Hyundai reinventează motorul cu patru cilindri: patent pentru un motor cu cilindri de capacități diferite

Publicat marţi, 28.03.2017 15:29 de Mircea Meşter

Un patent Hyundai aprobat de Oficiul European de Invenții și Mărci dezvăluie o soluție tehnică interesantă dezvoltată de inginerii Hyundai: motorul care oferă patru cilindri de capacități diferite.

Cea mai avansată tehnologie pe care constructorii auto o dezvoltă astăzi la nivelul cilindreei variabile a motoarelor se referă la capacitatea acestora de a dezactiva unul sau mai mulți cilindri atunci când nu e nevoie de putere mare, de exemplu în condiții de croazieră pe autostradă, pentru ca cifrele de consum să scadă.

Această soluție a fost utilizată în ultimii ani de mai mulți constructori. De exemplu, Grupul Volkswagen a lansat-o pe motoarele turbo pe benzină de pe modelele Audi și a extins-o nivelul tuturor mărcilor din grup, iar Ford a anunțat recent, la Salonul de la Geneva din martie 2017, că noul Fiesta ST va beneficia de aportul acestei tehnologii.

Sud-coreenii de la Hyundai duc însă mai departe conceptul cilindreei variabile a motorului. Într-un patent înaintat spre aprobare Oficiului European de Invenții și Mărci, constructorul asiatic propune o soluție atipică: un motor cu patru cilindri grupați pe capacități cilindrice diferite.

Diferențele vor fi subliniate pe grupuri: doi cilindri ar avea o anumită cilindree, în timp ce ceilalți doi vor avea altă capacitate cilindrică. Nu este foarte clar pentru ce fel de motoare va fi dezvoltată tehnologia, însă un simplu exercițiu de imaginație ne poate arăta, de exemplu, un motor de 1.6 litri care oferă doi cilindri de 0.45 litri și doi de 0.35 litri.

Schiță oficială preluată din documentația Hyundai. Cererea de patent poate fi analizată pe larg aici (în limba germană)

Conform inginerilor Hyundai, soluția vine după ce analizele lor au arătat că un motor cu cilindri de aceeași capacitate consumă multă energie cinetică pentru a rămâne stabil în anumite momente ale funcționării, cum este ralantiul. 

În planul tehnic al celor de la Hyundai, cele două bancuri de cilindri de capacitate diferită vor fi coordonate de o unitate de comandă care va putea să adapteze funcționarea acestora în cel puțin trei moduri de rulare, alese de șofer. În plus, în schemă va fi introdus și un motor electric al cărui rol este de a echilibra dezvoltarea cuplului între cilindrii diferiți pentru a elimina zgomotele și vibrațiile pe care le generează o astfel de soluție tehnică.

  • unu, marţi, 28.03.2017 16:08

    Interesting ...

  • someone, marţi, 28.03.2017 17:21

    complicat, parerea mea....mai interesant mi se pare motorul in 5 timpi

  • Seat, marţi, 28.03.2017 21:06

    dacia avea asa. :)) si chiar iti crestea cilindreea, ti se usura masina, ca vinul vechi..ne vrem patentul inapoi!

  • bolovan, miercuri, 29.03.2017 08:10

    Bun...dar problema relati-ului este rezolvata cu S&S. Alt avantaj? Altfel imi pare o solutie extrem de scumpa...complicata si costisitoare. Mai simplu era un motor atkinson...cu cama de admisie mai lunga si raport de compresie mai mare (14-15:1)

  • rotila, miercuri, 29.03.2017 08:37

    nu e clar. in desen apare un singur bloc cu patru cilindri. in text se vorbeste de doua blocuri cu cate doi cilindri. oare doua motoare cu doi cilindrii ,dintre care unul la sarcini partiale intra in relas?

  • lulu, miercuri, 29.03.2017 19:26

    Wartburgul ultima generatie avea ceva asemanator dar cilindrii aveau volumul crescator si la segmentare mutai segmentii de la pistonul cilindrului mare la la pistonul cilindrul mai mic si punei segmenti noi doar la cilindrul mare