PREVIEW China 2010: Razboi total intre Red Bull, Ferrari si McLaren

Publicat joi, 15.04.2010 15:45 de Daniel Popescu

McLaren si Ferrari spera sa intrerupa in Marele Premiu al Chinei suprematia rivalilor de la Red Bull din acest debut de sezon.

Formula 1 aterizeaza in acest weekend pe circuitul Shanghia din China, gazda celei de-a patra etape din sezonul 2010.

Principalele puncte de atractie ale acestui Mare Premiu sunt performantele pe care le vor obtine Ferrari, McLaren si Mercedes GP in confruntarea inegala cu Red Bull Racing, insa ploaia ar putea sa aiba din nou influente majore, asa cum s-a intamplat si in Australia si Malaezia.

Inaintea acestei runde, situatia din clasamentul general este extrem de echilibrata: Felipe Massa este lider cu 39 puncte si este urmat de Sebastian Vettel si Fernando Alonso cu cate 37 si Jenson Button si Nico Rosberg cu cate 35. In clasamentul constructorilor, Ferrari conduce cu 76 de puncte in fata celor de la McLaren (66) si Red Bull (61).

CINE POATE INVINGE RED BULL IN CHINA

Dubla obtinuta de Red Bull Racing in Malaezia prin Sebastian Vettel si Mark Webber a confirmat inca o data ca monopostul RB6 este cel mai rapid in acest momemnt de pe grila de start. Si mai important este faptul ca echipa patronata de magnatul Dietrich Mateschitz da semne vizibile ca a rezolvat problemele de fiabilitate care l-au impiedicat pe Vettel sa castige si in Bahrain si Australia si, implicit, sa fie liderul detasat al campionatului.

Un alt avantaj aparent al echipei este sistemul de suspensii, monopostul RB6 avand o garda la sol scazuta chiar si in timpul calificarilor, in ciuda cantitatii reduse de combustibil. Intrucat FIA a clarificat ca utilizarea sistemelor mecanice pentru modificarea suspensiilor intre calificari si cursa este ilegala, McLaren a renuntat la dezvoltarea unui nou sistem pentru aceasta componenta a monopostului.

Cu toate acestea, Red Bull nu se poate culca pe o ureche, intrucat rivalii isi ascut deja armele. Cea mai mare amenintare vine din partea celor de la McLaren, care au demonstrat o viteza foarte buna pe liniile drepte gratie noului sistem de ventilatie. Circuitul de la Shanghai este ideal pentru britanici din acest punct de vedere, insa pentru a confirma calitatile monopostului MP4-25 echipa are nevoie de o vreme buna care sa nu influenteze desfasurarea ostilitatilor.

Pe de alta parte, Ferrari ar putea concura in China cu propria versiune a sistemului de ventilatie, iar Mercedes GP va introduce la randul sau o serie de imbunatatiri la monopostul W01 pentru a se apropia de rivali in lupta pentru titlu.

Plutonul de mijloc pare de asemenea foarte compact si agitat inaintea acestui weekend: Renault sustine ca este pregatita sa-i invinga pe cei de la Mercedes, in timp ce Force India crede ca va reusi sa ii surclaseze pe Renault in viitorul apropiat. La randul lor, echipele debutante in competitie spera sa ajunga cu bine la linia de sosire dupa experienta acumulata in primele trei Mari Premii ale sezonului.

CIRCUITUL DE LA SHANGHAI

china

Desi ne aflam in fata celei de-a patra etape a sezonului, circuitul de la Shanghai nu are multe lucruri in comun cu Sakhir (Bahrain), Melbourne (Australia) sau Sepang (Malaezia). Caracterisitca definitorie este linia dreapta din ultimul sector al circuitului, una dintre cele mai lungi din intregul calendar competitional.

Pe de alta parte, primele viraje au o constructie mai putin obisnuita, fiind unele de mare viteza si cu schimbari bruste de directie. Cu toate acestea, pilotii stau cu pedala de accelearatie la maxim numai 55% din timpul unui tur, Shanghai ocupand antepenultimul loc din acest punct de vedere. Sansele de depasire nu sunt insa foarte ridicate, Shanghai fiind un circuit obisnuit din acest punct de vedere.

Iata un tur virtual de pista pe circuitul de la Shanghai la volanul unui monopost Williams:

 

VREMEA

Informatiile meteo contradictorii au bulversat complet strategiile echipelor in Marele Premiu al Malaeziei, insa vremea ramane un factor de interes pentru manageri. Meteorologii anticipeaza ca nu va ploua deloc in zilele de vineri si sambata, insa lucrurile s-ar putea schimba in privinta zilei de duminica. Ploaia este inca incerta, insa nu este exclus ca picaturile de apa sa aduca din nou spectacolul unei curse de Formula 1. Pe de alta parte, temperaturile din China sunt foarte scazute in aceasta perioada a anului, ceea ce va aduce noi provocari in privinta modului de gestionare a pneurilor.

