Lege fără acte: noua acciză pentru automobilele de lux bagă în ceaţă clienţii şi mărcile auto

Publicat miercuri, 25.09.2013 14:53 de Sebastian Toma

Acciza pentru automobilele cu motoare mai mari de 3.0 litri a generat un nor de neclaritate asupra pieţei auto. Deşi a intrat în vigoare în prima zi a lunii septembrie, nimeni nu ştie exact cum se aplică practic.

Odată cu reducerea TVA-ului la 9% pentru produsele de pâine, Guvernul României a introdus o acciză pentru bunurile de lux. O asemenea acciză nu este nouă pentru România, dar forma sa este diferită de cea folosită în trecut şi are o cuprindere mult mai largă. Din păcate, textul legii prezintă o neclaritate în ceea ce priveşte autoturismele, fiind neclar modul în care se aplică noua acciză.

Mai precis, acciza vizează automobilele care au o motorizare cu o capacitate cilindrică mai mare sau egală cu 3.000 centimetri cubi. Acciza pentru acestea este de un euro pentru fiecare centimetru cub, explică a doua anexă a proiectului publicat în Monitorul Oficial.

MOTOR DE 3.2 LITRI: TAXĂ DE 3200 SAU DE 200 DE EURO?

Din acel moment, confuzia s-a instalat uşor în rândul importatorilor, a clienţilor şi chiar a funcţionarilor ANAF. Reprezentanţii instituţiei, contactaţi telefonic de Automarket, nu au putut să ne furnizeze un răspuns clar în privinţa modului în care se aplică noua acciză.

Dilema vizează formularea modalităţii de calcul a noii accize, în centrul atenţiei afându-se automobilele cu cilindreea mai mare de 3.000 de centimetri cubi. Problema: nu este clar dacă statul va taxa un euro per cmc fiecare centimetru cub care depăşeşte pragul de 3.000 sau dacă va taxa toţi centimetrii cubi ai motorului. Unele voci susţineau că ar fi fost vorba de taxarea a tot ce depăşeşte pragul de referinţă, anume 3.000 centimetri cubi, ceea ce ar fi însemnat că acciza de lux pentru un motor de 3.001 centimetri cubi ar fi fost de un euro.

Între timp, JATO Dynamics ne dă informaţii interesante despre modalitatea de aplicare a noului bir. Un colaborator al companiei de cercetare auto susţine că noua acciză se aplică într-un mod diferit, respectiv un automobil cu motorul de 3.000 centimetri cubi va fi accizat cu 3.000 de euro. "Cei de la ANAF mi-au confirmat că, pentru un motor de 3.597 cmc, acciza auto care trebuie platită este de 3.597 euro. Pentru un motor cu 3.000 cmc, acciza auto este de 3.000 euro", ne-a transmis Maria Petrusca, Research Coordinator la JATO Dynamics.

CE SPUN IMPORTATORII

Am contactat telefonic mai mulţi specialişti în relaţii publice ai mărcilor care activează în România şi comercializează autoturisme cu motoare a căror cilindree depăşeşte pragul de 3.000 centimetri cubi. Răspunsurile reprezentanţilor PR ai mărcilor Porsche, Maserati, Infiniti şi BMW au rezonat asupra unui aspect: "Aşteptăm o comunicare oficială din partea statului, datele publicate până acum nefiind suficient de clare".

Ca de fiecare dată, reprezentanţii statului nu au furnizat clarificări suficiente şi au îngreunat procesul de comunicare, reuşind să pună o nouă piedică pieţei auto din România, chit că vorbim despre nişa premium, unde aproape toate modelele vizate de respectiva acciză costă peste 50.000 de euro.

