Marca DS împlinește 70 de ani: de la celebrul DS 19 la electricul DS No8

Publicat vineri, 24.01.2025 10:29 de Alexandru Monenciu

Francezii de la DS desfac șampania și marchează 70 de ani de activitate în industria auto. Totul a început în octombrie 1955, odată cu lansarea celebrului DS 19.

Chiar și în ziua de azi, Citroen DS este considerată a fi una dintre cele mai frumoase mașini desenate vreodată. Dar, dacă ar fi să facem o călătorie la începuturile companiei, ar trebui să mergem în 1938.

Atunci a fost lansat proiectul VGD, sau Vehicule a Grande Diffusion, de către Pierre Boulanger, pe atunci șeful Citroen. Continuat de succesorul său, Pierre Bercot, acest proiect se concretizează de abia în octombrie 1955.

ÎNCEPUTURILE DS

Mai exact, în data de 6 octombrie 1955, atunci când debutează oficial modelul Citroen DS 19, cu ocazia Salonului Auto de la Paris. Această mașină propunea o configurație cu roți motrice față, o caroserie aerodinamică, o suspensie hidropneumatică, direcție, ambreiaj și frânare hidraulică, dar și un design semnat de sculptorul și pictorul Flaminio Bertoni.

Cu alte cuvinte, era o mașină cum nu se văzuse până atunci. Tocmai de aceea, publicul venit la Grand Palais, din Paris, a rămas uimit la dezvelirea noului DS 19. Se spune că, până la finalul zilei, au fost vândute 12.000 de exemplare, iar până la închiderea Salonului (10 zile mai târziu) au fost înregistrate circa 80.000 de comenzi.

Producția a demarat în 7 octombrie 1955, așadar la doar o zi de la debutul oficial, la fabrica de pe Quai de Javel din Paris. Trei luni mai târziu, DS 19 debutează în motorsport, și nu oriunde, ci chiar în Raliul Monte-Carlo, unde a înregistrat mai multe victorii.

Până la finalul anilor '50, DS 19 primește mai multe variante: ID 19, break, de familie, comerciale și, nu în ultimul rând, DS 19 Prestige. Aceasta din urmă era o variantă cu șofer, gândită pentru cei mai importanți oameni ai vremii.

Avea o nuanță exterioară neagră, exclusivistă, geam retractabil care despărțea compartimentul față de cel din spate, tapițerie gri, banchete față îmbrăcate în piele, iar cele din spate în material textil Jersey. Mai departe, era disponibil cu interfon, radio și chiar telefon.

În iulie 1959, puterea motorului de 1.911 cmc crește de la 75 la 78 CP. Spre finalul anului 1960 este prezentat modelul DS 19 Cabriolet, iar un an mai târziu puterea motorului crește, din nou, la 83 CP, iar viteza maximă la 150 km/h.

Primul facelift vine în 1962, aducând o serie de îmbunătățiri în partea frontală. Aerodinamica a fost și ea revizuită, tocmai de aceea viteza maximă a crescut la 160 km/h.

Doi ani mai târziu debutează modelul DS Pallas, iar, în 1965, este prezentat un motor nou, de 2.175 cmc, care oferea 109 CP și promitea o viteză maximă de 175 km/h.

Facelift-ul din 1967 a introdus farurile adaptive, care veneau în standard pe versiunile Prestige, Pallas și Cabriolet. Finalul anilor '60 a adus alte îmbunătățiri, inclusiv un panou de bord nou, dar și o injecție controlată electronic pentru motor, ceea ce făcut ca puterea să crească la 139 CP, iar viteza maximă să depășească 185 km/h.

DS, LIMUZINĂ PREZIDENȚIALĂ

Tot atunci, mai exact în 1968, DS devine mașina prezidențială a liderului de la Palatul Elysee. Avea o lungime de 6.53 metri, geamuri de separare convexe și înclinate, tapițerie integrală din piele, scaun rabatabil pentru interpreți, geamuri electrice, aer condiționat, interfon și minibar.

Un an mai târziu, la uzina Javel este asamblat exemplarul cu numărul un milion.

În anii '70, modelul DS a devenit mai matur și a oferit o nouă transmisie manuală cu 5 rapoarte, dar și una automată cu 3 trepte. A urmat apoi și un motor de 2.347 cmc, care dezvolta 141 și permitea atingerea unei viteze maximă de aproape 190 km/h.

Ultimul DS produs la uzina Javel, exemplarul cu numărul 1.456.115, a părăsit linia de asamblare în 24 aprilie 1975.

