PARIS 2014 LIVE: Mazda MX-5: cel mai popular roadster din lume a ajuns la a patra generaţie

Publicat vineri, 03.10.2014 16:40 de Bogdan Mirică

Mazda a dezvăluit noua generaţie a decapotabilei MX-5. Cel mai popular roadster din lume a ajuns la a patra reeditare şi a fost expus în cadrul Salonului Auto de la Paris.

După o îndelungă aşteptare, presărată cu informaţii despre platformă, gamă de motorizări şi design, cel mai popular roadster din lume a fost oficial dezvăluit. 

Platformă cu 100 de kilograme mai uşoară, comună cu Alfa Romeo

Noua generaţie MX-5 este construită pe o platformă complet nouă. Este vorba despre prima platformă SkyActiv cu propulsie posteroară. Deşi de obicei o nouă generaţie aduce dimensiuni mai mari, Mazda MX-5 se opune curentului, fiind cea mai compactă propunere din istoria de 25 de ani a modelului. Ea este cu 105 mm mai scurtă, însă este şi cu 10 mm mai lată şi cu 20 de mm mai scundă. Noua generaţie MX-5 măsoară 3915 mm lungime, 1730 mm lăţime şi 1235 mm înălţime.

Componenţa structurii este creată în mare parte din aluminiu, asigurând o masă totală mai mică cu 100 de kilograme decât cea a vechiului model. Mai mult, rigiditatea structurală a crescut considerabil, iar centrul de greutate a fost coborât, ceea ce alcătuieşte premiza unei ţinute de drum impecabile.

Cum era şi normal, noul şasiu din aluminiu a fost botezat SkyActiv, în ton cu celelalte tehnologii eficiente din gama de motoare şi transmisii. Pentru a nu trăda moştenirea vechiului model, noul MX-5 rămâne consecvent propulsiei posterioare, garantând în continuare sportivitate.

Cea mai sportivă materializare a designului Kodo

Noua structură uşoară a fost învelită într-un ambalaj atrăgător, croit după noul limbaj de design Kodo, regăsit deja pe modele ca Mazda6, Mazda3 sau Mazda CX-5.

Mazda MX-5 - prima schiţă a roadsterului japonez

Liniile sportive ale modelelor enumerate sunt însă exacerbate frumos pe noul MX-5, cu blocuri optice ascuţite, cu o grilă frontală generoasă şi bine conturată şi cu un spoiler faţă gata să înghită cantităţi mari de aer pentru răcirea motorului. Pragurile laterale, liniile musculare ale posteriorului, jantele de 18 inch din aliaj şi pasajele roţilor completează profilul sportiv.


Posteriorul păstrează o simetrie cu partea frontală, oferind stopuri cu lumini LED şi o formă ascuţită. Evacuarea dublă aminteşte tuturor că vorbim despre o maşină sport. În termeni generali, dacă privim de la distanţă spatele noului MX-5 putem spune că el seamănă cu prima generaţie a unui alt roadster popular: BMW Z4.

Interior simplist cu ecran tactil

Interiorul preia din estetica lui Mazda3, încercând să fie cât mai simplist, cu o ergonomie exemplară şi un ecran multimedia ce încearcă să mai preia din funcţiile principale. Potrivit comunicatului oficial emis de Mazda, noul MX-5 a crescut mult din punct de vedere calitativ. Plasticul folosit este unul moale, alternând cu inserţii lucioase. Mare parte in butoane au dispărut, fiind înlocuite, aşa cum vă spuneam, de un ecran de 7 inch, similar cu cel găsit pe Mazda 3.


Habitaclul este acoperit cu un acoperiş rabtabil din pânză şi continuă să ofere spaţiu pentru două persoane. Cel mai probabil, portbagajul a crescut şi el în dimensiuni.

Motorizare SkyActiv de 100 de cai putere

Deşi Mazda a ţinut secrete motorizările noului MX-5, tot ce se va afla sub capota roadsterului va purta semnătura SkyActiv: de la motoare la transmisii. Intrarea în gamă va fi asigurată de un motor pe care îl cunoaştem deja de pe Mazda3. Este vorba despre unitatea pe benzină de 1.5 litri SkyActiv-G, care dezvoltă 100 de cai putere şi 150 de Nm.


Este un motor aspirat, capabil să se bată cu cele turbo la capitolul consum şi emisii, fiind conform cu normele de poluare Euro 6. Ca şi în cazul lui Mazda3, el va fi asociat unei transmisii manuale cu şase rapoarte, şi ea etichetată SkyActiv. Toate resursele vor merge, aşa cum vă spuneam, către puntea spate.

Cum a luat naştere Mazda MX-5

Mazda nu a ales la întâmplare ca noul MX-5 să fie dezvăluit în data de 4 septembrie. Este o zi specială, în care japonezii sărbătoresc fix 25 de ani de la debutul primei generaţii MX-5.

Prima întâlnire cu ideea unui roadster simplist de provenienţă japoneză avea loc în 1989, cu ocazia Salonului Auto de la Chicago. Acolo, Mazda reînvia conceptul de roadster uşor, fără complicaţii mecanice, dedicat plăcerii de a conduce, asemeni unor modele legendare din anii `60 cum sunt Alfa Romeo Spider, Lotus Elan sau Triumph Spitfire.