DATE CIRCUIT

 Lungime tur  5451 metri
 Tururi parcurse  56
 Distanta totala  305.066 km

DATE TEHNICE

 Consum de combustibil  2.42 kg / km
 Timp pierdut din cauza benzinei  0.07 secunde pe tur
 Viteza maxima  306 km/h
 Viteza medie  204 km/h
 Temperatura ambientala  26 grade
 Temperatura pistei  32 grade
 Timp pierdut pe linia boxelor  21 secunde
 Lungimea liniei boxelor  380 metri
 Safety Car (medie/cursa)  0.7

REZULTATE IN ULTIMII 5 ANI

Niciun pilot nu a reusit sa castige de doua ori Marele Premiu al Chinei in ultimii cinci ani, ceea ce evidentiatiava inca o data ca epoca in care o echipa domina autoritar campionatul a apus.

Iata cum se prezinta situatia invingatorilor din 2005 si pana in sezonul precedent:

 Sezon  Castigator
 2005  Fernando Alonso (Renault)
 2006  Michael Schumacher (Ferrari)
 2007  Kimi Raikkonen (Ferrari)
 2008  Lewis Hamilton (McLaren)
 2009  Sebastian Vettel (Red Bull)

 

STATISTICI PENTRU MARELE PREMIU AL CHINEI

- Red Bull este singura echipa care a obtinut pole position-ul in acest sezon.

- Patru dintre cele sase editii ale Marelui Premiu al Chinei au fost castigate de pilotul care a plecat din pole position

- In puternic contrast cu afirmatia anterioara, niciun pilot care a plecat din pole position in ultimele cinci curse de Formula 1 nu a trecut primul linia de sosire.

- Ferrari nu a mai obtinut niciun pole position de la Marele Premiu al Braziliei din 2008

- Nico Rosberg, Robert Kubica, Adrian Sutil, Sebastien Buemi si Timo Glock sunt singurii piloti care si-au surclasat coechipierii in toate sesiunile de calificari din precedentele trei runde.

- Fernando Alonso, Mark Webber, Jenson Button si Rubens Barrichello sunt singurii piloti care au terminat toate cursele desfasurate in China

- Red Bull a obtinut prima victorie din Formula 1 pe circuitul de la Shanghai. Tot aici a obtinut Schumacher ultima victorie din cariera.

PROGRAM

Iata programul complet pentru Marele Premiu al Chinei, cu mentiunea ca acesta este afisat pentru fusul orar al Romaniei:

 Eveniment  Ziua  Ora
 Antrenamente 1  Vineri, 16 aprilie  05:00
 Antrenamente 2
 Vineri, 16 aprilie  09:00
 Antrenamente 3
 Sambata, 17 aprilie  06:00
 Calificari  Sambata, 17 aprilie  09:00
 Cursa  Duminica, 18 aprilie  10:00

 

  • Ivanoff, joi, 15.04.2010 16:13
    Asa da!!!

    Asa da articol ! Cat se poate de complet. Bravo si la mai mare

  • NeoGalaxy, joi, 15.04.2010 16:22

    "This mean Waaarrghhh!"

  • Ciprian Malan, joi, 15.04.2010 16:40
    scumacher??

    Scumacher la surclasat pe Nico Rosberg?? e gresit, Rosberg la surclasat pe Scumacher in toate sesiunile de calificari.

  • Ciprian Malan, joi, 15.04.2010 16:43
    adaugare

    chiar si in cele 3 curse de pana acuma, Rosberg a iesit inaintea lui Scumacher. un lucru de remarcat

  • roger, joi, 15.04.2010 16:51

    Corect Rosberg la surclasat pe Sumacher intoate sesiunile de calificare.

  • florea, joi, 15.04.2010 18:31
    salut

    asa vrem informatii si despre Le Mans si DTM ;)

  • jonex, joi, 15.04.2010 23:01
    Consum combustibil per km sau per tur?

    Domnilor 1 l de combustibil ce greutate poate avea? Banuiesc ca nu e metal. La ce e dat mai sus ar insemna 305 km x 2.42 (kg/km) = 738 Kg /cursa. Pus totul la pornire suna cam ciudat, nu? Pe f1.com scrie de aproximativ 75 l / 100 km, plusuri si minusuri in functie de fiecare circuit. Cred ca e o informatie preluata gresit sau neverificata, fiind vorba de 2.42 l (sau poate kg combustibil) / tur. Poate cineva clarifica? Multumesc.

  • NeoGalaxy, joi, 15.04.2010 23:36

    Da este pe tur, acel consum. Cred ca este a 4-a oara cand se intampla exact aceasi greseala. Monoposturile au un rezervor de peste 150l, estimativ, pentru nu stim exact cat consuma pe final, dar la inceput cand sunt ceva mai grei consuma ceva mai mult. Practic un monopost cantareste la plecarea in cursa peste 780kg dar in cursa, in medie cantareste peste 2000kg, din cauza fortelor exercitate asupra monopostului in principal din lateral. 620kg au standard fara combustibil, estimativ 100-130kg combustibil = aproximativ 740-750kg, sau cel putin asa vad eu calculele.