun ca soarele arunca pe pamant o cantitate de energie maricica, plecand de la cateva zeci de W/mp in zonele dinspre poli si ajungand la 300W/mp spre ecuator. Aceste valori sunt maxime in zile fara nori, fara incarcatura atmosferica, etc. Panourile fotovoltaice "clasice" le gasim pe net - avem dimensiuni si puteri date de producator. Puterea maxima este data in conditiile masi sus mentionate, avand un soare care da o cantitate de 300W/mp, este (pe primu site care sare in goangle searci) , de 150W/mp ... pe internet in romania se promite o eficienta de 50% de la cea maicomuna tehnologie fotovoltaica - similar cu ceea ce s-a obtinut, pana la ora acestiu comentariu, in cele mai sofisticate laboratoare care isi si fac publice cercetarile. Sa zicem ca il credem si pe Dl Ford .. sa zicem ca are 50% eficienta a celulelor fotovoltaice. Avem un plafon de masina - BMax are .. 1,3m x 2m de panou .. o aproximare dupa dimensiunea masinii, la marele "ochi". Deci avem 2,6mp care scot 50% din cei 300W/mp, respectiv o putere a panourilor de 390W. O "zi" cu soare are ... 10ore de soare (nu are, dar sa zicem ca are). Luand 10h de soare si inmultindu-le cu 390W obtinem o cantitate de energie produsa de panouri de 3,9kW -- surprinzator, dar seamana cu ceea ce spune marketingul .. macar pe jumatate :) Rezumand cele de mai sus: Avem o masina, cu un plafon de 2-2,5mp, care are pe el celule fotovoltaice si marketingul spune ca scoate 8kWh intr-o zi de stat la bronzat. end nau ză saiăns bici! 1. Eficienta a celulelor fotovoltaice disponibile comercial nu depaseste 30% 2. Insorirea maxima este de 300W/mp ... dar pe parcursul zilei factorul de eficienta a celulei reduce asta la 100W 3. Daca avem masina la soare in sahara se intampla cei 100W .. daca este in florida avem doar 50W .. iar la bucuresti probabil ne putem baza pe mai putin. 4. Toate adunate si inmultite corespunzator ne spun ca acei 2-3mp de panouri fotovoltaice, cu tot cu sticla lor care concentreaza lumina, nu au cum sa produca mai mult de maxim 3kWh in sahara .. sau cam 1kWh in conditiile tarilor civilizate aflate in emisfera nordica. .. evident sunt io carcotas si nu cred orbeste in cretinitatile astora...

  • 911, vineri, 03.01.2014 00:09

    @unckle Unchiule,tehnologia evolueaza,sunt sigur ca cei de la Ford folosesc celule fotovoltaice mai eficiente decat cele de care vorbesti tu. Teoria ta este egala cu zero! Si in articol este vorba despre c-max,nu b-max cum zici tu.

  • mm, vineri, 03.01.2014 08:55

    si la 100% eficienta nu dau suficienta energie pentru propulsie, dar pentru climatizare cred ca-i ok, treaba e s-o faca ieftin, pe de alta parte asa devenim din ce in ce mai molai.

  • vianu, vineri, 03.01.2014 09:10

    @unckle....documentat comentariu dar usor pesimist(?) dar valorile de 300w/m2 nu imi ies de nici o culoare. Calculul tau e usor prea simplist pentru a deveni referinta. Lucrurile sunt ceva mai complicate... pune si linkul de care vorbeai, nimeni nu s-ar supara

  • zarnesteanu, vineri, 03.01.2014 15:43

    @vianu (gelu), De multe ori ma gandesc ca esti varianta lu' @mafia cand nu e beat / drogat / in delir, etc. Baiatu', eu n-am facut nici cea mai mica referire la japonezi. Te-ai apucat cu @ivanuov, sa bateti campii despre ce? Am zis ceva de genul "Audi primul ... "? Poate ar fi bine sa si intelegi textul inainte sa scoti porumbei pe gura. @unkle, n-am stiut ca actiona doar ventilatoarele, si nu aerul conditionat. Asa are sens. Oricum, foarte interesant.

  • Marian, vineri, 03.01.2014 16:22

    Am vazut si eu un Fiat Tipo de prin 90 care avea trapa si o mic ventilator care pornea cand era trapa deschisa si suficienta lumina sa ii produca ceva current electric.

  • unckle, vineri, 03.01.2014 19:18

    @911 - prietene, tu chiar nu stii despre ce vorbesti ... ia de documenteaza-te si apoi vorbim. @vianu - deloc pesimist, pur si simplu atat produce in zilele noastre un panou fotovoltaic :) Cei 300W/mp ies destul de simplu de pe wikipedia, iar randamentele panourilor sunt, la ora asta, apropiate de 50% (in laborator). @zarnasteanu - pai cum ar putea un panou cat doua foi A4 sa furnizeze energie pentru un aparat de aer? ... daca s-ar fi putut asta in 2000, probabil si fordul asta incarca 75% din nevoile soferului mediu de la soare..