UPDATE 27.09.2013

Reprezentanţii Maserati ne-au furnizat informaţii suplimentarea în privinţa noii accize. Potrivit departamentului financiar al importatorului mărcii italiene în România, noua acciză se va calcula în forma anunţată în anexa 2 a legii, respectiv un euro pentru fiecare centimetru cub în cazul motoarelor care trec de 3.000 centimetri cubi. Vestea proastă este că această acciză se va supune plăţii TVA, deci pentru un motor de 3.500 centimetri cubi, acciza va fi de 3.500 euro plus TVA. Înmatricularea automobilului va fi imposibilă fără dovada plăţii respectivei accize, completează reprezentanţii mărcii.

Nici până acum, reprezentanţii statului nu au furnizat informaţii concrete în privinţa noii accize. Încă nu este clar cine încasează banii, de unde va fi eliberat actul care atestă plata accizei şi nici cum ar trebui să arate acesta.

  • ratiu.andrei, miercuri, 25.09.2013 16:46

    Si in cazul unei masini din '95 sa zicem care are motor mai mare de 3000cmc s costa in jur de 1500 euro ... Tot nisa premium este ?

  • Dacia Plant, miercuri, 25.09.2013 17:54

    V-am spus ca va fi 3200 la un motor de 3200 si nu 200euro cum ati crezut, dar toti ati dat negative :)))) Cine rade la urma, rade mai bine. @ratiu.andrei: Nu te pune nimeni sa iti cumperi o masina cu motor de 3000 din 95. Poti la fel de bine sa iei un Corsa B 1.0benzina cu 54cp, 3cilindrii si intretinere foarte ieftina.

  • Scorpionul.negru, miercuri, 25.09.2013 23:00

    Am gasit un calculator auto cred ca este corect 98% pe si la peste 3000 (3,2 de ex) mi-a dat 4640 lei. @ratiu.andrei In general motoarele mari se pun pe masini premium. Sigur ca este nisa premium daca apartine unei marci premium. Daca iti cumperi un BMW M5 din 95 de 3.8 litri (cam atata are) platesti 5510 lei impozit anual. E masina premium si ea chiar daca e veche. E drept ca nu se compara cu nol M5 la mai nimic pt. ca a evoulat. Dar la vremea ei era premium si acum a ramas la fel numai ca a evoluat modelul. E valabil si la altele. ps. Cel mai mult ar fi la un R R Phantom/Ghost la 6.75 litri unde vine 9800 lei impozit anual. Sau monstrii americani de 8 litri unde impozitul se duce mai sus de 11000 de lei. Fudulia se plateste ! Se pot cumpara masini premium si pana in 3000 centimetri cubi. Cine vrea mai mult sa plateasca ! Stiu ca STATUL ROMAN nu merita dar in tarile dezvoltatea cine are motoare mari, case cu suprafete mari plateste impozite mai mari. E normal.. @AM gasiti acolo calculator si pt. taxa auto si impozit si mai multe.

  • inexorabil, joi, 26.09.2013 01:30

    @Scorpionul-negru, dar prostia pura nu se plateste?...Care o fi geniul ala pustiu din aparatul de stat care isi inchipuie ca masina de lux trebuie musai sa aiba cilindree mare?!?! Adica sa ne oblige pe toti sa ne luam fasnete cu motorase, numai ca sa ne impiedice sa devenim niste "burghezi nesimtiti". Mda... Dar coloanele lor oficiale din ce dreaqu' se vor compune, daca nu se admite decat ca legea sa fie "la fel pentru toti" ? Din Passat-uri 1.9 TDI? Sau se va rascula ecologia din ei si isi vor impune singuri downsizing-uri de doi lei si zece bani? Hahahahahaha (scuze, @AndreiRN), de-abia astept sa-i vad cum isi vor plimba fundurile de dimensiuni supramuritoare cu trotinete care "respecta legea" si, desigur, ocrotesc "bugetul de austeritate". Blestemata tara...O sa ne tot ducem crucea fiindca am jubilat cu totii la uciderea unui cuplu casatorit (avand si parti bune, nu doar rele) in Ziua Sfanta a Nasterii Domnului...