Modelul era prezentat sub numele MX-5 Miata pe piaţa din Statele Unite. Contrar aşteptărilor, numele Miata vine din germana veche şi înseamnă „recompensă”.

A doua generaţie se lansa în 1998 şi avea să fie produsă la uzina din Hiroshima, Japonia, până în 2005. Modelul adopta un design inspirat de Mazda RX-7 şi abandona farurile retractabile ale primei generaţii din raţiuni legate de siguranţă: legislaţia din SUA nu mai accepta astfel de faruri. Gama de motorizări era compusă dintr-o unitate de 1.6 litri şi una de 1.8 litri.

A treia generaţie Mazda MX-5 a fost dezvăluită în mai 2005 şi a fost imediat încoronată Maşina Anului în Japonia. Modelul venea cu o nouă configuraţie a suspensiei, cu sisteme de siguranţă ca ABS şi ESP şi cu două motorizări pe benzină: de 1.8 şi de 2.0 litri. Cea mai puternică versiune oferea 158 de cai putere doar punţii spate.

De-a lungul celor trei generaţii, MX-5 s-a bucurat de un succes nebun, reuşind să devină cel mai vândut roadster din istorie. Nu e de mirare că Mazda anunţă că până în august 2014 a reuşit să vândă 947.000 de unităţi MX-5 la nivel global.

  • eee, joi, 04.09.2014 09:57

    absolut superba! indiscutabil o sa se vanda ca painea calda

  • Claudiu, joi, 04.09.2014 10:30

    nu si la noi

  • Suleyman Cunoscatoru, joi, 04.09.2014 10:55

    @Claudiu: Normal ca nu si la noi, deoarece nu toata lumea isi permite o decapotabila ca o a 2-a masina, multi de abia isi permit sa intretina una, sau daca au bani pt a 2-a o cumpara sh si aleg un BMW sau altceva care sunt ceva mai ieftine si se gasesc pe piata noastra. Nu cred ca multa lume are bani de o decapotabila noua. Mie imi place mult acest model, iar Mazda creeaza cele mai ,,misto" masini japoneze + Lexus.

  • ioi, joi, 04.09.2014 11:12

    absolut frumoasa; interiorul e minimalist dar complet. pacat ca cel mai puternic motor are doar 160 cp:-(. unii vor zice ca masina e usoara; asa e, dar s 2000 avea 240 cp in urma cu vreo 10 ani

  • tzenu_bmw, joi, 04.09.2014 11:47

    foarte frumoasa....un design destul de agresiv mecanica buna ca intodeauna si un interior mult inbunatatit calitativ......Mazda or sa dea din nou lovitura cu acest nou model:P asteptam si alternativa de la Alfa:))))))

  • brb, joi, 04.09.2014 12:12

    Motorul este skyactiv datorita tehnologiei pe care o are in componenta sa nu sasiul .........

  • so, joi, 04.09.2014 12:18

    imi place poza de sus in care se vede cum motorul se afla in spatele puntii fata ...audi, luati aminte

  • @brb, joi, 04.09.2014 16:27

    intreaga structura este sky-active nu doar motorul.

  • DAC, joi, 04.09.2014 16:46

    Povestea merge mai departe! Bravo Mazda!

  • Sam@Tzenu BMW, joi, 04.09.2014 16:57

    Alternativa de la Afla a aparut de ceva timp si se numeste 4C. Noua Mazda Miata si Afla 4C impart platforma pentru ca au fost dezvoltate intr-o colaborare dintre cele doua companii.

  • Brembo, joi, 04.09.2014 17:14

    O bijuterie!!!!!

  • cbr1000, vineri, 05.09.2014 09:41

    @sam@tzenubmw ... Alfa 4C nu are nici o legatura cu Mazda , este un model dezvoltat 100% de AR , cu platforma proprie , platforma pe care nu o va folosi nici un alt model din Grupul Fiat.

  • mowgli, vineri, 05.09.2014 09:52

    Un vis e masina asta, nu-s eu inginer in industria auto, dar din cate imi dau seama distributia maselor pe MX-5 va fi invidiata si de BMW.

  • LR, sâmbătă, 06.09.2014 09:05

    @ so: Ce sa ia aminte Audi? Fiecare model al oricarei firme este proiectat in functie de caietul de sarcini. Ce, Mazda are toate modelele configurate identic cu MX 5?!

  • CE?, sâmbătă, 06.09.2014 21:41

    Chiar nu inteleg ce este atat de "bijuterie" . Fata de generatia trecuta, (mai ales facelift ) acest model arata foarte anost la exterior , au pus in aceste poze niste jante modeste de logan cand acest model chiar daca nu este atat "de fite" ca un z4 totusi este pentru oameni cu bani care isi permit o a doua masina cabrio care sa arate foarte bine si la exterior nu standard, stock , asa cum arata mx 5 ul asta. Designul este extrem de anost fata de generatiile trecute , interiorul da, este superb dar la exterior este o dezamagire. Ma uit la ea si parca imi exprima cuvantul : modest. Pacat .