(P) 2017 - probabil cel mai spectaculos sezon din istoria recentă a Formulei 1
Reglementările din ultimii ani din Formula 1 au pus accentul pe siguranța concurenților și au împărțit responsabilitatea victoriei între piloți, tehnicieni, ingineri și programatori, dar adrenalina și rivalitatea spumoasă din timpul curselor sunt departe de a fi dispărut.
Formula 1 a intrat în 2017 într-o nouă eră, promițând cele mai rapide mașini din istoria competiției, dar și cele mai solicitante pentru piloți. Ce a făcut dintotdeauna parte din spectacolul competiției și ce îi face pe piloți să fie priviți ca adevărați eroi în unele state? Câți kilometri parcurg mașinile pe circuit și câți între Grand Prix-uri?
Toate răspunsurile vin de la reputatul pilot David Coulthard, multiplu campion mondial, brand ambasador Heineken în parteneriatul cu Formula 1 și ghidul oricărui novice în lumea F1. În ultimul spot TV Heineken, The Tutorial, el este cel care spune povestea din spatele circuitului, a celei mai sofisticate tehnologii care a pus în mișcare viteza, inteligența și reflexele umane.
Astfel, mesajul campaniei, “More Than A Race”, arată că Formula 1 nu este doar o cursă de două ore care aduce pe circuit cele mai rapide și sofisticate mașini, ci este un eveniment de 72 de ore în care abilitățile unei întregi echipe decid podiumul. Iar acolo unde pasiunea, inovația și adrenalina întâlnesc tradiția, piloții încetează să mai fie doar piloți, iar Grand Prix-urile nu mai sunt doar niște curse.
Piloții nu sunt șoferi. Sunt adevărați sportivi
În lipsa unui antrenament fizic corespunzător este greu de crezut că fie și cel mai experimentat șofer ar putea menține pe circuit o mașină care atinge peste 370 km/h. Cu atât mai puțin să termine un tur de circuit în 1m 20s. Și, chiar dacă ar putea, nu i-ar garanta un loc pe podium.
Sezonul 2017 a adus cele mai rapide mașini din istoria F1, cu timpi optimi care nu depășesc 1m 18s pe tur, atât de rapid și de solicitant încât piloții au timp să clipească doar o singură dată.
Forțele la care sunt supuși pot ajunge să depășească anul acesta 5G, ceea ce a impus intensificarea antrenamentelor. Dacă în anii anteriori accentul cădea pe anduranță, acum importantă devine dezvoltarea musculaturii, în special cea a gâtului, pregătind piloții pentru viteze cu aproape 40km/h mai mari.
Mașini ușoare au în spate infrastructuri de 32 tone
Construite pentru cursă, monoposturile sunt făcute pentru a fi cât mai ușoare și aerodinamice, însă întreg echipamentul ajunge să cântărească 32 de tone, echivalentul a cinci elefanți. Echipele au, uneori, doar câteva zile pentru a transporta întreaga infrastructură între Shanghai și Bahrain sau între Spielberg și Silverstone.
În total, pe durata unui singur sezon, echipele ajung să parcurgă peste 160.000 km între sesiuni de testare și curse.
Chiar și în cadrul aceleiași echipe, mașinile diferă de la primul Grand Prix al sezonului până la ultimul.
Aerodinamica a devenit principala preocupare a inginerilor, implementând deja frecventele aripi mobile sau schimbând cu totul șasiul mașinilor pentru a le face cât mai compacte și a le aduce cât mai apoape de sol.
Deși pe circuit mașinile par să se asemene, ele sunt adaptate, în medie, o dată la 20 de minute. În prezent, modificările aduse designului au mărit atât de mult viteza și forța de apăsare a mașinilor încât, la viteze foarte mari, acestea ar putea merge pe un circuit întors cu susul în jos.
pe dracul! stupid!