POVEŞTILE FORMULEI 1: Ceasurile lui Ayrton Senna
Ayrton Senna a fost ambasadorul producătorului de ceasuri TAG Heuer când concura pentru McLaren şi intenţiona să lanseze un ceas care să-i poarte numele cu numai câteva zile înainte de a înceta din viaţă.
Formula 1 reprezintă probabil una dintre cele mai eficiente platforme de marketing pentru un producător de ceasuri, în special datorită faptului că această competiţie promovează viteza, iar diferenţele dintre piloţi se măsoară în miimi de secundă.
Tocmai de aceea, producătorii de ceasuri au căutat în permanenţă să-şi asocieze numele cu piloţi celebri, iar parteneriatul de aproximativ şase ani dintre TAG Heuer şi Ayrton Senna este unul dintre cele mai cunoscute din competiţie.
Chiar dacă până la decesul prematur al îndrăgitului pilot brazilian nu a apărut niciun ceas care să-i poarte numele, colaborarea dintre TAG Heuer şi Senna este presărată cu campanii publicitare memorabile şi poveşti care dezvăluită latura umană a triplului campion mondial.
ÎNCEPUTUL COLABORĂRII DINTRE TAG HEUER ŞI MCLAREN
Fanii Formulei 1 ştiu cu siguranţă că, în perioada 1984-1987, McLaren a utilizat motoare Porsche care au fost branduite TAG, după numele companiei Techniques d’Avant Garde.
TAG este compania de investiţii a familiei Ojjeh din Bahrain, care deţine 50% din acţiunile echipei McLaren, iar în 1985 aceasta a cumpărat producătorul elveţian de ceasuri Heuer, fondat de Edouard Heuer în 1860.
Prin urmare, TAG Heuer a devenit unul dintre sponsorii principali ai celor de la McLaren, iar sosirea la echipă a unui pilot de talia lui Ayrton Senna în 1988 a generat o colaborare specială între cele două părţi.
CAMPANIA "NU CEDA SUB PRESIUNE"
La scurt timp după semnarea noului contract cu McLaren, Senna a fost numit ambasadorul brandului TAG Heuer, iar una dintre primele colaborări a avut ca punct de atracţie promovarea noii serii de ceasuri S/El (Sports and Elegance). Pe lângă diversele evenimente la care a participat în această calitate, Senna a apărut şi într-o campanie publicitară care a făcut istorie datorită sloganului "Don't crack under pressure" (Nu ceda sub presiune).
Nu este însă vorba despre un simplu slogan, întrucât această frază evidenţiază atât stilul agresiv de pilotaj al lui Senna care i-a permis să câştige curse şi în cele mai dificile circumstanţe, dar şi performanţele obţinute în calificări, brazilianul având în palmares nu mai puţin de 65 de pole position-uri, cu numai trei mai puţine decât Michael Schumacher.
Pe de altă parte, TAG Heuer a vrut să transmită mesajul că ceasurile din seria S/El rezistă până la adâncimi de 100 de metri, acolo unde presiunea este mult mai mare.
"Ceasurile TAG Heuer - rezistenţă, precizie şi anduranţă, calităţile regăsite la cei care trăiesc sub presiune. Ceasul pentru Formula 1 rezistă la 100 de metri adâncime şi are o ramă unidirecţională, timmer de 30 de minute şi carcasă din oţel inoxidabil. Disponibil în negru, albastru şi roşu. Fabricat în Elveţia. Din 1860", este mesajul pe de afişul publicitar în care a apărut Senna.
Pe lângă campaniile publicitare, Senna a contribuit şi la perfecţionarea ceasurilor şi cronometrelor celor de la TAG Heuer prin testarea acestora în condiţiile exterme din timpul curselor.
POVESTEA CEASULUI PURTAT DE SENNA
Ayrton Senna însuşi a purtat un ceas analog-digital din seria S/El cu curea din piele, însă acesta avea să ajungă ani mai târziu să fie vândut la o casă de licitaţii. Ron Pellat, unul dintre mecanicii McLaren, i-a spus în glumă lui Senna să facă schimb de ceasuri în cazul în care brazilianul va câştiga titlul mondial în sezonul 1993.