  • ZZZ, joi, 26.09.2013 11:17

    Cu chiar daca o sa umplu de manute rosii: 1. Legea este foarte buna - desi este o masura socialista, eu fiind de dreapta, mi se pare o masura normala 2. Intram si noi in rand cu tarile civilizate: mergeti fratilor in afara unde oamenii au bani nu gluma. O sa vedeti avocati si medici care castiga 30.000 euro pe luna care merg cu 530d. La noi, in schimb, cum pune romanul mana pe bani, gata: hop sa-si ia bolid sa arate la lume. 3. In ziua de azi luxul si pasiunile se platesc. O masina de peste 3.000 cmc, ori este premium, ori ceva sport si o iei pentru pasiunea da a conduce. Si da dragilor. in vest hobiurile sunt costisitoare. 4. Gasiti masini de pana la 340cp sub 3000cmc, asa ca nu va mai plangeti de mila. 5. 98% din cei de pe site nu isi permit o asa masina insa comenteaza. Voi stiti ce costuri presupune o masina premium de peste 3000 cmc? @inexorabil - imi pare rau sa-ti spun, dar comentariul tau are o logica extrem de limitata: 1. Spune-mi de ce nu-ti ajung 3000cmc? Ai variante pana la 380cp in plaja asta. Aaa vrei mai mult ca iti permiti, plateste daca vrei sa iesi in evidenta. 2. In coloanele lor oficiale mai toate masinile sunt sub 3.000 cmc. Mi mi se pare absolut normal ca Presedintele si Prim Ministrul tarii sa aiba limuzine de lux. 3. Si mi se pare inadmisibil ca Primi Ministrul si Presedintele tarii sa aiba sub 2000 Euro salariu. E aberant ca un ministru sa aibe sub 1500 Euro. Functiile alea presupun niste responsabilitati. Eu le-as da cate 7-8000 Euro salariu, numai sa stiu ca isi fac treaba si sunt responsabili. Pai voi ati vrea ca cei ce va conduc sa aibe cat mai putin si sa nu va fure deloc. Au mai vrut unii asta, la revolutia bolsevica....

  • Victor Avram, joi, 26.09.2013 11:49

    Sa inteleg ca la aceasta (Lexus RX 450h) taxa auto este 0 E insa taxa de lux e 3500 E. Pe principiul: "Bravo ca salvezi mediul! Te premiem cu reducera taxei auto, dar daca salvezi mediul inseamna ca iti permiti asa ca te penalizam cu o taxa de lux" http://www.automarket.ro/masini-noi/lexus/rx-facelift-35-450h-business-e-cvt-101339/specificatii.html

  • Scorpionul.negru, joi, 26.09.2013 12:09

    @ZZZ Bine punctat ! In tara se fura asa mult pt. ca nimeni nu este motivat la munca din cauza salariilor mici. Nu isi fac treaba iar daca au putere asa cum sunt cei din justitie si guvern fac fel si fel de combinatii si subjuga statul din greu cu contracte supraevaluate si comisioane pe masura, cu mita in justitie ca sa se dea neinceperea unmaririi penale la infractori si multe altele. Oricum mentalitatea din tara este sa ajungi in functii inalte si sa dai tunuri ca mai apoi sa te retragi pe o insula exotica sau la conac prin tara (gen Casuneanu) si sa epatezi cu supercaruri prin Bucuresti la cluburi.

  • inexorabil, joi, 26.09.2013 14:25

    Salut, @ZZZ. Eu sunt pasionat de o motorizare de 3800 cc, mai veche. Nu vreau sa ma dau in stamba, ci doar imi place! Deci de unde patima pro-lux in cazul meu, pacatele mele! Acum insa trebuie sa renunt ca asa vor cei care "merita cu adevarat" luxul, capii statului?! In situatia nou creata, n-as avea de ales decat sa ma orientez catre Opel (sau Saab), ca sa raman tot in areal GM. Frumos, n-am ce spune...

