Pasagerul din dreapta, ignorat de constructorii auto la nivel de siguranță: americanii au descoperit diferențe majore între cele două părți ale mașinii la testele de impact
Cel mai dur test frontal imaginat de americani oferă rezultate mai bune pe partea șoferului față de partea pasagerului. Din 6 mașini testate, doar una a reușit să aibă același comportament pe ambele laturi: Hyundai Tucson.
Autoritatea americană Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) a inventat în 2012-2013 un test de impact în urma căruia multe modele vândute pe piața din SUA și nu numai au fost detectate cu deficiențe structurale majore. Noua probă se numea Small Overlap Test (SOT) și simula un impact la 64 km/h cu o barieră rigidă care suprapune doar 25% din suprafaţa frontală a maşinii, pe partea şoferului.
După ce EuroNCAP a anunțat împrumutarea în viitorul al testului și în Europa, constructorii au înțeles importanța oferirii unui grad de siguranță ridicat în acest scenariu foarte posibil în caz de accident și au regândit celula structurală a mașinilor pentru ca șoferul să fie protejat în aceste cazuri. Însă, la distanță de trei ani de la acel moment, IIHS iese din nou pe scenă și acuză constructorii auto că au abordat problema punctual, fără să găsească o soluție sistemică corectă.
Pasagerul din dreapta, ignorat de aproape toți constructorii
Un studiu ale cărui rezultate au fost publicate la finalul săptămânii trecute în SUA arată că, deși mașinile au început să fie ranforsate și protejate suplimentar pe partea șoferului, partea pasagerului este ignorată. Altfel spus, producătorii se pregătesc de examenele testelor de siguranță ajustând mașinile doar în zonele despre care se știe deja că vor fi testate.
IIHS a analizat șase mașini care se vând pe piața din SUA. Chiar dacă toate au primit calificativul "Bun" la testul SOT pe partea șoferului, doar unul dintre acestea - Hyundai Tucson - a replicat acest rating atunci când testul a fost realizat pe partea pasagerului. În rest, Toyota RAV4, Subaru Forester, Mazda CX-5, Honda CR-V și modelele american Nissan Rogue și Buick Encore au oferit discrepanțe vizibile, rezultatul testului de impact pe partea șoferului fiind evident mai bun decât cel de pe partea pasagerului.
Pe scara de notare IIHS există patru calificative: Slab, Marginal, Acceptabil și Bun.
Conform organizației americane, cea mai mare diferență a fost sesizată în cazul lui Tyota RAV4, care a primit rating-ul "Slab" la testul SOT pe partea pasagerului, deși același test realizat pe latura șoferului a subliniat un comportament fără probleme al mașinii. Subaru Forester și Nissan Rogue au primit și ele rating-uri contrastante, în timp ce Mazda CX-5, Honda CR-V și Buick Encore au venit cu diferențe sesizabile, dar nu radicale.
IIHS: "Așteptăm îmbunătățiri"
"Nu e surprinzător faptul că producătorii auto și-au concentrat eforturile inițiale pentru a asigura o îmbunătățire a rezultatelor testului SOT pe partea vehiculului pe care noi o testăm în mod normal. De fapt, i-am încurajat să facă asta pe termen scurt dacă acest lucru însemna o adaptare rapidă a zonei frontale de pe partea șoferului. Dar, pe măsură ce trece timpul, ne așteptăm ca producătorii auto să ofere același nivel de siguranță pe ambele părți", spune David Zuby, inginer-șef la biroul de Cercetare al IIHS.
"Atunci când îmbunătățirile structurale sunt vizibile doar pe partea șoferului, există diferențe majore la nivelul rezultatelor din testele de siguranță. Dar inversa nu e valabilă. Unele structuri arată la fel pe ambele părți, însă rezultatele nu sunt identice. Din acest motiv nu ne putem baza doar pe inspecția vizuală a mașinilor, ci trebuie să minitorizăm problema și să începem probabil să notăm mașinile la protecția pasagerilor în testul SOT", completează Becky Muller, autorul studiului.
Era de asteptat acest lucru. Constructorii proiecteaza masinile in functie de punctajele de siguranta. Nu m-ar mira sa existe diferente chiar si intre masinile livrate pt testare si cele care se comercializeaza pe bune. Adica sa mai "uite" 1-2 fiare de montat...