POVEŞTILE FORMULEI 1: Villeneuve - Pironi, un alt război generat de ordinele de echipă

Publicat miercuri, 27.03.2013 13:07 de Daniel Popescu

Duelul dintre Gilles Villeneuve şi Didier Pironi de la Imola din 1982 a generat o controversă majoră după ordinele de echipă date de Ferrari, însă conflictul s-a stins dramatic după decesul canadianului.

Sebastian Vettel şi Mark Webber au fost implicaţi în Marele Premiu al Malaysiei într-una dintre cele mai mari controverse din ultimii ani, după ce triplul campion mondial a ignorat ordinele de echipă transmise de Red Bull Racing şi l-a depăşit pe australian pentru a-şi adjudeca victoria.

Conflictul, evidenţiat şi de starea de spirit acelor doi piloţi în minutele de după finalul cursei, a fost suficient de mare pentru a eclipsa ordinele de echipă date şi de rivalii de la Mercedes, care nu i-au permis lui Nico Rosberg să-l depăşească pe Lewis Hamilton.

Totuşi, privind retrospectiv în istoria Formulei 1, controversa de la Sepang este o simplă picătură într-un pahar cu apă comparativ cu evenimentele din cadrul Marelui Premiu al statului San Marino de la Imola din 1982. Nu, nu este vorba despre boicotul unor echipe celebre precum Brabham, Williams, McLaren, Lotus sau March, care au refuzat să participe după ce Nelson Piquet şi Keke Rosberg au fost descalificaţi din cursa precedentă pentru încălcarea regulamentului tehnic, lăsând doar 14 monoposturi pe grila de start.

Chiar dacă această decizie avea să fie una extrem de importantă pentru viitorul Formulei 1 şi să definească modul în care Bernie Ecclestone va conduce competiţia cu mâna de fier în deceniile care vor urma, capul de afiş a fost ţinut de memorabilul duel dintre Gilles Villeneuve şi Didier Pironi, piloţii Scuderiei Ferrari.

Nimeni nu anticipa modul in care se va desfasura cursa de la Imola din 1982

CUM AU AJUNS VILLENEUVE ŞI PIRONI PE PRIMELE DOUĂ POZIŢII

Villeneuve şi Pironi s-au poziţionat pe locurile trei şi patru în calificările pentru cursa de la Imola, în spatele celor doi piloţi Renault, Rene Arnoux şi Alain Prost. Debutul cursei a fost unul plin de incidente şi de probleme tehnice, iar una dintre victime a fost Prost, care a abandonat în urma unei defecţiuni la un piston al motorului. Arnoux şi-a păstrat poziţia de lider, însă Villeneuve şi Pironi au profitat de defecţiunea lui Prost pentru a urca pe locurile doi şi trei.

Începând din turul 27 şi până în turul 44, lupta pentru victorie s-a dat în trei: mai întâi Villeneuve l-a depăşit pe Arnoux în turul 27 şi a devenit lider, pentru ca în turul 31 să fie depăşit de ambii săi rivali în virajul Tosa. Zece tururi mai târziu, Villeneuve şi-a luat parţial revanşa şi l-a depăşit în acelaşi viraj pe Pironi, urcând pe poziţia a doua.

În turul 44, motorul lui Arnoux a luat foc, iar pilotul echipei Renault a fost nevoit să abandoneze, moment în care Villeneuve şi Pironi au urcat pe primele două poziţii, cu un avans consistent în faţa puţinilor rivali rămaşi în cursă.

Villeneuve si Pironi au oferit un duel memorabil la Imola

ORDINUL DE ECHIPA ESTE SIMPLU: "ÎNCET"

Într-o astfel de situaţie, cei de la Ferrari au decis ca cel mai bine este să le transmită piloţilor să-şi păstreze poziţiile prin intermediul tradiţionalei pancarte fluturate pe linia de start-sosire. Mesajul nu a fost nici măcar criptic precum cel de la Red Bull Racing (Multi 21), ci unul cât se poate de simplu: "Slow", adică "Încet".

Pentru Villeneuve mesajul a fost clar: el şi Pironi trebuie să încetinească şi să termine cursa în această ordine. A fost mai lent în turul 45, primul după anunţarea mesajului, însă în turul următor a avut o uşoară ieşire în decor. Pironi era în continuare în imediata sa apropiere, a profitat de greşeala canadianului şi a preluat conducerea, moment care a generat inevitabil rumoare: a depăşit Pironi pentru că a igonorat ordinul sau pentru că era prea aproape de Villeneuve şi nu a avut de ales? După patru tururi, francezul şi-a dat arama pe faţă: a fost depăşit de Villeneuve în turul 49, însă şi-a recuperat poziţia de lider după ce a trecut de rivalul său în virajul Tamburello.

Evident, Villeneuve a încercat să-şi recupereze poziţia şi chiar a reuşit să facă acest lucru în penultimul tur al cursei (59): Pironi a comis o greşeală şi i-a lăsat cale liberă lui Villeneuve, moment în care canadianul a crezut că francezul nu face altceva decât să respecte ordinul iniţial. "Chiar şi în acest moment am crezut că Pironi este sincer, respectând mesajul original", a precizat el ulterior.