  • ZZZ, joi, 26.09.2013 15:08

    @inexorabil Asa cum am punctat mai sus. Pasiunile se platesc. Variante sunt sigur ca se gasesc. Orice hobby, orice colectie, este costisitoare. Nu noi am inventat treaba asta. In Danemarca oamenii aia nu-si permit sa aiba masinile noastre desi sunt mai bogati. De ce crezi ca masinile de colectie, si in general tot ce are valoare sentimentala, costa foarte mult? Nu esti obligat sa renunti, pentru ca daca este o pasiune, sunt sigur ca vei gasi acei bani. Nu spune nimeni ca nu ai voie. Iar masina aceea, va avea o valoare si mai mare pentru tine, pentru ca in acel moment vei stii ca doar cei pasionati isi mai permit sa plateasca pretul asta. Daca nu-ti convine ca sunt unii care isi permit si nu mertia, e altceva. E discutie lunga aici. Dar repet, hai sa nu cadem in discursuri de tip bolsevic. Succes in a-ti indeplini visul, pentru ca daca iti doresti cu adevarat nu cred ca taxa asta te-ar face sa renunti.

  • Costi, joi, 26.09.2013 16:14

    Inca o taxa de la Ponta.....nimic nou. Daca clientul cumpara un hibrid (nou sau second) nu mai are nici reducere la impozit din aprilie 2013 si mai primeste "ca cadou" o acciza. Super dar..... painea nu s-a ieftinit cu tot TVA-ul de 9% ( ca de asta avem noul bir) iar pe sosele nu este nici o schimbare - la fel de proaste si periculoase pentru condus, si in mod cert nu taxa asta va schimba ceva in bine. Pentru cei care au bani si se dau prin cluburi taxa este pistol cu apa, bani de tigari. Pentru cei care iubesc masinile si strang bani sa cumpere, second hand de cele mai multe ori, masina la care au visat e cocosabil..... Iar in privinta mediului, nu centimetri cubi polueaza, ci caii putere si consumul crescut iar ca argument va dau un exemplu emsie de CO2: Passat 2.0 TDI DSG 4 motion Emisii CO2 g / km147 iar Lexus RX 450 hybrid (3500 cm3) Emisii CO2 g / km145 @ZZZ BMW 530d este 55738 EURO - nu este de lux nu-i asa? e cat Logan-ul, nu-i asa? Sa aveti drumuri libere........de taxe!

  • Adrian, vineri, 27.09.2013 21:35

    Taxa se aplica si la second hand? Daca da, se aplica si la tranzactiile intre pers fizice/juridice romane?

  • emil, vineri, 27.03.2015 11:48

    Tin sa va subliniez un lucru : NU TOTI CARE AU MASINI DE LITRAJ MARE SUNT FITZOSI - micii proletarii fac spume la gura !!! si se dau ecologosti cind strugurii sunt acrii; dar la faptul ca banii ajung in buzunarele imbuibatilor si nu se vede nimic in tzarisoara asta nu va puneti problema...va intereseaza doar sa moara capra vecinului. Judecind din punct de vedere economic este o mare timpenie , (exact ca acciza pe combustibil), masinile de litraj mare ar aduce incasari de zece ori mai mari la taxa pe combustibili decit kk-tul asta de acciza la achizitie sau imozitul nesimtit anual, dar ALESII au doar 4 ani timp la furat, si vor sa intre repede in posesie , viitorul nu ii intereseaza vor sa pape acum. Bulgaria sa traiasca daca noi nu suntem in stare sa facem greve fiscale la adoptarea acestor legi nesimtite.

  • Dan, joi, 20.08.2015 02:36

    Eu zic ca astaia stau cam prost cu logica cand adauga niste taxe, in primul rand numele taxa pe LUX, tinand cont de cm3, fara sa ia in calcul valoarea masinii, nu are cum sa fie lux o masina veche cu motor mare, taxa poate ajunge la 25% sau chiar 50% din valoarea masinii, zicea cineava aici ca pasiunea costa, costa din cauza ca avem niste guvernanti prosti.