Senna a obţinut cinci victorii în acel an, iar titlul mondial i-a revenit rivalului sau Alain Prost, însă chiar şi în aceste condiţii brazilianul i-a dat mecanicului ceasul său.
Pentru Pellat, ceasul a devenit cu atât mai important cu cât Senna a încetat din viaţa după numai câteva luni, însă peste câţiva ani bateria a cedat şi trebuia înlocuită. De teamă ca ceasul să nu fie pierdut sau furat dacă este trimis la un ceasornicar, mecanicul a preferat să păstreze preţiosul obiect acasă până când familia sa a ajuns într-o situaţie dificilă din punct de vedere financiar.
În acel moment, la insistenţele fiului său, mecanicul a decis să vândă ceasul şi a obţinut chiar şi un certificat de autenticitate din partea lui Jo Ramirez, coordonatorul McLaren din perioada în care Senna a concurat pentru echipă. Preţul obţinut de casa de licitaţii Bonhams în mai 2007 pentru ceasul lui Senna a fost de 48.000 de euro.
"A părut o idee bună să vând ceasul la licitaţie şi, chiar dacă aveam nevoie de bani, ştiam că tatăl meu nu vrea cu adevărat să-l vândă. Am realizat o pagină de autenticitate şi am obţinut semnătura lui Jo Ramirez. Câţiva ani mai târziu am aflat că ceasul a fost vândut din nou unui american pentru o sumă mult mai mare."
"Probabil că este vina mea că am pierdut ceasul şi, când mă gândesc ce aş fi putut ţine în mâini, o mică bucată din istoria sporturilor cu motor, îmi pare rău că nu-l voi mai vedea niciodată. Mă doare când mă gândesc ce trebuie să simtă tatăl meu despre această pierdere. Acum ştiu că nu banii erau importanţi, ci gestul făcut de o persoană pentru altă", povesteşte fiul mecanicului.
COLECŢIA DE CEASURI AYRTON SENNA
În ciuda parteneriatului de succes pe care l-a avut cu Senna, TAG Heuer nu reuşit să lanseze niciun ceas în ediţie limitată care să poarte numele pilotului brazilian până la plecarea acestui de la McLaren la finalul sezonului 1993.
Cele două părţi au continuat însă să colaboreze şi în 1994, atunci când Senna concura pentru Williams, iar în 28 aprilie, pe drumul spre circuitul de la Imola, acesta s-a întâlnit cu Mike Vogt, directorul de marketing al TAG Heuer, pentru a discuta tocmai despre acest subiect.
Accidentul fatal suferit de Senna patru zile mai târziu părea să pună capăt parteneriatului, însă TAG Heuer a iniţiat o colaborare cu Fundaţia Senna şi a lansat în cele din urmă ceea ce avea să fie cunoscut sub numele de TAG Heuer Link Ayrton Senna Limited Edition. Produsul era bazat pe seria de ceasuri Link, apreciată de Senna pentru designul unic şi confort, iar o parte dintre profituri s-au îndreptat chiar spre Fundaţia Senna.
Ulterior, colaborarea dintre TAG Heuer şi Fundaţia Senna s-a extins şi la alte game de produse, inclusiv printr-o serie de ochelari care a purtat numele lui Ayrton Senna.
Daniel, tot respectul pentru articol, insa un pic de atentie nu strica niciodata, mai ales cand nu esti sigur pe cunostintele de engleza sau cultura generala: Est. 1860 nu inseamna "Estimated 1860" ci "Established 1860", deci nu se traduce "Aproximativ in 1860" ci "Fondat in 1860". Astfel ca "Swiss Made. Est 1860" nu se traduce "Fabricat in Elvetia. Aproximativ in 1860" ci cam asa "Fabricat in Elvetia. Fondat in 1860". De altfel si logica reclamei nu vi s-a parut cam ciudata? Sa faci reclama unui ceas pentru Formula 1 dar fabricat undeva in jur de 1860? :))