De-a lungul istoriei sale, Citroen DS a apărut într-o serie de filme și a fost considerat un monument de sculptură auto.

DS AUTOMOBILES, MARCĂ DE SINE STĂTĂTOARE

Derulăm pe repede înainte până în 2014, atunci când DS Automobiles devine o marcă de sine stătătoare. Un an mai târziu, francezii intră în Formula E, unde câștigă două titluri la echipe și piloți.

În 2025, DS se află din nou în atenția publicului cu noul No8, un model 100% electric inspirat de conceptul DS Aero Sport Lounge. Noul DS No8 oferă până la 350 de cai putere, un coeficient aerodinamic Cx 0.24, iar autonomia ajunge până la 750 de kilometri, în ciclul mixt WLTP.

via DS Automobiles

  • Dani_Pertea, vineri, 24.01.2025 12:02

    Marca DS nu implinmeste niciun 70 de ani. Marca DS, o gogomanie de lacomie, are gen 15 ani de hotie, unde au vandut citroenuri la suprapret, cu absolut nimic demn de ce a insemnat Citroen DS. In anii 50 citroen DS a revolutionat lumea cu o gramada de lucruri, la pret normal. In prezent DS vinde banalitati la suprapret. DS este nu doar un brand inutil,chiar toxic si distructiv pentru consumatori.

  • Matei_cel_nou, vineri, 24.01.2025 12:25

    O bijuterie. O legendă. Deschizător de drumuri.

  • @Dani_Pertea, vineri, 24.01.2025 16:15

    Ia un xanax.

  • dan_grc, vineri, 24.01.2025 17:05

    Este cât se poate de corect, marca DS nu este totuna cu modelul Citroën DS, acest model legendar a împlinit 70 de ani . Marca DS nu este distructiva pentru consumatori, doar că nu si-a găsit locul în PSA, acum cu atât mai puțin în Stellantis, acest super ghiveci din lumea auto .

  • @dan_grc, vineri, 24.01.2025 20:15

    Vai, tu! Nu-ți place Stellantis. Ce se fac ei fără tine? Cred că îi doare în cot.

  • spaclu lu manole, sâmbătă, 25.01.2025 00:42

    In prima poza nu vezi picior de femeie in marea aia de oameni din jurul masinii. Pe vremea aia erau acasa la cratita, cu ciocu mic si-si vedeau de familie si de copii. In ziua de azi, of, curvasaraie si divorturi cat mai grase, trei patru daca se poate. Interesanta masina, mai ales suspensia revolutionara, aplicata si in ziua de azi pe modelele de lux.

    Dutz, sâmbătă, 25.01.2025 06:49

    Vezi Manole că dai în misogineală :)) dar ca și consumul moderat de alcool și marijuana… nu trebuie tratată.

  • Elektrikkk, sâmbătă, 25.01.2025 07:35

    DS arată foarte bine la capitolul design şi bravo lor că sărbătoresc cu o versiune electrică Nu ca alţii ;)

  • Matei_cel_nou, sâmbătă, 25.01.2025 11:07

    Manole e creștinopat cu familia tradițională. Prietenul imaginar a făcut femeia să îl servească pe el, adevărata creație. AM: sunt curios care mesaj dispare primul, ăsta sau abjecția lui.

  • ///COR/// 33', sâmbătă, 25.01.2025 11:41

    DS a fost si va ramane o legenda auto. Marca DS este o hotie pe fata. Au preturi nejustificat de mari si ofera nimic mai mult ca un Citroen de baza. Pacat ca apogeul auto al Frantei a apus cand DS SM CX 2CV chiar si C6 au scris istorie. Modele irepetabile si demne se respect !

  • !!!, sâmbătă, 25.01.2025 18:10

    Ce-au fost si ce-au ajuns. Ha ha ha.

  • @scula lu manole, duminică, 26.01.2025 02:44

    Cum să divorțeze femeia de un gherțoi ca tine? Nu, tată, a zis doamne-doamne că trebuie să-ți suporte minocania până o cheamă la el. Ne mai mirăm ca CG are 30% in sondaje...

  • petrush, duminică, 26.01.2025 12:42

    nu trebuie omis atentatul , cand cu avarii si pene ds 19 a fugit si l-a pus la adapost pe presedintele de gaulle .parca inainte de 1968 cand ar fi devenit prezidentiala. ps. despre femei, filozofia ne invata ca anumite evenimente pot avea loc,indiferent de stiinta si constiinta noastra. dintotdeauna.