Lege fără acte: noua acciză pentru automobilele de lux bagă în ceaţă clienţii şi mărcile auto
Acciza pentru automobilele cu motoare mai mari de 3.0 litri a generat un nor de neclaritate asupra pieţei auto. Deşi a intrat în vigoare în prima zi a lunii septembrie, nimeni nu ştie exact cum se aplică practic.
Odată cu reducerea TVA-ului la 9% pentru produsele de pâine, Guvernul României a introdus o acciză pentru bunurile de lux. O asemenea acciză nu este nouă pentru România, dar forma sa este diferită de cea folosită în trecut şi are o cuprindere mult mai largă. Din păcate, textul legii prezintă o neclaritate în ceea ce priveşte autoturismele, fiind neclar modul în care se aplică noua acciză.
MOTOR DE 3.2 LITRI: TAXĂ DE 3200 SAU DE 200 DE EURO?
Din acel moment, confuzia s-a instalat uşor în rândul importatorilor, a clienţilor şi chiar a funcţionarilor ANAF. Reprezentanţii instituţiei, contactaţi telefonic de Automarket, nu au putut să ne furnizeze un răspuns clar în privinţa modului în care se aplică noua acciză.
Dilema vizează formularea modalităţii de calcul a noii accize, în centrul atenţiei afându-se automobilele cu cilindreea mai mare de 3.000 de centimetri cubi. Problema: nu este clar dacă statul va taxa un euro per cmc fiecare centimetru cub care depăşeşte pragul de 3.000 sau dacă va taxa toţi centimetrii cubi ai motorului. Unele voci susţineau că ar fi fost vorba de taxarea a tot ce depăşeşte pragul de referinţă, anume 3.000 centimetri cubi, ceea ce ar fi însemnat că acciza de lux pentru un motor de 3.001 centimetri cubi ar fi fost de un euro.
Între timp, JATO Dynamics ne dă informaţii interesante despre modalitatea de aplicare a noului bir. Un colaborator al companiei de cercetare auto susţine că noua acciză se aplică într-un mod diferit, respectiv un automobil cu motorul de 3.000 centimetri cubi va fi accizat cu 3.000 de euro. "Cei de la ANAF mi-au confirmat că, pentru un motor de 3.597 cmc, acciza auto care trebuie platită este de 3.597 euro. Pentru un motor cu 3.000 cmc, acciza auto este de 3.000 euro", ne-a transmis Maria Petrusca, Research Coordinator la JATO Dynamics.
CE SPUN IMPORTATORII
Am contactat telefonic mai mulţi specialişti în relaţii publice ai mărcilor care activează în România şi comercializează autoturisme cu motoare a căror cilindree depăşeşte pragul de 3.000 centimetri cubi. Răspunsurile reprezentanţilor PR ai mărcilor Porsche, Maserati, Infiniti şi BMW au rezonat asupra unui aspect: "Aşteptăm o comunicare oficială din partea statului, datele publicate până acum nefiind suficient de clare".
Ca de fiecare dată, reprezentanţii statului nu au furnizat clarificări suficiente şi au îngreunat procesul de comunicare, reuşind să pună o nouă piedică pieţei auto din România, chit că vorbim despre nişa premium, unde aproape toate modelele vizate de respectiva acciză costă peste 50.000 de euro.
UPDATE 27.09.2013
Reprezentanţii Maserati ne-au furnizat informaţii suplimentarea în privinţa noii accize. Potrivit departamentului financiar al importatorului mărcii italiene în România, noua acciză se va calcula în forma anunţată în anexa 2 a legii, respectiv un euro pentru fiecare centimetru cub în cazul motoarelor care trec de 3.000 centimetri cubi. Vestea proastă este că această acciză se va supune plăţii TVA, deci pentru un motor de 3.500 centimetri cubi, acciza va fi de 3.500 euro plus TVA. Înmatricularea automobilului va fi imposibilă fără dovada plăţii respectivei accize, completează reprezentanţii mărcii.
Nici până acum, reprezentanţii statului nu au furnizat informaţii concrete în privinţa noii accize. Încă nu este clar cine încasează banii, de unde va fi eliberat actul care atestă plata accizei şi nici cum ar trebui să arate acesta.
Si in cazul unei masini din '95 sa zicem care are motor mai mare de 3000cmc s costa in jur de 1500 euro ... Tot nisa premium este ?