Pironi nu cedase însă poziţia în mod intenţionat, ci dintr-o simplă eroare, iar în ultimul tur a profitat de o neatenţie a lui Villeneuve şi l-a depăşit în virajul Tosa. "Nici nu mi-a trecut prin cap să acopăr traiectoria ideală. Am fost un prost, nu-i aşa?", s-a întrebat el la finalul cursei. Pironi a trecut primul linia de sosire şi a câştigat cursa cu un avans de 0.366 secunde în faţa lui Villeneuve.

Un rezumat spumos de peste 8 minute arată modul în care s-au desfăşurat "ostilităţile" pe circuit:

A MURIT DUPĂ CE A JURAT CĂ NU VA MAI VORBI CU PIRONI

Dacă Vettel a recunoscut existenţa unui ordin de echipă din partea lui Red Bull, Pironi a insistat că mesajul "Slow" nu avea sensul unei interdicţii la luptă cu Villeneuve. Pentru canadian, lucrurile erau însă mult mai simple: "Când primeşti mesajul 'incet' înseamnă că trebuie să-ţi păstrezi poziţia. Aşa a fost de când sunt în Formula 1", spunea Villeneuve la finalul cursei.

Vizibil iritat de situaţie, canadianul a păşit trist pe podiumul de premiere, iar situaţia a devenit şi mai dramatică după ce Ferrari a negat existenţa ordinelor de echipă.

"După cursă am crezut că toată lumea va realiza ce s-a întâmplat, dar nu a fost aşa. Pironi a spus că amândoi am avut probleme la motor şi că nu au existat ordine de echipă. Ce m-a enervat cu adevărat a fost că Marco Piccinini (managerul Ferrari) a confirmat presei această poveste, spunând că nu au existat ordine de echipă. Motorul meu a fost perfect şi au fost ordine de echipă. Oamenii cred că am avut duelul vieţii noastre! Isuse! Am fost în faţa lui aproape toată cursa, m-am calificat cu o secundă şi jumătate în faţa lui. Care a fost problema mea? Eu am pilotat la relanti în ultimele 15 tururi, iar el concura la maxim" - Gilles Villeneuve.

Pironi a sarbatorit victoria sub privirile stupefiate ale lui Villeneuve

În urma controversei, Villeneuve a jurat că nu va mai vorbi niciodată cu Pironi, iar vorbele sale s-au adeverit dramatic la următorul Mare Premiu, desfăşurat două săptămâni mai târziu pe circuitul de la Zolder. În încercarea de a-l învinge pe Pironi în calificări, Villeneuve a forţat obţinerea unui timp mai bun, însă s-a lovit de monopostul mai lent al lui Jochen Mass, care era în drum spre boxe. Impactul la 225 km/h a fost atât de dur încât canadianul a fost catapultat din monopost şi târât pe circuit fără cască. A încetat din viaţă la spitalul din localitate fără să apuce să-i mai spună o vorbă lui Pironi.

La fel ca şi incidentul dintre Webber şi Vettel de la Sepang, conflictul dintre Villeneuve şi Pironi a demonstrat la vremea respectivă ca strategiile de acest tip stabilite la boxe sunt benefice doar pentru echipă. La mai bine de trei decenii de la acest eveniment, rămâne o singură întrebare: dacă Pironi ar fi respectat ordinul de echipă de la Imola, ar mai fi fost orbit Villeneuve de dorinţa de a-l învinge în calificările de la Zolder?

  • poi se putea ? :), miercuri, 27.03.2013 13:19

    Cum sa nu mushti u d c.r Ferrari,se putea?! ;)

  • Ionut, miercuri, 27.03.2013 13:21

    Bun material, felicitari!

  • adycd11, miercuri, 27.03.2013 13:46

    @poi se putea ? :) - Scopul articolului nu e sa piste Ferrari,idiotule!Scopul articolului e sa arate un caz similar cu cel din Malaezia si care era povestea din spate.Si daca simti nevoia sa spui ceva,macar fa-o cat-de-cat corect!Ce inseamna "mushti"?Din ce limba provine cuvantul?

  • ferr, miercuri, 27.03.2013 13:48

    Nu stiu de ce dupa fiecare isprava a lui Vettel sau Red Bull trebuie sa se caute vreo "chestie" la Ferrari sau trebuie sa vorbim imediat despre italieni si sa-i punem repede intr-o lumina proasta. Si apoi cum sa te intrebi ca Villeneuve a murit pentru ca s-a suparat pe Pironi? Omul mergea la limita. Doamne... Dezamagitor articol. Iar concluzia din final e demna celor de la "Povestiri adevarate" sau "Acces direct".

  • JugaruGabi, miercuri, 27.03.2013 13:56

    Trebuie vazut si un lucru: in momentul cand Ferrari-urile sunt in spatele Renault-ului, uitati bataliile pentru pozitii. Se mai intampla asa ceva in F1 de azi? Nu... pentru ca nu mai avem voie sa ne aparam pozitia decat printr-o singura miscare ampla.

  • Thor, miercuri, 27.03.2013 15:16

    Ideea care se desprinde este alta. Ca ordinele de echipa au fost mereu in F1, de la nivelul cel mai rudimentar pana la cel mai sofisticat posibil. Si vor ramane pentru ca este un sport de echipa. Asa cum in handbal antrenorul are voie sa faca o schimbare, sau in alt sport de echipa tot asa si in F1 seful echipei poate sa-i spuna unui pilot s-o lase mai "moale". Indiferent ce spun "fanii". Multi din "cititorii" de pe acest site sunt fie prea tineri fie rau-intentionati si nu vor decat sa produca spam. PA.